خسارات شدید توفان دوریان در باهاما و حرکت آن به سوی آمریکا


خسارات شدید توفان دوریان در باهاما و حرکت آن به سوی آمریکا  13 شهریور-98
وزیر بهداشت باهاما روز سه‌شنبه ۱۲ شهریور گفت توفان شدید دوریان به شبکه بهداشت و درمان باهاما آسیب شدیدی وارد کرده و بر اثر جاری شدن سیل شدید بیمارستان اصلی در جزیره گرند باهاما غیرقابل استفاده شده است.
دونانه سندز به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت این توفان در جزیره آباکو خسارت کمتری به جا گذاشته و اظهار امیدواری کرد که به زودی یک گروه پزشکی به آن جزیره اعزام خواهد شد.
او افزود در بیمارستان اصلی جزیره آباکو هم اکنون ۴۰۰ نفر بستری هستند ولی بیماران به مواد غذایی، آب، دارو و تجهیزات جراحی نیاز دارند. به گفته او تعدادی از مبتلايان به بيماری کلیوی شدید از روز جمعه توسط هلیکوپتر از بیمارستان آباکو تخلیه شده و اکنون تحت مراقبت هستند.
توفان دوریان با بادهایی به شدت ۲۹۵ کیلومتر در ساعت به باهاما رسید که از زمان وزش توفان لیبر دی در سال ۱۹۳۵ بی‌سابقه است. این توفان حدود یک روز و نیم بر فراز جزیره گرند باهاما در وزش بود.
مقامات سازمان ملل متحد می‌گویند بر اثر خساراتی که این توفان وارد کرده حداقل ۶۰ هزار نفر در نواحی شمال غربی باهاما به کمک‌های اساسی از جمله مواد غذایی نیاز دارند.
یک مقام برنامه غذا سازمان ملل متحد گفت یک گروه از کارمندان این نهاد برای ارزیابی از میزان خسارات و تعیین اولویت‌ها در کمک رسانی آماده همکاری با دولت باهاما است.
همزمان یک سخنگوی صلیب سرخ و هلال احمر بین المللی گفت حدود ۶۲ هزار نفر دیگر نیز به آب آشامیدنی و پاکيزه نیاز دارند.
به گفته او حدود ۴۵ درصد از خانه‌ها در جزایر گرند باهاما و آباکو به شدت آسیب دیده و یا ویران شده‌اند و این نهاد کمک‌رسانی به حدود ۲۰ هزار نفر از کسانی را که بیش از همه محتاج کمک هستند، از جمله جمعیت بزرگی از مردم هائیتی که ساکن این جزایر هستند، به زودی آغاز خواهد کرد.
همزمان برایان کمپ، فرماندار ایالت جورجیا آمریکا، دستور تخلیه مردم از خانه‌ها در نوار ساحلی این ایالت از جمله چند جزیره را صادر کرده چون در صورت جاری شدن سیل در این نواحی کم ارتفاع مردم نخواهند توانست از خودروهای خود استفاده کنند و یا از جزایر خارج شوند.
آقای کمپ روز سه‌شنبه گفت پیش‌بینی می‌شود که با رسیدن توفان دوریان به این ایالت علاوه بر بادهای شدید سیل نیز جاری شود و مناطق ساحلی آسیب شدیدی ببینند.
گزارش‌های هواشناسی نشان می‌دهد که توفان دوریان پس از مدتی توقف بر فراز باهاما اکنون در حال حرکت به سمت آمریکاست.
مرکز توفان شناسی آمریکا اعلام کرد که همزمان با حرکت توفان به سمت سواحل شرقی این کشور تا حدی به سرعت آن افزوده خواهد شد.
دوریان با سرعتی حدود ۲۰۰ کیلومتر در ساعت از توفندهای دسته سوم محسوب می‌شود. مرکز این توفان صبح روز سه‌شنبه به وقت محلی در ۷۰ کیلومتری شمال باهاما قرار داشت و فاصله آن با وست پالم در سواحل شرقی فلوریدا حدود ۱۶۰ کیلومتر بود.
اداره هواشناسی آمریکا پیش‌بینی کرده که این توفان غروب سه‌شنبه به سواحل شرقی فلوریدا خواهد رسید و پس از حدود یک روز به سمت سواحل جورجیا و کارولینای جنوبی حرکت خواهد کرد.
با استفاده از گزارش‌های آسوشیتدپرس و فاکس‌نیوز؛ ش.ر/س.ن