گزیده ها 8 اردیبهشت - 95

گزیده ها قسمت دوم 8 اردیبهشت - 95
دبیر دبیران شورایاری منطقه 20 افزود: امنیت در جنوب تهران یک مشکل فراگیر است و اگر به بعضی از محلات منطقه 20 رسیدگی نشود شاهد هرندی‌های دوم و سوم خواهیم بود.

به گزارش فارس، جعفر شربیانی دبیر دبیران شورایاری منطقه 20  با حضور در دویست و پنجاه و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران اظهارداشت: منطقه 20 جنوبی‌ترین منطقه شهر تهران است که سابقه تاریخی آن 6 هزار سال است.

وی افزود: این منطقه 400 هزار نفر ساکن و یک میلیون و دویست هزار نفر جمعیت شناور دارد و دارای ابنیه‌های تاریخی و از جمله مرقد حضرت عبدالعظیم الحسنی است.

وی افزود: در ایام انقلاب و 8 سال دفاع مقدس 2 هزار و 735 شهید، این منطقه تقدیم انقلاب کرده است.

شربیانی افزود: منطقه 20 در محله جوانمرد اولین انتخابات در خصوص شورایاری‌ها برگزار شد.

وی افزود: در این منطقه مجمع مشورتی برای شورایاری محله برگزار شد و جلسات آن به صورت رسمی ادامه دارد.

دبیر دبیران شورایاری منطقه 20 گفت: در سال 94، 7 پروژه در این منطقه آغاز به کار شد که متولی آن شهرداری منطقه بوده است.

وی افزود: طرح پل سه‌راه تقی‌آباد که محل تردد یک میلیون نفر از تهران و ورامین است باید هرچه سریعتر مورد تائید نهایی قرار بگیرد.

شربیانی گفت: یکی از مهمترین مشکلات این منطقه، بافت فرسوده است که در دوره قبل، شهرداری اهتمام ویژه‌ای نسبت به بافت فرسوده داشت ولی با توجه به وضعیت اقتصادی موجود نیازمند کمک‌های ویژه‌تری در این رابطه هستیم.

دبیر دبیران شورایاری منطقه 20 با اشاره به اینکه محلاتی پیرامون حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی، بافت فرسوده محسوب می‌شوند، گفت: بهسازی و بازسازی حرم مطهر حضرت عبدالعظیم الحسنی باید مورد تاکید قرار بگیرد. ما انتظار داریم شورای شهر تهران که ارتباط نزدیکی با دولت دارد نسبت به تخصیص بودجه لازم برای حذف بافت‌های فرسوده اقدام کند.

شربیانی گفت: با توجه به حدود 8 میلیون زائری که به شهرری تردد می‌کنند نیاز به یک زائرسرا و هتل در منطقه 20 داریم که طرح آن آغاز ولی هنوز اجرایی نشده است.

وی گفت: در منطقه 20 صنایع آلاینده همچون روغن نباتی ورامین، مارگارین و گاراژهای متروکه در وسط شهر موجود است که با توجه به وجود این صنایع آلاینده در منطقه باید نسبت به ساماندهی آنها اقدام شود.

دبیر دبیران شورایاری منطقه 20 عدم پارکینگ طبقاتی در این منطقه را یکی از معضلات برشمرد و گفت: با توجه به رشد جمعیت و افزایش تردد در منطقه 20 نیاز به یک پارکینگ طبقاتی است که باید هرچه سریعتر اجرایی شود.

شربیانی به کمبود سرانه‌های بهداشتی و درمانی در این منطقه اشاره کرد و گفت: در منطقه 20 یک بیمارستان فیروزآبادی وجود دارد که اگر در طول روز به اورژانس این بیمارستان مراجعه شود انگار به بیمارستانی که در منطقه جنگی واقع شده است رفته‌اید و سیل عظیم جمعیت و بیماران در این بیمارستان وجود دارد.

وی افزود: ما در موضوع سرانه‌های بهداشتی و درمانی در مذیقه هستیم، به عنوان مثال در منطقه 3 تعداد 12 بیمارستان است ولی در مناطق 18، 17، 19، 15، 16 و 20 فقط 6 بیمارستان داریم.

دبیر دبیران شورایاری منطقه 20 افزود: امنیت در جنوب تهران یک مشکل فراگیر است و اگر به بعضی از محلات منطقه 20 رسیدگی نشود شاهد هرندی‌های دوم و سوم خواهیم بود.

