واقع بینی به جای پوپولیسم

 واقع بینی به جای پوپولیسم ۹-مرداد-۱۴۰۲

نه واقع بینی درکارنیست که طی ۴۴ سال عوامفریبان حاکم دین فروش رژیم فاسدولایت فقیه زیر سنگر دین ابزاری شده تخته گاز تاخته اند وبه هرگونه انتقاد و واقعیت گرایی نه بهایی نداده که سخت باآن مبارزه کرده اند تابتوانند فرصت طلبانه دکان شان را بابهانه های مختلف از جمله روضه دشمن بیگانه شناسی که همه جاحضور ودست دارد وعامل هر اعتراض ونارضایتی وکمبود ورشدتورم وگرانی وفقروبیکاری است همراه با موض زن ستیزی ودفاع ازحجاب اجباری... حفظ کنند.

‪ / ژوبین صفاری طی یادداشتی در شماره امروز ابتکار با عنوان واقع بینی به جای پوپولیسم نوشت: چند سال گذشته تورم بهعنوان مهمان اصلی اقتصاد، سبب شده تا شکاف طبقاتی همچنان بیشتر شود و ذی‌نفعان بسیاری نیز پیدا کرده است. طی دو سال گذشته نیز علی‌رغم وعده‌های داده شده اتفاق بهتری رخ نداده و حتی در مقاطعی رکورد شکنی‌هایی نیز در خصوص تورم صورت گرفته است. تعویض‌های فراوان مدیریتی طی این دو سال نشان از ناکارآمدی در برابر موج نابسمانی اقتصادی دارد. هرچندکه واقع بینانه و منصفانه باید گفت مشکلات اقتصادی محصول امروز و دیروز نیست. با این همه، اما چیزی که در این میان بیشتر جلب توجه می‌کند، عدم توجه به واقعیت‌های موجود مشکلات مردم است. نقدی که به دولت گذشته نیز وارد بود عدم درک صحیح از واقعیت مردم بود. اما این دولت نیز پا را فراتر گذاشته و برخی دولتمردان به سیاق دولت‌های نهم و دهم پا در ورطه پوپولیسم می‌گذارند. بی‌خوابی رئیس دولت از گرانی و … مطرح کردن این دست مسائل همان رویه‌ای است که در دهه هشتاد آزموده شد و البته امروز دیگر کارکردی ندارد. واقعیت آن است که برای مردم نمود عینی عملکرد‌ها اهمیت دارد و نه آنچه که بهعنوان حواشی مطرح می‌شود. درواقع این بی‌خوابی‌ها زمانی ارزشمندتر می‌شود که منتج به نتیجه مطلوب شود. تردیدی نیست که بخشی از آنچه امروز در سپهر سیاسی رخ می‌دهد محصول انباشت مشکلات از گذشته نیز هست، اما واقعیت آن است که تا زمانی که رویکردمان به اقتصاد، جامعه و فرهنگ واقع بینانه و علمی نباشد، اصلاحی در روند‌ها صورت نمی‌گیرد. همچنان که در عرصه اجتماعی و فرهنگی نیز برخی رویکرد‌ها به سیاق دهه‌های گذشتهاست. محدود کردن رسانه‌های رسمی از آن جمله است که نتیجه آن میدان داری رقبای بی هویت و اصالت است تا از این محاق نقد و نهیب‌ها بهره لازم را برده و فضای رسانه‌ای را آنطور که می‌خواهند هدایت کنند. واقعیت آن است که آنچه آزموده شده را نمی‌توان در بستر امروز دوباره آزمود و نتیجه مطلوب کسب کرد. مردم این عصر بسیار متفاوتتر از گذشته شده‌اند و مسائل را با واقع بینی بیشتری رصد می‌کنند بنابراین بهتر است به زبان واقعی مردم نزدیک‌تر شد تا شکاف‌ها هر روز عمیقتر از گذشته نشود. وضعیت معیشت مردم خوب نیست، تورم کمر بسیاری از مردم را شکسته و راه حل آن در اولویت قرار دادن مسائل اقتصادی و پذیرش و اصلاح خطاهاست. بی‌خوابی بهتن‌هایی کارساز نیست