سید جلال فیاضی طی یادداشتی در شماره امروز خراسان، با عنوان بایدها و نبایدهای گفت وگوی مسئولان با مردم و جوانان نوشت: سران قوا در نشست اخیر خود برحضور همه مسئولان در ردههای مختلف قوای سهگانه در اجتماعات مردمی به ویژه جوانان تاکید کردند.
پس از اعتراضات اخیر این تصمیم فینفسه میتواند اقدامی مثبت برای بهتر شدن تعامل حاکمیت و مردم و احیای اعتماد آسیب دیده مردم تلقی شود مشروط به این که:
۱- مسئولان، مردم را به عنوان «ارباب» خود به رسمیت بشناسند و به معنای واقعی کلمه خود را «نوکر مردم» بدانند. چنین باوری -اگر واقعی باشد- میتواند رفتار مسئولان را در این اجتماعات تنظیم کرده و از برخوردهای ناشی از غرور و تکبر آنان جلوگیری کند.
۲- مسئولان قبل از حضور در اجتماعات مردم و جوانان در زندگی روزمره خود «زیست مردمی» را تجربه کنند.
۳- حضور موثر و اعتماد آفرین مسئولان در اجتماعات مردم به معنای مراسم پر جمعیت و سخنرانیهای یک طرفه نیست. این سخنرانیهای یک سویه عمدتا سرشار از شعار، ترسیم غیر واقعی از وضعیت جامعه، بزرگ نمایی موفقیتها، نادیده گرفتن مشکلات عدیده مردم و تلاش برای توجیه آنها و وعدههای بدون عمل است و هرگز نمیتواند اعتماد آفرین باشد.
۴-مسئولان بایددر اجتماعات مردمی و جوانان یک شنونده خوب با آستانه تحمل بالا باشند.
مردم گلایههای زیادی دارند و گاهی ممکن است با عصبانیت وبیانهای تند در حضور مسئولان اعتراض کنند. تندخویی مسئول در برابر یک جوان معترض و عصبانی هرگز به حل مسئله منجر نمیشود. همچنین انتظار میرود همه تریبون دارها در سخن گفتن و گفتگو با مردم، اخلاق را رعایت کنند.
۵-مسئولان مشکلات موجود جامعه را توجیه نکنند و به هر قیمتی به دفاع بی قید و شرط از عملکرد خود نپردازند. بزرگ نمایی عملکردها، بی توجهی به مشکلات مردم و نداشتن صداقت در گفتگو سه آفت سخن گفتن در میان مردم است.
۶-تردیدی نیست که دشمنان از هر اعتراضی سوء استفاده کرده و سعی میکنند بر این اعتراضات موج سواری کنند؛ اگر دشمن چنین نکند دشمن نیست. اما طبیعتا باید متناسب با واقعیتها برای ناکار آمدی و ضعفهای داخلی در بروز نابسامانیها وزن متناسب قائل شد.
۷- پذیرش اشتباه، عذرخواهی، پرهیز از وعده بدون پشتوانه وعمل و حتی در مواقعی استعفا و کنارهگیری از مسئولیتی که شایسته آن نیستند میتواند برای جامعه اعتماد آفرین باشد. انتظار میرود مسئولان حاضر در اجتماعات مردمی به وعدههای خود برای پیگیری و حل مشکلات پایبند باشند و با تعیین ضربالاجل، نتیجه اقدامات خود را درباره مطالبات مردم به آنها اعلام کنند.
۸-حضور در اجتماعات مردمی و جوانان، زمانی اعتماد آفرین است که مسئولان و ارکان نظام از یک سو بپذیرند برخی از اصول مهم قانون اساسی وحتی برخی قوانین جاری برزمین مانده اند و از دیگرسو تجدید نظر و بازنگری در برخی سیاست ها، قوانین، مقررات و اصلاح شیوهها را قبول کنند و برای تحقق آن در موعدی که قول میدهند تلاش کنند. برخی ازسیاست ها، قوانین، مقررات وشیوههای رایج با واقعیتهای موجود جامعه مطابقت ندارد و موجبات نارضایتی مردم را فراهم میآورد. نباید در برابر اصلاح این موارد مقاومت بیجا کرد.
۹- کوتاه سخن این که هدف اصلی و جان مایه این نگاره آن است که گفت وگوی مسئولان با مردم وجوانان باید به احیا و بازسازی اعتماد آسیب دیده ملت منجر شود و مردم آثار این حضور را دراحیای اصول برزمین مانده قانون اساسی و تغییربرخی سیاست ها، شیوهها و روشها ببینند و در نتیجه کاهش بار مشکلات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی درجامعه را به طور واقعی احساس کنند.
بایدها و نبایدهای گفت وگوی مسئولان با مردم و جوانان
بایدها و نبایدهای گفت وگوی مسئولان با مردم و جوانان۳۰-آبان-۱۴۰۱