شربیانی افزود: محله بهشتی و دیگر محله‌های منطقه 20 با مشکلات آسیب‌های اجتماعی مواجه هستند.

دبیر دبیران شورایاری منطقه 20 گفت: با توجه به شهرستان بودن شهرری ولی پلیس مستقل نداریم و زیر نظر پایگاه یکم هستیم که با کمبود نیروی انتظامی مواجه است.

وی پیشنهاد داد: منطقه 20 به منطقه ویژه در شهر تهران تبدیل شود.

وی افزود: کانال سرخه‌حصار به یک تهدید زیست‌محیطی در منطقه تبدیل شده است.
رولز رویس قصد دارد گوشی های موبایل هوشمند به قیمت 20 هزار دلار تولید کند.به گزارش عصرایران، رولز رویس یکی از شرکت های بزرگ خودروسازی کلاسیک و لوکس در انگلیس است.یک شرکت اسرائیلی قصد دارد گوشی های موبایل را به نام " گوشی های موبایل هوشمند رولز رویس"  از ماه آینده تولید کند.قرار است این گوشی ها دارای سطح بسیار بالایی از فناوری و امنیت باشند.
«این روزها کامنت یکی از نمایندگان مجلس تبدیل به یک سوژه داغ سیاسی شده. نه آن کامنت مهم است نه آن نماینده‌ای که آن کامنت سخیف و مبتذل را نوشته اما یک چیز مهم است و آن نگاه خصمانه‌ای است که آن نماینده و همگنان او به نظام جمهوری اسلامی دارند

سیدعبدالجواد موسوی با این مقدمه در «خبرآنلاین» نوشت: «بله، درست متوجه شدید. این بندگان خدا برخلاف دعوی‌شان هیچ علقه‌ای به ساختار نظام جمهوری اسلامی ندارند وگرنه به طرف مقالبشان طعنه نمی‌زدند که «تو که حقوق دلاری از وزارت خارجه می‌گیری و...الخ» یعنی چه؟ وزارت خارجه جمهوری اسلامی پنتاگون که نیست. وزارت خارجه رژیم صهیونیستی هم نیست. وزارتخانه‌ای است که ساختار آن در دولت جمهوری اسلامی تعریف شده. در این وزارتخانه مثل هر جای دیگری ممکن است آدم‌های بی‌لیاقت و بی‌کفایت نیز به طریقی راه یافته باشند. اصلا بعید نیست اما یک نماینده مجلس شورای اسلامی ایران نمی‌تواند صرف حقوق گرفتن از وزارت خارجه را امری زشت تلقی کند و به گونه‌ای به حریف سیاسی‌اش طعنه بزند کأنه هر که از وزارت خارجه حقوق می‌گیرد پول نزول یا قاچاق مواد مخدر را دریافت می‌کند و لقمه حرام سر سفره زن و فرزندش می‌گذارد.

اگر نفس پول وزارت خارجه شبهه‌ناک باشد باید به این دوستان عرض کنیم این همان پولی است که سیاستمدار مورد علاقه شما یعنی آقای جلیلی نیز دریافت می‌کرد و احتمالا هنوز هم دریافت می‌کند. آیا می‌شود حقوق آقای جلیلی طیب و طاهر باشد و حقوق آنهایی که با برجام موافقند حرام و نجس باشد؟

اگر این حرف را یک فعال اپوزسیون بر زبان می‌آورد اصلا جای تعجب نداشت اما کسی که پول نمایندگی مجلس شورای اسلامی را می‌گیرد و قرار است تا پایان عمرش از مواهب نمایندگی برخوردار باشد چگونه می‌تواند معترض یکی از مسئولان نظام جمهوری اسلامی شود و با طعن و کنایه نحوه امرار معاش او را مورد پرسش قرار دهد؟

اختلاف سیاسی و حتی دعوای سیاسی در همه جای دنیا امری است معمول و قابل فهم اما گمان نکنم در هیچ جای دنیا مسئولی رسمی و حکومتی یک مسئول دیگر را به سخره بگیرد آن هم به این جرم که او دارد از حکومتی حقوق می‌گیرد که خود او هم دارد از همان حکومت حقوق می‌گیرد!

