داستان سقوط هواپیمای نیروی
انتظامی که منجر به کشته شدن 7 سرنشینانش
شد تداعی کننده ی داستان زیرابرو برداشتن است که چشم کور می شود . برای اینکه ا ین گروه
عازم بازرسی کشته شدن چند نیروی انتظامی در سراوان وایرانشهر استان محروم بلوچستان بودند که به تیر غیب گرفتار آمد ودچار سرنوشت
مشابه هواپیمای مسافری پاسدارانی شد که چندسال پیش برای محافظت خامنه ای به سفر زاهدان
رفته بودند که موقع برگشت اطراف کرمان سقوط نمود وهمه سرنشینانش مردند . اکنون هم
گزارش شده که هواپیمایی که شب گذشته در
استان سیستان و بلوچستان سقوط کرده است، هواپیمای توربو کماندر آمریکایی قدیمی قبل
از انقلاب است که ناجا و هوانیروز از این هواپیماها استفاده میکنند بهرحال به
گزارش تسنیم خبرگزاری سپاه قدس، شب گذشته یک فروند هواپیمای دو ملخه نیروی انتظامی
رژیم داعشی ولایت فقیه در حوالی شهرستان
بم از توابع استان کرمان از صفحه رادار محو و لاشه این هواپیما صبح امروز در منطقه
چولی پیدا شد .سردار رحیمی فرمانده
انتظامی سیستان شب گذشته به خبرنگار خبرگزاری تسنیم سپاه قدس گفته بود: سرنشینان
هواپیمای ناجا از مسئولان بازرسی بودند که برای بررسی حادثه سراوان به محل اعزام
شده بودند. این هواپیما در منطقه نصرت آباد روستای گراغه از رادار محو شده بود. در این هواپیما سردار صادقی معاون ایمنی بازرسی کل ناجا، سرهنگ
خرسندنیا از پلیس پیشگیری ناجا، سرهنگ درودگر از معاونت عملیات ناجا، طلوعی، سرهنگ
فرخی خلبان، سرگرد خلیللو کمک خلبان و ستوان قویدل به عنوان مهندس پرواز حضور
داشتند.
هواپیمایی که شب گذشته در استان سیستان
و بلوچستان سقوط کرده است، هواپیمای توربو کماندر است که ناجا و هوانیروز از این
هواپیماها استفاده میکنند.به گزارش تسنیم، شب گذشته یک فروند
هواپیمای دو ملخه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در حوالی شهرستان بم از توابع
استان کرمان از صفحه رادار محو و لاشه این هواپیما صبح امروز در منطقه چولی پیدا
شد.سردار رحیمی فرمانده انتظامی سیستان شب گذشته به خبرنگار
خبرگزاری تسنیم گفته بود: سرنشینان هواپیمای ناجا از مسئولان بازرسی بودند که برای
بررسی حادثه سراوان به محل اعزام شده بودند. این هواپیما در منطقه نصرت آباد
روستای گراغه از رادار محو شده بود.
یکی
دیگر از ماموریتهای این هواپیماها، انتقال فرماندهان نظامی و ستادی در دوران جنگ
تحمیلی بود. در آن دوران، فرماندهان به منظور ایجاد هماهنگی لازم بین ستادهای
فرماندهی و یگانهای مستقر در میدان نبرد، مجبور بودند که مکررا بین شهرهای مختلف
و مناطق جنگی در تردد باشند لذا از این هواپیماهای سبک برای ترددات فرماندهان
استفاده میشد.با پایان یافتن جنگ تحمیلی و پس از سالها استفاده از
هواپیماهای توربو کماندر، این هواپیماهای نسبتا قدیمی، از رده خارج شده و ایران
موفق شد نمونههای جدیدتر این هواپیما با نام توربو کماندر 690A را خریداری
و جایگزین کماندرهای قدیمی کند.البته ناگفته نماند که در سالهای
آغازین جنگ یکی از توربو کماندرهای هوانیروز که برای تعویض کارکنان در جاده مجاور
پادگان سقز فرود آمده بود، به دلیل هوای ابری و نبودن دید مناسب به کوه برخورد کرد
و همه خلبانان و کارد پروازی هواپیما به شهادت رسیدند. این، تنها نمونهای است در
مورد این هواپیماها به عنوان سقوط در ایران، تاکنون ثبت شده بود.در حال
حاضر به طور دقیق مشخص نیست که چه تعداد از این هواپیماها در داخل کشور فعال است و
چه یگانهایی از این هواپیماها استفاده میکنند اما در سالهای اخیر متخصصان
کشورمان موفق شدهاند، تعدادی از این هواپیماها را اورهال (بازآماد) کنند./