حال ناخوش پرستاران و قانونی که اجرا نشد

 حال ناخوش پرستاران و قانونی که اجرا نشد۹-آذر-۱۴۰۱


ایسنا/خراسان رضوی از پرستاران همواره به عنوان الگوی صبر و ایثار یاد می‌شود. تلاش شبانه‌روزی کادر درمان به ویژه پرستاران بر هیچ کس پوشیده نیست، اما این روزها وضعیت پرستاران فعال در دیار ترشیز( شهرستان‌های کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن) بیمار است و حال ناخوشی دارد. در این منطقه چهار بیمارستان دایر است که سختی کمبود نیروی انسانی و امکانات و ... را پرستاران به دوش می‌کشند.

در دو بیمارستان کاشمر شامل بیمارستان‌های حضرت ابوالفضل(ع) ۱۳۰ تخت و بیمارستان شهید مدرس ۷۸ تخت فعال وجود دارد . در بیمارستان خاتم‌الانبیا خلیل‌آباد ۳۲ تخت و در بیمارستان ولیعصر بردسکن۱۱۰ تخت فعال است اما در این منطقه هم همچون سایر نقاط کشور کمبود پرستار داریم .

همان طور که نسبت پرستاران در مراکز درمانی کشور به تخت‌های بیمارستانی با در نظر گرفتن استانداردهای بیمارستانی کم است در منطقه ترشیز نیز وضعیت همین گونه است. اما اینکه تا چه اندازه به فکر حال و روز همان پرستاران اندکی که اکنون در بیمارستان‌ها شب و روز مشغول خدمت‌رسانی هستند بوده‌ایم، جای سؤال دارد، زیرا به نظر می‌رسد برخی بی‌تفاوتی‌ها، موجب شده بسیاری از این قشر بالاجبار به فکر مهاجرت به سایر کشورها باشند.

هرچند در دوران کرونا ، مسئولان به پرستاران وعده‌های پرزرق و برقی می‌دادند اما با فروکش کردن این ویروس منحوس تب و تاب شعارهای حمایتی از پرستاران هم فروکش کرد.

در همین خصوص یکی از پرستاران بیمارستان کاشمر در گفت و گو با ایسنا کمبود نیرو را یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که موجب بالا رفتن فشار کاری پرستاران شده است دانست و گفت: هرچند در تمامی کشور با کمبود پرستار مواجهیم اما این وضعیت در شهرستان‌ها به مراتب بدتر است.


عکس از آرشیو

"ع" خاطرنشان کرد: کمبود پرستار موجب شده بخشی که نیاز به چهار پرستار دارد دو نیرو بیشتر نداشته باشد و متأسفانه نسبت پرستار به تخت بیمارستان در این شهرستان بسیار پایین است.

وی عنوان کرد: هرچند اجرای طرح تحول نظام سلامت به نفع پزشکان بود اما فشار کاری پرستاران در بیمارستان‌های دولتی با اجرای این طرح بسیار افزایش یافت.

او افزود: از چندین سال قبل صحبت از اجرای تعرفه‌گذاری پرستاران می‌شود اما تاکنون هیچ‌کدام از وعده‌ها عملی نشده است.

"م" یکی از پرستاران بردسکن است که به ایسنا گفت: هرچند به دلیل فشار کاری و سختی کار تمایلی به گرفتن حتی یک ساعت اضافه‌کار ندارم اما عدم همکاری در اضافه‌کاری موجب می‌شود کارانه و امتیازهای کمتری را دریافت کنم.

او افزود: در کشورهای پیشرفته هر پرستار وظیفه رسیدگی به دو بیمار در بخش آی‏‌سی‌‏یو و اگر بیمار بدحال است، رسیدگی به یک بیمار را دارد اما در ایران مسئولیت پرستاری بیمار بیشتری را بر عهده داریم، این وضعیت موجب شده نتوانیم به خوبی به وضعیت بیماران رسیدگی کنیم.

تأخیر ۱۵ ساله در اجرای یک قانون

رئیس نظام پرستاری شهرستان‌های کاشمر، بردسکن، خلیل‌آباد و کوهسرخ در همین خصوص به ایسنا گفت: کرونا موجب شد سختی کار پرستاران به عنوان دومین شغل سخت جهان به خوبی درک شود.

مجید رضازاده با بیان اینکه به دلیل ابتلا به کرونا همکاران بسیاری را از دست دادیم، افزود: به رغم اینکه بسیاری از افراد جامعه و حتی کارمندان در این دوران توانستند دورکاری کنند ولی پرستاران حتی در تعطیلات رسمی نمی‌توانند در کنار خانواده حضور داشته و باید بالای سر بیمار باشند.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه مدیریت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی از رده‌های بالا تا مسئول یک مرکز بهداشت روستایی در اختیار پزشکان است و سایر گروه‌های بهداشت و درمان از جمله پرستاران، نیروهای علوم آزمایشگاهی و رادیولوژی در حاشیه قرا دارند.

رضازاده با بیان اینکه وقتی پزشکان فقط عهده‌دار مسئولیت‌ها باشند کمتر به دیگر گروه‌های درمان توجه می‌شود، تصریح کرد: قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری از جمله همان مسائلی است که از سال ۱۳۸۶ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده ولی باوجود تلاش‌های سازمان نظام پرستاری تا به امروز هنوز یک ریال تعرفه خدمات درمانی به سیستم بهداشت و درمان منطقه ترشیز تعلق نگرفته است.

