گزیده ها قسمت چهارم

گزیده ها قسمت چهارم 8 آذر -96
سخنگوی قوه قضاییه گفت: دری‌اصفهانی از جلساتی که شرکت می‌کرده و هیئت ۱+۵ بوده، به‌صورت مخفیانه گزارش تهیه و ضبط کرده است.

به گزارش تسنیم، سخنگوی قوه قضاییه درباره اظهارات وزیر خارجه بریتانیا مبنی بر آزادی نازنین زاغری و اینکه گفته شده حاضر هستند به‌ازای آزادی وی، بدهی 400 هزار پوندی را بدهند، گفت: این فرد برایش حکمی صادره و قطعی شده و در حال تحمل کیفر است. تلاش آنها طبیعی است اما باید دید آیا این فرد شرایط آزادی را دارد یا خیر.

وی گفت: پرونده صندوق ذخیره و بانک سرمایه مشترک است. تا الآن حدود 37 نفر تحت تعقیب قرار گرفتند و 8 نفرشان بازداشت هستند و بقیه با قرار آزاد شدند و پرونده هنوز به دادگاه نرفته و گزارش تحقیق و تفحص هم هنوز واصل نشده است.

معاون اول قوه قضاییه درباره متواری بودن یکی از متهمان پرونده صندوق ذخیره و بانک سرمایه گفت: آقای امامی‌نامی بود که یک مدتی بازداشت بود و با قرار آزاد شد و یک مدتی به خارج رفت و بعد هم برگشت اما یک فردی که از بدهکاران این پرونده است، قبل از اینکه تحقیق شود رفته خارج از کشور و برنگشته است.

وی درباره اجرای حکم اعدام زنجانی تا 10 روز دیگر گفت: من چیزی در این رابطه نشنیدم.

محسنی‌اژه‌ای درباره اینکه آیا امکان دارد دادگاه بقایی علنی شود، گفت: این امکان به‌عهده قاضی است و این را هم قانون گفته و سلیقه‌ای نیست مگر اینکه یک پرونده ملی شود که مکانیزمش را توضیح دادم.

سخنگوی قوه قضاییه درباره فیلم منتشرشده از نحوه جاسوسی دری‌اصفهانی گفت: ایشان یک اتهامی داشته و این اتهام در دادسرا رسیدگی شد و رفت دادگاه و محکوم شد و تجدیدنظر تأیید کرد اما از جزییات پرونده و ساعت و اینها اطلاع ندارم اما یک مطلب را می‌دانم؛ ایشان از جلساتی که شرکت می‌کرده و هیئت 1+5 بوده، به‌صورت مخفیانه گزارش تهیه و ضبط کرده است.

وی درباره زمین‌لرزه کرمانشاه و اظهارات جهانگیری در خصوص جان‌باختگان مسکن مهر در زمین‌لرزه و ایجاد تشویش و نگرانی بین ساکنان این مسکن‌ها افزود: بررسی با اینکه تشخیص داده شود جرم است یا خیر، دوتاست. اینکه برخی از اینها صحت نداشته، درست است. خبر داده بودند که در ساختمان‌های مسکن مهر 100 نفر کشته شدند که یقیناً درست نبود. اینکه این ساختمان‌ها بیشتر از سایر ساختمان‌ها تخریب شدند هم درست نبود. کسانی که این حرف را می‌زنند سوء نیت دارند یا خیر و بر چه‌اساسی حرف می‌زنند، نمی‌دانم. اگر با سوء نیت نباشد جرم نیست اما اگر ثابت شود کسی با قصد سوء اظهاری کند، بحثش جداست که تا الآن گزارشی نیامده است.

محسنی‌اژه‌ای درباره پرونده دانیال‌زاده و بدهکاران بانکی و فراری دادن دو متهم گفت: کیفرخواست صادر نشده است. یک نفر فراری بود که هنوز هم فراری است و هنوز هم نیامده است. در مورد بدهی‌اش ، تلاش کردند بدهی خود را با بانک به‌صورت یکجا یا تقسیط تسویه کنند.
شهردار تهران با تاکید بر ضرروت تغییر در ساختار اداری شهرداری گفت: دو بخش وجود دارد که باید به صورت فوری‌تر در موردش تصمیم بگیریم که یکی بخش امور بانوان و دیگری خزانه شهرداری است.

