یک کارشناس تغذیه به افراد توصیه کرد:
لبو را با شکر نخورند، زیرا موجب افزایش کالری آن و در نهایت چاقی میشود.مریم
شیرمستی در گفت و گو با ایسنا، به ویژگیهای لبو به عنوان یکی دیگر از سبزیجات
پاییزی اشاره و تصریح کرد: رنگ قرمز موجود در لبو ناشی از آنتی اکسیدانهای وجود
در آن است و خاصیت ضدسرطانی فراوانی دارد.وی افزود: لبو محتوای قابل توجهی کلسیم
دارد که برای کودکان در سن رشد و تحکیم استخوانها مفید است.شیرمستی معتقد است، افرادی که ورم و زخم
معده دارند باید مصرف لبو را محدود کنند.یک کارشناس تغذیه در ادامه به خواص
چغندرقند اشاره کرد و گفت: مصرف چغندر قند کلیهها را تقویت میکند.وی اظهار
کرد: چغندر قند از جمله سبزیجات پاییزی است که در دسته ریشهها قرار میگیرد و از
حدود چهار قرن قبل از میلاد شناخته شده است.وی به محتوای بالای آهن و ویتامینهای
گروه B و C موجود در چغندرقند
اشاره و عنوان کرد: این سبزی برای تقویت کلیهها مفید است و خاصیت ادرارآوری دارد.به
گفته این کارشناس تغذیه چغندرقند ملین نیز هست و مصرف آن برای افرادی که لاغر
هستند و قندخون ندارند بسیار مفید است.شیرمستی
تاکید کرد: افرادی که قند خون دارند، باید مصرف چغندر قند را محدود کنند
مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد
دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد معتقد است: افزایش خودآگاهی هیجانی، مدیریت
هیجانات، قابلیت ارتجاعی و تابآوری از جمله راهکارهای ارتقاء سلامت روان است.دکتر
محمدهادی فرحزادی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به عوامل بروز اختلال در سلامت
روانی افراد جامعه، تصریح کرد: اضطراب و افسردگی، تغذیه نامناسب، مصرف دخانیات،
استرس و ناراحتی ناشی از مرگ عزیزان و احساس تنهایی ناشی از آن و بیماریهای
جسمانی از جمله عواملی است که در سلامت روان ایجاد اختلال میکنند.وی، وجود
اختلالات خلقی و عاطفی شامل پرخاشگری، اضطراب، افسردگی، کجخلقی، اختلال در خواب
و اختلال شخصیتی و ناسازگاری همچون اختلال هویتی، عملکردی، ضداجتماعی بودن و پناه
بردن به مواد مخدر را از نتایج نداشتن سلامت روانی در افراد جامعه دانست.فرحزادی بیان
کرد: اختلالات روان گسیختی حاد مثل داشتن شخصیتی اجتماع گریز و احساس بیکفایتی
همراه با نشانههای بزرگ منشی یا سوء ظن شدید از دیگر نتایج نبود سلامت روان در
افراد است.وی با اشاره به روشهای بهبود و ارتقای وضعیت روحی و
روانی، توصیه کرد، به منظور ارتقای سلامت روان، فرد هدفمند زندگی کند، به این معنا
که فرد دارای آرمانهای زندگی باشد و از این رو تمام نیرو و خلاقیتش را برای
دستیابی به این اهداف هدایت کند.فرحزادی با تاکید بر این که افراد باید
به خود اعتماد داشته باشند، ادامه داد: برای این منظور باید مشکلات را پدیدهای
مقطعی انگاشت که حل شدنی هستند تا خدشهای به روحیه فرد وارد نشود.این
کارشناس مسئول اضافه کرد: خودآگاهی هیجانی و مدیریت هیجانات از دیگر روشهایی است
که به منظور ارتقای سلامت روان باید به کار برد. قابلیت ارتجاعی و تابآوری از
دیگر روشهاست، به عبارتی فرد باید قابلیت بازگشت
به وضعیت عادی و طبیعی پس از مواجهه با ناملایمات روزگار، تغییرات و استرسها را
با حداقل درد و رنج پشت سر بگذارد.مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد
دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، آگاه بودن از ضعفهای خود، لذت بردن از فعالیتها
و سرگرمیها و همچنین یادگیری مهارتهای جدید را از دیگر روشهای ارتقای
سلامت روان عنوان کرد.
