یک مسئول واحد برای صنعت گردشگری در کشور وجود ندارد


در میزگرد بررسی مشکلات دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی مطرح شد:  9تیر-99
مدیران دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران می‌گویند وضعیت اقتصادی اکثر قریب به اتفاق فعالان این صنف خوب نیست و دولت نیز هیچ حمایتی نمی‌کند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، میزگرد بررسی مشکلات آژانس‌های هواپیمایی و مسافری با حضور 10 نفر از مدیران آژانس‌های معتبر هواپیمایی کشور در خبرگزاری ایلنا برگزار شد.
در ابتدای این نشست مرتضی بلوکی مدیر روابط عمومی خبرگزاری ایلنا که اجرای این نشست را بر عهده داشت طی سخنانی با اشاره به وضعیت ویروس کرونا و تاثیر آن بر صنعت گردشگری گفت: ویروس کرونا متاسفانه علیرغم تلفات جانی بسیار باعث رکود اقتصادی در سراسر جهان شد در این بین در کشور ما نیز  باعث تعطیلی و رکود اقتصادی علی الخصوص در صنعت گردشگری داخلی و خارجی شددر این بین آژانس‌های هواپیمایی و گردشگری متحمل بیشترین خسارت شدند تا جایی که بسیاری از آژانس‌داران مجبور به تعدیل نیرو و تعطیل کردن دفاتر خود شدند.

میزگرد بررسی مشکلات آژانس‌های هواپیمایی و مسافربری در ایلنا
سال 98 سالی بود که تمامی دفاتر آژانس‌های هواپیمایی و مسافرتی آسیب جدی دیدند
حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نیز با اشاره به اینکه ویروس کرونا لطمه زیادی به صنعت توریسم و آژانس‌های هواپیمایی زده است گفت: بخش عمده‌ای از پول‌هایی که در حوزه گردشگری و بخصوص حمل و نقل جابجا می‌شوند در دست آژانس‌های هواپیمایی نیست.
وی ادامه داد: حدود 40 درصد از کل جابجایی‌ها و مسافرت‌ها در حوزه گردشگری در سال در نوروز اتفاق می‌افتد اما متاسفانه از نوروز سال گذشته تا امروز نه تنها آن 40 درصد محقق نشد بلکه فرصت‌های دیگر سفر نیز از بین رفت و ما هر دو ماه یک بار شاهد یک مشکل در کشور بودیم که اجازه مسافرت نمی‌داد و بر پیکره صنعت گردشگری ضربه زد.
رفیعی با اشاره به اتفاقاتی که از نیمه دوم سال 98 تا امروز در کشور افتاده است افزود: سال 98 سالی بود که تمامی دفاتر آژانس‌های هواپیمایی و مسافرتی آسیب جدی دیدند و این امیدواری وجود داشت که بخشی از هزینه‌ها و خسارات با انجام سفرهای نوروزی در ابتدای سال 99 جبران شود و تقریبا از ابتدای بهمن 98 استقبال مردم از بسته‌های مسافرتی نوروزی آژانس‌ها آغاز شد که متاسفانه در اواسط اسفند با شیوع کرونا همه محاسبات به هم می‌ریزد.
میزگرد بررسی مشکلات آژانس‌های هواپیمایی و مسافربری در ایلنا
بسته حمایتی که دولت برای آژانس‌داران تعریف کرده  نامفهوم است
مرادی مدیر امور بین الملل گروه  گردشگری پرشیا نیز با اشاره به وضع درآمدی آژانس‌های مسافرتی گفت: متاسفانه با وجود آنکه آژانس‌ها درآمدی نداشتند و نقدینگی به صفر رسیده است اداره مالیات پرونده مالیات‌های سال‌های قبل را به جریان انداخته است و به دنبال وصول آن است. در حالی که اکثر آژانس‌ها با استناد به بند الف باید معاف باشند. مشکل بعدی بحث بیمه و قانون کار در درباره پرسنل است در این بخش ما قانون بینابینی نداریم و قانون به این شکل است که هر فرد یک ساعت مشخصی کار می‌کند و باید برای آن حقوق بگیرد. طبیعی است که بعد از گسترش کرونا و به دلیل رکود بازار درآمدی نبود ولی مدیران آژانس‌ها تلاش کردند تا با راهکارهایی همچون استفاده نیمه وقت از نیروها و یا توافق بر سر حقوق نیروهای خود را حفظ کنند اما متاسفانه از لحاظ قانونی دست و پای آنها بسته است و به ناچار مجبور شدند تعدادی از نیروهای خود را تعدیل کنند. البته این تعدیل نیرو به دلیل مشکلاتی که برای آژانس ها در نیمه دوم سال 98 به وجود آمد از آبان آغاز شد ولی بعد از تعدیل برخی از نیروهایی که تعدیل شده بودند به اداره کار شکایت کردند و آن اداره نیز حکم داد که باید 9 ماه حقوق فرد پرداخت شود که این مساله فشار زیادی را به کارفرما وارد کرد.
