گزیده ها 10 تیر - 97


 گزیده ها  10 تیر - 97
اختلاف دولتي ها درباره شفاف سازي
رئيس جمهور: ثبت سفارش كنندگان با دلار 4200 توماني را معرفي كنيد وزير صنعت: انتشار اين اسامي جنگ با بخش خصوصي است!
در شرايطي که رئيس جمهور از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواسته نام کساني که با دلار 4200 توماني ثبت سفارش کرده اند را منتشر کند، وزير صنعت اعلام کرده اين کار به جنگ بخش خصوصي رفتن است..
    گروه اقتصادي- به گزارش خبرنگار اقتصادي روزنامه کيهان، روز گذشته محمد شريعتمداري در نشست خبري خود که به مناسبت روز ملي صنعت برگزار شده بود اظهار کرد: با توجه به اينکه ممکن است برخي افراد کالايي را که با دلار چهار هزار و 200 توماني وارد کرده اند گران تر بفروشند، اسامي کساني را که دلار براي واردات دريافت کرده اند را به سازمان هاي مربوطه اعلام کرده ايم.

    وي افزود: اگر بنده اسم کساني که ثبت سفارش کرده اند را منتشر کنم به جنگ بخش خصوصي رفته ام! چون ممکن است کسي ثبت سفارش کرده باشد اما ارز به آن تخصيص نيافته و در نهايت ارزي نگرفته باشد.

    وزير صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: اما ما به هيچ وجه با انتشار اسامي کساني که کالاهاي خود را با ارز چهار هزار و 200 توماني وارد کرده اند، مخالفتي نداريم.

    اين در حالي است که حسن روحاني در توئيتي گفته بود: «وزارت صمت در ثبت سفارشات و بانک مرکزي در تخصيص ارز مربوطه، موظفند جزئيات را اعلام کنند تا مردم بدانند چه کسي و براي چه کاري، ارز رسمي دريافت کرده است. قيمت جهاني کالاي مربوطه و معادل آن در داخل نيز بايد اعلام شود

    اينکه روحاني به صراحت اعلام مي کند وزارت صنعت بايد اسامي ثبت سفارش کنندگان را اعلام کند، در شرايطي است که وزير صنعت قاطعانه اين کار را رد کرده و همانطور که در بالا آمد، اين اقدام را جنگ عليه بخش خصوصي ناميده است.

    البته اين تعبير وي هم با واکنش وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات مواجه شد و اين عضو کابينه هم درباره تعبير شريعتمداري نوشت: «با ايمان قلبي که از عقل خدادادي است، مي گويم: فساد، موريانه و عامل بي ثباتي اقتصاد کشور است. بخش خصوصي پاک دست از انتشار ليست ارز بگيران حمايت کرده و خواهد کرد. بايد به جنگ اقتصاد رانتي رفت

    از سخنان رئيس جمهور و واکنش وزير ارتباطات به سخنان شريعتمداري به نظر مي رسد اختلاف نظر شديدي ميان اين مقامات درخصوص انتشار اسامي ثبت سفارش کنندگان شکل گرفته است.

    فارغ از حاشيه هاي بالا، وزير صنعت در ادامه نشست خود؛ با اشاره به برخي مشکلات واحدهاي توليد اظهار کرد: 67 درصد مشکلات واحدهاي ما مربوط به کمبود نقدينگي است.اين در حالي است که بر اساس آمارهاي رسمي بانک مرکزي، نقدينگي که در ابتداي دولت حسن روحاني 496 هزار ميليارد تومان بود، به يک تريليون و 530 هزار ميليارد تومان رسيده و سه برابر شده است! افزايش بيش از يک تريليون توماني نقدينگي در اين دولت، يکي از مهم ترين عوامل بهم ريختگي بازار هاي سکه و ارز در ماه هاي اخير مي باشد.

    با اين حال، شريعتمداري اعتقاد دارد نقدينگي موجود در واحدهاي توليدي به قدري کم است که نزديک به 70 درصد مشکلات بنگاه ها بخاطر آن شکل گرفته است؛ به عبارت ديگر از اين سخنان و آمارهاي رسمي مي توان نتيجه گرفت نقدينگي موجود (که در دولت فعلي بيش از 200 درصد رشد کرده) به سمت توليد نرفته است.وي همچنين به موضوع تک نرخي شدن ارز و اينکه بسياري از کالاهاي غير ضروري با ارز ارزان قيمت کالاهاي خود را وارد کردنداشاره کرد و گفت: ابتدا قرار بود همه کالاها (بدون اولويت) وارد کشور شوند! اما تا زماني که گروه بندي کالايي نکرده بوديم همه کالاها با ارز چهارهزارو 200 توماني وارد کشور شدند. به گفته وزير صنعت، معدن و تجارت، واردات خودرو در دولت يازدهم مدتي افزايش يافت ولي بعدا جلوي آن گرفته شد و تا زماني که روند قانوني آن طي شود شش هزار و 481 خودرو وارد شد ولي چون در آن زمان واردات آزاد نبود، ما خواستيم اين خودرو ها متوقف شود که در پي آن چهار هزار و 500 دستگاه از آنها متوقف و ترخيص نشد.

