گزیده ها قسمت پنجم

گزیده ها قسمت پنجم   7 مهر -97
    خبر ويژه 
خاك برسري خاص معاون وزير فراري دولت اصلاحات
همکار سابق نشريات اصلاح طلب معتقد است برخي عناصر فراري مدعي اصلاح طلبي، به واسطه همکاري با دشمنان ملت ايران و تروريست ها، به زندگي در لجن روي آورده اند.
    
داريوش سجادي با اشاره به خوش رقصي هاي تلويزيوني ايران اينترنشنال براي تروريست ها نوشت: اظهارات علي اصغر رمضانپور سردبير خبر در تلويزيون سعودي «ايران اينترنشنال» در توجيه روائي تريبون دادن به تروريست هاي الاحواز که 25 نفر از شهروندان خوزستان را دو روز پيش در اهواز به شهادت رساندند، حائز استفراغ است!
    
اين کمال تعفن است که رمضانپور که زماني معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ايران بود اکنون تا آن درجه خوار شده که در ولع «زندگي با هر سفلگي» از گرفتن مواجب آغشته به نجاست حکام رياض در تلويزيون تابعه شيوخ عربستان کمترين حظ ناخوشايندي نمي برد!
    
زماني دکتر علي شريعتي شکوه مي کرد که «وه چه زشت است مردن در بستر...»!
    
و اکنون بايد جمله ايشان را بدين منوال تبصره زد که: وه چه زشت است زندگي در لجن زار آن هم به ضرب تناول لقمه هاي نجس و حرام حکام رياض!
    
گفتني است رمضانپور پس از فرار از ايران مدت ها با شبکه هايي نظير بي بي سي همکاري داشت. او معاون عطاءالله مهاجراني در دولت اصلاحات بود.
خبر ويژه 
چرا 19 ميليارد دلار ارز حاصل از صادرات در «نيما» عرضه نمي شود؟
يک روزنامه اقتصادي همسو با دولت معتقد است دستگاه هاي اجرايي مسئول، دچار سوءمديريت اقتصادي هستند.
    
روزنامه تعادل با اشاره به نوسانات نرخ ارز نوشت: اين در حالي است که رئيس جمهور و مسئولان کشور، بارها بر وعده تامين معيشت و کالاهاي اساسي و همچنين کنترل قيمت کالاهاي اساسي تاکيد کرده اند. در همين حال برخي مسئولان، بدون توجه به بروکراسي پيچيده ترخيص کالا از گمرکات کشور دستور سريع براي تخليه انبارهاي گمرک داده اند تا بازارها را از کالا پر کنند، در حالي که اين اقدام عملا بدون بروکراسي پيچيده امکان پذير نيست و مشکلات نرخ ارز و... بر تاخير در خالي شدن انبارها افزوده است.
    
همچنين بايد تسويه حساب با بانک که قبل از ترخيص، صاحب کالا شناخته مي شود، اعلام موا فقت سازمان هاي همجوار گمرک يعني استاندارد، بهداشت، سامانه نيما و تسويه معادل ريالي و تامين ارز و... انجام شود که کاري زمان بر است و نوسان ارزي عملا بر زمان ماندگاري در انبارها افزوده است. اما در اين ميان برخي مسئولان هم با ابراز شادماني، آمار افزايش صادرات را اعلام مي کنند.
    
از سوي ديگر، مجلس و رسانه ها، وزراي اقتصادي را پاسخ گو مي دانند، سيف ممنوع الخروج مي شود، وزير صمت استعفا مي دهد، وزير اقتصاد استيضاح مي شود، و نمايندگان مجلس براي پيگيري مطالبات مردم راهي جز استيضاح و سوال در اختيار ندارند. چرا بايد اينچنين باشد؟ براي مثال در سال گذشته و در شرايطي که رشد شتابان نرخ ارز شکل گرفت و به بالاي 5 هزار تومان رسيد و دولت با تک نرخي شدن دلار 4200 توماني به دنبال کنترل نرخ ها بود، رئيس کل بانک مرکزي و وزراي اقتصادي چه اقدامي بايد انجام مي دادند که بتوانند از ايجاد رانت جلوگيري کنند؟
    
