گزیده ها قسمت چهارم


گزیده ها قسمت چهارم 8مرداد - 97
معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری چهار عضو گروه سارقان که در پوشش ماموران مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی اقدام به سرقت مسلحانه محموله کرده‌ بودند، خبر داد.
در پی وقوع چند فقره سرقت محموله به شیوه مسلحانه در مبادی ورودی شهر تهران که در آنها چهار مرد مسلح با تجهیزات نظامی از جمله اسلحه کمری، بی‌سیم، دستبند و...، در پوشش ماموران پلیس آگاهی و به بهانه توقیف محموله‌های کالای قاچاق اقدام به آدم ربایی راننده خودروهای باربری و نهایتا سرقت محموله به ویژه محموله‌های لوازم خانگی کرده بودند، پرونده‌ای مقدماتی در این خصوص در پلیس آگاهی تهران بزرگ تشکیل و رسیدگی ویژه به پرونده برای شناسایی و دستگیری سارقان در دستورکار کارآگاهان اداره یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرارگرفت.
درتحقیقات انجام شده از رانندگان خودروهای باربری که سارقان پس از سرقت خودروهایشان، آنها را به مناطق بیابانی حاشیه شهر تهران منتقل و رها کرده بودند، همگی در اظهاراتی مشابه گفتند که چهار مرد حدودا 35 تا 40 ساله به شیوه‌ای مشابه و با استفاده از انواع خودروهای سواری زانتیا، پژوپارس، پژو 405 و سمند، ابتدا آنها را در مبادی ورودی شهر تهران به ویژه در اتوبان قم – تهران متوقف و در ادامه با استفاده از تجهیزات نظامی وضمن معرفی خود به عنوان ماموران پلیس آگاهی، به بهانه داشتن محموله قاچاق آنها را ربوده و نهایتا در بیابان‌های حاشیه تهران رها کرده‌اند.
یکی از رانندگان در اظهارات خود به کارآگاهان اداره یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت: ساعت 21:30 هفدهم خردادماه امسال با خودرو وانت حاوی لوازم خانگی به ارزش تقریبی 120میلیون تومان، از شهرستان قم به مقصد تهران، سه راه امین حضور درحال حرکت بودم که یک زانتیا به شماره انتظامی معلوم با چهار سرنشین مسلح به سلاح کمری، دستبند، بی‌سیم و... خودروی مرا متوقف کرده وضمن معرفی خود به عنوان ماموران پلیس مدعی شدند که محموله ماشین قاچاق است و باید توقیف شود.
مالباخته ادامه داد: این افراد ابتدا اقدام به گشتن خودرو کرده وسپس یکی از آنها سوار خودروی من شد و از محل دور شد، سه نفر دیگر که مسلح به سلاح کمری، بی‌سیم، شوکر و دستبند بودند ابتدا دست‌های مرا بسته ومرا سوار خودروی خودشان کردند و در خلاف مسیر حرکت خودروی من به سمت شورآباد حرکت کردند. در بیابان‌های منطقه کهریزک بود که مرا از ماشین پیاده کرده وخودشان با ماشین از محل دور شدند.
کارآگاهان اداره یکم پلیس آگاهی تهران با بررسی اظهارات چهار راننده محموله که همگی به شیوه‌ای مشابه مورد سرقت وآدم ربایی قرارگرفته بودند و با بهره گیری از اقدامات ویژه پلیسی، ابتدا اقدام به شناسایی مالک خودرو سواری زانتیا مورد استفاده در یکی از سرقت‌ها کرده و در تحقیقات بعدی خود اطلاع پیدا کردند که خودروی مذکور در اختیار فرزند صاحب خودرو بوده است.
این فرد به نام علی.م 32 ساله در منطقه مشیریه، خیابان سازمان آب شناسایی شد و تصویرش به رویت رانندگان رسید و به صورت دقیق مورد شناسایی قرار گرفت. با شناسایی علی.م به عنوان یکی از اعضای گروه سارقان مسلح مامورنما، وی تحت مراقبت نامحسوس پلیسی ازسوی کارآگاهان پلیس آگاهی قرار گرفت و نهایتا سه عضو دیگر این گروه نیز شناسایی و در تحقیقات میدانی از محل‌های تردد و مخفیگاه آنها دیگر خودروهای سواری مورد استفاده در سرقت‌ها نیز شناسایی شد.
سرانجام ماموران در تاریخ 27 تیرماه و با اطمینان از حضور متهمان در مخفیگاه‌هایشان در مناطق مشیریه، خیابان نبرد شمالی و خیابان پیروزی، هر چهار نفر آنها را طی چند عملیات همزمان دستگیر و به اداره یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل کردند.
متهمان در همان تحقیقات مقدماتی صراحتا به سرقت محموله در پوشش ماموران پلیس در مبادی ورودی شهر تهران و همچنین محدوده نواب و خیابان فدائیان اسلام اعتراف کرده و محل نگهداری اموال مسروقه را نیز در محدوده خیابان فدائیان اسلام به ماموران معرفی کردند که در بازرسی از این‌محل نیز کلیه اموال مسروقه کشف و توقیف شد.
