بسیاری از شهرهای کشور در معرض سیلاب هستند

معاون وزیر کشور هشدار داد:
چون کشور زیر چتر دین ابزاری بیشاز4دهه اط  بی در وپیکر وبیق انون  شده و عدم مدیریت موجب رواج بی برنامگی ورایج شدن فساد ورقابت باند وجناح ها برای فساد وغارتگری وتخریب بیشتر شده است.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه بسیاری از شهرهای کشور در معرض سیلاب هستند، گفت: در قانون جدید، مجلس آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها را به گنجاندن مبحث بحران در دروس آموزشی و واحدهای دانشگاهی مکلف کرده است.
به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، اسماعیل نجار بعد از ظهر امروز در حاشیه سفر به استان قزوین در جمع خبرنگاران این استان اظهار کرد: برآورد اولیه خسارت‌های سیل بهار امسال در استان‌های مختلف 35 هزار میلیارد تومان بوده که شامل کمک‌های بلاعوض، تسهیلات و  بازسازی زیرساخت‌ها بوده و با به کارگیری تکنولوژی روز توانستیم این میزان را کاهش دهیم.
وی افزود: در بخش کشاورزی و مسکن تسهیلات فراهم شده و در زمینه زیرساخت‌ها با مشکل مواجه‌ایم و بخشی از اعتبارات وزارت صمت، نیرو، راه و شهرسازی و گردشگری تامین شده و با جا به جایی‌ها در اعتبارات طبق نظر مقام معظم رهبری برای اینکه دولت بهتر عمل کند، اقداماتی صورت گرفته است.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: تعمیرات واحدهای مسکونی به اتمام رسیده و تا پایان امسال مهلت داریم نوسازی واحدها هم نهایی شود که با سرعت این مهم در حال اجرا است.
نجار اضافه کرد: سیلابی که امسال در استان‌های کشور رخ داد دست‌کاری بسیار گسترده در طبیعت بود که از سال‌های گذشته صورت گرفته بود.
وی‌خاطرنشان‌کرد: در حال حاضر 147 هزار کیلومتر رودخانه در کشور داریم که حدود 70 هزار کیلومتر رودخانه در مراکز جمعیت قرار دارند؛ تلاش‌هایی صورت گرفته و حدود 7 هزار کیلومتر رودخانه ساماندهی شده و مابقی هم باید ساماندهی شوند که اقدام بسیار بزرگی است و مردم هم نباید در بستر رودخانه ساخت و ساز کنند و یا حریم رودخانه را تصرف کنند چرا که بخشی از خسارت‌های وارده از سیل از این ناحیه است.
این مقام مسئول با بیان اینکه بسیاری از شهرهای کشور در معرض سیلاب قرار دارند و باید کار ویژه و اساسی در این زمینه صورت گیرد، تصریح کرد: همیشه تقصیر را نباید بر گردن مدیریت بحران انداخت این در حالی است که نقشه خطر کشور در حال تهیه است و تامین اعتبار در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، آموزش مدیران اجرایی و مردم را اولویت کار این سازمان ذکر کرد و افزود: مسئولیت اصلی آموزش برعهده صدا و سیما بوده و برنامه‌های بسیار مختلفی در این زمینه برگزار شده و حتی از ظرفیت هنرمندان هم استفاده شده است و در دو سالانه برگزاری جشنواره فیلم کوتاه در این زمینه در یزد 700 اثر آماتور و حرفه‌ای و قابل توجه ارسال شده بود.
نجار ادامه داد: در قانون جدید، مجلس آموزش  و پرورش و دانشگاه‌ها را به گنجاندن مبحث بحران در دروس آموزشی و واحدهای دانشگاهی مکلف کرده است.
وی اضافه کرد: برای تمام مدیران اجرایی استان‌ها در 6 استان و مدیران شهرستانی در 25 استان برنامه آموزشی درحوزه مدیریت بحران برگزار شده و آموزش عمومی هم در دستور کار قرار دارد و یزد به عنوان پایلوت انتخاب شده است.
این مسئول اذعان کرد: اگر مردم مخاطرات را بشناسند و پیامدهای مخاطرات را بدانند در کاهش خسارات جانی و مالی تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.
ایران کشوری پرحادثه است
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به جان باختن 76 نفر از هم‌وطنان در سیل امسال در استان‌های مختلف افزود:اگر آشنایی مردم با مخاطرات و آگاه‌سازی در این زمینه نبود موجب می‌شد که تعداد جانباختگان بیشتر از این تعداد می‌شد گرچه فشار بسیار زیادی وارد شد اما مردم ازمنازل خود خارج و جان خود را سالم نگه داشتند.
نجار ادامه داد: در زمنیه توزیع اعتبارات مدیریت بحران بر اساس قسط عمل می‌کنیم نه بر اساس عدل، چرا که به اختصاص اعتبارات در حوزه پیشگیری بیشتر اعتقاد داریم اما دستگاه‌های دیگر هم دخیل هستند و در حوزه دیگر اعتبارات هزینه می‌شود.
وی مطرح کرد: وظیفه مردم و تمام دستگاه‌ها در زمان وقوع بحران مشخص است و اگر مردم در زمان بروز حوادث همکاری کنند، در پیشگیری از وقوع بحران و مقابله با آن بسیارتاثیرگذارخواهد بود.

این مقام مسئول ایران را کشوری پرحادثه و حادثه‌خیز دانست و افزود: در این حوزه مشکلات فراوانی وجود دارد و همواره باید آماده باشیم که در همایش‌های مختلف تلاش می‌شود سطح آمادگی مسئولان در برابر حوادث ارتقا یابد و انتقال تجارب هم بسیار ارزشمند  و تاثیرگذار در مدیریت بحران خواهد بود  وهر اندازه کار شود، کم کار شده است.