ممکن است یک نماینده عضو شورای شهر که
حق امضاء نیز دارد میلیاردها تومان پول در حسابش باشد
روز گذشته عبدالحسین مختاباد در اولین
تذکر پیش از دستور در صحن علنی شورا تیر انتقادش را به سمت یکی دیگر از همسنگرانش
گرفت. او نام فردی که مورد انتقاد قرار گرفته را فاش نکرد اما از واریز میلیاردها
تومان پول به حساب این فرد خبر داد و گفت: چطور ممکن است یک نماینده عضو شورای شهر
که حق امضاء نیز دارد میلیاردها تومان پول در حسابش باشد. به گزارش ایسنا، او با
بیان اینکه این چند میلیارد تومان پول در حساب نماینده، برای شورا ننگ است و باید
این فرد در قبال این پول پاسخگو باشد، گفت: سود این پول نزدیک به 100 میلیون تومان
است و اگر شورا به موضوع رسیدگی نکند، پای سازمان بازرسی کل کشور را به میان خواهد
کشید تا آنها به تخلفات چند میلیارد تومانی این عضو شورا رسیدگی کنند؛ اما مهدی
چمران، رییس شورای شهر پایتخت میگوید: هیچ نمایندهای در شورا حساب شخصی ندارد
که بتواند این مقدار پول را در آن دپو کند. مهدی چمران در مورد
این موضوع گفت: اعضای شورا، شخصاً پولی در اختیار ندارند و حتی رییس شورا نیز با
دو امضاء میتواند پول برداشت کند. او با بیان اینکه
ستادهای زیرمجموعه شورای شهر نیز باید پول مورد نیاز را در داخل ستاد تصویب و با
دو امضاء دریافت کنند، گفت: رقم مصوب ممکن است نزدیک رقمی که مختاباد اعلام کرده
است باشد اما رقم بودجه در اختیار، این مقدار نیست. رییس شورای شهر تهران
با بیان اینکه پول کمیسیون به صورت قطرهچکانی به آنها داده میشود، گفت: اینگونه
نیست که پول در اختیار اعضا یک دفعه قرار گیرد و بر همین اساس باید در جلسات بعدی
رسیدگی شود. چمران گفت: ما حساب شخصی در شورا نداریم و هیچ
نمایندهای مگر به صورت مشترک، چنین حسابی ندارد. البته ستاد شورایاریها و ستاد
هماهنگی سمنها چنین حسابی دارند؛ اما به صورت تکامضاء نیست که تنها یک نفر
بتواند درباره آنها تصمیم بگیرد.
گزارش جالب بانک جهانی از میلیاردها
دلاری که سالیانه مهاجران از اقصی نقاط دنیا روانه کشورشان می کنند. پایگاه
اینترنتی روزنامه فرانسوی زبان فیگارو می نویسد، مهاجران در کشورهای مختلف سالیانه
میلیاردها دلار روانۀ کشورشان می کنند. امروز جمعیت مهاجران کشورهای در حال توسعه
که در خارج کار میکنند به 181 میلیون نفر می رسد و اگر این جمعیت دور هم
جمع شوند، ششمین کشور پرجمعیت بعد از چین، هند، ایالات متحده آمریکا، اندونزی و
برزیل خواهند بود. تصور کنید این جمعیت 180 میلیونی پولساز هم باشند. جالب است
بدانید طبق گزارشی که به تازگی از سوی بانک جهانی منتشر شده، در سال 2014 مهاجران
نزدیک به 435 میلیارد دلار روانه کشورشان کرده اند که این رقم نسبت به سال 2013،
5% افزایش یافته است. این انتقال وجه که
انگلیسی ها به آن remittances میگویند، امروز اهمیت قابل توجهی دارد. بانک
جهانی می گوید این مقدار سه برابر بیشتر از کمکهای عمومی به توسعه در سطح جهان
است. شاید باورش کمی دشوار باشد اما به استثنای چین، وجه انتقالی مهاجران به
کشورهایشان از مرز مجموع سرمایه گذاریهای خارجی کشورهای در حال توسعه هم فراتر
میرود. هند با 13 میلیون جمعیت مهاجر که خارج از کشور
کار می کنند، اولین کشوری است که از این دلارها منتفع میشود؛ امسال هندیهای مهاجر
نزدیک به 71 میلیارد دلار به کشورشان فرستادند. در رتبۀ دوم چینیها هستند؛ جمعیت
قابل توجهی از چینی ها که در اقصی نقاط جهان مشغول کار و فعالیت هستند سال جاری
نزدیک به 64 میلیارد دلار به کشورشان ارسال کردند. کشورهایی که در رتبههای
بعدی قرار دارند؛ عبارتند از: فیلیپینیها(
28 میلیارد دلار)، مکزیکیها(24 میلیارد دلار)، نیجریه(21 میلیارد دلار)، مصر(18
میلیارد دلار).
