گزیده
خبرهای 29 مهر- 93 قسمت-5
موضع گیری مشترک کشورها علیه رژیم داعشی ولایت فقیه
واکنش کشورهای
همسایه پیرامون دخالت گری های تروریستی
رژیم ولایت فقیه در امور داخلی کشورهای
شان
بعد از تركيه و
عربستان، اينك نوبت به مقامات اماراتي رسيده كه به اتهامزني عليه ايران و سياستهاي
منطقهاي جمهوري اسلامي بپردازند. به گزارش "تابناك"، انور غرغاش، وزير
دولت امارات در امور خارجه مدعي شده "سياستهاي ذاتاً فرقه گرايانه
ايران" سبب ضربه خوردن روابط اين كشور با كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس
ميشود. وي همچنين گفته، ايران در امور كشورهاي عربي، از جمله بحران يمن، سوريه و
عراق مداخله ميكند كه جديدترين و شديدترين نوع اين مداخله در يمن درحال رخ دادن
است. در اين سخنان، غرغاش درحالي كه به "گسترش مستمر نفوذ ايران در جهان
عرب" اعتراف كرده، اين نفوذ را "موجب افزايش بيش از پيش تنشها در
منطقه" دانسته است. به نظر ميرسد موفقيتهاي ايران در مسأله هستهاي كه اين
موضوع را در آستانه حل و فصل نهائي قرار داده، موجب خشم شيوخ خليج فارس شده است.
بار هزينههاي
57 درصد خانوارهاي ايراني روي دوش يك نفر است
بار هزينههاي 57 درصد خانوارهاي ايراني
روي دوش يك نفر است و همزمان تعداد خانوارهايي كه هيج كدام از اعضاي آن كار نميكنند
به 24 درصد افزايش يافته است. سايت صداي اقتصاد در گزارشي نوشت: اغلب در خانوارهاي
ايراني بار مسئوليت كسب درآمد تنها بر دوش يك نفر است كه عمدتا مردها طبق همان سنت
قديمي، نانآور خانه هستند. اين را گزارشهاي رسمي بانك مركزي از بررسي بودجه
خانوار در مناطق شهري طي سال گذشته ميگويد. اين گزارش بيانگر آن است كه در خلال 9
سال اخير تعداد خانوارهايي كه هيچيك از آنها مشغول به كار نيستند به مراتب افزايش
يافته و از 5/15 درصد در سال 83 به 24 درصد در سال گذشته افزايش يافته است. بخشي
از اين افراد ممكن است در اين مدت از بازار كار خارج شده و بدون كسب درآمد به
جمعيت بيكار اضافه شده باشند و گروهي نيز افرادي را شامل ميشوند كه فاقد شغل بوده
اما در عين حال درآمد دارند. همين گزارش ميگويد كه در سال 92، حدود 4/6درصد مردان
و 4 درصد از زنان در خانوارها بدون برخورداري از شغل، درآمد داشتهاند.
از سرگيري
حفر و ساخت تونل توسط حماس
بدون شک دست رژیم ولایت فقیه و دلارهای
نفتی در کاراست.
نيروهاي جنبش مقاومت اسلامي فلسطين
(حماس) دو ماه پس از پايان جنگ اخير عليه غزه، عمليات حفر و ساخت تونل در نوار غزه
را از سر گرفت. به گزارش ديپلماسي ايراني، خبرنگار وبگاه خبري "الرساله"
فلسطين، گزارش داد كه با تدابير شديد امنيتي توانسته است از يكي از اين تونلها در
منطقه نامعلومي از نوار غزه، ديدن كند. "ابوخالد" نام مستعار يكي از
نيروهاي القسام در عمليات حفر تونل است. وي در اين خصوص اعلام كرد كه مقاومت شبانه
روز فعاليت خود را ادامه ميدهد. ابوخالد در ادامه تصريح كرد كه عمليات حفر اين
تونلها از چندين سال پيش آغاز شد و هر روز مستحكمتر ميشوند تا براي تخصصهاي
نظامي وابسته به گردانهاي القسام مورد استفاده قرار گيرند. به گفته كارشناسان
نظامي اسرائيلي و غيراسرائيلي، رژيم صهيونيستي هر چند در جنگ اخير عليه غزه مدعي
شد كه تونلهاي حماس را نابوده كرده است، اما بشدت از وجود شبكه بزرگ تونلها
غافلگير شد و به گفته سران حماس، جز بخش محدودي از تونلها، بقيه اين شبكه از تيرس
اطلاعاتي و نظامي نيروهاي صهيونيست در امان ماند.
