مولوی عبدالحمید با اشاره به مهاباد: به مردم تیراندازی نکنید+فیلم

 مولوی عبدالحمید با اشاره به مهاباد: به مردم تیراندازی نکنید۳۰-ابان-۱۴۰۱

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در پیامی تازه نسبت به سرکوب اعتراضات مردم «در مناطق کردنشین مخصوصا مهاباد» ابراز نگرانی کرد و نوشت: «فشار و سرکوب باعث گسترش نارضایتی خواهد شد. مامورین از تیراندازی به ‌سوی مردم خودداری کنند.»

گزارش‌ها حاکی است که در پی انتقال نیروهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی به مهاباد، سرکوب معترضان در این شهر همچنان ادامه دارد.

همزمان دویچه‌وله فارسی اعلام کرد که مسئولان امنیتی جمهوری اسلامی از احتمال «ترور» مولوی عبدالحمید خبر داده‌اند.

این رسانه آلمانی به نقل از یک منبع نزدیک به دارالعلوم، مدرسه‌ای که مولوی عبدالحمید اداره آن را برعهده دارد، نوشت که مسئولان امنیتی می‌گویند داعش تعدادی را برای کشتن مولوی عبدالحمید «وارد زاهدان کرده است.»

این منبع آگاه ادامه داد که مسئولان امنیتی خطاب به امام جمعه اهل سنت زاهدان گفته‌اند: «حرف‌های شما جنگ شیعه و سنی راه می‌ا‌ندازد و مواظب حرفتان باشید.»

ادعای احتمال ترور از سوی داعش در حالی است که پیشتر خود سپاه پاسداران در واکنش به سخنان مولوی عبدالحمید مبنی بر مسئول بودن رهبر جمهوری اسلامی در سرکوب خونین زاهدان، او را تهدید کرده بود.

کانال‌ تلگرامی اخبار سپاه قدس، با انتشار پیامی در روز شنبه ۳۰ مهرماه نوشت: «آقای عبدالحمید، تشویق جوانان و هیجانی کردن آنان علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ممکن است برایتان گران تمام شود! این آخرین هشدار است.»

تهدید دوباره علیه مولوی عبدالحمید در حالی است که او در خطبه‌های نماز جمعه روز ۲۷ آبان، از سفر اخیر محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه به عنوان نماینده ویژه علی خامنه‌ای به زاهدان انتقاد کرد.

آقای عبدالحمید گفت که همه مردم انتظار داشتند نماینده رهبر به مدرسه دارالعلوم زاهدان برود و با آسیب‌دیدگان اعتراضات نیز در همین مکان دیدار کند، اما حاج‌علی‌اکبری این کار را نکرد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین گفت: «ما نه تهدید را می‌پذیریم و نه تهدید را. ما اهل مذاکره هستیم و هم اهل تعامل، اما اهل معامله نیستیم.»

مولوی عبدالحمید روز چهارشنبه نیز در پیامی توئیتری به رویکرد هیئت اعزامی رهبر جمهوری اسلامی به استان سیستان و بلوچستان اعتراض کرد و گفت که این هیئت، دست به تهدید و ارعاب بیشتر زده است.

در این میان، رسانه محلی حال‌وش از بازداشت مولوی عبدالرحمن رحمانی امام جمعه اهل سنت روستای میلکی از توابع شهرستان پارسیان استان هرمزگان توسط اطلاعات سپاه خبر داده و نوشته است که این امام جمعه به مکان نامعلومی منتقل شده است.

یک منبع مطلع به حال‌وش گفته است: «مولوی رحمانی در خطبه جمعه ۲۷ آبان در حمایت از معترضان به شدت از نیروهای نظامی که دست به کشتار و سرکوب مردم در نقاط مختلف کشور زده‌اند انتقاد کرده بود که پس از پایان خطبه و نماز جمعه توسط اطلاعات سپاه هرمزگان بازداشت شده است.»