انتقال وجه مهاجران به کشورشان از این لحاظ بسیار حائز اهمیت است که در محاسبۀ تولید ناخالص داخلی کشورها و میزان ثروت کشورهای در حال توسعه جایگاه ویژهای دارد. گفتنی است همین وجوهی که مهاجران برای کشورهایشان ارسال می کنند برای تاجیکستان 42% برای جمهوری قرقیزستان 32%، نپال 29% و مولداوی 25% تولید ناخالص داخلی را تشکیل میدهد. کارشناسان می گویند پولهایی که مهاجران روانه کشورشان میکنند به طور متوسط بسیار مهمتر و با ثباتتر از جریانات مالی بازارهای بین المللی، دولتی و یا خصوصی است. البته ذکر این نکته ضروری است که این جمعیت گاهی تحت تأثیر وضعیت و شرایط اقتصادی جهان نیز قرار میگیرد.
شاید جالب باشد بدانید که طبق اطلاعات بانک جهانی مثلاً ارتباط و وابستگی متقابلی میان پولهای ارسالی مکزیکیها و سلامت بخش صنعت ساخت و ساز در ایالات متحده آمریکا وجود دارد؛ کشوری که در آن کارگران مکزیکی نقش مهمی در صنعت ساخت و ساز دارند. و یا مثلاً افزایش بیکاری در اسپانیا تأثیر مهمی بر ارسال پول به آمریکای لاتین دارد. در این میان هند و فیلیپین از تنوع جغرافیایی مهاجران خود در خارج از کشور منتفع میشوند و همین مسئله آنها را از شوکهای منطقهای حفظ کرده است. ارسال وجوه در زمان بروز فجایع طبیعی روند صعودی پیدا میکند؛ مثلاً در پاکستان متعاقب سیل عظیم سال 2010 ارسال پول به این کشور از سوی مهاجران از 19% در سال 2010 به 27% در سال 2011 افزایش یافت. فیلیپین نیز متعاقب طوفان عظیم سال 2013 شاهد افزایش 8.7 درصدی در دریافت وجوه مهاجران بود. البته ارسال پول همیشه به این سادگیها نیست. گزارش بانک جهانی می گوید به طور متوسط در سه ماهۀ سوم سال 2014 ارسال پول نزدیک به 7.9% هزینه برای ارسال کنندگان داشت که در مقایسه با سال قبل 8.9% افزایش یافته است. از سویی نوسانات ارز در بازارهای خارجی را نیز باید به هزینه- فرصتهای این نقل و انتقالات افزود.
انتقال وجه مهاجران به کشورشان از این لحاظ بسیار حائز اهمیت است که در محاسبۀ تولید ناخالص داخلی کشورها و میزان ثروت کشورهای در حال توسعه جایگاه ویژهای دارد. گفتنی است همین وجوهی که مهاجران برای کشورهایشان ارسال می کنند برای تاجیکستان 42% برای جمهوری قرقیزستان 32%، نپال 29% و مولداوی 25% تولید ناخالص داخلی را تشکیل میدهد. کارشناسان می گویند پولهایی که مهاجران روانه کشورشان میکنند به طور متوسط بسیار مهمتر و با ثباتتر از جریانات مالی بازارهای بین المللی، دولتی و یا خصوصی است. البته ذکر این نکته ضروری است که این جمعیت گاهی تحت تأثیر وضعیت و شرایط اقتصادی جهان نیز قرار میگیرد.
