75هزار دانشجوی خارجی جذب دانشگاه ها می شوند

 معاون وزیر علوم:
75هزار دانشجوی خارجی جذب دانشگاه ها می شوند 8 مرداد – 97
 حتماً به خاطر کمبود ارز  مانع از اعزام دانشجو به خارج می شود ودرمقابل تلاش می شود دانشجوی خارجی وارد دانشگاه های کشور شود که چنانچه نامنویسی وهزینه اقامت شان درایران صلواتی نشود ارز وارد کشور شود.
تهران - ایرنا - معاون وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان، از هدف گذاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در چارچوب برنامه پنج ساله ششم توسعه برای جذب 75 هزار دانشجوی غیرایرانی در دانشگاه های کشور خبر داد و گفت: طرح اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان غیر ایرانی نهایی شده است.
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، مجتبی صدیقی روز دوشنبه در چهارمین نشست مشورتی معاونان و مدیران بین الملل دانشگاه ها و مراکز آموزشی و پژوهشی منتخب کشور در دانشگاه صنعتی امیر کبیر اظهار داشت: امسال به میزان دو برابر سال های گذشته تعدادی از دانشجویان کشورهای همسایه در دانشگاه های کشور بورسیه می شوند.

**
پذیرش دانشجویان غیر ایرانی
وی با اشاره به جذب دانشجویان روسی برای ادامه تحصیل در دانشگاه های کشور در سال 94، گفت: امروز، پذیرش دانشجوی غیر ایرانی برای دانشگاه های کشور یک ضرورت است.

**
تحصیل 36هزار دانشجوی غیر ایرانی
صدیقی خاطرنشان کرد: بیش از 26هزار دانشجوی غیر ایرانی در وزارت علوم مشغول به تحصیل هستند که با احتساب وزارت بهداشت این رقم به بیش از 36 هزار نفر می رسد. از این تعداد، 15 درصد در مقطع دکتری ، 50 درصد کارشناسی ارشد و 40 درصد نیز در مقطع کارشناسی تحصیل می کنند.
معاون وزیر علوم بدون اشاره به تعداد اعضای هیات علمی خارجی مشغول به تدریس در دانشگاه های کشورگفت : در جذب اعضای هیات علمی و مدرسان دانشگاه های کشورهای دوست و همسایه از سال گذشته توفیق نسبی حاصل شده که این رقم امسال هم بیشتر خواهد شد.

**
بورسیه اتباع افغانی
وی گفت: اتباع افغانی مقیم ایران نیز در مقطع کارشناسی ارشد بورسیه می شوند که این اقدام از سال گذشته شروع شده و ادامه خواهد داشت.
به گفته صدیقی، امکان تامین مالی دانشجویان افغانی در دانشگاه های کشور از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وجود دارد.
وی همچنین با اشاره به فعالیت 16 مرکز دانشگاهی آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان گفت: آمادگی گسترش این مراکز وجود دارد.
به گفته وی، در عین حال، 11 مرکز در کشور امور کنسولی دانشجویان غیر ایرانی را انجام می دهد.

**
جذب 75هزار دانشجوی خارجی
وی هدف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در چارچوب برنامه پنج ساله ششم توسعه را جذب 75 هزار دانشجوی غیرایرانی اعلام کرد که سهم هر یک از دانشگاه ها تابستان امسال تعیین می شود.
صدیقی همچنین به نیازمندی کشور به اسناد بالادستی در حوزه بین الملل و فراهم آمدن زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری تاکید کرد و گفت: شرط موفقیت دراین بخش پژوهش در حوزه بین الملل است .
وی دانشگاه هایی را موفق خواند که از همه ظرفیت ها در حوزه بین الملل استفاده کرده اند و با اشاره به ضرورت تبلیغات در عرصه بین المللی اظهار داشت: در دنیا به صورت جدی این کار در عرصه پژوهش دانشجویی و تبادلات دانشجوی دنبال می شود که اهداف اقتصادی دارد.
همچنین غلامرضا گرایی نژاد، مدیر آموزش عالی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشورگفت : تعداد دانشجویان کشور از 4 میلیون و 800 هزار نفر در سال 84 به 4میلیون و 73 هزار دانشجو در سال 96 رسیده است.