این شعبده فقط و فقط در این مرز پرگهر رخ می‌دهد؛ آن هم توسط کسانی که مدعی دفاع از ارزش های یک نظام اسلامی هستند
یورونیوز در گزارشی به علل تصادف در ایران پرداخته است.

به گزارش یورونیوز، در ایران پس از آلودگی هوا، تصادفات رانندگی بیشترین قربانی را می گیرد. بنا به تازه ترین آمار که از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اعلام شده، میزان تلفات جاده ای که در سال های گذشته تا ۲۸ هزار نفر هم رسید در سال ۱۳۹۴ زیر ۱۷ هزار نفر بوده است. پزشکی قانونی نیز آمار متوفیات و مصدومین یازده ماه اول سال ۹۴ را اعلام کرده که نسبت به سال قبل از آن کاهش معینی را نشان می دهد. با این وجود تعداد ۱۵۲۹۴ نفر درایران بر اثر تصادف در یازده ماه اول سال ۹۴ جان خود را از دست داده اند. میزان مصدومین و مجروحین در همین مدت نزدیک به ۳۰۰هزار نفر (۲۸۹۶۷۹) بوده است.

کارشناسان علل مختلفی را برای تصادفات در ایران برمی شمارند. چهار عامل عمده در تصادفات رانندگی شامل عامل انسانی، جاده، وسیله نقلیه و محیط است. اما عامل انسانی بیشترین علت تصادفات است. عاملی که با توجه و تمرکز رانندگان قابل کنترل است. بی توجهی به گردش به راست و چپ، عدم توجه به فاصله با خودروی جلویی، عدم رعایت سرعت مجاز در جاده‌ها، خواب آلودگی، استفاده از مشروبات الکلی، جرو بحث داخل اتوموبیل و استفاده از تلفن همراه و یا ارسال پیامک همه از عوامل انسانی محسوب می شوند که آمارها نیز آنرا تایید می کنند.

پلیس راهور ناجا در فروردین ماه امسال در کمیسیون ایمنی راه‌ها ۴۹ درصد عوامل تصادف را عدم توجه به فاصله تا جلو و انحراف به چپ می داند، این به معنای عدم رعایت فاصله مناسب با خودروی جلویی وعدم دقت در انحراف به چپ است که نقطه کورخودروها محسوب می گردد. سرعت بالا و عدم کنترل اتوموبیل نیز ۳۱ درصد عوامل عنوان شده و بالاخره خستگی وعوامل دیگر ۲۰ درصد را تشکیل می دهد که همگی عوامل انسانی است.

عامل انسانی بزرگترین علل تصادفات
حمید یعقوبی در مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی سن بیشترین قربانیان را بین ۲۰ تا ۵۰ سال ذکر می کند و درعین حال ۹۰ درصد علل تصادفات را عامل انسانی می داند. منصور اسانلو که خود سابقه طولانی در رانندگی دراین کشور دارد، به یورونیوز می گوید: «عدم تمرکز راننده به عوامل بسیاری مربوط می شود، از جمله خواب آلودگی، ادامه رانندگی درهنگام خستگی، خوردن، نوشیدن، سیگار کشیدن و تنظیم موج رادیو یا سی دی در هنگام رانندگی، استفاده از مشروبات الکلی، جروبحث خانواده ها، زن و شوهرها در خودرو، سبقت غیر مجاز و استفاده از تلفن همراه

ازدیگر عوامل انسانی عدم رعایت حداکثر سرعت در جاده ها است. با اینکه حداقل سرعت درجاده‌های ایران وجود دارد ولی از سوی رانندگان رعایت نمی شود. آمارها نشان می دهد که تصادفات اغلب در سی کیلومتری مانده یا پس از شهرها رخ میدهد. یکی از علل ان تداخل راه های فرعی مختلف است و بخشی از آن به عجله و شتاب راننده برای رسیدن به مقصد با وجود خستگی مربوط است.

عامل جاده
سرهنگ نادر رحمانی، رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا در گفتگو با خبرآنلاین عوامل متعددی را موجب تصادفات درایران می داند، از جمله عدم توجه به جلو، عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه، نقص جاده‌ها و نقص خودروها را از علل واژگونی و مرگ ذکر می کند. به جز موضوع پارکینگ ها برای رانندگان میان جاده ای که بسیار محدود است، یکی از علل تصادف جاده ها، موضوع راه سازی است. پلیس راه در گفتگو با خبرآنلاین ۴۹/۲ درصد تصادفات را در آمار امسال ناشی از واژگونی اتوموبیل می داند. این درحالی است که استان فارس رکود دار مرگ و میر ناشی از تصادفات است.

نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ درصد جاده های ایران کوهستانی هستند. منصور اسانلو که خود بسیار در جاده های ایران سفر کرده است به یورونیوز می گوید: «در شیب های ۹۰ تا ۱۸۰ درجه که تمایل پرت شدن خودرو به بیرون وجود دارد، معمولا شیب های درون جاده ای برای اینکه جلوی فشار گریز از مرکز را بگیرد، ساخته می شود. متاسفانه در جاده های کوهستانی و گردنه ای ما چنین مسائل دقیق نقشه برداری رعایت نمی شود. حتی در شیراز شما باید از زاگرس عبور کنید، یا در سیستان و بلوچستان که تخت و کویری است باید از چند منطقه کوهستانی عبورکنید. البته هزینه این نقشه برداری های حرفه ای بسیار بالاست.» سطوح جاده، کیفیت آسفالت و شیب عرضی جاده ها در بروز یا کاهش تصادفات و واژگونی خودروها موثر است. اما کارشناسان از جمله احسان آباقری کارشناس ارشد مکانیک معتقدند که خودرو در بروز حوادث ۸۰ درصد نقش بازی می کند.

وسیله نقلیه
پلیس راهور ناجا در فروردین ماه امسال در کمیسیون ایمنی راه‌ها، سهم پراید را در تصادفات جاده‌ای ۲۴ درصد، موتورسیکلت ۱۶ درصد، سهم پژوی ۴۰۵ را ۱۲ درصد و بقیه را از آن خودروهای دیگر دانسته است. مسئولین سایپا که تولید کننده پراید هستند معتقدند که این آمار به دلیل سهم یک سومی پراید در کل خودروهای تولیدی این کشور یعنی حدود ۵ میلیون دستگاه است. در این مورد نظرات مخالف نیز وجود دارد. برخی از کارشناسان، پراید را تنها یک خودروی درون شهری می دانند درحالی که اکنون در جاده‌های کشور در حال تردد است. پراید بخاطر قیمت مناسب ومصرف پایین سوخت در جایگاه پرفروش ترین خودروی ایران قرارگرفته است.

احسان آباقری کارشناس ارشد مکانیک معتقد است سبکی اتاق این خودرو که از ورق کم ضخامت ساخته شده است، باعث فاصله گرفتن خود رو از زمین در حال حرکت و سرعت می گردد و این پدیده به طراحی آیرودینامیک آن برمی گردد. به این دلیل وسیله مناسبی برای جاده نیست. این استاد دانشگاه پیام نور در گفتگو با ایسنا علل واژگونی پراید را اینگونه ترسیم می کند: «بر اساس اصل آیرودینامیک، طراحی خودرو باید به نحوی صورت گیرد که نیروی لیفت در خودرو ایجاد نشود. این اصل به این معناست که جریان‌های هوایی که از زیر خود رو عبور می کنند در فاصله دورتر به هم رسیده و به حداقل برسد، اما در صورتی که این جریان زیاد باشد، باعث می شود نیروی لیفت بیشترشده و درنتیجه به فاصله گرفتن خودرو از زمین و نهایتا به واژگونی اتوموبیل منجر شود.» وی اضافه می کند که هرچه سیستم تعلیق که شامل سگ‌دست خودرو، محورها و دیگرعوامل است، هوشمند طراحی شود، با سرعت گرفتن، سیستم تعلیق به سمت زمین و جاده هدایت می گردد و نیروی لیفت به حداقل می رسد و درنتیجه مانع واژگونی خودرو می شود. افزون برآن سبک بودن این خودرو، همچنین عایق بندی ضعیف آن و ضحامت کم بدنه خود رو، باعث می شود که با هرضربه، دچار خسارت های بالا و درنهایت آسیب های مرگ آور برای سرنشینان شود.

