کرمانشاه بی انگیزگی و فقر اقتصادی دو دلیل عمده کاهش نمرات دانش آموزان استان

 در گفت وگو با ایلنا مطرح شد؛

افت نمرات دانش آموزان متوسطه کرمانشاه نسبت به میانگین کشوری/ بی انگیزگی و فقر اقتصادی دو دلیل عمده کاهش نمرات دانش آموزان استان۱۲-بهمن-۱۴۰۱

افت نمرات دانش آموزان متوسطه کرمانشاه نسبت به میانگین کشوری/ بی انگیزگی و فقر اقتصادی دو دلیل عمده کاهش نمرات دانش آموزان استان

 معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه  از پایین بودن میانگین نمرات دانش آموزان مقطع متوسطه استان نسبت به میانگین کشوری در سال تحصیلی جاری خبر داد.ماشالله پروین  معاونت اموزش متوسطه اموزش و پرورش کرمانشاه  در گفت و گو با ایلنا گفت : متاسفانه امسال نیز میانگین نمره دانش آموزان مقطع متوسطه استان از میانگین کشوری پایین تر بود  اما کاهش میانگین نمره امتحانی دانش آموزان یک مرتبه اتفاق نیفتاده است و سالهاست که میانگین  نمرات آنها پایین است ، هرچند امسال نسبت به سالهای گذشته کاهش داشته ایم ولی میزان آن ناچیز بوده است .وی افزود :کاهش نمرات امسال به دلیل موقعیت پسا کرونا و دوری دو ساله دانش آموزان از  روال عادی و معمول تحصیل بوده است و این مشکل در کل کشور وجود داشت .پروین میانگین مقطع متوسطه در کشور را ۱۱ و نیم عنوان کرد و افزود :این میانگین در کرمانشاه در گذشته مقداری هم کمتر است ولی از تعدادی از استان‌ها بالاتر است .معاون آموزش متوسطه اداره آموزش و پرورش استان کرمانشاه تصریح کرد : میانگین معدل کل دانش آموزان استان در سال تحصیلی ۴۰۰ - ۴۰۱ حدود  ۱۰ و ۸۱ صدم درصد است و میانگین کشوری ۱۱ و ۲۶ صدم است .وی با اشاره به تفاوت میانگین نمرات در رشته های مختلف گفت : میانگین نمرات در  رشته های مختلف با هم متفاوت است به طور مثال در رشته تجربی میانگین استان بالای ۱۲ است ولی در رشته انسانی متاسفانه زیر ۱۰ است و در رشته ریاضی حدود ۱۱ و ۲۸ صدم درصد است .وی پایش دقیق نمرات دانش آموزان توسط سامانه هوشمند را مهم ارزیابی کرد و گفت:  سنجش دقیق میانگین نمرات توسط سامانه هوشمند وزارت آموزش و پرورش انجام می شود و تمام نمرات دانش آموزان در سامانه آموزش و پرورش وجود دارد و به راحتی میانگین نمرات به تفکیک مدارس ، رشته ها و حتی دروس قابل تفکیک و سنجش است.وی عوامل مختلفی را باعث کاهش نمرات دانش آموزان برشمرد و گفت : بی انگیزگی دانش آموزان یکی از این عوامل است که بسیاری از دانش آموزان نسبت به یادگیری رغبتی نشان نمی دهندوی افزود: عامل بعدی که در دوسال اخیر باعث کاهش نمرات شد بحث کرونا و قرنطینه بود که نشان داد  حضور دانش آموزان به صورت فیزیکی در کلاس بسیار با اهمیت است و اگر دانش آموز در کلاس حضور نداشته باشد و رو در رو با معلم به آموزش نپردازد افت تحصیلی بسیار افزایش می یابد .معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان تصریح کرد :عوامل دیگری هم در این خصوص دخیل هستند که از جمله آنها می توان به فقر و محرومیت و ضعف اقتصادی خانواده دانش آموزان در مناطق مختلف اشاره کرد .این مسئول عامل بعدی را  کمبود نیروی متخصص  در بسیاری از مدارس عنوان کرد و افزود  :ما در حال حاضر در سطح مدارس کشور با کمبود نیروی  متخصص و معلم  در رشته های مختلف روبرو هستیم  که همین امر باعث افت تحصیلی دانش آموزان می شود .پروین در پاسخ به سئوال خبرنگار ایلنا مبنی بر دریافت مبالغ زیاد و خارج از عرف توسط برخی مدارس غیر انتفاعی و هیات امنایی از دانش آموزان و عدم آموزش متناسب به آنها گفت :این مدارس بر اساس مصوبه وزارت  آموزش و پرورش می توانند از دانش آموزان مبالغی را تحت عنوان شهریه دریافت کنند و این مبالغ میزان مشخصی دارد اما بر اساس همین مصوبات تخفیفاتی برای خانواده های بی بضاعت در نظر گرفته شده است اگر مبالغ بسیار زیاد باشد ما حتما پیگیری و برخورد می کنیم.وی در خصوص برگزاری کلاسهای فوق برنامه که در برخی مدارس برگزار می شود عنوان کرد  :این کلاسها اگر در مدرسه برگزار شود بطور قطع بر اساس آیین نامه ، قانون و دستورالعمل و زیر نظر مدیریت مدرسه و معاونان برگزار می شود و معمولا در این کلاسها از خانواده های بی بضاعت که تمکن مالی ندارند یا تخفیف داده می شود یا از پرداخت شهریه این کلاسها معاف می شوند .این مسئول تاکید کرد :اگر چنانچه معلم کلاس اصلی دانش آموز خودش را در ساعات غیر مدرسه یا در شیفت های بعدی برگزار کند قطعا تخلف است و این موارد گزارش و پیگیری می شود .