گزیده ها 7 مهر- 98


مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از کاهش دما و بارش پراکنده در برخی مناطق کشور خبر داد.
احد وظیفه با اشاره به اینکه امروز (7 مهر) علاوه بر تداوم بارش و کاهش دما در این مناطق، دریای خزر نیز مواج است، تصریح کرد: در خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی بارش پراکنده همراه با وزش باد شدید و کاهش دمای حدود 5 تا 8 درجه رخ می‌دهد.
وظیفه با بیان اینکه طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه (8 و 9 مهر) در غرب سواحل دریای خزر بارش پراکنده و روند افزایش دما در نوار شمالی پیش‌بینی می‌شود، گفت: روز چهارشنبه (10 مهر) در سواحل شمالی کشور و استان اردبیل بارش و کاهش دما موقتی و در ارتفاعات البرز مرکزی ابر و بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود.
به گفته مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی، روز پنجشنبه (10 مهر) در سواحل دریای خزر، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی بارش پراکنده همراه با وزش باد انتظار می‌رود.
وظیفه افزود: طی ساعات بعد ازظهر این هفته در شمال و شرق هرمزگان، جنوب استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و جنوب شرق فارس رشد ابر، رگبار پراکنده، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.
وی در پایان درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهار کرد: آسمان تهران امروز (7 مهر) صاف تا کمی ابری، گاهی وزش باد با حداقل دمای 20 و حداکثر دمای 33 درجه سانتیگراد و روز دوشنبه (8 مهر) صاف و گاهی وزش باد با حداقل دمای 19 و حداکثر دمای 32 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.
رئیس پایگاه هشتم پلیس امنیت عمومی پایتخت از دستگیری شروری که در یکی از خیابان محله ابوذر ایجاد درگیری و رعب و وحشت شهروندان را فراهم آورده بود، خبر داد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سرهنگ صادق قره باقری اظهار کرد: خبری مبنی بر ایجاد نزاع و درگیری، شرارت و ایجاد رعب و وحشت در محله ابوذر از طریق سامانه فوریت‌های پلیسی 110 به مرکز پایگاه هشتم پلیس امنیت عمومی پایتخت اعلام شد.
وی بیان داشت: تیمی از ماموران پایگاه هشتم پلیس امنیت عمومی برای بررسی موضوع به نشانی اعلامی، اعزام و مشخص شد: یکی از افراد شرور منطقه با همکاری سایر همدستانش پس از شرارات و درگیری از محل گریخته‌اند.
وی با اشاره به اینکه تحقیقات پلیسی برای شناسایی متهم اصلی پرونده و سایر همدستانش آغاز شد، تصریح کرد: در پایش‌های اطلاعاتی مشخص شد که مخفیگاه متهم اصلی پرونده در محله چیتگر می‌باشد.
این مقام انتظامی افزود: با شناسایی مخفیگاه متهم، نتیجه تحقیقات انجام شده در اختیار مقام قضائی قرار گرفت و دستور دستگیری و بازرسی از مخفیگاه وی گرفته شد.
سرهنگ قره باقری با اشاره به اینکه تیمی از ماموران پایگاه ششم این پلیس برای دستگیری متهم اصلی پرونده به مخفیگاه وی اعزام شدند، ادامه داد: متهم در مخفیگاهش دستگیر و در بازرسی از آن محل تعداد 6 قبضه سلاح سرد کشف شد.
رئیس مرکز عملیات پلیس امنیت عمومی تهران بزرگ در پایان با تاکید بر اینکه پلیس با هرگونه بی‌نظمی و مخل نظم و امنیت عمومی مبارزه خواهد کرد، افزود: پلیس خادم مردم می‌باشد و شهروندان می‌تواند ضمن تماس با مرکز فوریت‌های پلیسی 110 انتظارات و خواسته به حق خودشان را به پلیس اعلام کنند.
مادری که در اطراف شهرستان کازرون (استان فارس) پسر بچه 9 ساله خود را به داخل یک چاه هشت متری انداخته بود توسط ماموران انتظامی شناسایی، دستگیر و تحویل مراجع قضایی شد.
به گزارش ایرنا، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان فارس در این باره گفت:‌ اول مهرماه جاری، ماموران انتظامی خبری مبنی بر مفقودی یک کودک 9 ساله در یکی از روستاهای توابع شهرستان کازرون دریافت کردند و موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.
سرهنگ کاووس محمدی افزود: با انجام اقدامات اطلاعاتی و پلیسی گسترده در نهایت ماموران به مادر این کودک که مفقودی او را اعلام کرده بود مظنون و تحقیقات خود را در این باره آغاز کردند.
وی اضافه کرد: در تحقیقات تکمیلی و بازجویی‌های صورت گرفته مادر این کودک به جرم خود اقرار و اعلام کرد کودک خود را به دلیل شیطنت و اذیت کردن در چاه انداخته است.
وی با بیان اینکه کودک 9 ساله در چاه پیدا شد افزود: با تلاش ماموران نیروی انتظامی و عوامل امدادی، کودک زنده از چاه بیرون آورده شد و به بیمارستان اعزام و در آنجا بستری و تحت درمان قرارگرفت.
وی گفت: مادر این کودک با تشکیل پرونده به مرجع قضایی معرفی و با صدور قرار از آن طریق روانه زندان شد.
محمدی همچنین گفت: اخیرا فیلمی در فضای مجازی مبنی بر ربوده شدن این کودک توسط سرنشینان یکدستگاه خودرو و انداخته شدن وی در چاه توسط آنان منتشر شده است که اساسا کذب محض بوده و با عوامل انتشار دهنده این گونه اخبار برخورد قانونی صورت خواهد گرفت و لازم است که شهروندان هرگونه اخباری را در این باره از طریق رسانه‌های رسمی دنبال کنند.