سخن آخر
بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی ۸۰ درصد سوانح جاده ای در کشورهای با درآمد سرانه پایین رخ می دهد و تا سال ۲۰۲۰ تصادفات رانندگی به یکی از مهم ترین عوامل مرگ و میز این گروه از کشورها تبدیل خواهد شد. سازمان ملل متحد به این دلیل دهه بین سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ را دهه اقدام در مورد امنیت جاده ای نامگذاری کرده است. در این مورد بر توجه ویژه به عابران پیاده، موتورسواران، دوچرخه سواران و کودکان تاکید شده است. نامگذاری این دهه بر اهمیت توجه بیشتر به عوامل مرگ ومیر در تصادفات به ویژه عوامل انسانی که قابل جلوگیری است، تاکید دارد.
در کل کشور بهره برداری 141 سد با حجم مخزن 14 میلیارد متر مکعب در برنامه اجرایی وزارت نیرو قرار دارد که بر اساس پیش بینی های لحاظ شده 3 سد ملی به ظرفیت 383 میلیون متر مکعب امسال آبگیری می شود و در مجموع 14 سد ملی به ظرفیت 7.3 میلیارد متر مکعب آبگیری و افتتاح شده همچنین عملیات اجرایی 11 سد مخزنی با قابلیت تنظیم آب سالانه به میزان 1039 میلیون متر مکعب و حجم مخزن 1804 میلیون متر مکعب شروع شده است.

به گزارش ایسنا، با افتتاح این سدها در مجموع 14 میلیارد مترمکعب آب استحصال خواهد شد و قرار است که در سال جاری 55000 هکتار از شبکه های آبیاری و زهکشی به بهره برداری برسید این در حالی است که تا کنون بیش از 90 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در سطح کشور احداث شده است.

از آغاز فعالیت دولت یازدهم 13 سد ملی با حجم مخزن تقریبی 3.4میلیارد متر مکعب بهره برداری شده که 7 سد آن روی رودخانه‌های مرزی ساخته شده و در سال 95 قرار است که 14 سد با حجم مخزن 1.523 میلیارد متر مکعب افتتاح ویا آبگیری شود که از این تعداد2 سد تنگ حمام با حجم مخزن 69 میلیون متر مکعب و دایک سد گیلانغرب در استان کرمانشاه باحجم مخزن 6.7 میلیون مترمکعب حجم مخزن، هفته گذشته بهره برداری شدند.

علاوه بر این ها یک سد در ماه جاری در استان لرستان به بهره برداری می رسد و همزمان عملیات انحراف آب در یکی دیگر از سدهای مهم استان لرستان آغاز وعملیات اجرایی برای تکمیل سد به سرعت در سال 95 انجام می شود همچنین در استان لرستان سد حوضیان الیگودرز با حجم 31.2 میلیون مترمکعب آماده بهره برداری استکه هدف از اجرای این سد که طول تاج آن533 مترو عرض تاج آن10 متر است،تامین آب 3000 هکتار اراضی کشاورزی و تامین آب صنعت درالیگودرز به میزان دو میلیون مترمکعب در نظر گرفته شده است.

گفتنی است که برای اجرای سد حوضیان ۱۲۰ میلیارد تومان هزینه شده و همزمان با افتتاح سد حوضیان الیگودرز، عملیات انحراف آب سد آبسرده بروجرد نیزدر استان لرستان با حجم مخزن 60 میلیون مترمکعب آغاز خواهد شد علاوه بر این نیز سدمخزنی آبسرده در فاصله 16 کیلومتری شمال غرب شهر بروجرد و بر رودخانه آبسرده از سرشاخه‌های دز واقع شده است، این سد باهدف مهار سیلاب های رودخانه آبسرده و آبیاری حدود 8400 هکتار از اراضی پایاب و همچنین تامین بخشی از آب شرب شهر بروجرد و تولید 6 مگاوات برق در حال اجراست.

سد آبسرده به ارتفاع 84 متر از پی می‌تواند 75 میلیون متر مکعب از آب را جهت کشاورزی تنظیم کند، طول تاج سد 450 متر، عرض تاج آن 8 متر است و شامل دو رشته تونل جهت سیستم انحراف و آبگیر کشاورزی و شرب به ترتیب به طولهای 306 و 227 مترمی است که عملیات اجرایی این سد به سرعت در سال 95 انجام می شود.