شاید جالب باشد بدانید که طبق اطلاعات بانک جهانی مثلاً ارتباط و وابستگی متقابلی میان پولهای ارسالی مکزیکیها و سلامت بخش صنعت ساخت و ساز در ایالات متحده آمریکا وجود دارد؛ کشوری که در آن کارگران مکزیکی نقش مهمی در صنعت ساخت و ساز دارند. و یا مثلاً افزایش بیکاری در اسپانیا تأثیر مهمی بر ارسال پول به آمریکای لاتین دارد. در این میان هند و فیلیپین از تنوع جغرافیایی مهاجران خود در خارج از کشور منتفع میشوند و همین مسئله آنها را از شوکهای منطقهای حفظ کرده است. ارسال وجوه در زمان بروز فجایع طبیعی روند صعودی پیدا میکند؛ مثلاً در پاکستان متعاقب سیل عظیم سال 2010 ارسال پول به این کشور از سوی مهاجران از 19% در سال 2010 به 27% در سال 2011 افزایش یافت. فیلیپین نیز متعاقب طوفان عظیم سال 2013 شاهد افزایش 8.7 درصدی در دریافت وجوه مهاجران بود. البته ارسال پول همیشه به این سادگیها نیست. گزارش بانک جهانی می گوید به طور متوسط در سه ماهۀ سوم سال 2014 ارسال پول نزدیک به 7.9% هزینه برای ارسال کنندگان داشت که در مقایسه با سال قبل 8.9% افزایش یافته است. از سویی نوسانات ارز در بازارهای خارجی را نیز باید به هزینه- فرصتهای این نقل و انتقالات افزود.
باا ینگونه اخطار ها
هدف پیشبرد سیاست فشار سانسور وفیلتر کردی
همراه با کاهش سرعت اینترنت می باشد.
معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات از
اخطار به 13 شرکت ارائه کننده اینترنت خبر داد. غلامرضا داداشزاده در
گفتوگو با ایسنا، درباره بررسیهای فنی که سازمان تنظیم مقررات ارتباطات به صورت
دورهای بر روی خدمات شرکتهای ارائه کننده اینترنت صورت میدهد و تاثیرگذاری این
بررسیها در کاهش مشکلات مردم اظهار کرد: طبیعتا حوزه نظارت دشواریهای خاص خود را
دارد اما ما درنهایت براساس چارچوب پروانه شرکتها و موافقت نامههایی که آنها
دریافت کردهاند به نظارت و فعالیتهای آنها خواهیم پرداخت. وی با تاکید بر اینکه
در این راستا سازمان تنظیم مقررات ارتباطات نمی تواند موضعی فراتر از چارچوب
پروانه شرکتها را داشته باشد، گفت: ملاک ما در نظارت بر شرکتها پروانه آنهاست و
نمی توان از آنچه در آن ذکر شده عدول کرد.
نارضایتی و شکایت 12 درصد مشترکان اینترنت
معاون رگولاتوری همچنین اظهار کرد: بر اساس بررسیهای صورت گرفته از میان شش و نیم میلیون پورت اینترنت که در اختیار مردم قرار گرفته حدود 12 درصد مشکل و نارضایتی مردمی وجود داشته است که این رقم نسبت به سالهای گذشته بهبود پیدا کرده اما هنوز هم از نظر ما راضیکننده نیست چرا که طبق آمارهای موجود میزان رضایت مشتریان ما از کیفیت و سرعت سرویسی که دریافت کردهاند به حدود 60 درصد میرسد. از سوی دیگر متوسط زمانی که اپراتورها برای حل مشکلات مردم به کار گرفتهاند 80 درصد مهلت مجاز بوده است.
