گزیده خبرهای 26 مهر-93 قسمت -2

گزیده خبرهای 26 مهر-93  قسمت -2
رضا ضراب سرمایه دار ایرانی مقیم ترکیه از اتهامات پرونده فساد مالی بزرگ در ترکیه تبرئه شد.رضا ضراب تبرئه شدبه گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه دادگاه استانبول امروز (جمعه) با صدور حکمی قرار منع تعقیب رضا ضراب و 52 متهم دیگر پرونده فساد مالی بزرگ این کشور را صادر کرد.در حکم دادگاه آمده است که متهمان این پرونده به دلیل نبود عناصر کافی مجرمیت تبرئه می شوند.ضراب به همراه 52 متهم دیگر پرونده فساد مالی در 17 دسامیر سال 2013 دستگیر و چند ماه زندانی شدند.اتهام این افراد پولشویی و پرداخت رشوه بوده است.دادگاه به همراه رضا ضراب فرزندان وزرای سابق اقتصاد و کشور را نیز از اتهامات تبرئه کرده است.ضراب در بهار سال جاری میلادی و پس از گذراندن چند ماه زندان به قید وثیقه از زندان آزاد شده بود و دادگاه حکم داده بود تا زمان صدور رای از استانبول خارج نشود.
پرونده فساد مالی بزرگ در ترکیه جنجال گسترده ای بر پا کرد و مخالفان حزب حاکم ترکیه از این پرونده به عنوان یک رسوایی مالی بزرگ یاد می کنند.حزب حاکم ترکیه اما با رد این اتهامات می گوید پرونده سازی برای متهمان کار دولت موازی بوده است که قصد دارد به دولت اردوغان و حزب حاکم ترکیه ضربه بزند.حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه حامیان فتح الله گولن روحانی متنفذ ترکیه ای ساکن آمریکا در پلیس و دستگاه قضایی را به پرونده سازی به منظور خدشه دار کردن وجهه دولت متهم می کنند.
اتحادیه اروپا در گزارشی اعلام کرد که در سال گذشته میلادی (2013) نام بیش از 30 هزار نفر به عنوان قربانی قاچاق انسان در کشورهای اتحادیه ثبت شد.در میان قربانیان قاچاق انسان، بیش از 1000 کودک نیز وجود داشتند که قاچاقچیان انسان با هدف برده‌داری جنسی، آنان را به کشورهای اروپایی منتقل کرده بودندسیسیلیا مالمستورم»، مسئول امور داخلی اتحادیه اروپا گفته است که برای مقابله با این پدیده به اقدامات بیشتری، چه در سطح اتحادیه اروپا و چه درون مرزهای کشورهای عضو این اتحادیه نیاز است. مالمستورم از قاچاق انسان به عنوان «تجارت برده در عصر حاضر» نام برده و ادامه آن را ننگ‌آور توصیف کرده است.وی تاکید کرده است که امروزه بیش از 30 هزار مرد، زن و کودک برخلاف میل خود تحت تسلط افراد دیگری هستند و در شرایطی دردناک در معرض استثمار قرار می‌گیرند.قاچاقچیان انسان با وعده رساندن این افراد به مقصد و در برابر دریافت پول، آنان را به شکل‌های مختلف جابه‌جا می‌کنند که گاه حتی به مرگ آنان منجر می‌شود. در مواردی نیز قاچاقچیان انسان این افراد را که پول خود را از دست داده و اجازه کار قانونی هم ندارند به انجام کارهای سخت در برابر دستمزد اندک یا خودفروشی وادار می‌کنند.بنابر گزارش شبکه خبری ای‌بی‌سی، این گزارش در عین حال به عنوان یک تحول مثبت می‌افزاید که مسئولان امور قاچاق انسان نسبت به گذشته کارآیی بیشتری در کشف و رسیدگی به این وضعیت دارند. به عنوان مثال، ماموران امور مهاجرت در مبادی وروی کشورها بهتر از گذشته می‌توانند قربانیان قاچاق انسان را تشخیص دهند
با ریزش یک شبکه تهویه هوا در جریان برگزاری یک کنسرت موسیقی پاپ کره‌ای در شهر سئونگنام کره جنوبی، ۱۶ نفر جان خود را از دست دادند.به‌گزارش خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، این رویداد روز جمعه ۱۷ اکتبر / ۲۵ مهرماه زمانی رخ داد که تماشاگران شرکت‌کننده در این کنسرت برای بهتر دیدن صحنه روی این شبکه تهویه هوا رفته بودند.قربانیان این حادثه از ارتفاع ‌۱۰ متری سقوط کردند که به جز ۱۶ نفر کشته، سه نفر به‌شکل سطحی زخمی شدند و هشت نفر نیز جراحات جدی برداشتند. ۷۰۰ نفر در این برنامه شرکت داشتند.شک و تردید در مورد چگونگی این حادثه باقی است. برخی از رسانه‌های کره‌ای گفته‌اند که شبکه تهویه هوا در طول برنامه گروه دختران «چهار دقیقه» فرو ریخت، اما آژانس هنری این گروه چنین موضوعی را رد کرده است.برخی نیز می‌گویند قوانین امنیتی این کنسرت رعایت نشده است چرا که گروهی از تماشاگران در مکانی خطرناک کنسرت را دنبال می‌کردند.