ايجاد پارك سربسته براي زنان در عربستان
خداقل درعربستان گشتا مر به معروف ونهی
ازمنکر موتور سواران اسیدپ اش وجودندارد.
در كشوري كه در آن اختلاط ميان زن و مرد
مسالهاي ممنوع است، مسوولان دولتي از تاسيس پارك سربسته ويژه براي زنان خبر دادند
كه در استان البكيريه از توابع القصيم احداث ميشود. به گزارش شفقنا به نقل از
القدس العربي؛ اولين پارك سربسته ويژه زنان؛ يك رستوران، كافي شاپ و سالن ورزشي را
نيز در برميگيرد كه زنان ميتوانند روزانه مهارتهاي اجتماعي خود را در آن توسعه
دهند. سازمانهايي همچون سازمان ديده بان حقوق بشر نيز بارها تاكيد كرده بود كه
زنان در عربستان از سادهترين حقوق خود از جمله مسافرت، اشتغال، ازدواج و رانندگي
محروم هستند.
اندر مشاهدات روزانه
بحث در اتوبوس
اتوبوس با همه ظرفيت نشسته و ايستاده
خود، ميدان انقلاب اسلامي را ترك كرد. تقريباً آن جمعيت انبوه سكوت حاكم بود و گاه
نجوايي به گوش ميرسيد، راديو داشت يك برنامه كمدي پخش ميكرد و در حاليكه مجريان
برنامه غش غش ميخنديدند، هر چه دقت ميكردم درچهره مسافران هيچ واكنشي ديده نميشد.
انگار همه در بحر تفكر، غرق بودند. سكوت صندلي پشت سر من را پيرمردي شكست كه به
خانمي تعارف ميكرد بنشيند، آن خانم نيز امتناع كرد و گفت: ببخشيد آمدم قسمت
مردانه، پيرمرد با صداي بلند جواب داد: اين حرفها چيه، روزگاري غيرتي بود،
ناموسي بود، حالا ببين چه وضعي شده، خانمها بايد بايستند. من آمريكا زندگي ميكنم
اين حرفها نيست. خواستم بگويم در همه جاي دنيا مخصوصاً همان آمريكا و اروپا
تابلوهايي در اتوبوس و مترو زدهاند كه فقط براي افراد كهنسال يا زنان باردار و يا
بچههاي خردسال از صندلي خود بلند ميشوند و اگر مثلاً شما بخواهيد جاي خود را به
زن جوان و سالمي بدهيد او تعجب ميكند و ناراحت هم ميشود. ولي ديدم حوصلهاش نيست
بعد پيرمرد ادامه داد. چند وقتي است در اصفهان به سر و صورت خانمها اسيد ميپاشند،
فكر ميكني كار چه كساني ميباشد؟ اينها با اين كارشان مثلاً ميخواهند بدحجابها
را بترسانند، اينها از داعش بدتر هستند. باز آمدم بگويم هنوز نميداني داعش يعني
چه؟ ولي مرد ديگري كه ايستاده بود زودتر از من به حرف آمد كه اين جنايات در همه
جاي دنيا هست و اتفاق ميافتد مشكل ما اين است كه اطلاعرساني خوب نميكنيم. الان
18 روز از اولين اسيدپاشي گذشته و دختري كه قرباني شده را من ميشناسم بنده خدا يك
چشمش كه بايد تخليه شود و بدنش هم سوخته هنوز هم پليس ردي از عاملين اين كار و
انگيزه آنان پيدا نكرده و در اصفهان خانوادهها بشدت نگران هستند. پيرمرد مجدداً
گريزي به گذشته زد و گفت: آقا سابق اين خبرها نبود. شاه كه سقوط كرد من آمريكا
بودم ولي هنوز به ما ميگويند نسل شما اين كار را كرد! آن خانم جواب داد: اين يكي
را كه مردم حق داشتند واقعاً به آنها ظلم ميشد. الان هم ما در مقايسه با كشورهاي
همسايه وضع بهتري داريم. بعد بحث به تجارت و اقتصاد كشيده شد و آن مرد ايستاده از
وضعيت كشور چين ميگفت كه چطور 5/1 ميليارد جمعيت توسط دولت مديريت ميشوند و آنجا