    شريعتمداري افزود: هزار و 900 دستگاه باقي مانده از گمرک ايران ترخيص شده بود که بايد تا قران آخر آن به بيت المال برگردانده شود.

    به گزارش باشگاه خبرنگاران، وي همچنين بيان کرد: پرايد در دوران خود جوان رعنايي بود که اکنون از پا افتاده است که جاي خود را به خودروي جوان و رعناي ديگري خواهد داد، بر اين اساس 250 ميليارد تومان پول براي پرايد در همين چند روز آشفتگي بازار پول از سوي مردم پرداخت شده است که البته خريد کارتکسي هم نبوده است، بلکه خريد قطعي و با کارت شهروندي مردم بوده است.

    وزير صنعت، معدن و تجارت در ادامه سخنان خود احتکار 95 هزار خودرو توسط خودرو سازان را شايعه خواند و اعلام کرد اصلا نمي شود چنين حجمي را احتکار کرد.
برخلاف جو سازي ها نمايندگان اصلاح طلب طرح استيضاح رئيس جمهور را كليد زده اند
در حالي که حجاريان از تئوريسين هاي اصلي جريان اصلاح طلب به تازگي مدعي شده بود که اصولگرايان براي روحاني خواب هايي ديده اند، چند عضو فراکسيون اصلاح طلبان مجلس، طرح عدم کفايت رئيس جمهور را تهيه و در حال جمع آوري امضا هستند.
    سعيد حجاريان تئوريسين اصلاح طلبان به تازگي در گفت وگويي با روزنامه اعتماد مدعي شده بود که اصولگرايان براي روحاني چه خوابي ديده اند؟ و در ادامه آورده بود که اين جريان، 4 طرح براي ضربه زدن به رئيس جمهور در نظر دارد

    وي اين سناريوها را «استعفا» و «اِعمال فشار» دانسته بود و مدعي شده بود «سناريوي سوم، طرح عدم کفايت روحاني است؛ به نظر اگر اکثريت مجلس تا پايان سال اوضاع را بحراني ببينند و نتوانند در برابر فشار مردم تاب بياورند و به اين جمع بندي برسند که دولت توانايي حل بحران ندارد، لاجرم و شايد بنا به بعضي صحبت ها موضوع عدم کفايت را مطرح مي کنند.» حجاريان آخرين سناريو را «پرونده سازي» عنوان کرد.

    اين اظهارات تئوريسين اصلاح طلبان در حالي مطرح شده که جريان منتقد دولت روحاني که عمدتا از اصولگرايان هستند ضمن انتقادات از برخي ناکارآمدي ها در درون دولت، بر بقاي آن همراه با ترميم کابينه تاکيد دارند اما در اين ميان گويا اصلاح طلبان به دنبال استيضاح حجت الاسلام روحاني برآمده اند.

    در همين جهت خبرگزاري تسنيم مطلع شد که شماري از اصلاح طلبان مجلس (فراکسيون اميد) با تهيه طرحي به دنبال استيضاح رئيس جمهور هستند. اين طرح هم اکنون در اختيار شماري از اعضاي فراکسيون اميد است تا پس از جمع آوري امضا آن را به هئيت رئيس مجلس تقديم کند.

    جلال محمودزاده عضو فراکسيون اميد(اصلاح طلبان) مجلس شوراي اسلامي با تاييد اين خبر گفته است که طراح طرح استيضاح حجت الاسلام حسن روحاني بنده هستم.

    وي با بيان اينکه از حدود 3 ماه پيش اين طرح آماده شده، ادامه داد: همان زمان نيز با علي لاريجاني رئيس مجلس گفت وگوهايي در اين زمينه داشتيم و قرار شد که چند ماهي دست نگه داريم.

    اين نماينده اصلاح طلب مجلس تصريح کرد: در جلسه اي که با رئيس مجلس داشتيم مقرر شد تا نمايندگان رئيس جمهور با حضور در کميسيون هاي تخصصي مجلس توضيحاتي درباره وضعيت اقتصادي و سياسي کشور به نمايندگان ارائه کنند.