نزاع بر سر موضوعی پیش‌پاافتاده جوانی را به کام مرگ کشاند و باعث شد پسری دیگر در یک قدمی چوبه‌دار قرار بگیرد.ماموران پلیس شیراز چندی قبل وقتی از وقوع نزاع خونین در یکی از پارک‌ها مطلع شدند به آنجا رفته و فهمیدند پسری جوان در این نزاع هدف ضربه چاقو قرار گرفته و به بیمارستان منتقل شده است. این جوان با وجود اقدامات پزشکی جانش را از دست داد و پس از آن پلیس برای شناسایی و دستگیری قاتلش دست به کار شدآنها به پرس‌وجو از شهود پرداختند و بعد از جمع‌آوری سرنخ‌های اولیه متوجه شدند متهم این نزاع مرگبار جوانی سابقه‌دار به‌نام سلیمان است. به این ترتیب متهم دستگیر شد و تحت بازجویی قرار گرفت. او که ابتدا قصد نداشت زیر بار اتهام برود در بازجویی‌های تکمیلی به ارتکاب قتل اعتراف کرد و گفت: «من و مقتول اختلاف قبلی با هم نداشتیم، فقط روز حادثه دعوایمان شد و من در حالی‌که به‌شدت عصبانی بودم با چاقو ضربه‌ای به او زدم و فرار کردم. من قصد قتل نداشتم و از کاری که کرده‌ام پشیمان هستمماموران در ادامه پی بردند سلیمان پیش از این و زمانی که زیر سن مسوولیت کیفری بود نیز مرتکب قتل شده اما چون آن زمان به بلوغ نرسیده، از مجازات معاف شده بود. این پرونده بعد از تکمیل تحقیقات مقدماتی در اختیار دادگاه کیفری استان فارس قرار گرفت و سلیمان پای میز محاکمه رفت. نماینده دادستان در جلسه دادگاه جرم این جوان را قتل عمدی دانست و گفت: با توجه به اعترافات سلیمان و همچنین سایر مدارک به‌دست‌آمده او عامل قتل است و باید مجازات شود.پدر و مادر مقتول نیز در این جلسه خواستار قصاص متهم شدند. سپس وقتی پسر جوان در جایگاه ایستاد بار دیگر اتهام قتل را قبول کرد و گفت: «روز حادثه در پارک نشسته بودم که با مقتول بر سر پرسیدن آدرس دعوا کردم. هر دو عصبانی بودیم و با هم مشاجره کردیم اما من ناگهان کنترل خودم را از دست دادم و با چاقویی که در جیب داشتم ضربه‌ای به او وارد و فرار کردماو ادامه داد: «من قصدی برای کشتن آن پسر نداشتم و موضوع اختلاف هم چندان جدی نبود اما در آن لحظات به حدی عصبانی بودم که اصلا متوجه رفتارم نشدم و دست به چاقو بردم.»هیات قضات بعد از پایان جلسه دادگاه برای صدور رای وارد شور شدند و متهم را به قصاص محکوم کردند. سپس سلیمان به رای صادره اعتراض کرد و پرونده برای بررسی مجدد در اختیار قضات دیوانعالی کشور قرار گرفت که آنها نیز حکم صادره را تایید کردند. به این ترتیب پسر جوان در یک قدمی چوبه‌دار قرار گرفت و اگر نتواند رضایت اولیای‌دم را جلب کند به زودی حکم به اجرا درخواهد آمد.