فقط يك نفر تصميم ميگيرد و بقيه موظف به اجرا هستند. ايران را با تركيه مقايسه ميكرد
كه اين كشور فقير دهههاي پيش بدون هيچ گونه ظرفيت و پتانسيل اقتصادي،فقط در سايه
تحريمهاي ايران و توريسم اينطور رشد كرده است. پيرمرد باز به حرف آمد كه زمان
قديم اين تركيه و قطر و عربستان و دبي، آويزان دربار شاه بودند. بعد داد زد آقا
بيمارستان قلب نرسيديم؟ يكي جواب داد: بابا پا شو برو پايين يك ايستگاه رد كرديم
چقدر حرف ميزني! او هم غرولندكنان پياده شد و دوباره سكوت محض بر فضاي اتوبوس
حاكم شد تا بعد از 50 دقيقه كه بالاخره به مقصد رسيدم داشتند اذان مغرب ميگفتند.
پياده شدم ولي در مجموع احساس خوبي نداشتم. احمد حسيني 27/7/93
بخشی از عملکرد اقتصاد
جهادی ومقاومتی وخودکفایی خامنه ای که در دفاع از برنامه ی هسته ای است.
دبیر کل
بانک مرکزی از پردازش کامل چکها در چکاوک تا پایان سال، برگشت 20 هزار چک در روز
و اجرایی نشدن دریافت کارمزد کارتخوانها از آبانماه خبر داد.محمود
احمدی در همایش هم اندیشی بانکها و فناوری اطلاعات با اشاره به متمرکزشدن تبادل
چکها در سامانه چکاوک گفت: با توجه به گستردگی شبکه بانکی اجرایی شدن این طرح در
تمام استانها به طور یکجا ممکن نبود و از اول مهرماه امسال در چهار استان به صورت
آزمایشی اجرا شده است.وی با بیان اینکه قرار بود پردازش کامل
چکها در سامانه چکاوک از آذرماه اجرایی شود، گفت: با توجه به تعداد بالای شعب
برخی از بانکهای بزرگ آنها درخواست مهلت کردند که بعد از بررسیهای زیاد در نهایت
قرار شد که دو ماه دیگر این تصمیم به تعویق بیفتد.دبیر کل بانک مرکزی خاطر نشان کرد: تا
بهمنماه و یا اسفندماه سال جاری پردازش کامل چکها در چکاوک انجام خواهد شد.
آمار چکهای برگشتی
احمدی با اشاره به رقم چکهای برگشتی اعلام کرد: در حال حاضر بهطور متوسط روزانه بین 17 تا 20 هزار چک برگشت میخورد.دبیر کل بانک مرکزی ادامه داد: آمار چکهای برگشتی در حالی بالاست که پردازش چکها در چکاوک این اطمینان را به دریافتکننده و ذینفع چک میدهد که بتوانند تشخیص دهند که آیا طرف مقابل پیش از این چک برگشتی داشته و یا خیر.به گفته وی چکهایی که داخل سامانه چکاوک قرار میگیرند در کلیهی شعب بانکها قابلیت نقد شدن دارند.
کارمزد قطعا از آبان اجرایی نمیشود
احمدی همچنین در مورد آخرین تصمیمات برای دریافت کارمزد از کارتخوانها بیان کرد: این تصمیمی بود که بانک مرکزی مصمم به اجرای آن بود،اما با توجه به حواشی که پیش آمد و طرح موضوع که در هیات دولت مقرر شد که برای بررسی بیشتر به شورای پول و اعتبار منتقل شود.دبیر کل بانک مرکزی در مورد احتمال کاهش رقم کارمزد گفت: این مساله در اختیار شورای پول و اعتبار است.وی با اشاره به اینکه دریافت کارمزد از کارتخوانها از اول آبانماه اجرایی نمیشود، گفت: این در حالی است که باید در مورد تمامی جوانب این مساله همچنین هزینههای شبکه بانکی، امنیت طرح و سایر مسائل مربوط به آن شورای پول و اعتبار به عنوان یک شورای فرادستگاهی تصمیمگیری کند.
