کره جنوبی ده‌ها جنگنده خود را در واکنش به پروازهای نظامی کره شمالی به پرواز درآورد

 کره جنوبی ده‌ها جنگنده خود را در واکنش به پروازهای نظامی کره شمالی به پرواز درآورد۱۳-آبان-۱۴۰۱

ارتش کره جنوبی روز جمعه ۱۳ آبان اعلام کرد پس از شناسایی بیش از ۱۸۰ پرواز نظامی کره شمالی در نزدیکی مرز، ده‌ها جنگنده خود را به پرواز درآورد.

به گزارش رویترز به نقل از بیانیه ستاد ارتش کره جنوبی، ۱۸۰ پرواز نظامی کره شمالی در طی چهار ساعت در طول روز جمعه رصد شدند.

بر اساس این گزارش، جنگنده‌های کره شمالی بسیار نزدیک به آسمان بالای خط حائل دریایی که میانه آب‌های شرق و غرب شبه جزیره کره محسوب می‌شود، پرواز کرده‌اند.

ارتش کره جنوبی در واکنش، ۸۰ هواپیمای نظامی خود شامل جنگنده‌های اف-۳۵ را به پرواز درآورد. این بیانیه افزوده که کره جنوبی تحرکات کره شمالی را به دقت زیر نظر دارد و در آماده‌باش کامل است.

به نوشته بیانیه ستاد ارتش کره جنوبی، آماده‌باش ۲۴۰ فروند جنگنده این کشور نیز که بخشی از رزمایش مشترک اخیر با آمریکا با نام «طوفان هوشیار» بودند، ادامه دارد. آمریکا گفته که این رزمایش تمدید خواهد شد.

تنش میان پیونگ یانگ و سئول روز پنج‌شنبه و پس از آزمایش موشک جدید بالیستیک کره شمالی تشدید شد هر چند که سئول گفت که آزمایش کره شمالی ناکام بود و موشک در دریای ژاپن سقوط کرد.

خبرگزاری‎‌ها نوشته بودند که اقدام کره شمالی در روز یازدهم آبان نیز مبنی بر شلیک ۲۳ فروند راکت و یکصد گلوله خمپاره، از سوی کره جنوبی نیز به عنوان یک گام بشدت تحریک آمیز تلقی شد.

یکی از آن راکت‌ها در آبهای متعلق به کره جنوبی فرود آمد که آسیبی نداشت اما نخستین رویداد از این نوع در ۶۹ سال اخیر پس از تقسیم شبه‌جزیره کره در نتیجه جنگ سال ۱۹۵۳ محسوب شد.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا که به سئول رفته، روز ۱۲ آبان پس از دیدار با همتای خود از کره جنوبی گفت، هر گونه حمله هسته‌ای کره شمالی علیه آمریکا یا متحدان واشینگتن، حتی با سلاح اتمی غیر راهبردی، به رژیم کیم (جونگ اون، رهبر کره شمالی) پایان خواهد داد.

آمریکا این هفته ابراز امیدواری کرد که روسیه و چین از نفوذ خود بر کیم جونگ اون برای منصرف شدن از هفتمین آزمایش کلاهک هسته‌ای جدید استفاده کنند.