برای برخی افراد شنیدن نام پاییز زیبایی‌های طبیعی و خوراکی‌های مخصوص این فصل را تداعی می‌کند. در مقابل، برای برخی دیگر پاییز به معنای تجربه شرایط ناخوشایندی مانند سردرد، سرماخوردگی، آنفلوآنزا و درد مفاصل است. این که تغییرات آب و هوایی در فصل پاییز می‌توانند بر سلامت انسان تاثیرگذار باشند تایید شده است.
افراد بسیاری کاهش دمای هوا را مقصر بازگشت درد مفاصل خود می‌دانند و به نظر می‌رسد این مساله درست است. دانشمندان، تغییرات آب و هوایی که طی فصل پاییز رخ می‌دهند را با برخی شرایط سلامت پیوند داده‌اند که در ادامه با برخی از شایع‌ترین موارد بیشتر آشنا می‌شویم.
افزایش خطر ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا
به واسطه کاهش دما در فصل پاییز، افراد بسیاری ابتلا به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا را تجربه می‌کنند. به نظر می‌رسد تغییرات چشمگیر آب و هوایی طی فصل پاییز، به ویژه نوسانات دمایی سریع و وزش بادهای سرد می‌توانند سیستم ایمنی افراد بسیاری را تضعیف کنند.
سردرد
برخی تغییرات آب و هوایی در فصل پاییز موجب افزایش فشار بارومتریک می‌شوند و افراد مستعد میگرن از پیامدهای این شرایط رنج خواهند برد. محیط در واقع موجب ترکیبی از افزایش فشار در مغز و کاهش کارایی گیرنده‌های درد مغز خواهد شد.
افزایش ضربان قلب
انجام فعالیت‌های روزانه یا ورزش تنها دلایلی نیستند که می‌توانند موجب افزایش ضربان قلب شما شوند. با کاهش دمای هوا بدن برای حفظ گرمای خود رگ‌های خونی را منقبض می‌کند که این شرایط می‌تواند افزایش اندک فشار خون را به همراه داشته باشد. این میزان اندک افزایش فشار خون برای افراد سالم نگران‌کننده نیست، اما افراد مبتلا به پرفشاری خون ممکن است برای پرهیز از یک حمله قلبی ناگهانی نیازمند تعدیل فعالیت‌های خود در فصل پاییز باشند.
افزایش قند خون
پاییز می‌تواند موجب افزایش قند خون انسان شود و افراد مبتلا به دیابت باید به این نکته توجه داشته باشند. کاهش دما می‌تواند استرس و فشار بیشتری را به بدن وارد کند. این استرس اغلب بدن را وارد حالت جنگ یا گریز می‌کند که ترشح هورمون‌هایی مانند آدرنالین و کورتیزول را در پی دارد. این هورمون‌ها کبد را به تولید گلوکز بیشتر برای تامین انرژی تشویق می‌کنند که می‌تواند به افزایش بیش از حد سطوح قند خون منجر شود.
کم آبی بدن
زمانی که هوا سرد می‌شود احتمالا متوجه خشکی بیشتر بدن خود شده اید. اگرچه شاید به اندازه تابستان تعریق را تجربه نکنید، اما این به معنای آن نیست که بدن طی ماه‌های سرد سال مستعد کم آبی نیست. افراد طی روزهای سرد سال تمایل بیشتری به مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند چای و قهوه دارند که ادرارآور نیز هستند و این از جمله مواردی است که می‌تواند احتمال کم آبی بدن را افزایش دهد.
درد مفاصل
افزایش فشار بارومتریک نه تنها بر سلامت سر و مغز انسان تاثیرگذار است، بلکه فشار مایع در مفاصل را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. افزایش فشار بارومتریک اغلب به افزایش فشار مایع و درد مفاصل، به ویژه پیش از آغاز توفان‌ها که در پاییز معمول هستند، منجر می‌شود.
احساس تنهایی
روزهای کوتاه و شب‌های طولانی پاییز ممکن است احساس تنهایی و نیاز به صحبت با فردی دیگر را هرچه بیشتر در انسان ایجاد کند. مطالعه‌ای که توسط پژوهشگران دانشگاه نیوکاسل در انگلیس انجام شد، نشان داد که مکالمات تلفنی با اعضای خانواده و دوستان طی ماه‌های سرد و مرطوب سال طولانی‌تر هستند.
تحریک حملات آسم
توفان‌های تندری تنها موجب وحشت انسان نمی‌شوند، بلکه می‌توانند حملات آسم را نیز تحریک کنند. مطالعات نشان داده‌اند که توفان‌های تندری در ماه‌های سرد سال می‌توانند موجب التهاب مسیرهای هوایی، دشواری در تنفس و حملات آسم شوند که با سرما و سفتی در گلو و سینه تشدید می‌شود.
افزایش میل جنسی
در فصل پاییز مغز انسان ترشح دوپامین را افزایش می‌دهد که این هورمون مسئول احساس خوب در انسان با افزایش میل جنسی نیز پیوند خورده است.
هوش بیشتر
آیا می‌دانستید زمانی که هوا سرد است باهوش‌تر می‌شوید؟ مطالعه‌ای که توسط پژوهشگران دانشگاه سوث ولز در استرالیا انجام شد، این مساله را ثابت کرده است. نتایج این مطالعه نشان داد که خریداران خواربار در روزهای سرد و ابری نسبت به روزهای روشن و آفتابی از قدرت یادآوری بیشتری برخوردار هستند.