محمدعلی نجفی در گفت‌وگو با ایلنا در تشریح اظهارات اخیر خود در دیدار با اهالی فرهنگ و رسانه مبنی بر اینکه تهران دارای مشکلات امنیتی است که تاکنون از آنها صحبت نشده است، گفت: این مساله در مورد شهر تهران نبود، بلکه راجع به مدیریت در شهر تهران بود و گفتم که من در مدتی که در شهرداری تهران مشغول هستم؛ در ارتباط با مسائل مالی، اقتصادی و سیاسی در شهرداری صحبت کردم، اما در مورد مسائل امنیتی و مشکلاتی که در این حیطه وجود دارد، تاکنون سخنی نگفتم و هر وقت که لازم باشد، در مورد این مساله صحبت خواهم کرد. در مجموع بحث بنده مربوط به مسائل عمومی امنیتی شهر و شهروندان نبوده و منظورم چیز دیگری بود.

وی همچنین با اشاره به دستور ویژه‌ای که برای اصلاح ساختار تشکیلاتی شهرداری صادر کرده است، تصریح کرد: یکی از بزرگترین مشکلات شهرداری تهران که در گذشته به آن کم پرداخته شده‌است، مساله ساختار تشکیلاتی شهرداری است، متاسفانه این ساختار از انسجام و هماهنگی لازم برخوردار نیست و بیش از حد گسترده شده است.

شهردار تهران با انتقاد از ساختار اداری شهرداری ادامه داد: این ساختار باید به ساختاری چابک و از نظر علمی قابل دفاع تبدیل شود، در همین راستا به معاونت برنامه‌ریزی ابلاغ کردم که این کار را در دو فازصورت دهد. فاز اول به اقدامات نسبتا فوری اختصاص دارد و فاز دوم به اقدامات اساسی مختص است تا بتوانیم با استفاده از نظر استادان دانشگاه و کارشناسان به یک ساختار نهایی برسیم و این روند احتمالا حدود یک سال زمان خواهد برد.

نجفی با اشاره به اینکه از معاونت برنامه‌ریزی و توسعه خواسته است؛ ظرف یک هفته برنامه خود را ارائه دهد، خاطرنشان کرد: دو بخش از شهرداری وجود دارد که باید به صورت فوری‌تر در موردش تصمیم بگیریم که یکی بخش امور بانوان و دیگری خزانه شهرداری است.

وی خاطرنشان کرد: بخش امور بانوان از دو جهت فوریت و اهمیت دارد، از یک سو در مجموعه بزرگ شهرداری، تعداد زیادی از همکاران ما بانوان هستند، از سوی دیگر در شهر تهران ۵۰ درصد شهروندان خانم هستند، در نتیجه باید هر چه زودتر برای خارج کردن تهران از این وضعیت مردانگی صرف فکری بکنیم، به همین دلیل خواسته‌ام که بررسی‌های لازم در این بخش صورت گرفته و ظرف یک ماه پیشنهادات ارائه شود.

شهردار تهران با اشاره به اینکه دومین بخش از شهرداری که نیاز به طرح فوری دارد، خزانه مرکزی است، افزود: با توجه به مشکلاتی که شهرداری از نظر درآمد و هزینه دارد، خزانه شهرداری باید از این حالت پراکندگی خارج شود. در همین راستا من درخواست کردم که در این دو مورد در عرض یک ماه طرحی برای تغییر ساختار تهیه شود.

او ادامه داد: شهرداری در آینده خزانه واحد مرکزی خواهد داشت؛ منتهی برای تهیه این خزانه واحد باید کار کارشناسی صورت بگیرد و برای اجرای تمام این موارد خواسته‌ام که شورای راهبردی با استفاده از نیروهای داخل و خارج از شهرداری تشکیل شود و این کار را دنبال کند. به نظر من این اقدام یکی از اساسی‌ترین کارهایی است که شهرداری تا چهار سال آینده صورت خواهد داد. 
سخنگوی شورای شهر تهران:
سخنگوی شورای شهر تهران، ری و تجریش گفت: تعدد گودبرداری‌های رها شده در سطح شهر تهران و خطرات احتمالی آن برای شهروندان لزوم رسیدگی هرچه سریع‌تر شهرداری نسبت به این اقدامات را محرز می‌کند.

به گزارش ایلنا، علی اعطا؛ سخنگوی شورای شهر تهران، ری و تجریش در تذکر پیش از دستور خود در بیست و پنجمین جلسه شورای شهر در رابطه با گودبرداری‌های عمیق رها شده در سطح شهر تهران و خطرات احتمالی آن برای شهروندان بیان داشت: امکان رانش زمین به علت پایان عمر مقاوم‌سازی جداره‌ها به خصوص درفصل بارندگی و همچنین ایجاد آلودگی‌های اجتماعی و محیطی لزوم رسیدگی شهرداری تهران به مقاوم‌سازی این گودها را یادآوری می‌کند. شهرداری باید هرچه سریع‌تر نسبت به ساماندهی گودهای رها شده اقدامات لازم را انجام دهد.

