تاکید صدر اعظم آلمان بر لزوم جلوگیری از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای

 تاکید صدر اعظم آلمان بر لزوم جلوگیری از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای۵-آذر-۱۴۰۱

چرا فراتر از تاکتیک تبلیغاتی اقدام عملی بازدارنده  مقابل تلاش بدون وقفه برای دست یابی به سلاح هسته ای ازسوی رژیم تروریستی ولایت فقیه نمی شود؟

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان روز جمعه قصد جمهوری اسلامی ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم را محکوم و بر لزوم تشدید تلاش‌ها برای جلوگیری از دستیابی تهران به بمب هسته‌ای تاکید کرد.

صدراعظم آلمان در یک کنفرانس خبری به همراه نخست وزیر فرانسه اظهار داشت: در خصوص رویکرد و سیاست ایران برای غنی‌سازی اورانیوم، این مساله بار دیگر اهمیت این موضوع را نشان داد که هر کار ممکن را انجام بدهیم تا مطمئن شویم ایران به بمب هسته‌ای و سیستم‌های موشکی انتقال آن دست پیدا نخواهد کرد.

اولاف شولتس تصریح کرد که ممانعت از دستیابی ایران به تولید و ساخت بمب هسته‌ای یکی از «اهداف اصلی» آلمان، فرانسه و متحدان غربی دیگر از جمله آمریکا و بریتانیا است.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز سه‌شنبه اول آذرماه اعلام کرد تولید اورانیوم ۶۰ درصدی در سایت فردو از روز دوشنبه آغاز شده است.

بریتانیا، فرانسه و آلمان، اعضای اروپایی توافق هسته ای موسوم به برجام در همین روز با انتشار بیانیه مشترکی آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در سایت فردو را محکوم کردند و آمریکا نیز از «نگرانی شدید» این کشور نسبت به توسعه برنامه هسته‌ای ایران خبر داد.

این سه کشور اروپایی گفته‌اند، اقدام ایران چالشی برای نظام جهانی منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای است و هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد.

ایران غنی‌سازی اورانیوم ۶۰ درصدی را ابتدا فروردین پارسال در سایت نطنز آغاز کرد و گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که تاکنون بیش از ۶۲ کیلوگرم اورانیوم با این غنا تولید کرده است.

برای ساخت یک بمب هسته‌ای نیاز به حدود ۲۵ کیلوگرم اورانیوم ۹۰ درصدی است.

مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی آمریکا ماه گذشته با انتشار گزارشی اعلام کرد برای تبدیل اورانیوم ۶۰ درصدی به ۹۰ درصدی تنها چند هفته زمان نیاز است.