درآمد بانکها از کارمزدها قابل اشاره نیست
احمدی همچنین دربارهی مجموع درآمد بانکها از کارمزدهای دریافتی گفت: با توجه به هزینههای موجود و عدم پرداخت هزینه خدمات درآمد بانکها از کارمزدها کم بوده و قابل اشاره نیست.وی افزود: اصول بانکداری ایجاب میکند تا درآمدها و هزینهها به حوزههای مربوطه منتقل شود، اما ایراد فعلی شبکه بانکی ما این است که بسیاری از خدمات ارائه شده مجانی بوده و این مبالغ در برخی موارد از حوزههای عمومی و اکثرا از تسهیلات پرداختی دریافت میشود.دبیر کل بانک مرکزی ادامه داد: با توجه به هزینهی بسیار بالای بانکداری الکترونیکی هزینه پول نیز بسیار بالا رفته و این تسهیلاتگیرندگان هستند که کل مبلغ و تامین بودجه بانکها را پوشش میدهند.
ایران چکهای 200 هزار تومانی ذخیرههای بانک مرکزی است
احمدی در مورد اینکه آیا انتشار ایران چکها در قالب بودجه سنواتی همچنان ادامه خواهد داشت، گفت: طرح دائمیشدن آن به دلیل استفادهای که این اسکناسها دارند مورد بررسی قرار خواهد گرفت.دبیر کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که چرا ایرانچکهای 200 هزار تومانی منتشر نمیشود؟ گفت: این ایرانچکها به عنوان ذخائر بانک مرکزی چاپ شده و نگهداری میشوند و تصمیمی برای انتشار آنها وجود ندارد. براین اساس ایران چکهای 200 هزار، 100 هزار و یا سایر اسکناسهای دیگر چاپ و نگهداری میشوند تا مورد لزوم منتشر شود.وی ادامه داد: بهطور کلی در تمامی کشورها ذخائری برای بانک مرکزی وجود دارد بهطوری که در برخی موارد 300 درصد اسکناس و سکه در جریان در خزانه نگهداری میشود تا اگر مسائلی نظیر اختلال در تبادلات الکترونیکی پیش آمد بتوان وجه نقد مورد نیاز برای تبادلات مردم را تامین کرد.
آمار چکهای برگشتی
احمدی با اشاره به رقم چکهای برگشتی اعلام کرد: در حال حاضر بهطور متوسط روزانه بین 17 تا 20 هزار چک برگشت میخورد.دبیر کل بانک مرکزی ادامه داد: آمار چکهای برگشتی در حالی بالاست که پردازش چکها در چکاوک این اطمینان را به دریافتکننده و ذینفع چک میدهد که بتوانند تشخیص دهند که آیا طرف مقابل پیش از این چک برگشتی داشته و یا خیر.به گفته وی چکهایی که داخل سامانه چکاوک قرار میگیرند در کلیهی شعب بانکها قابلیت نقد شدن دارند.
کارمزد قطعا از آبان اجرایی نمیشود
احمدی همچنین در مورد آخرین تصمیمات برای دریافت کارمزد از کارتخوانها بیان کرد: این تصمیمی بود که بانک مرکزی مصمم به اجرای آن بود،اما با توجه به حواشی که پیش آمد و طرح موضوع که در هیات دولت مقرر شد که برای بررسی بیشتر به شورای پول و اعتبار منتقل شود.دبیر کل بانک مرکزی در مورد احتمال کاهش رقم کارمزد گفت: این مساله در اختیار شورای پول و اعتبار است.وی با اشاره به اینکه دریافت کارمزد از کارتخوانها از اول آبانماه اجرایی نمیشود، گفت: این در حالی است که باید در مورد تمامی جوانب این مساله همچنین هزینههای شبکه بانکی، امنیت طرح و سایر مسائل مربوط به آن شورای پول و اعتبار به عنوان یک شورای فرادستگاهی تصمیمگیری کند.