وی ادامه داد: بسته حمایتی که دولت برای آژانس‌داران تعریف کرده و مشخص کرده نامفهوم است و هنوز هیچ کدام از مدیران آژانس‌ها این بسته را دریافت نکردند. در حالی که کشورهای دیگر مدیران دولتی بسته‌های حمایتی مختلفی را برای حمایت از گردشگران و صنعت توریسم در نظر گرفتند.
میزگرد بررسی مشکلات آژانس‌های هواپیمایی و مسافربری در ایلنا
مشکل اصلی آژانسهای هواپیمایی عدم درآمد، عدم حمایت دولت و تبعیض در تقسیم حمایتها  است
زندی مدیر آژانس هواپیمایی مژده نیز با اشاره به اینکه مشکلات دفاتر مسافرتی و آژانس‌های هواپیمایی به سه دسته عدم درآمد، عدم حمایت دولت و تبعیض  در تقسیم حمایتها گفت: بعد از آنکه درآمد آژانس‌های هواپیمایی به دلیل اتفاقاتی که در نیمه دوم سال 98 و شیوع کرونا در ابتدای سال 99 قطع شد دولت قول حمایت داد اما ما در بحث حمایت چیزی به اسم شعار ندیدیم حتی همان وام 12 میلیون تومانی که دولت اعلام کرده بود به آژانس‌ها می‌خواهد بدهد محقق نشد. در حالی که در ترکیه دولت آن کشور حدود 50 درصد حقوق تمام کسانی را که در صنعت گردشگری کار می‌کنند تا آخر سال پرداخت کرد زیرا از بیکاری در این بخش ترس داشت و توریسم تنها منبع درآمد آن کشور است.
وی ادامه داد: متاسفانه سیاست دولت در سایر بخش نیز همین گونه است و با این روند کارآفرینی، ضربه خواهد خورد و مردم نیز پول‌های خود را از تولید و کارآفرینی خارج می‌کنند و به دلال‌بازی روی می‌آورند.
زندی با اشاره به رفتار شرکت‌ها و ایرلاین‌های خارجی گفت: بیش از 40 میلیارد تومان پول مسافران و مردم در جیب ایرلاین‌های خارجی است و به آنها باز نمی‌گردانند. برخی از این ایرلاین‌ها دفاتر خود را در ایران تعطیل کرده‌اند و مردم مانده‌اند و پولی که به آنها دادند و سفر نرفتند و دولت نیز هیچ کاری انجام نمی‌دهد و هیچ ضمانتی از آنها در زمان ارائه مجوز نگرفته است.
 زندی افزود: متاسفانه در بخش آی تی حمایت‌ها از تعدادی از اپلیکیشن‌های خاص شده است و این باعث تفرقه در بین دفاتر و صنف شده است.
میزگرد بررسی مشکلات آژانس‌های هواپیمایی و مسافربری در ایلنا
محسنی مدیر آژانس  هواپیمایی  سایتو نیز با اشاره به اینکه وضعیت پروازها و تورها در آینده نیز مشخص نیست گفت: به طور مثال ما برای شهریور قصد داریم تروهایی را برگزار کنیم اما وضعیت پروتکل‌های بهداشتی مشخص نیست و مسافران خا رجی و همچنین تورهای گردشگری خارجی که می‌خواهند به ایران بیایند و حتی مسافران داخلی وقتی از ما سوال می‌کنند که چه پروتکلی ا جرا می‌شود ما پاسخی برای آن نداریم در حالی که همه کشورها تقریبا پروتکل‌های بهداشتی خود را اعلام کردند تا مسافر در زمان ورود می‌داند که چه مقررات و قوانینی را باید رعایت کنند.
