روسیه: هیچ تحرکی برای از سرگیری مذاکرات برجام وجود ندارد۱۶-اسفند-۱۴۰۱
روسیه گروکش که نقش اصلی دربن بست کشانیدن برجام داشته است بنابراین با سیاست تاکتیکی حمایتی ازرژیم تروریستی ولایت فقیه مقابل آمریکا تلاش کرده است درراستای منافع روسیه مقابل غرب اجازه ندهد نه برجام به سرانجام برسد ونه رژیم تروریستی ولایت فقیه به غرب نزدیک گردد .برای همین اولیانوف پس ازسفرگروسی به تهران گفته است هیچ تحرکی برای از سرگیری مذاکرات برجام وجود ندارد.
وی درباره این سفر توضیح داد: «بیانیهای از طرف ایران در مورد آمادگی این کشور برای همکاری با دبیرخانه آژانس اتمی در مورد ذرات اورانیوم اعلام نشده که چندین سال پیش در سه مکان در ایران کشف شده بود، منتشر گردید».نماینده روسیه در مذاکرات وین با بیان اینکه هنوز هیچ تحرکی در ادامه احیای توافق هستهای ایران وجود ندارد، گفت تروئیکای اروپایی و آمریکا آماده اتخاذ تصمیم برای بازگشت به برجام نیستند.به گزارش العالم، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمانهای بینالمللی مستقر در وین بامداد سهشنبه سفر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی به جمهوری اسلامی ایران را بسیار سازنده توصیف کرد.اولیانوف در مصاحبه با خبرگزاری «تاس»، گفت: «سفر گروسی به تهران در پایان هفته گذشته کاملا سازنده بود. مدیرکل آژانس اتمی با رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار و گفتگو کرد. فعالیتهای راستیآزمایی و نظارتی بیشتر در تاسیسات هستهای ایران مشخص شده است که هنوز نهایی نشده است».وی درباره این سفر توضیح داد: «بیانیهای از طرف ایران در مورد آمادگی این کشور برای همکاری با دبیرخانه آژانس اتمی در مورد ذرات اورانیوم اعلام نشده که چندین سال پیش در سه مکان در ایران کشف شده بود، منتشر گردید».این دیپلمات روس در پاسخ به سوالی درباره احتمال از سرگیری مذاکرات وین، اظهار داشت: «در مورد از سرگیری مذاکرات برای احیای برجام اما هیچ تحرکی وجود ندارد. ایران و همچنین روسیه و چین آماده نهاییکردن تصمیمی برای بازگشت به پارامترهای اصلی توافق هستهای هستند که تقریباً توافق کاملی بر سر آن وجود دارد. از طرف تروئیکای اروپایی و ایالات متحده هنوز چنین آمادگی وجود ندارد».به نوشته تاس، اولیانوف با بیان اینکه قطعنامههای سال گذشته شورای حکام آژانس اتمی در مورد ایران پیامدهای بسیار منفی داشت، اضافه کرد: «ما در اینباره هشدار داده بودیم... [این قطعنامهها] به کاهش قابل توجه توانایی آژانس برای انجام بازرسی و نظارت در خاک ایران منجر شد. میخواهم امیدوار باشم که کشورهای غربی درسهای مناسبی از این موضوع گرفته باشند و در نشست کنونی از چنین اقدامات مخربی خودداری کنند».پیش از این، مدیرکل آژانس اتمی طی سخنرانی در آغاز نشست شورای حکام، با بیان اینکه به توافقی با ایران رسیده که به آژانس اجازه میدهد مراحل نظارت و راستیآزمایی را ادامه دهد، گفت از تمایل تهران در این زمینه استقبال میکند.