براساس اعلام مرکز اطلاع‌رسانی پلیس آگاهی پایتخت، سرهنگ کارآگاه علی ولیپور گودرزی، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت: هر چهار متهم با صدور قرار قانونی ازسوی بازپرس شعبه پنجم دادسرای ناحیه 34 تهران در اختیار اداره یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ قراردارند و تحقیقات تکمیلی از متهمان در دستورکارآگاهان اداره یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفته است.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از تشکیل توده گرد و خاک در آسمان کشورهای حاشیه خلیج فارس و ورود آن به داخل ایران خبر داد.
احد وظیفه در گفت‌وگو‌یی در این باره تصریح کرد: با توجه به تشکیل توده گرد و خاک در کشورهای شرق خلیج فارس و کشور عمان و هدایت آن به سوی کشور ما آسمان نواحی شرق خلیج فارس و جزایر آن، دریای عمان، تنگه هرمز، هرمزگان، قسمت‌هایی از بوشهر و سواحل دریای عمان طی امروز (هشتم مردادماه) غبارآلود پیش‌بینی می‌شود.
وی همچنین ادامه داد:امروز در منطقه زابل در بعضی ساعات وزش باد شدید همراه با گرد و خاک خواهیم داشت و برای استان خوزستان تا روز سه‌شنبه (9 مردادماه) در ساعات بعدازظهر باد و گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود. البته این شرایط در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه از شدت بیشتری برخوردار خواهد بود.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی تاکید کرد: طی روزهای آینده قسمت‌هایی از ایلام و بوشهر را نیز گرد و خاک در بر خواهد گرفت.
وظیفه در ادامه اظهار کرد: براساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش یابی هواشناسی، طی سه روز آینده در ساعات بعد از ظهر در شمال و شرق هرمزگان، جنوب کرمان و جنوب سیستان و بلوچستان افزایش ابر پیش‌بینی می‌شود که در مناطق شرقی هرمزگان و جنوب سیستان با رعد و برق پراکنده همراه خواهد بود.
وی ادامه داد: طی این مدت در بعضی ساعات در پاره‌ای از مناطق شمال غرب و ارتفاعات البرز مرکزی افزایش ابر، بارش پراکنده، رعد و برق و وزش باد رخ خواهد داد. همچنین طی سه روز آینده در استان‌های واقع در دامنه‌های زاگرس مرکزی و شمالی افزایش ابر خواهیم داشت.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اشاره به وضعیت جوی پایتخت طی دو روز آینده گفت: آسمان شهر تهران امروز و فردا (دوشنبه و سه‌شنبه 8 و 9 مرداد)؛ صاف تا قسمتی ابری، گاهی وزش باد با بیشترین و کمترین دمای 38 و 26 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.
*
ازن هوای تهران را برای گروه‌های حساس ناسالم کرد
مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: وضعیت کیفی هوای پایتخت طی امروز (7 مرداد) از لحاظ آلاینده ازن در آستانه شرایط نامطلوب به ویژه برای گروه‌های حساس قرار دارد.
حسین شهبازی در گفت‌وگو با ایسنا، ادامه داد: پیش‌بینی‌های انجام شده در شرکت کنترل کیفیت هوا نشان دهنده افزایش میزان ناپایداری جوی است و در برخی ساعات وزش باد موثر به بزرگی 3 تا 5 متر بر ثانیه از سمت نواحی جنوبی و جنوب شرقی انتظار می‌رود.
وی در ادامه اظهار کرد: طبق نتایج پیش‌بینی کیفیت هوا، وزش باد در برخی ساعات افزایش موقتی غلظت ذرات معلق را به دنبال خواهد داشت.
مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ادامه گفت: با تداوم این شرایط جوی برای برخی ساعات وزش باد به بزرگی بالاتر از 5 متر بر ثانیه از سمت نواحی جنوبی و جنوب شرقی پیش‌بینی می‌شود. بر این اساس احتمال می‌رود افزایش سرعت باد در برخی ساعات امروز سبب افزایش موقتی غلظت ذرات معلق شود.
به گفته وظیفه، دمای تهران تا روز آینده روند افزایشی خواهد داشت. 
خبر ويژه 
دولت در مقابل افزايش نقدينگي پنج سال دست روي دست گذاشت
دولت پنج سال پياپي، هشدار کارشناسان درباره افزايش نقدينگي و اثرات تورمي آن را شنيد اما دست روي دست گذاشت تا اينکه گراني هاي اخير اتفاق افتاد.
    