زن و مردی که به‌دلیل رابطه پنهانی، شوهر زن را به قتل رسانده و گریخته بودند، بعد از دستگیری به ارتکاب جنایت اعتراف کردند.تحقیقات پیرامون این پرونده از زمانی آغاز شد که زنی با مراجعه به پلیس استان خراسان‌رضوی از مفقودشدن پسر 29ساله‌اش به نام داریوش خبر داد و گفت: «دوروز است از داریوش خبری ندارم و او به تلفنش جواب نمی‌دهد. از همان‌موقع از عروسم به اسم روشنک هم خبری نیست و من نگران هستم اتفاق تلخی افتاده باشد.»کارآگاهان بعد از دریافت این شکایت نشانی خانه داریوش و همسرش را گرفتند و به آنجا رفتندآنها بعد از اینکه وارد خانه شدند مشاهده کردند پرده‌ها به‌تازگی شسته شده است. این موضوع مشکوک به نظر می‌رسید به همین دلیل ماموران به بازرسی دقیق از خانه پرداختند و بالاخره با لکه‌ای خون مواجه شدند به این ترتیب احتمال دادند در این خانه جنایتی به وقوع پیوسته باشد.ماموران در ادامه فهمیدند روزی که داریوش ناپدید شد همسایه‌ها صدای دادوفریاد از این خانه شنیده و با مرکز فوریت‌های پلیسی110 تماس گرفته بودند.اطلاعات موجود در بایگانی حکایت از آن داشت که ساعت 3 بامداد با این مرکز تماس گرفته شده و تیمی از ماموران به محل رفته اما نتوانسته بودند وارد خانه موردنظر شوند زیرا وقتی ماموران زنگ را به صدا درآورده‌اند،  زنی از پشت آیفون به آنها گفته درگیری خانوادگی پیش آمده و موضوع حل شده است  البته ماموران در آن زمان به گفته این زن اکتفا نکرده بودند تا اینکه مردی پای آیفون رفته و همین ادعا را تکرار کرده بود. اهالی خانه در را روی ماموران باز نکرده بودند به همین دلیل پلیس110 به ماموریت خود پایان داده بود.این اطلاعات احتمال وقوع جنایت در آپارتمان موردنظر را قوت بخشید و کارآگاهان به تحقیقات خود ادامه دادند تا اینکه فهمیدند روشنک با شوهر خود اختلافات زیادی داشته. تجسس درباره زندگی خصوصی این زن 22ساله فاش کرد او از مدتی قبل با مردی به نام مهران رابطه پنهانی برقرار کرده بوده. در حالی‌که سوء‌ظن‌ها نسبت به زن جوان تشدید شده بود کارآگاهان دامنه تحقیقات خود را برای یافتن ردی از وی گسترش دادند تا اینکه با ردیابی‌های تخصصی فهمیدند روشنک همراه مهران فرار کرده و راهی تهران شده است.به این ترتیب تحقیقات در پایتخت ادامه یافت و پس از به‌دست‌آمدن سرنخ‌های اولیه از این زن و مرد آنها بازداشت شدند. این دونفر وقتی تحت‌بازجویی قرار گرفتند اعتراف کردند داریوش را به قتل رسانده و جنازه او را در محلی خارج از شهر رها کرده‌اند. کارآگاهان به نشانی اعلام‌شده توسط متهمان رفتند و جنازه مرد 29ساله را در حالی‌ که در روکشی پیچیده شده بود، یافتند و آن را به پزشکی‌قانونی انتقال دادند. بررسی‌های اولیه نشان داد این مرد هدف حدود 20ضربه چاقو قرار گرفته و به دلیل خونریزی شدید جان باخته است.روشنک در اعترافاتش گفت: «من و داریوش با هم اختلاف داشتیم تا اینکه با مهران آشنا و به او علاقه‌مند شدم. ما برای اینکه بتوانیم با هم زندگی کنیم نقشه قتل شوهرم را کشیدیم و اجرا کردیم .ما بعد از قتل راهی تهران شدیم تا ردی از خودمان به‌جا نگذاریم.»بنا بر این گزارش دو متهم در حال حاضر در بازداشت به‌سر می‌برند و تحقیقات از آنها ادامه دارد.