درآمد بانکها از کارمزدها قابل اشاره نیست
احمدی همچنین دربارهی مجموع درآمد بانکها از کارمزدهای دریافتی گفت: با توجه به هزینههای موجود و عدم پرداخت هزینه خدمات درآمد بانکها از کارمزدها کم بوده و قابل اشاره نیست.وی افزود: اصول بانکداری ایجاب میکند تا درآمدها و هزینهها به حوزههای مربوطه منتقل شود، اما ایراد فعلی شبکه بانکی ما این است که بسیاری از خدمات ارائه شده مجانی بوده و این مبالغ در برخی موارد از حوزههای عمومی و اکثرا از تسهیلات پرداختی دریافت میشود.دبیر کل بانک مرکزی ادامه داد: با توجه به هزینهی بسیار بالای بانکداری الکترونیکی هزینه پول نیز بسیار بالا رفته و این تسهیلاتگیرندگان هستند که کل مبلغ و تامین بودجه بانکها را پوشش میدهند.
ایران چکهای 200 هزار تومانی ذخیرههای بانک مرکزی است
احمدی در مورد اینکه آیا انتشار ایران چکها در قالب بودجه سنواتی همچنان ادامه خواهد داشت، گفت: طرح دائمیشدن آن به دلیل استفادهای که این اسکناسها دارند مورد بررسی قرار خواهد گرفت.دبیر کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که چرا ایرانچکهای 200 هزار تومانی منتشر نمیشود؟ گفت: این ایرانچکها به عنوان ذخائر بانک مرکزی چاپ شده و نگهداری میشوند و تصمیمی برای انتشار آنها وجود ندارد. براین اساس ایران چکهای 200 هزار، 100 هزار و یا سایر اسکناسهای دیگر چاپ و نگهداری میشوند تا مورد لزوم منتشر شود.وی ادامه داد: بهطور کلی در تمامی کشورها ذخائری برای بانک مرکزی وجود دارد بهطوری که در برخی موارد 300 درصد اسکناس و سکه در جریان در خزانه نگهداری میشود تا اگر مسائلی نظیر اختلال در تبادلات الکترونیکی پیش آمد بتوان وجه نقد مورد نیاز برای تبادلات مردم را تامین کرد.
28 مهر، در روزشمار کشورمان به عنوان روز
خانواده نامیده شده است. به همین مناسبت آیتالله صافیگلپایگانی استاد اخلاق،
نصیحتهای ارزشمندی درباره لزوم اتحاد و یگانگی زن و شوهر مسلمان بیان کرد. به گزارش
ایسنا، متن این نوشتار این مرجع تقلید به شرح زیر است: «بسم الله الرحمن
الرحیم مسأله تشکیل خانواده در اسلام، بسیار مورد تشویق و ترغیب
است حتی آنهایی که در این امر کوتاهی کرده باشند، مورد مذمّت هستند. البته همه
اینها برای این است که نقش خانواده در نظام تمدّن بشری خیلی مهم است. یعنی صرف نظر
از اینکه بقاء نسل به تشکیل خانواده است، تمدّن درست و صحیح هم بر پایه خانواده
سالم و متمدّن است.
رابطه تعاملی زن و شوهر نه معاهده تجاری و خشک
آیات شریفه قرآن راجع به رابطه زن و شوهر میفرماید: هُنَّ لِباسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنّ؛ زنها برای شما لباس و شما برای زنها لباس هستید. در اینجا قرآن کریم، زن و مرد را به لباس تشبیه کرده است یعنی اینکه این دو چنان با هم مرتبط و یگانه میشوند که نقایص هر کدام به واسطه دیگری پوشانده میشود. تفاوتهای مختلفی هم که در مواضع زن و شوهر وجود دارد اقتضاء تکوین این دو جنس است و در عالم تشریع و تأمین حقوق و نظام والای انسانی نیز همین فرقها با ملاحظه این جهات تکوینی است که نه از آن چیزی میکاهد و نه بر این چیزی میافزاید، حتی مثل (الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَی النِّسَاء)(۱) که مربوط به زندگی عائلی و اداره خانواده است، مدیریت به مرد واگذار شده است که اگرچه مرد در اداره، صاحب اختیار است، اما تبعات و مسئولیتهای سنگینی به او تحمیل شده که در واقع، مدیریت نیست، بلکه مسئولیت است؛ و این نظم و ترتیب در بین زن و شوهر مسلمان به طور خشک و رو در رویی با هم سامان نمییابد، و مانند رابطه اداری یا تجاری دو نفر نیست، بلکه رابطهای زنده و تعاملی عاطفی است.