وی همچنین یادآور شد: طبیعتا هیچ گاه شکایات مردمی به صفر نمیرسد اما لازم است حد متوسطی در این زمینه وجود داشته باشد. متوسط میزان نارضایتی و شکایت منطقی نسبت به کیفیت خدمات شرکتهای ارائه کننده اینترنت در برخی کشورها حدود 10 تا 15 درصد است که با توجه به رضایت 60 درصدی ایرانیان از خدمات اینترنتی شرکتها، ما همچنان با این ایدهآل فاصله داریم. او درباره مدت زمانی که طی آن اپراتورهای اینترنتی باید پاسخگوی مشکلات مردمی باشند نیز اظهار کرد: در این زمینه بسته به نوع مشکل زمانهای مختلفی در نظر گرفته میشود اما بیشترین زمانی که برای رسیدگی به مشکل یک مشترک در نظر گرفته شده مدت 14 روز است. معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات ارتباطات همچنین عنوان کرد: ما در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات سه شیوه مختلف را برای بررسی وضعیت شرکتها در نظر میگیریم و نظارتها را به صورت از راه نزدیک و از طریق خود دارندگان پروانه، از طریق آنلاین و با دسترسی به سامانه مدیریتی آنها و یا از طریق ارزیابیهای دورهای و اعلام وضعیت هر کدام از اپراتورها مورد بررسی قرار میدهیم.
پروانههایی که مشکل ساز شدند
داداش زاده ادامه داد: با توجه به ارزیابیهایی که تاکنون صورت گرفته به نظر میرسد تاثیرات مثبتی در این حوزه ایجاد شده و نکته جالب آنکه در موارد متعدد مردم برای انتخاب شرکت خدمات دهنده خود به نتیجه این بررسیها مراجعه می کنند. معاون رگولاتوری خاطرنشان کرد: اما با این وجود به نظر میرسد حجم پروانههایی که در این زمینه صادر شده کمی کار را دچار اشکال می کند شاید در دورهای نباید این تعداد پروانه برای فعالیت شرکتهای اینترنتی صادر میشد. معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات ادامه داد: در سال گذشته برای 13 شرکت PAP، ISP و ISDP اخطاریه صادر شد و در سامانه 195 795 شکایت مردمی به ثبت رسید. داداش زاده ادامه داد: بر این اساس تذکرهای لازم به اپراتورها داده شد تا در راستای برطرف سازی این مشکلات اقدام کنند.
نارضایتی و شکایت 12 درصد مشترکان اینترنت
معاون رگولاتوری همچنین اظهار کرد: بر اساس بررسیهای صورت گرفته از میان شش و نیم میلیون پورت اینترنت که در اختیار مردم قرار گرفته حدود 12 درصد مشکل و نارضایتی مردمی وجود داشته است که این رقم نسبت به سالهای گذشته بهبود پیدا کرده اما هنوز هم از نظر ما راضیکننده نیست چرا که طبق آمارهای موجود میزان رضایت مشتریان ما از کیفیت و سرعت سرویسی که دریافت کردهاند به حدود 60 درصد میرسد. از سوی دیگر متوسط زمانی که اپراتورها برای حل مشکلات مردم به کار گرفتهاند 80 درصد مهلت مجاز بوده است.
وی همچنین یادآور شد: طبیعتا هیچ گاه شکایات مردمی به صفر نمیرسد اما لازم است حد متوسطی در این زمینه وجود داشته باشد. متوسط میزان نارضایتی و شکایت منطقی نسبت به کیفیت خدمات شرکتهای ارائه کننده اینترنت در برخی کشورها حدود 10 تا 15 درصد است که با توجه به رضایت 60 درصدی ایرانیان از خدمات اینترنتی شرکتها، ما همچنان با این ایدهآل فاصله داریم. او درباره مدت زمانی که طی آن اپراتورهای اینترنتی باید پاسخگوی مشکلات مردمی باشند نیز اظهار کرد: در این زمینه بسته به نوع مشکل زمانهای مختلفی در نظر گرفته میشود اما بیشترین زمانی که برای رسیدگی به مشکل یک مشترک در نظر گرفته شده مدت 14 روز است. معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات ارتباطات همچنین عنوان کرد: ما در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات سه شیوه مختلف را برای بررسی وضعیت شرکتها در نظر میگیریم و نظارتها را به صورت از راه نزدیک و از طریق خود دارندگان پروانه، از طریق آنلاین و با دسترسی به سامانه مدیریتی آنها و یا از طریق ارزیابیهای دورهای و اعلام وضعیت هر کدام از اپراتورها مورد بررسی قرار میدهیم.
