همشهري: دولت به شهرداري تهران 6 هزار ميليارد تومان بدهكار است


خبر ويژه 
همشهري: دولت به شهرداري تهران 6 هزار ميليارد تومان بدهكار است 8 مرداد -97
این بدهکاری سوغاتی عملکرد 12 سال شهردار تهران بودن سردار دزد قالیباف است که به شهردار جدید تهران به ارثیه رسیده  است . البته  گفته می شود چند فرمانده پاسدار که جزو پیمانکاران پروژه های شهرداری زمان سردار دزد قالیباف  بودند به جرم اختلاس و کلاهبرداری ورانت خواری بس کلان بازداشت شده اند ودر  کنترل سردار باقری قرار دارند.
ارکان شهرداري تهران تصريح کرد دولت، بدهي خود به شهرداري کلانشهرها از جمله شهرداري تهران را تاديه نمي کند.
    
روزنامه همشهري نوشت: شهرداران کرج، قم، يزد، زاهدان از بدهي هاي کلان دولت خبر مي دهند.
    
شهرداري هاي کلانشهر هاي کشور مطالبات انباشته عظيمي از دولت دارند و مقدار آن در برخي شهر ها به حدي رسيده که ممکن است آنها را از تامين هزينه هاي جاري نيز ناتوان کند. شهرداري زاهدان به دليل بودجه بسيار اندک و کمبود در ساخت و ترميم زيرساخت هاي شهري، نياز فوري به دريافت نقدي مطالبات خود از دولت دارد. شهرداري کرج مطالبات انباشته شده اي از سال هاي قبل دارد که دائما بر آنها افزوده مي شود. شهرداري مشهد ادعا مي کند دستگاه هاي دولتي مبلغي حدود ۲۵۰۰ ميليارد تومان به آن بدهکارند که ۵۵۰ ميليارد تومان آن مربوط به انتشار اوراق مشارکت مترو است. شهرداري قم منتظر دريافت ابلاغ آيين نامه تهاتر مطالبات دولتي با بدهي هاي دولتي و همزمان نگران لايحه بازنگري ماليات بر ارزش افزوده است. در اين بين شهرداري تبريز اعلام کرده شهرداران کلانشهر هايي که براي پرداخت حقوق کارمندان خود وام گرفته اند، امروزه دچار مشکل شده اند، اما تنها نگراني شهرداري تبريز به تاخير افتادن زمان افتتاح پروژه هاست. شهرها زمينگير شده اند. به جز چند شهر بزرگ، ديگر شهر ها مطالبات گوناگوني از دولت دارند.
    
همشهري مي افزايد: دولت به شهرداري تهران 6هزار و 300ميليارد تومان بدهي قطعي دارد؛ يعني بدهي هايي که طبق قانون موظف بوده به شهرداري پرداخت کند. طلب 6هزار و 300ميلياردي شهرداري تهران از دولت موضوعي به حساب مي آيد که نمي توان به راحتي از کنار آن عبور کرد. آنگونه که گزارش معاونت مالي و اقتصاد شهري شهرداري حکايت مي کند، هزار ميليارد تومان از اين رقم به عوارض مستمر در ماليات بر ارزش افزوده مربوط مي شود. همچنين عوارض مستمر در مناطق 22گانه 320ميليارد تومان، عوارض ساخت وساز ساختمان استانداري 65ميليارد تومان، آراي کميسيون ماده 100و 77، 1277ميليارد تومان، سهم 50درصدي دولت در تخفيفات بافت فرسوده 575ميليارد تومان، سهم دولت در يارانه بليت شرکت واحد 1381 ميليارد تومان، سهم دولت در يارانه بليت شرکت بهره برداري مترو 704ميليارد تومان و سهم شهرداري از محل تخلفات وصول شده 970ميليارد تومان از اين مقدار بدهي را شامل مي شوند.
    
يادآور مي شود در دوره قاليباف، بدهي دولت به شهرداري تهران 14هزار ميليارد تومان عنوان شده بود.