وی افزود: براساس گزارش‌های سازمان‌های مختلف حدود 200 گود رها شده در سطح شهر تهران نیازمند رسیدگی هستند. بسیاری از این گودها به علت صدور پیش‌پروانه توسط شهرداری به منظور درآمدزایی بیشتر شکل گرفته است و به علت مشکلات متعدد مالی و حقوقی اکنون در مرحله گودبرداری متوقف شده‌اند.

وی افزود: معمولاً برای پایدارسازی گودها از روش نیلینگ استفاده می‌شود که این یک روش کوتاه‌مدت برای پایدارسازی گودها است که حداکثر عمر آن نیز 18 ماه است. متاسفانه در حال حاضر براساس گزارش های سازمان‌های مختلف حدود 200 گود رها شده در سطح شهر تهران وجود دارد که نیازمند رسیدگی است.

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران، ری و تجریش تاکید کرد: براساس بند 14 ماده 55 قانون شهرداری‌ها، شهرداری‌ها می‌توانند پس از بی‌توجهی مالک با همراهی مقام قضایی اقدام به پایدارسازی گودهای رها شده کنند. متاسفانه گودبرداری فاز دوم برج میلاد در حال ایجاد حادثه است و در صورت وقوع حادثه تبعات جبران ناپذیری خواهد داشت.

اعطا در پایان تاکید کرد: گود پارکینگ فرهنگ در ضلع شمالی ساختمان کتابخانه ملی ایران باعث آسیب و صدمه به این مجموعه شده است. به گونه‌ای که در بازدید اخیر متوجه نشست زمین در ضلع شمالی و ایجاد ترک در برخی دیواره‌های خارجی کتابخانه شدم. شهرداری تهران باید هرچه سریع‌تر با همکاری سازمان نظام مهندسی اقدام به پایدارسازی این گودها کند. 
کره شمالی که با تهدیدهای روزافزون نیروهای نظامی خارجی در نزدیکی مرزهای خود و شدت گرفتن حملات لفظی رئیس جمهور آمریکا روبرو است، با شلیک یک موشک بالستیک جدید، توان بازدارنده خود را نشان داد.

به گزارش فارس، ساعاتی پس از دریافت سیگنال‌های هشدارآمیز توسط ژاپنی‌ها، کره شمالی موشک بالستیک جدیدی شلیک کرد.

خبر این شلیک را خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی منتشر کرده و هنوز اطلاعی از محل فرود یا برد این موشک در دست نیست.

دولت ژاپن  امروز صبح از دریافت سیگنال‌های رادیویی جدیدی خبر داده بود که گفته می‌شد نشان‌دهنده احتمال آمادگی کره شمالی برای پرتاب یک موشک بالستیک جدید است.

روابط سرد کره شمالی و آمریکا از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور جدید آمریکا، رو به تنش گذاشت. ترامپ برای نشان دادن قدرت نظامی کشورش، چند رزمناو و ناو هواپیمابر به آب‌های شرق آسیا اعزام کرد و حتی بمب‌افکن‌های راهبردی آمریکایی را در نزدیکی سواحل کره شمالی به پرواز در آورد.

کره شمالی در پاسخ به این اقدامات تحریک‌آمیز نیروهای خارجی، هر از چندگاهی از پرتاب آزمایشی یک موشک بالستیک خبر می‌دهد.

در آخرین آزمایش موشکی در 24 شهریور ماه، کره‌ای‌ها یک فروند موشک بالستیک را از روی سرزمین‌های شمالی ژاپن رد کردند و پس از سپری شدن 3700 کیلومتر، آن را در دل آب‌های اقیانوس آرام فرود آوردند.

در پی این اقدام، ژاپنی‌ها نشست فوق‌العاده امنیتی برگزار کرده و از ساکنان استان‌های شمال شرقی خواستند که به پناهگاه بروند.

دیگر متحد منطقه‌ای و میزبان نیروهای آمریکایی در منطقه یعنی کره جنوبی هم وضعیت بهتری ندارد.

پایتخت پررونق کره جنوبی فقط حدود 50 کیلومتر با خط مرزی و توپ‌های آماده به شلیک کره شمالی فاصله دارد.