در شرايط امروز که دو وزارتخانه مهم بدون وزير هستند و رئيس کل تازه وارد بانک مرکزي نيز با افزايش نرخ مو اجه است، علاوه بر پاسخ گويي وزرا، رئيس جمهور و... بايد از ساير مديراني که سال ها مديريت شرکت هاي بزرگ و صادرکننده را عهده دار بوده اند و از امکانات کشور، انرژي و خوراک و حمايت مديريتي برخوردار بوده اند، سوال شود که به چه دليل از عرضه به سامانه نيما خودداري مي کنند؟ و از مبلغ 23 ميليارد دلار ارز صادرات غيرنفتي چرا فقط 4 ميليارد دلار به نيما عرضه شده و بقيه 19 ميليارد دلار کجا و چگونه خرج شده يا پس انداز شده است؟
خبر ويژه 
مردم متقاضي مسكن مهر هستند اما وزارت راه روي خوش نشان نمي دهد
برخلاف ادعاي دستگاه هاي مربوطه دولتي، مردم متقاضي مسکن مهر هستند اما دولت تحويل نمي دهد.
    روزنامه قدس در گزارشي نوشت: معاون وزير راه و شهرسازي گفته است که در حال حاضر 200 هزار واحد مسکن مهر نيمه کاره در کشور وجود دارد که 100 هزار واحد آن فاقد متقاضي است، اما مردم خواهان مسکن مهر هستند که ادعا مي شود، همچنان بدون مشتري است.

    در حالي که مسئولان وزارت راه مدام مسکن مهر را به چالش کشيده و واحدهاي آن را بدون متقاضي قلمداد مي کنند، فعالان حوزه مسکن از بازار داغ خريد اين واحدها سخن مي گويند.

    به گفته کارشناسان يکي از عوامل افزايش قيمت شديد مسکن در اين ماه ها کمبود توليد و عرضه واحدهاي مسکوني بوده است. مطابق با گزارش بانک مرکزي تعداد پروانه هاي ساختماني صادر شده توسط شهرداري ها در سال هاي 92 تا 96 نسبت به چهار سال قبل بيش از 50 درصد کاهش داشته است. از طرفي بخش قابل توجهي از واحدهاي ساخته شده در غياب اجراي قانون ماليات بر خانه هاي خالي احتکار شده و به بازار عرضه نشده است. مطابق با سرشماري سال 95 بيش از 2/5 ميليون واحد مسکوني خالي در کشور وجود دارد که نزديک به 500 هزار واحد آن فقط در تهران است.

    احمد اصغري مهرآبادي، قائم مقام وزير راه و شهرسازي در مراسم افتتاح 1088 واحد مسکن مهر در شهرستان رودبار در تاريخ 18 شهريورماه امسال، گفت: «به رغم تمام مزيت ها، اين طرح داراي ايرادهايي نيز بوده که سبب ايجاد مشکل در مسير اجراي آن شده است و اکنون تعداد 100 هزار واحد مسکن مهر فاقد متقاضي است

    اين اولين بار نيست که مسئولين وزارت راه و شهرسازي از وجود واحدهاي بدون متقاضي مسکن مهر خبر مي دهند. پيش از اين هم عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي بارها اين موضوع را مطرح کرده و گفته بود: «117هزار واحد داريم که حتي يک متقاضي هم ندارد. اين ها را از کجا ساختند؟ از پول متقاضيان آن را ساخته اند و پول مردم را در بيابان حرام کرده اند

    اين درحالي است که مسعود نوري مديرعامل شرکت تعاوني هاي مسکن کارمندان خراسان بزرگ در گفت وگو با خبرنگار ما از تنور داغ معاملات مسکن مهر سخن مي گويد و تاکيد مي کند مسکن مهر قيمت مناسب تري نسبت به واحدهاي مسکوني ديگر دارد براي همين مردم خيلي راغب هستند از اين خانه ها خريداري کنند و از رنج مستاجري رهايي يابند.

    وي با تاکيد بر اينکه در سال هاي اخير که قيمت اجازه بها و منازل مسکوني رشد صعودي را طي مي کند، خريدوفروش مسکن هاي مهر نيز رونق پيدا کرده است، مي افزايد: بسياري از تعاوني ها اين واحدها را که پيشرفت فيزيکي مختلفي دارند به متقاضيان عرضه مي کنند.

