در گفتوگو با ایلنا مطرح شد؛
نسلکشی درختان بلوط زاگرس به بهانه جادهسازی/مرگ گونههای گیاهی در خاموشی فضای مجازی + تصاویر12-آبان-1401
جادهسازی و حفر تونل در مناطق کوهستانی یکی از عمده نگرانیهای فعالان محیط زیست و انجمنهای دوستدار طبیعت از گذشته تا کنون بوده و هست. نگرانیهایی که در پی قتل عام درختان جوان و کهنسال به بهانه انجام پروژههای ملی همواره نادیده گرفته میشود. یکی از این مناطقِ در خطر که به نام جادهسازی و حفر تونل در حال حاضر بهشدت نیازمند مراقبت و نگهداری است، بخش کوهستانی استان خوزستان در حوزه شهرستانهای ایذه و دزپارت است.
به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، چوب بُرها، قاچاقچیان زغال، دامداران، سدسالاران، کارخانهداران، ویلاسازان و مردم محلی و امراض مختلف گیاهی در طی سالها امان درختان بلوط و گونههای مختلف گیاهی در بخشهای وسیعی از زاگرس را بریدهاند و خواب خوش را از چشم دوستداران طبیعت گرفته و این کُشت و کُشتار همچنان ادامه دارد. در تازهترین گزارشهایی که به دست خبرنگار ایلنا در استان خوزستان رسیده، نشان میدهد که برخی از شرکتهای راهسازی در منطقه چهارده در حوزه شهرستان دزپارت اقدام به نسلکشی درختان بلوط کرده و چندان توجهی به نگرانیهای عمومی نمیکنند.
در همین باره برخی از اهالی محلی و کشاورزان و زمینداران منطقه چهارده طی تماس با خبرنگار ایلنا گفتند: تخریب منابع طبیعی و سرمایههای ملی به بهانه جادهسازی و حفر تونل بهزودی زاگرس را به نابودی میکشاند و باید از آن زاگرس زیبا برای همیشه خداحافظی کرد. ما مشکلی با فعالیت قانونی و کارهای عامالمنفعه نداریم. اما قرار نیست به بهانه انجام چنین پروژههایی کمر به نابودی محیط زیست و طبیعتی ببندیم که زندگی آدمهای بسیاری در این منطقه به وجود آن بسته است. سدسازان کم بلا سر زاگرس آوردند، حالا نوبت به جاده سازان است.
یکی از اهالی چهارده میگوید: سه شرکت راهسازی در مسیر شهرستان ایذه به کارون ۳ در حوزه شهرستان دزپارت با احداث ۳۲۰۰ متر تونل و ۴ کیلومتر راه در مسیر خود در محدوده روستای چهارده به دلیل ناتوانی مسئولین محلی و عدم نظارت مقامات استانی و بیخیالی مدیران منابع طبیعی کشور شبانهروز بهوسیله چندین دستگاه لودر، بلدوزر و دیگر ابزارهای تخریبی در حال خفه کردن و کشتن درختان بلوط و گونههای مختلفی از گیاهان خاص حوزه زاگرس هستند که در این میان با توجه به کشتار بخش عظیمی از درختان جوان و کهنسال، راه برای چوب بُران و قاچاقچیان هموار شده است.
این شهروند میافزاید: شرایط اهالی منطقه چهارده با توجه به تخریبهای صورت گرفته بهگونهای است که تمامی راهها به مناطق بالادست از بین رفته و دیگر مانند گذشته امکان رفت و آمد به مراتع، چراگاهها، باغها و زمینهای اجدادی ما وجود ندارد و برای رفع چنین مشکلاتی بارها به ارگانها و سازمانهای بسیاری نامه نوشته و پیگیری کردهایم؛ ولی متأسفانه تمامی راهها به روی ما بسته شده و هیچکس پاسخ درستی به ما نمیدهد.
وی در ادامه میگوید: شرکتهای فعال در منطقه متأسفانه نهتنها درختان و طبیعت ما را دارند از بین میبرند، بلکه با سرازیر کردن سنگهای ریز و درشت و خاک آهکی در زمینهای کشاورزی به نابودی مراتع ما کمربستهاند. این در حالی است که برخی از پیمانکاران این پروژه با گردنکلفتی ما را تهدید به بازداشت نیز میکنند.
مجید رحمانی سرپرست فرمانداری دزپارت ضمن تأیید قطع درختان بلوط در جریان این پروژه، به خبرنگار ایلنا، گفت: تفاهمنامهای میان شرکت زیرساخت بهعنوان کارفرمای این پروژه با اداره کل منابع طبیعی منعقد شده است و طی یک نامه به این شرکتها مجوزهای لازم برای قطع برخی از درختان بلوط داده شده است که شرکتهای مذکور در قبال قطع این درختان میبایست خسارتهای مالی را بهحساب منابع طبیعی و خزانه ملی واریز کنند.
وی افزود: هیچ راه دومی وجود نداشت و میبایست این درختان قطع میشدند. در همین خصوص جلسات متعدد برگزار شد و هماهنگیهای لازم صورت گرفت که نهایتا مدیرکل منابع طبیعی طبق شرایطی به این شرکتها مجوزهای لازم را داد.
سرپرست فرمانداری دزپارت بیان کرد: در خصوص بحث خاکبرداری و گفتههای اهالی منطقه، شخصا بازدیدهای میدانی داشتهام و قرار بر این شد که خاکهای موجود توسط پیمانکار حمل شود و در نقطهای مشخص و با نظارت منابع طبیعی تخلیه گردد.
در زمان پیمانکاران پیشین، خاکهایی ریخته شده بود که پیمانکاران فعلی قول جمعآوری آنها را دادهاند. کمااینکه مقداری خاک در دره خالی شده و قرار بر این شد که پس از بررسیهای صورت گرفته، در صورتی که کشاورز یا زمینداری زیان دید ، خسارت به آنها پرداخت شود.
علی کیانی مسئول منابع طبیعی دزپارت نیز به خبرنگار ایلنا گفت: نمیشود که جلوی یک پروژه ملی را گرفت و اجازه کار نداد، اما در اجرای اینگونه پروژهها بدون شک قطع درختان و مرگ گونههای گیاهی صورت میگیرد و غیرقابلانکار است و نمیشود جلوی این کار را گرفت. کمااینکه ما تذکر دادهایم و قرار شده است که از فردا خاکهای استخراجی را به مکان دیگری منتقل کنند و برای خاکهای از پیش ریخته شده نیز اقدامات قضایی انجام دادهایم.
وی افزود: از آغاز این پروژه مخالفتهایی بوده و تلاشهایی هم صورت گرفت؛ اما امکان توقف وجود نداشت. کمااینکه پس از این پروژه باید منتظر آغاز به کار خط راه آهن نیز باشیم.