هدایای ریاست جمهور دولت نهم و دهم که شبانه از کاخ سعدآباد خارج شده بود، در اختیار احمدی نژاد است هر چند که پیش از این نزدیکان وی از چنین جابه جایی اظهار بی اطلاعی کرده بودند اما این بار احمدی نژاد در نامه ای به حجت الاسلام سید حسن خمینی اعلام کرده که این هدایا را به آستان حرم امام اهدا می کند به این ترتیب مشخص شد که این اموال در اختیار وی بوده است اما هر نوع تعیین تکلیفی برای آنها باید با نظارت سازمان اسناد و کتابخانه ملی و ضوابط موجود انجام شودبه گزارش مهر، سیزدهم مهر ماه امسال محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق ایران طی نامه ای به حجت الاسلام سید حسن خمینی نوه حضرت امام و تولیت آستان امام راحل، مجموعه هدایای دوران ریاست جمهوری خود را به این موزه و آستان اهدا کردرییس جمهور سابق در بخشی دیگر از این نامه با درخواست «تنظیم چیدمان و برنامه‌ریزی و نحوه کارکرد این بخش از موزه و نهایتا انتقال هدایا» از «اختصاص فضای مناسب در این موزه برای استقرار هدایای گروه‌های مردمی و دولت‌ها و شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی و اجتماعی داخلی و بین‌المللی در دوره خدمتگزاری خود در ریاست‌جمهوری» تشکر کرده استهدایای دو دوره ریاست‌جمهوری احمدی نژاد مجموعه ای نفیس و ارزشمند از آثار و هدایای متنوع است که ارزش مادی قابل توجهی دارند اما این بار نیز احمدی نژاد قصد دارد اهدای این اموال به حرم امام (ره) را بدون هماهنگی با سازمان متولی آن انجام دهد چرا که هر گونه جابه جایی و یا تعیین تکلیفی برای این آثار بر عهده سازمان اسناد و کتابخانه ملی است.
 
پیش از این در سال 1385 و دوره ریاست علی اکبر اشعری در سازمان اسناد و کتابخانه ملی و هنگام بازنگری تشکیلات سازمانی، مدیریت یادمان های ریاست جمهوری به چارت تشکیلاتی این سازمان اضافه شد و این سازمان وظیفه حفظ و نگهداری و نظارت عالی بر هدایای ریاست جمهوری را بر عهده گرفتدر همان زمان رئیس وقت این سازمان به روسای جمهور وقت و سابق نامه نوشت و از آنها خواست نماینده ای برای تشکیل این یادمان به سازمان اسناد معرفی کنند. تا اینکه با تعامل بین سازمان اسناد و کتابخانه ملی و ریاست جمهوری یادمانی به این منظور تشکیل شد و برای آن استاندارد موزه ای تعریف کردند تا اشیا و اسناد در کنار هم قرار گیرنداشعری رئیس وقت کتابخانه ملی در سال 86 نامه ای به احمدی نژاد رئیس جمهور دولت نهم نیز نوشت و در آن ضمن تشریح وظایف سازمان مبنی بر حفظ اسناد و هدایا پیشنهاد داد که یادمان ریاست جمهوری نیز برای وی تشکیل شود و او هم فردی را به عنوان نماینده معرفی کنداحمدی نژاد در پاسخ به این نامه اعلام کرد که هدایا به موزه نهاد ریاست جمهوری، سپس به سازمان میراث فرهنگی منتقل شود. دوباره سال بعد اشعری نامه ای به احمدی نژاد نوشت و درخواستش را تکرار کرد ولی پاسخی نگرفت همین کار را صلاحی رئیس بعدی سازمان اسناد و کتابخانه ملی انجام داد ولی نامه او نیز بی پاسخ ماندرئیس جمهور سابق بار دیگر در اقدامی تامل برانگیز بخش اعظم این هدایا مانند برخی از جواهرات همسر رئیس جمهور و یا ساعت مچی و خودنویس های مارک دار ،یک ساعت مردانه کونکورد با بند چرمی کوروکودیل، یک کیسه مروارید بحرینی، خودنویس مونت بلانش با تولید محدود یا یک سرویس طلای سفید زمردنشان را به نفع بهزیستی حراج کرد.