بر اساس هدایتهای وحیانی و قرآنی، مثل (وَ جَعَلَ بَینَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً)(۲) یا (هُنَّ لِباسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ)(۳) بهترین و لذّتبخشترین روابط بین دو همسر برقرار میشود که هر دو با هم، یک واحد مشترک المنافع میشوند؛ نه این، خود را از او جدا میبیند و نه او. زندگی عائله و مدیریت مرد تا آنجا حسّاس میشود که پیغمبر اکرم صلیالله علیه و آله میفرماید:
«الْمُؤْمِنُ یأْکُلُ بِشَهْوَةِ أَهْلِهِ وَ الْمُنَافِقُ یأْکُلُ أَهْلُهُ بِشَهْوَتِهِ»(۴)
این دو همسر، در اسلام در هم فانی هستند و مصداق این شعر میشوند که:
ترسم ای فصّاد چون فصدم کنی * نیشتر ناگاه بر لیلی زنی
من کی ام لیلی و لیلی کیست؟ من * ما یکی روحیم اندر دو بدن
از نظر اسلام، روابط زن و مرد خیلی قداست دارد. کار زن در خانه و دوره حمل و ارتضاع همه دارای ثوابهایی است که برای هیچکدام از عبادات ننوشتهاند. بین زن و مرد هر دو برای خدا باید اتحاد و پیوند باشد. باید خانوادهها بر اساس همین شکل بگیرد که به صورت یک کار شرعی و پرثواب که مورد قبول خداوند متعال است و خداوند به آن امر کرده است باشد. اگر اینطور شد یگانگی به وجود میآید و زندگی شیرین میشود. سابق اینطور بود که حتی وقتی شرایط اقتصادی سخت بود، زوجین همه این سختیها را تحمّل میکردند و این تحمّل هم برایشان زحمت نداشت بلکه لذّتبخش بود. شما آیات قرآن و روایاتی که ثوابها و حسنات طرفین را ذکر کردهاند ببینید، به طور مثال داریم که فرمودند: «الْکَادُّ عَلَی عِیَالِهِ کَالْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ الله؛ کسی که برای زن و بچهاش زحمت میکشد مثل این است که در راه خدا جهاد میکند.»(۵) و زنی هم که در خانه برای تربیت اولاد و فرزندان خوب و صالح تلاش میکند همیشه در حال عبادت است.
نمونهای از خانواده اسلامی
اگر بخواهم از این زندگانی، مثالی بگویم، نزدیکتر از پدر و مادر خودم مثالی ندارم. اگر فرصت بود و شرح روابط این دو همسر و فضیلتهای بالایی را که در همسری و اشتراک منافع و در هم فانیشدن آنها را و روبروشدنشان را با مشکلات و دشواریها و قداست بین آنها مینوشتم، همه درس بود و عرض مکتب.