وی ادامه داد: از آن بدتر اینکه ما نمی‌دانیم مرزهای ایران کی به روی مسافران باز می‌شود و چه زمانی را می‌توانیم به مسافران‌مان برای زمان ورود اعلام کنیم. مشکل دیگر این است که مثلا مسافری از ما با واسطه بلیتی را برای سفر از بولیوی به آرژانتین تهیه کرده است اما به دلیل همین بستن بودن مرز نتوانسته به بولیوی برود حال به ما اعلام می‌شود که باید پول مسافر را پس بدهیم در حالی که نمی‌توانیم پول خود را از ایرلاین خارجی بگیریم.
میزگرد بررسی مشکلات آژانس‌های هواپیمایی و مسافربری در ایلنا
  متاسفانه یک مسئول واحد برای صنعت گردشگری در  کشور وجود ندارد
نورالدین رهبری مدیر آژانس رادمان سفر پارسیان  نیز با اشاره به اینکه در سال جهش تولید باید به عمل از تولید حمایت کرد نه با وعده گفت: بزرگترین مشکل آژانس‌های هواپیمایی و دفاتر مسافرتی و مهم‌تر از آن صنعت گردشگری این است که یک مسئول واحد برای صنعت گردشگری کشور وجود ندارد و هر بخش در این صنعت از بلیت، هتل، تور، بیمه، حج و زیارت به یک دستگاه و ارگان مرتبط است و هر نهادی نیز بدون ارتباط با وزارتخانه و یا نهادی دیگر ساز خود را می‌زند.
وی با اشاره به اینکه از لحاظ رفتاری هزینه مسافرت در خانواده‌ها جزو آخرین بخش سبد است و از پس انداز خود برای مسافرت استفاده می‌کنند، گفت:‌ هر اتفاق قهری که در کشور می‌افتد اعم از سیل و زلزله تا کرونا اولین حوزه‌ای که لطمه می‌بیند گردشگری است و به محض آنکه تورها لغو می‌شوند مردم تقاضای عودت پول‌هایشان را دارند.
میزگرد بررسی مشکلات آژانس‌های هواپیمایی و مسافربری در ایلنا
باید پروتکلهای بهداشتی در فرودگاههااجرا و اطلاع رسانی شود 
سعادت مدیر آژانس هواپیمایی آریا دخت با اشاره به اینکه همه ما کم و بیش به وضعیت آژانس‌ها آشنایی داریم گفت: ما در ایران هستیم و اینجا زندگی می‌کنیم و باید بر اساس شرایط موجود کشور راهکارها و برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشیم. مثلا امروز توسط رسانه‌های خارجی که با ما مخالفند دائم گفته می‌شود که ایران ناامن است و این وظیفه دولت و وزارتخانه‌ها است که با انجام فعالیت‌ رسانه‌ای و تبلیغاتی این موج منفی علیه ایران را خنثی کنند.
وی ادامه داد: امروز همه هتل‌ها و فرودگاه‌های دنیا و حتی فرودگاه‌های کشورهای همسایه ما پروتکل‌های بهداشتی را اجرا می‌کنند و اجرای این پروتکل‌ها با انجام یک تبلیغات درست اطلاع‌رسانی می‌کنند به هر حال چه بخواهیم قبول کنیم و چه نخواهیم قبول کنیم کرونا باعث تغییرات اساسی در دنیا شده است و باید خودمان را با این تغییرات هماهنگ کنیم و باید تهدیدات امروز را به یک فرصت تبدیل کنیم.
وی ادامه داد: باید بدون اتکا به دولت یک ستاد اجرایی را برای برگزاری تورها و همچنین ارائه راهکارهای جدید ایجاد کنیم زیرا در همین شرایط موجود باز هم کسانی هستند که علاقه دارند تا به ایران سفر کنند و ما باید خودمان مشکلات را حل کنیم زیرا کسی بیشتر از خود ما در این حوزه تخصص ندارد و به مشکلات واقف نیست.
میزگرد بررسی مشکلات آژانس‌های هواپیمایی و مسافربری در ایلنا
نوروز 1400 یک فرصت طلایی برای صنعت گردشگری است
میربابایی مدیر آژانس هواپیمایی سارینا پرواز با اشاره به اینکه ما باید از پتانسیل‌های منطقه‌ای برای رشد گردشگری استفاده کنیم گفت: مثلا در همسایگی ما کشور پاکستان وجود دارد که مسافران و توریست‌هایی که از آن کشور می‌خواهند به ایران بیایند بسیار کم‌توقع هستند و انتظاراتی را که توریست‌های اروپایی دارند آنها ندارند اما متاسفانه به دلیل شرایط موجود و وجود کرونا و لغو شدن پروازها مسافران پاکستانی نیز امکان ورود به کشور را ندارند.