وی گفت: چون پزشکان عهده‌دار مدیریت وزارت بهداشت و درمان هستند افزایش تعرفه پزشکان به خوبی اجرا می‌شود، اما هنوز پرستاران در حقوق با مشکلات جدی مواجه هستند، هرچند بخش درمان شامل مجموعه‌ای از تیم پزشکی، پرستاران و... می‌شود اما همیشه پرستاران نادیده گرفته می‌شوند.چون پزشکان عهده‌دار مدیریت وزارت بهداشت و درمان هستند افزایش تعرفه پزشکان به خوبی اجرا می‌شود، اما هنوز پرستاران در حقوق با مشکلات جدی مواجه هستند، هرچند بخش درمان شامل مجموعه‌ای از تیم پزشکی، پرستاران و... می‌شود اما همیشه پرستاران نادیده گرفته می‌شوند.

رئیس نظام پرستاری شهرستان‌های کاشمر، بردسکن، خلیل‌آباد و کوهسرخ با انتقاد از اینکه بی‌تفاوتی‌ها نسبت به مشکلات موجب شده حال پرستاران خوب نباشد، افزود: به رغم اینکه طرح تحول نظام سلامت طی چند سال اخیر توسط وزارت بهداشت و درمان اجرایی شده ولی قانون تعرفه گذاری پرستاران همچنان به زمین ‌مانده است.

وی تصریح کرد: این نوع تبعیض‌ها جامعه پرستاری را خسته کرده است، حتی تمام آنچه در خصوص افزایش حقوق و حتی اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری در دوران کرونا بیان و رسانه‌ای شده وعده‌ای بیش نبود و تاکنون هیچ کدامش محقق نشده است.

رضازاده عنوان کرد: طبق آمار سازمان نظام پرستاری کشور به دلیل سختی کار ماهیانه ۲۰۰ نفر از پرستاران تقاضای مهاجرت به خارج کشور دارند.

رئیس نظام پرستاری منطقه ترشیز افزود: هرچند طی ماه‌های اخیر قانون تغییر وضعیت برای استخدام رسمی فرزندان ایثارگران اجرایی شد ولی هنوز همکاران پرستاری با سوابق زیاد هستند که به صورت پیمانی، شرکتی، قراردادی و تبصره‌ای خدمت می‌کنند.هرچند طی ماه‌های اخیر قانون تغییر وضعیت برای استخدام رسمی فرزندان ایثارگران اجرایی شد ولی هنوز همکاران پرستاری با سوابق زیاد هستند که به صورت پیمانی، شرکتی، قراردادی و تبصره‌ای خدمت می‌کنند.

وی ادامه داد: طبق استاندارد جهانی نسبت پرستار به ازای هر تخت ۲ و نیم نفر اعلام شده که در کشور هم اکنون به ازای هر تخت یک پرستار خدمات ارائه می‌دهد و این آمار در کاشمر ۱.۴ نفر به ازای هر تخت است.

رضازاده گفت: به رغم اینکه با اجرای طرح تحول سلامت و کاهش تعرفه‌های بخش دولتی مراجعه مردم بیشتر شد و کار پرستاران افزایش یافت اما افزایشی در جذب نیرو نداشتیم.

وی با اشاره به اینکه به دلیل بروکراسی‌های اداری که در طرح تحول سلامت وجود دارد بیشتر پرستاران همیشه در حال ثبت پرونده و برگه‌های مختلف هستند، گفت: گاهی همراهان بیماران از برخورد پرستاران گله‌هایی دارند که مُنکر این نوع رفتارها نیستیم، ولی باید مردم درک کنند ساعت ۱۰ شب و یا ساعات خاص وقت ملاقات بیمار نیست.

رئیس نظام پرستاری شهرستان‌های کاشمر، بردسکن، خلیل‌آباد و کوهسرخ با بیان اینکه از ابتدای شروع به کار نظام پرستاری منطقه ترشیز تاکنون۱۰۶۲ نفر از شهرستان‌های کاشمر، بردسکن، خلیل‌آباد و کوهسرخ عضو شده‌اند که ۶۸۹ نفر آن‌ها خانم‌ و ۳۷۳ نفر آقا هستند؛ تصریح کرد: هم‌اکنون ۲۹۰ نفر از همکاران پرستار در بیمارستان شهید مدرس و حضرت ابوالفضل(ع) کاشمر مشغول به کار هستند.

امید آنکه به پاس تلاش‌های این قشر از جامعه که به حق زحمات بسیاری متحمل می‌شوند وعده‌های داده شده برای استخدام و به کارگیری پرستاران و موضوع تعرفه خدمات پرستاری محقق شود تا این فرشتگان سفید پوش با دلگرمی بیشتری بتوانند سختی‌ها و مشکلات را پشت سر بگذارند و التیام‌بخش درد بیماران باشند.

قطعاً اگر مسئولان همت کنند و دانشکده پرستاری کاشمر به دانشگاه علوم پزشکی ارتقاء یابد که وعده آن سال‌ها قبل داده شده، بخش قابل توجهی از مشکلات منطقه ترشیز رفع خواهد شد.