هیچ وقت در دل، آنها گلهای از یکدیگر نداشتند؛ یک واحد کامل بودند. پدرم مجتهد و فقیه عالیقدر و مادرم فاضله عارفه اهل قرآن و حدیث و دعا، و در نظر همه اقوام و خویشان با مهابت و احترام خاص بود. معاش اقتصادی آنها بسیار مختصر و در حداقل بود که نمیخواهم بیشتر از این بنویسم که شاید حمل بر خودستایی شود. اتمام مشکلات اقتصادی و کمبود امکاناتی که بود زندگی آنها در کمال لذّت و ابتهاج بود. والدهام میگفت: یک روزی سفره را که انداخته بودم وقتی بچّهها آمدند و سر سفره نشستند که در سفره غذای کمی بود. به بچهها گفتم که خیال میکنم سر سفرهای نشستهای که همه چیز در آن هست، ولی فهمیدم که پدر از این حرف ناراحت شد و اشک در چشمانش جمع شد. خجالت کشیدم و همیشه میگفت پشیمانم که اینقدر هم اسباب ناراحتی پدرتان را فراهم کردم. والدین حقیر در تربیت فرزند هم کاملاً مواظب بودند؛ هم والد اهتمام داشتند و هم والدهمان. اصلاً اخلاقشان خودش تربیت بود. وقتی پدر و مادری متخلّق به اخلاق اسلامی باشند اولاد خوب تربیت میشوند. غرض اینکه زن و شوهر مسلمان اگر چه به ظاهر دو فردند، ولی با هم، چنان پیوسته میشوند که یک واحد میشوند؛ شریک زندگی در منفعت و مصلحت که واقعاً توصیف آن با قلم دشوار است.
۱. نساء، آیه ۳۴.
۲. روم، آیه ۲۱.
۳. بقره، آیه ۱۸۷.
۴. کافی، جلد ۴، بَابُ کِفَایَةِ الْعِیَالِ وَ التَّوَسُّعِ عَلَیْهِمْ، حدیث ۶.
۵. کافی، جلد ۵، باب من کد علی عیاله، حدیث ۱.»
رابطه تعاملی زن و شوهر نه معاهده تجاری و خشک
آیات شریفه قرآن راجع به رابطه زن و شوهر میفرماید: هُنَّ لِباسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنّ؛ زنها برای شما لباس و شما برای زنها لباس هستید. در اینجا قرآن کریم، زن و مرد را به لباس تشبیه کرده است یعنی اینکه این دو چنان با هم مرتبط و یگانه میشوند که نقایص هر کدام به واسطه دیگری پوشانده میشود. تفاوتهای مختلفی هم که در مواضع زن و شوهر وجود دارد اقتضاء تکوین این دو جنس است و در عالم تشریع و تأمین حقوق و نظام والای انسانی نیز همین فرقها با ملاحظه این جهات تکوینی است که نه از آن چیزی میکاهد و نه بر این چیزی میافزاید، حتی مثل (الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَی النِّسَاء)(۱) که مربوط به زندگی عائلی و اداره خانواده است، مدیریت به مرد واگذار شده است که اگرچه مرد در اداره، صاحب اختیار است، اما تبعات و مسئولیتهای سنگینی به او تحمیل شده که در واقع، مدیریت نیست، بلکه مسئولیت است؛ و این نظم و ترتیب در بین زن و شوهر مسلمان به طور خشک و رو در رویی با هم سامان نمییابد، و مانند رابطه اداری یا تجاری دو نفر نیست، بلکه رابطهای زنده و تعاملی عاطفی است.