    غلامي کارشناس بازار مسکن نيز با اشاره به اينکه مسئولين وزارت راه با ارائه آمارهاي واحدهاي بدون متقاضي مسکن مهر، درصدد سرپوش گذاشتن بر کارنامه ضعيف خود در بخش مسکن هستند، مي افزايد: سال هاست بسياري از متقاضيان مسکن مهر منتظر تحقق وعده تکميل و تحويل واحدهاي خود هستند و با توجه به گراني هاي اخير که در برخي نقاط تا 50 درصد افزايش داشته، فشار اقتصادي سنگيني را تحمل مي کنند، ولي خبري از تکميل برخي واحدها نيست و خود مسئولين وزارت راه هم مي دانند برخي از اين واحدها به خاطر نداشتن زيرساخت هاي لازم ازسوي دولت تکميل نشده است.
    نان سنگك به طور غير رسمي گران شد
يمت نان سنگک به صورت غير رسمي از ۸۰۰ به ۱۰۰۰تومان افزايش يافت.
    به گزارش خبرگزاري فارس، بالاخره پس از تلاش هاي فراوان نانوايان براي افزايش قيمت نان، قيمت نان سنگکي به صورت غير رسمي افزايش يافت.

    اين افزايش قيمت در حالي رخ داده که مجوزي براي افزايش قيمت نان صادر نشده است. برخي نانوايي هاي سنگکي قيمت اين نوع نان را از ۸۰۰ تومان به يکهزار تومان افزايش دادند.

    يک مقام مسئول در حوزه نان که نخواست نامش فاش شود در ارتباط با افزايش قيمت نان سنگکي گفت: عدم صدور مجوز افزايش قيمت نان مشکلات فراواني را براي نانوايان به وجود آورده به طوريکه آنها توان تامين هزينه هاي توليد را ندارند.

    وي افزود: پس از مدت ها تلاش براي اخذ مجوز افزايش قيمت نان بالاخره براساس يک تصميم جمعي بين اتاق اصناف ايران، اتحاديه نانوايان سنگکي و مسئولان وزارت صنعت مقرر شد قيمت نان سنگکي به طور رسمي و بدون اعلام مصوبه از ۸۰۰ به ۱۰۰۰ تومان افزايش يابد. اين تصميم در راستاي حل پاره اي از مشکلات عديده مالي نانوايان اتخاذ شده است.

    همچنين رئيس اتحاديه نانوايان سنتي گفت: قيمت نان بر اساس مصوبه آبان 96 است و هيچ گونه افزايش قيمتي تا اين لحظه براي نان سنتي اعلام نشده است.قاسم زراعت کار افزود: قيمت نان سنتي همچنان بر اساس مصوبه سال 93 است و هيچ گونه مجوزي از سوي سازمان هاي مربوطه براي افزايش قيمت به نانوايي ها صادر نشده است.

    به گزارش فارس، بر اساس مصوبه 26 آبان 96 قيمت نان سنگکي با وزن چانه اي 667 گرم 800تومان، قيمت نان تافتون با وزن چانه 287 گرم 400 تومان و قيمت نان لواش با وزن چانه 172 گرم 210 تومان و قيمت نان بربري با وزن چانه اي 600 گرم 650 تومان تعيين شده است.

     در همين حال رئيس اتاق اصناف تهران با تاکيد بر اينکه قيمت نان افزايش نيافته است، گفت: کارشناسي قيمت نان در اتاق اصناف تهران در دستور کار قرار دارد. هيچ تغيير قيمتي در نان به ما ابلاغ نشده است.

    قاسم نوده فراهاني افزود: دولت مبلغ قابل توجهي بابت يارانه آرد و نان مي پردازد اما نه مردم از کيفيت و قيمت نان راضي هستند و نه دولت و مردم از اين وضعيت رضايتي دارند. در اتاق اصناف تهران کارشناسي قيمت نان در دستور کار قرار دارد تا به راهي برسيم که به ازاي پولي که مردم پرداخت مي کنند نان باکيفيت تحويل بگيرند