پروانههایی که مشکل ساز شدند
داداش زاده ادامه داد: با توجه به ارزیابیهایی که تاکنون صورت گرفته به نظر میرسد تاثیرات مثبتی در این حوزه ایجاد شده و نکته جالب آنکه در موارد متعدد مردم برای انتخاب شرکت خدمات دهنده خود به نتیجه این بررسیها مراجعه می کنند. معاون رگولاتوری خاطرنشان کرد: اما با این وجود به نظر میرسد حجم پروانههایی که در این زمینه صادر شده کمی کار را دچار اشکال می کند شاید در دورهای نباید این تعداد پروانه برای فعالیت شرکتهای اینترنتی صادر میشد. معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات ادامه داد: در سال گذشته برای 13 شرکت PAP، ISP و ISDP اخطاریه صادر شد و در سامانه 195 795 شکایت مردمی به ثبت رسید. داداش زاده ادامه داد: بر این اساس تذکرهای لازم به اپراتورها داده شد تا در راستای برطرف سازی این مشکلات اقدام کنند.
سه مرد که اقدام به گروگان گرفتن پسری
افغان کرده بودند، توسط پلیس شناسایی و در یک عملیات ضربتی دستگیر شدند. به گزارش
جام جم، ساعت 21:40 شب گذشته ماموران کلانتری 170 کهریزک از طریق تماس شهروندی با
سامانه مرکز فوریت های پلیسی 110 تهران بزرگ از وقوع گروگانگیری در آدرس کهریزک،
شورآباد، مطلع و سریعا واحد گشت انتظامی این یگان در محل حاضر و به بررسی موضوع
پرداختند. در همین حین شخصی به هویت «حمید» از اتباع
افغان به واحد گشت مراجعه کرد و گفت: دوست بنده به نام «قربان» که او هم از اتباع
افغان می باشد، توسط افرادی به گروگان گرفته شده و در منزل مسکونی زندانی شده است. در ادامه
ماموران ضمن بررسی صحبت های مرد افغان و اطمینان از صحت گفته های حمید، موضوع را
به سرکلانتری نهم اطلاع و طی هماهنگی های به عمل آمده و با حضور گشت های کلانتری،
طرح ضربتی جهت نجات فرد گروگان گرفته شده را به اجرا درآوردند سپس ماموران با
شناسایی منزل مورد نظر و بستن راه های فرار، وارد خانه شدند و دو نفر از
گروگانگیران را به نام های «سامان» و «کیوان» دستگیر کردند. در بازجویی از «سامان»
و «کیوان» مشخص شد که قربان در اتاقکی در زیر زمین خانه زندانی شده است لذا
ماموران به زیرزمین رفته و در حالی که یکی دیگر از گروگانگیران به هویت «حجت» در
حال ضرب و شتم قربان بود، او را دستگیر و فرد گروگان گرفته شده را آزاد کردند. پس از
انتقال متهمان به کلانتری، قربان به ماموران گفت: سامان مرا با ترفندی به خانه اش
کشاند و سپس با همکاری «حجت» و «کیوان» دست و پاهایم را بستند و با آزاد کردن
چندین سگ شروع به آزار و اذیت من کردند و سپس با ضرب و شتم درخواست 21 میلیون
تومان وجه نقد در ازای آزادیم را کردند. فرد گروگان گرفته شد،
افزود: از آنجایی یکی از تلفن های همراهم از چشم 3 گروگانگیر دور مانده بود،
توانستم با پیامک، دوستم حمید را در جریان گروگانگیری قرار دهم. سرهنگ خلیل
شهبازی، سرکلانتر نهم پلیس تهران با اعلام این خبر، افزود: این طور که تحقیقات
پلیسی مشخص کرده است، انگیزه این گروگانگیری اختلاف حساب «قربان» و «حجت» بوده است
لذا پرونده متهمان جهت سیر مراحل قانونی به مرجع قضایی فرستاده شد.