بر اساس هدایتهای وحیانی و قرآنی، مثل (وَ جَعَلَ بَینَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً)(۲) یا (هُنَّ لِباسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ)(۳) بهترین و لذّتبخشترین روابط بین دو همسر برقرار میشود که هر دو با هم، یک واحد مشترک المنافع میشوند؛ نه این، خود را از او جدا میبیند و نه او. زندگی عائله و مدیریت مرد تا آنجا حسّاس میشود که پیغمبر اکرم صلیالله علیه و آله میفرماید:
«الْمُؤْمِنُ یأْکُلُ بِشَهْوَةِ أَهْلِهِ وَ الْمُنَافِقُ یأْکُلُ أَهْلُهُ بِشَهْوَتِهِ»(۴)
این دو همسر، در اسلام در هم فانی هستند و مصداق این شعر میشوند که:
ترسم ای فصّاد چون فصدم کنی * نیشتر ناگاه بر لیلی زنی
من کی ام لیلی و لیلی کیست؟ من * ما یکی روحیم اندر دو بدن
از نظر اسلام، روابط زن و مرد خیلی قداست دارد. کار زن در خانه و دوره حمل و ارتضاع همه دارای ثوابهایی است که برای هیچکدام از عبادات ننوشتهاند. بین زن و مرد هر دو برای خدا باید اتحاد و پیوند باشد. باید خانوادهها بر اساس همین شکل بگیرد که به صورت یک کار شرعی و پرثواب که مورد قبول خداوند متعال است و خداوند به آن امر کرده است باشد. اگر اینطور شد یگانگی به وجود میآید و زندگی شیرین میشود. سابق اینطور بود که حتی وقتی شرایط اقتصادی سخت بود، زوجین همه این سختیها را تحمّل میکردند و این تحمّل هم برایشان زحمت نداشت بلکه لذّتبخش بود. شما آیات قرآن و روایاتی که ثوابها و حسنات طرفین را ذکر کردهاند ببینید، به طور مثال داریم که فرمودند: «الْکَادُّ عَلَی عِیَالِهِ کَالْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ الله؛ کسی که برای زن و بچهاش زحمت میکشد مثل این است که در راه خدا جهاد میکند.»(۵) و زنی هم که در خانه برای تربیت اولاد و فرزندان خوب و صالح تلاش میکند همیشه در حال عبادت است.
نمونهای از خانواده اسلامی
اگر بخواهم از این زندگانی، مثالی بگویم، نزدیکتر از پدر و مادر خودم مثالی ندارم. اگر فرصت بود و شرح روابط این دو همسر و فضیلتهای بالایی را که در همسری و اشتراک منافع و در هم فانیشدن آنها را و روبروشدنشان را با مشکلات و دشواریها و قداست بین آنها مینوشتم، همه درس بود و عرض مکتب.
هیچ وقت در دل، آنها گلهای از یکدیگر نداشتند؛ یک واحد کامل بودند. پدرم مجتهد و فقیه عالیقدر و مادرم فاضله عارفه اهل قرآن و حدیث و دعا، و در نظر همه اقوام و خویشان با مهابت و احترام خاص بود. معاش اقتصادی آنها بسیار مختصر و در حداقل بود که نمیخواهم بیشتر از این بنویسم که شاید حمل بر خودستایی شود. اتمام مشکلات اقتصادی و کمبود امکاناتی که بود زندگی آنها در کمال لذّت و ابتهاج بود. والدهام میگفت: یک روزی سفره را که انداخته بودم وقتی بچّهها آمدند و سر سفره نشستند که در سفره غذای کمی بود. به بچهها گفتم که خیال میکنم سر سفرهای نشستهای که همه چیز در آن هست، ولی فهمیدم که پدر از این حرف ناراحت شد و اشک در چشمانش جمع شد. خجالت کشیدم و همیشه میگفت پشیمانم که اینقدر هم اسباب ناراحتی پدرتان را فراهم کردم. والدین حقیر در تربیت فرزند هم کاملاً مواظب بودند؛ هم والد اهتمام داشتند و هم والدهمان. اصلاً اخلاقشان خودش تربیت بود. وقتی پدر و مادری متخلّق به اخلاق اسلامی باشند اولاد خوب تربیت میشوند. غرض اینکه زن و شوهر مسلمان اگر چه به ظاهر دو فردند، ولی با هم، چنان پیوسته میشوند که یک واحد میشوند؛ شریک زندگی در منفعت و مصلحت که واقعاً توصیف آن با قلم دشوار است.
۱. نساء، آیه ۳۴.
۲. روم، آیه ۲۱.
۳. بقره، آیه ۱۸۷.
۴. کافی، جلد ۴، بَابُ کِفَایَةِ الْعِیَالِ وَ التَّوَسُّعِ عَلَیْهِمْ، حدیث ۶.
۵. کافی، جلد ۵، باب من کد علی عیاله، حدیث ۱.»
وتبال وموسیقی جای فعالیت سیاسی وپاسخگویی به
نقض مستمر حقوق بشر و رشد تورم وگرانی وفقر وبیکاری واعتیاد وتن فروشی وکودکان کار
خیابانی و کارتون خوابان واعدام وفرار مغزها وبحران اقتصادی و صد البته جنگ قدرت
وثروت شده است .