در گفتوگو با ایلنا مطرح شد:
باید یک مشت کاسب تحریم را پولدار کنیم تا بتوانیم یک هواپیمای کار کرده بخریم۹-تیر-۱۴۰۳
نماینده اسبق ایران در ایکائو با بیان اینکه سن هواپیماهایی وارد کشور شده بین 20 تا 25 ساله بوده، اظهار داشت: باید یک مشت کاسب تحریم را پولدار کنیم تا بتوانیم یک هواپیمای کار کرده را خریداری و وارد ناوگان هوایی کشورمان کنیم.علیرضا منظری در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره روند خرید هواپیما در دولت سیزدهم و ادعاهایی مبنی بر ورود چند ده فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور برای رفع ناترازی عرضه و تقاضا در این بازار و همچنین با اشاره به اظهارات چند ماه گذشته وزیر راه وشهرسازی مبنی بر کاهش تحریمها برای خرید هواپیما گفت: از تاریخ این اظهارات وزیر تا کنون چند ماه میگذرد سوال این است که اگر تحریمها کاهش پیدا کرده باید میتوانستند در این مدت چندین هواپیمای نو وارد کشور میکردند.وی ادامه داد: در وضعیت موجود و فعلی به هیچ وجه موضوع کاهش تحریمها برای خرید هواپیما صحت ندارد و تحریمها همچنان به شدت خود ادامه دارد و حتی اجازه فروش یک فروند هواپیما را هم به ایران نمیدهند.نماینده اسبق ایران در ایکائو تاکید کرد: باید یک مشت کاسب تحریم را پولدار کنیم تا بتوانیم یک هواپیمای کار کرده را خریداری و وارد ناوگان هوایی کشورمان کنیم.منظری با بیان اینکه خرید یک فروند هواپیما با بیش از 5 واسطه انجام میشود، اظهار داشت: هواپیمایی که خریداری شده قیمت آنها 30 الی 40 درصد گرانتر از قیمتها در بازار بوده اما مشکل مهمتر، این است که امکان خرید هواپیمای خوب را نداریم و با این چند واسطه هم هواپیمای چند سال کارکرده وارد کشور میشود. وی با اشاره به سن هواپیماهایی که در 3 سال اخیر وارد کشور شد، افزود: این تعداد هواپیمایی که وارد چرخه پروازی شدهاند سن بین 20 تا 25 سال داشتند اما تعدادی هواپیما با سن بیشتر هم وارد ناوگان هوایی کشورمان شده که از آنها فقط به عنوان دپوی قطعه استفاده خواهد شد و قرار نیست که وارد شبکه پروازی شوند بلکه پس از ورود به کشور تنها از قطعات آنها برای تامین قطعات هواپیماهای زمینگیر استفاده میشود که تعدادی از این هواپیماها هم در این چند سال وارد ناوگان کشورمان شد.