 
همان زمان این اقدام باعث تعجب کارشناسان بود ولی اعتراض آنها پاسخی نداشت این در حالی بود که همه این رخدادها بایستی در تعامل و چارچوب قوانین سازمان اسناد و کتابخانه ملی انجام شود چرا که این سازمان متولی قانونی یادمانها و هدایای ریاست جمهوری معرفی شده بودتا اینکه در سال 92 مکاتباتی بین دفتر ریاست جمهوری و صلاحی انجام شد. دفتر رئیس جمهور دولت دهم پیشنهاد داد که این هدایا به آستان قدس رضوی برود و یادمان در آنجا تشکیل شود. صلاحی با این اقدام طی نامه ای مخالفت کرد و پیشنهاد داد موزه ای به این منظور در کاخ گلستان یا سمنان به عنوان زادگاه رئیس جمهور زیر نظر سازمان اسناد و کتابخانه ملی برپا شود. اما علیرضا تابش مدیرکل حوزه ریاست سازمان میراث فرهنگی به خبرنگار مهر گفت: هیچ وفت چنین موزه ای تشکیل نشدمرداد سال گذشته چند ساعت قبل از مراسم تحلیف روحانی و پایان دوره احمدی نژاد شبانه چند کامیون هدایای رئیس جمهور نهم و دهم را از محل موزه خارج کردند. یکی از منابع آگاه در دفتر ریاست جمهوری این خبر را به یکی از پایگاههای اطلاع رسانی داده و اعلام کرده بود که دو هزار و 530 قطعه از هدایای دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد از مجموعه کاخ سعدآباد به وسیله هشت کامیون انتقال یافت. اما در این باره، حمید بقایی معاون اجرایی احمدی نژاد اظهار بی اطلاعی کرد و انتشار چنین اخباری را جو سازی علیه دولت دانستاسفند ماه سال گذشته با آمدن صالحی امیری به سازمان اسناد و کتابخانه ملی، طبقه ای از ساختمان را به نمایندگان روسای جمهور در امور یادمانها اختصاص داد نماینده احمدی نژاد نیز مسئولیت یادمان وی را بر عهده گرفته ولی تعاملی با این سازمان نداردبه تازگی رئیس جمهور دولت نهم و دهم در اقدام تامل برانگیز دیگر، در نامه ای به تولیت حرم امام خمینی(ره) ابراز علاقه کرده که هدایای دو دوره ریاست جمهوری خود را به موزه حرم امام اهدا کند. منتها هنوز تولیت حرم امام هیچ واکنشی نسبت به این نامه نشان نداده است.
 
این نامه رئیس جمهور سابق ایران بدون هماهنگی با سازمان اسناد و کتابخانه ملی نوشته شده است. در این باره علیرضا تابش مدیر سابق دفتر هماهنگی امور یادمان های روسای جمهور در سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: این هدایا جزو اموال دولتی هستند و به مقام دولتی افراد اهدا می شود و از زمانی که به داخل مجموعه نهاد وارد می شوند تا زمان تشکیل یادمان، مهر برچسب اموال می خورند.  مدیرکل حوزه ریاست سازمان میراث فرهنگی گفت: تصمیم گیری درباره این اموال باید بر عهده دولت باشد و هرگونه انتقال آنها باید به اطلاع دولت یازدهم برسد. آن زمان بخشی از اشیا حراج شد و یا به ساختمان های لادن و ولنجک انتقال دادند اکنون نمی دانیم این اشیا در چه شرایطی قرار دارندبا گذشت دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد هنوز کسی نمی داند که تعداد واقعی هدایای رئیس جمهور نهم و دهم چقدر است حتی کسی نمی داند که در جریان نقل و انتقال این اشیا از کاخ سعدآباد و ولنجک و لادن چه تعداد از اشیا آسیب دیده اند، حراج رفته اند و یا ناپدید شده انددر این باره، امیر‌رضا پرحلم، در کتاب از نیاوران تا پاستور هنگام روایت روزهای انتخابات92 آورده است که یکی از افراد نزدیک به دولت دهم بعدها به خبرنگاری اعلام کرد اسنادی که مشخصات این اموال را ثبت کرده ‌بودند، امحا شده ‌است. همچنین از طرف عواملی در دفتر رییس‌جمهوری سابق به برخی افراد و کارکنان موزه هدایایی داده‌ شده تا همه اطلاعات مربوط به هدایا شامل، پرونده‌ها، فهرست و عکس هدایا منهدم شده و از بین بروند. معاون اول قوه قضاییه گفته بود که اگر گزارشی به دستش برسد حتما پیگیری می کند اما این کار نیز انجام نشدباید از تشکیل موزه و یادمان به عنوان ثبت در حافظه ملی استقبال کرد اما اینکه در دوره ریاست جمهوری پاسخ مکاتبات سازمان اسناد و کتابخانه ملی داده نشود و شبانه این اشیا را از موزه خارج کنند و بعد از گذشت 14 ماه به فکر تشکیل یادمان دیگری بیفتند جای سوال است چون مجموع این اقدامات باید در چارچوب و قواعد دولتی و اشراف سازمان اسناد و کتابخانه ملی باشد.