شرق: كاش دولت روحاني از تحريم هاي سال 90 درس مي گرفت

خبر ويژه 
شرق: كاش دولت روحاني از تحريم هاي سال 90 درس مي گرفت 8مرداد-97

يک روزنامه حامي دولت مي گويد دولت روحاني از درس هاي تحريم در سال هاي 90 و 91 عبرت نگرفت و مجددا کشور را نسبت به تحريم ها آسيب پذير کرد.
    روزنامه شرق نوشت: ايران در سال هاي 90 و 91 با تحريم هاي نفتي و بانکي جدي مواجه شد که کشور را در محدوديت هاي جدي قرار داد، اما با رفع اين بحران پس از امضاي برجام، باز درآمدهاي نفتي به اقتصاد تزريق مي شود. شايد اگر به جاي تزريق درآمد نفتي، برنامه اي ميان مدت براي تعاملات خارجي و مسايل داخلي در دستور کار قرار مي گرفت، امروز آسيب پذيري اقتصاد ايران کاهش مي يافت؛ چراکه در شرايط کنوني باز هم آمريکا دست روي بخش نفت و انرژي ايران گذاشته است. قبلا گفته ام اقتصاد ايران شبيه يک بيمار چاق است که به دليل چربي و قند بالا بستري است و بايد رژيم غذايي بگيرد؛ اما اين بيمار به محض دريافت علائم اوليه کاهش قند و چربي، پرخوري را از سر مي گيرد و دوباره به وضعيت سابق بازمي گردد. تحريم هاي جديد ايالات متحده، ارتباطات بانکي ايران را با دشواري هايي مواجه مي کند.

    البته پس از برجام نيز گشايش چنداني در اين حوزه صورت نگرفت؛ اما بخش کشتي راني، بنادر نفت و انرژي و حتي پتروشيمي با مشکلاتي مواجه مي شوند