وی ادامه داد: متاسفانه عدم صیانت از گردشگری و آژانس‌های هواپیمایی در بازارهای جهانی باعث شرمندگی است. ما امروز می‌توانیم با یک بسته‌های کوچک فرهنگی و گردشگری و برنامه‌ای مشخص بیش از 80 درصد آبرویی که در بخش گردشگری از بین رفته است را باز گردانیم. امروز ما باید بسیاری از کارها را از نو آغاز کنیم و مثلا با برگزاری کارناوال‌هایی در کل دنیا دوباره صنعت گردشگری خود را تبیلغ کنیم.
 میربابایی ادامه داد: ما برای سال 1400 یک ایونت بزرگ داریم که تغییر قرن است و می‌توانیم از این فرصت طلایی برای استفاده از صنعت گردشگری بهره ببریم. کرونا به ما نشان داده است که فعلا مهمان ما است و ما باید برنامه‌های خود را بر اساس آن محاسبه کنیم. همچنین ما می‌توانیم در بخش گردشگری حلال برای کشورهای اسلامی و همچنین مسافرانی که قصد دارند از گردشگری حلال استفاده کنند برنامه‌های خوبی داشته باشیم.
میزگرد بررسی مشکلات آژانس‌های هواپیمایی و مسافربری در ایلنا
کوچکترین اتفاق سیاسی و امنیتی بر گردشگری تاثیر مستقیم دارد
فرامرزیان مدیرعامل کارگزاری و آژانس مسافرتی پایاتور نیز با مقایسه تجربه کشورهای دیگر با ایران در صنعت توریسم گفت: توریسم صنعت حساس و ضعیفی است و کوچکترین اتفاق در مباحث سیاسی و اقتصادی و امنیتی بر روی توریسم تاثیر مستقیمی دارد.
وی ادامه داد: اگر دولت بداند که گردشگری چه نقش بزرگی در اقتصاد و تولید ناخالص داخلی دارد قطعا برای آن فکر می‌کنند و به دنبال رشد آن است دولت می‌تواند از طریق گردشگری مشکلات دیگری همچون بیکاری را حل کند. امروز در ایتالیا درآمد حاصل از گردشگری با درآمد حاصل از کشاورزی برابر است.

میزگرد بررسی مشکلات آژانس‌های هواپیمایی و مسافربری در ایلنامیزگرد بررسی مشکلات آژانس‌های هواپیمایی و مسافربری در ایلنامیزگرد بررسی مشکلات آژانس‌های هواپیمایی و مسافربری در ایلنامیزگرد بررسی مشکلات آژانس‌های هواپیمایی و مسافربری در ایلنامیزگرد بررسی مشکلات آژانس‌های هواپیمایی و مسافربری در ایلنامیزگرد بررسی مشکلات آژانس‌های هواپیمایی و مسافربری در ایلنامیزگرد بررسی مشکلات آژانس‌های هواپیمایی و مسافربری در ایلنامیزگرد بررسی مشکلات آژانس‌های هواپیمایی و مسافربری در ایلنامیزگرد بررسی مشکلات آژانس‌های هواپیمایی و مسافربری در ایلنامیزگرد بررسی مشکلات آژانس‌های هواپیمایی و مسافربری در ایلنامیزگرد بررسی مشکلات آژانس‌های هواپیمایی و مسافربری در ایلنامیزگرد بررسی مشکلات آژانس‌های هواپیمایی و مسافربری در ایلنامیزگرد بررسی مشکلات آژانس‌های هواپیمایی و مسافربری در ایلنامیزگرد بررسی مشکلات آژانس‌های هواپیمایی و مسافربری در ایلنامیزگرد بررسی مشکلات آژانس‌های هواپیمایی و مسافربری در ایلنامیزگرد بررسی مشکلات آژانس‌های هواپیمایی و مسافربری در ایلنامیزگرد بررسی مشکلات آژانس‌های هواپیمایی و مسافربری در ایلنامیزگرد بررسی مشکلات آژانس‌های هواپیمایی و مسافربری در ایلنا