    نماينده مهاباد در مجلس با بيان اينکه طرحي که حدود 3 ماه پيش تدوين شده بود قبل از آغاز موج گراني ها در کشور بود، اظهار داشت:پس از گراني ارز و بهم ريختگي بازار و ايجاد تورم در کشور چند محور ديگر نيز به طرح اوليه اضافه شده است.

    عضو فراکسيون اميد مجلس با اعلام اينکه در چند روز آينده امضاهاي اين طرح را جمع آوري مي کنيم، افزود: با توجه به اينکه روند استيضاح رئيس جمهور قدري پيچيده است و نياز به راي دو سوم نمايندگان دارد در حال رايزني با روساي سه فراکسيون مجلس(اميد، مستقلان ولايي و نمايندگان ولايي) هستيم تا اين طرح را پيش ببريم.

    محمودزاده با بيان اينکه در گفت وگوهايي که با برخي از نمايندگان اصلاح طلب مجلس داشته ايم آنها نيز موافق اين طرح بوده اند، گفت: حتي در طرح اوليه اي که حدود 3 ماه پيش تدوين شده بود 12 نماينده نيز آن را امضا کرده بودند، 7 نفر از امضا کنندگان اصلاح طلب و عضو فراکسيون اميد بودند.
مجمع تشخيص مصلحت نظام پالرمو را مغاير با سياست هاي اقتصاد مقاومتي تشخيص داد
هيئت عالي نظارت مجمع تشخيص مصلحت نظام صبح شنبه با حضور اعضا و به رياست دکتر محسن رضايي دبير مجمع تشکيل شد.
    در اين جلسه هيئت عالي نظارت در ادامه بحث براي بررسي انطباق لايحه پيوستن جمهوري اسلامي ايران به کنوانسيون سازمان ملل متحد براي مبارزه با جرايم سازمان يافته فرا ملي موسوم به کنوانسيون «پالرمو» با سياست هاي کلي نظام، گزارش کميسيون نظارت دبيرخانه درخصوص مغايرت اين لايحه با بندهايي از سياست هاي کلي اقتصاد مقاومتي مطرح شد.

    بر اساس اين گزارش در اين جلسه که معاون حقوقي رئيس جمهور و روساي کميسيون هاي امنيت ملي و سياست خارجي و حقوقي و قضايي مجلس نيز حضور داشتند پس از بحث و بررسي و اظهار نظر اعضاي هيئت و نمايندگان قواي مقننه و مجريه، از مجلس خواسته شد که ابهامات موجود در مصوبه خود را برطرف کند تا بتوان عدم مغايرت با سياست هاي کلي نظام را اعلان کرد.

    همچنين مقرر شد در جلسه آتي هيئت عالي نظارت مجمع بررسي انطباق لايحه فوق با سياست هاي کلي امنيت ملي مورد بحث و بررسي قرار گيرد.
وزارت ارتباطات سوءاستفاده كنندگان ارز را معرفي كرد
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات اعلام کرد: اين وزارتخانه فهرست سوء استفاده کنندگان ارز مبادله اي در حوزه کاري خود را به مراجع ذيصلاح منعکس کرده است.
    به گزارش ايرنا، محمدجواد آذري جهرمي در حاشيه نشست اعضاي هيئت رئيسه فدراسيون ورزش هاي کم بينايان و نابينايان در منطقه ويژه اقتصادي پيام البرز در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: انتظار مي رود ساير وزارتخانه ها نيز فهرست سوء استفاده کنندگان از ارز مبادله اي را اعلام کنند.

    وي ادامه داد: وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات فهرست اين شرکت ها را منتشر کرده و دستگاه قضايي، سازمان تعزيرات حکومتي و بازرسي کل کشور در حال بررسي موضوع هستند.

    آذري جهرمي اضافه کرد: در هر حوزه اي که کشور با مشکلات بين المللي و اقتصادي مواجه شده، مردم با مسئولان همراهي کرده اند

    وي بيان داشت: هرچند مردم سختي ها را تحمل کرده اند اما فساد برايشان غيرقابل تحمل است.

    آذري جهرمي گفت: بايد فهرست سوء استفاده کنندگان از ارز مشخص شود. وي ادامه داد: مردم را نبايد نامحرم بدانيم و فهرست ها بايد شفاف منتشر شود، اگر به بهانه هاي مختلف اين کار را انجام ندهيم غيرقابل قبول است زيرا شفاف سازي به رشد کشور کمک مي کند.

    وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در بخش ديگري از سخنان خود به مسافربري شدن فرودگاه پيام البرز اشاره کرد و گفت: يکي از برنامه ها در ستاد اقتصاد مقاومتي البرز، راه اندازي فرودگاه مسافربري پيام است که به صورت جدي اين مسئله در حال پيگيري بوده و مجوزهاي مختلف اخذ شده است.