رئیس جهاد دانشگاهی: توان مقابله با تحریم ها را داریم

 در پاسخ به پرسش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا
رئیس جهاد دانشگاهی: توان مقابله با تحریم ها را داریم  8مرداد-97
این ادعای کیلویی ودیمی وغیر منطقی با پسوند جهادی که توان  مقابله با تحریم ها را دلرد تداعی کننده پیام های اقتصاد جهادی – مقاومتی خامنه ای است که منجر به بحرانی شدن اقتصادو ارز ودلار وسکه  شده است .
تهران - ایرنا - رییس جهاد دانشگاهی گفت: آمادگی کامل برای برعهده گرفتن تولید بسیاری از فناوری ها را در شرایط تحریم داریم اما چالش اصلی در اراده جدی برای دستیابی و به کارگیری این دانش و فناوری است.
حمیدرضا طیبی روز دوشنبه در پاسخ به پرسش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا در خصوص نحوه مقابله با هر گونه تحریم آمریکا در نشستی خبری افزود: برای تولید فناوری های مورد نیاز کشور که تا پیش از این از خارج وارد می شد ، آمادگی کامل داریم.
وی افزود: اگرچه بسیار زودتر از این باید فعالیت های خود را دراین زمینه آغاز می کردیم تا با مشکلات کمتری روبه رو شویم اما هنوز هم می توانیم این مسئولیت را برعهده بگیریم.
طیبی خاطرنشان کرد: اگر به هردلیلی ناجوانمردانه تحریم به کشور تحمیل شد، هیچ نگرانی نباید داشته باشیم، در دوران تحریم هم می‌توانیم پیشرفت کنیم به شرط این که بتوانیم آن را درست مدیریت کرده و هزینه ها را بر دوش محققان و سازنده داخلی قرار ندهیم.
رئیس جهاد دانشگاهی در بخش دیگری از اظهارات خود افزود: با بومی سازی تولید تجهیزات و مواد لازم که از خارج تامین می شد، از تاثیر تحریم ها خواهیم کاست.
وی تصریح کرد: توسعه ما باید در شرایط غیر تحریمی اتفاق بیفتد و برای مواردی مانند حمایت از تولید ملی برنامه‌ریزی داشته باشیم.
وی دراین نشست که به بهانه شانزدهم مرداد ماه سی وهشتمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی برگزار شد، به خودکفایی دو پژوهشگاه رویان و ابن سینا در تولید بسیاری مواد با ارزش بالا - که پیشترقبلا از طریق واردات تامین می شد- اشاره کرد .
طیبی توضیح داد: در حوزه مهندسی نیز تجهیزاتی را ساخته ایم. ضعف ما تهیه مواد و تجهیزات نیست بلکه اراده ما برای اینکه در همه حوزه ها با امکانات موجود صاحب دانش و فناوری شویم، ضعیف است.
رئیس جهاد دانشگاهی در ادامه به تلاش برخی کشورهای شرق اروپا با امکانات بسیار اندک جهت دستیابی به فناوری های بالا اشاره کرد و افزود: در این کشورها با کمترین امکانات، فعالیت های خوبی در زمینه رشد دانش و فناوری صورت گرفته است.
وی تاکید کرد: امکانات بسیار وسیعی در کشور داریم. میکروسکوپ هایی در آزمایشگاه های تحقیقاتی وجود دارد که حتی بسته بندی های آن ها باز نشده است. مشکل ما اراده و برنامه برای پیشرفت است.

**
اراده پیشرفت دانش بنیان جدی نیست
وی همچنین در باره علوم دانش بنیان اظهار کرد: یکی از مسائل جدی حوزه این است که به نظر می رسد هنوز اراده پیشرفت دانش بنیان در همه ارکان نظام به صورت جدی شکل نگرفته است.
طیبی ادامه داد: برای پیشرفت دانش بنیان باید همه ارکان به این باور برسند که پیش نیاز آن ثبات سیاسی و رسیدن به یک وفاق ملی میان سیاسیون کشوراست و در ثبات سیاسی بایستی برنامه ریزی جامع و بلند مدت داشت.
به اعتقاد وی ، جامعه ای که به دنبال پیشرفت در حوزه دانش بنیان است بایستی اقتصاد دانش بنیان و مقاومتی متکی به تولید ملی داشته باشد و تولید این اقتصاد هم بر پایه علم و فناوری و مبتنی بر خود باوری شکل بگیرد .

**
اقتصاد رقابتی
رییس جهاد دانشگاهی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مناقصه ها نیز اشاره ای کرد و گفت : اگر اجرای مناقصه در اختیار فرد گذاشته شود، این احتمال وجود دارد که در بسیاری از موارد منجر به فساد شود .
وی درعین حال گفت: از این رو اگر می خواهیم در دنیا رقابت کنیم باید منابع مالی رقابت را نیز داشته باشیم .

**
اصلاح نظام نوآوری
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع اصلاح نظام نو آوری اشاره کرد و گفت: اکنون اجزای نظام نوآوری ارتباط درستی با هم ندارند و وظایف آنها بدرستی تعریف نشده است ، موازی‌کاری های زیاد نیز منجر به افزایش هزینه شده است .
وی با بیان اینکه تولید مقاله به محصولی جانبی تبدیل شده است ، گفت : این مسئله باید عارضه یابی شود چرا که تحقیقات باید برای بهره گیری از فناوری های جدید و بالا بردن توان رقابت در اقتصاد انجام شود .
در این نشست همچنین از راه اندازی گروه دانشگاه در خبرگزاری جمهوری اسلامی و تعیین صفحه ای اختصاصی به این گروه تقدیر شد .
یادآور می شود : وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز گذشته با حضوردر ایرنا از صفحه گروه دانشگاه رونمایی کرد .