تيمور رحماني استاد دانشگاه تهران در گفت وگو با الف تصريح کرد: اگر امروز در اقتصادايران اتفاقاتي رخ مي دهد پيامد رشد نقدينگي است که در 5 ساله گذشته داشت؛ از سال 1392 سعي شده نرخ رشد تورم کنترل شود، ولي از سوي ديگر رشدهاي بالاي نقدينگي اتفاق افتاد و هيچ نگراني بابت آن در دولت وجود نداشت.
    
نتيجه عدم نگران نبودن از رشد نقدينگي در سال هاي گذشته را امروز مي بينيم و اين رشد در اقتصاد حتماً پيامدهايي دارد؛ البته دولت براي حل مشکل تلاش هم کند، اما رشدهاي بالاي نقدينگي در 5 سال رخ داد و گفته شد اين رشد نقدينگي نمي تواند آخرش خير باشد و زماني آثارش نمايان خواهد شد و امروز سياست گذار دچار عدم انسجام فکري شده است.
    
اين کارشناس مسائل اقتصادي با بيان اينکه خيلي از افرادي که به دستگاه اجرايي مشورت مي دادند و در تصميمات تاثيرگذار بودند، نگراني از رشدهاي نقدينگي با اين شدت نداشتند، گفت: دل آن ها خوش بود که پايه پولي کنترل مي شود و رشد آن زياد نيست و نرخ تورم پايين است و مشکلي ايجاد نخواهد شد.
    
وي در مورد اينکه بايد چه اقدامي انجام دهيم، بيان کرد: در شرايط کنوني دولت مي تواند اقداماتي در زمينه سامان دادن بانک ها، انضباط بودجه، سياست هاي مالياتي و انتشار اوراق انجام دهد و مجلس و دولت بايد به جمع بندي برسند و با هم هماهنگ باشند.
    
رحماني گفت: دولت به عنوان نظام تصميم گيري به مسئله اقتصاد نگاه جدي نداشت و اقتصادي هاي کابينه نظاره گر بودند آيا به رئيس جمهور نظر مشورتي مي دهند که موثر واقع نمي شود و يا خير؟
خبر ويژه 
اختصاص 12 ميليارد دلار ارز ارزان براي كالاهاي غيرضروري و غفلت از دارو
عضو سابق هيئت مديره اتحاديه واردکنندگان دارو مي گويد مديران دولتي 12 ميليارد دلار ارز ارزان را به کالاهاي غيرضروري اختصاص دادند اما از دارو دريغ کردند.
    
محمد بشري در خبر آن لاين نوشت: اگر اقتصاد و صنعت دارو را در چند سال گذشته مرور کنيم، آنگاه درمي يابيم که به سه روشي که به ذهن خلاق کنفوسيوس خطور کرده، بايد روش چهارمي هم اضافه کنيم و آن اصرار به تکرار تجربه و انجام خطا به صورت چند باره است که البته فرض استاد اين بوده که چنين حالتي امکان ندارد، ولي ما نشان داديم که توانايي خاصي براي «تکرار تجربه» (شما بخوانيد اشتباه) و ياد نگرفتن از آن، داريم!
    
وي با اشاره به تجربيات سال 91 مي نويسد: پس از کش و قوس فراوان، وزارت بازرگاني و بانک مرکزي به اين جمع بندي رسيدند که کالاهاي وارداتي کشور به 10 اولويت طبقه بندي شده و به اولويت اول و دوم که شامل کالاهاي اساسي، دارو و تجهيزات پزشکي بودند، ارز مرجع تخصيص يابد و به اولويت سوم تا نهم ارز آزاد با سهميه بندي و اولويت دهم نيز ممنوعيت واردات داشته باشند.
    
وي مي افزايد: در زمستان 96 علي رغم اينکه رئيس جمهور آمريکا به صراحت اعلام کرد برجام را براي آخرين بار به مدت سه ماه تمديد مي کند، باز هم وزارت بهداشت بدون در نظر گرفتن اين تهديد، محدوديت هاي تعداد واردات را با شدت هرچه تمام تر دنبال کرد تا مبادا ميزان داروي موجود در انبارهاي کشور از سه ماه موجودي فراتر رود.
    
وي در پايان مي نويسد: چرا تصميم سازان بانک مرکزي و وزارت صنعت که قطعاً بدنه کارشناسي آنها تجربه سال 91 را داشته اند، بيش از 12 ميليارد دلار را با نرخ ارزان تر از واقعي به کالاهاي غيرضروري، بدون کنترل و هرگونه سقف اختصاص دادند؟
    
چرا تصميم سازان در وزارت بهداشت بدون در نظر گرفتن شرايط و شکسته شدن برجام از سوي آمريکا، نه در تخصيص ارز و نه در بازبيني سياست هايشان براي تامين دارو و مواد اوليه وارداتي، به موقع عمل نکردند؟
    -
چرا با فرصت کشي در هنگام مشخص شدن نرخ 42000 ريالي براي همه کالاها، به بهانه تعيين نرخ ارزان تر براي ارز دارو، يک ماه ثبت سفارش دارو و تجهيزات پزشکي را متوقف کردند؟