بر اساس با برنامه ریزی های انجام شده افتتاح و بهره برداری از سد حوضیان و عملیات انحراف آب سد آبسرده بروجرد ، دراردیبهشت سال جاری با حضورمقامات ارشد کشورآغازخواهند شد و به گفته محمد حاج رسولی ها مدیرعامل شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران بهره برداری از این سدها در سیمای اقتصادی و اجتماعی در مناطق مختلف کشور تاثیر بسیاری دارد به عنوان نمونه سدهایی که در استان های کرمانشاه و لرستان در دست افتتاح هستند، حسب بررسی های انجام شده تاثیرات بسیار مطلوبی در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی منطقه خواهند داشت که امیدوارم با استفاده از نظرات کارشناسان، این نتایج برای مردم بیان شوند.

به گفته وی در سیلاب های اخیر شاهد بودیم سدها چه نقش مهمی در مهار سیلاب ها داشتند. در استان خوزستان، سد دز به تنهایی حدود 40 درصد از پیک(اوج) سیل را کاهش داد وهمچنین با مدیریت خروجی در سدهای حوضه رودخانه کارون، از تشدید خسارت جلوگیری به عمل آمد.
کارشناس مسائل دینی و اجتماعی گفت: ما در کشور ۱۱میلیون‌ پسر و دختر ازدواج‌ نکرده داریم و این یازده میلیون نفر لقمه چرب و نرمی برای نگاه‌های کاسب کارانه است.

به گزارش میزان، ازدواج نخستین سنگ بنای تشکیل خانواده و بالطبع، جامعه و اجتماع است و میزان اندیشه و تدبیر در آن در میزان پیشرفت یا انحطاط و صعود یا سقوط جامعه تاثیر دارد. ازدواج دارای آثار و نتایج بسیاری است که اثر آن مستقیما در خانواده و جامعه قابل مشاهده است.

حال در این میان، برخی از ازدواج ها کم ارج و کم اهمیت و در نتیجه، ناپایدارند و نمی توانند برای همیشه و یا حتی برای مدتی خوشبختی زوجین را تضمین کنند. برخی نیز ارجمند، مهم و در نتیجه پایدارند.

این روزها با توجه به افزایش فعالیت کاربران در فضای مجازی، تمایل به ازدواج هایی که به ازدواج اینترنتی معروف شده، افزایش پیدا کرده است.

موضوعی که می تواند آسیب‌های فراوانی بدنبال داشته باشد.

حجت الاسلام حسن محزون در گفت وگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان درباره ازدواج‌های اینترنتی گفت: طبق تحقیقاتی که انجام شده، ازدواج های اینترنتی عامل اصلی ۲۵درصد از طلاق های کشور است. در این ازدواج ها به طور معمول چون طرفین نسبت به  روحیات یکدیگر شناخت و آگاهی ابتدایی دارند و مدت آشنایی‌شان قبل از ازدواج،کوتاه است باعث می شود، بیش از ۹۰درصد ازدواج هایی که در فضای مجازی اتفاق می افتد، منجر به طلاق شود.

وی در ادامه تصریح کرد: فضای مجازی چون بر اساس بی اعتمادی استوار است و این بی اعتمادی دو طرفه است؛ اگر شخصی با نوعی بی اعتمادی وارد این فضا شود، همیشه این دغدغه را دارد که آیا اولین انتخاب همسرش بوده یا خیر و همیشه تردید دارد که آیا من در فضای مجازی انتخاب اول همسرم بوده ام؟

حجت الاسلام محزون افزود: در یکی از سایت های معروف همسر یابی ۱۶۵۰۰نفر متقاضی ثبت نام کرده اند و از این تعداد فقط پنج درصد افراد توانسته اند ازدواج کنند.

کارشناس مسائل اجتماعی کشورمان گفت: ما در کشور ۱۱میلیون‌ پسر و دختر ازدواج‌ نکرده داریم و این یازده میلیون نفر لقمه چرب و نرمی برای نگاه های کاسب کارانه است.

وی افزود: بعضی از این کانال های تلگرامی بین 10 تا 40 هزار تومان حق عضویت می‌گیرند. مثلا اگر گروهی سی هزار نفر عضو داشته باشد و این مقدار پول را برای عضویت و یا برای حق آشنایی بین افراد دریافت شود، مجموع دریافتی مدیران این کانال ها رقم بالایی خواهد شد و به نوعی درآمدزایی است.

حجت الاسلام محزون خاطر نشان کرد: به طور کلی ازدواج در فضای مجازی به نگاه کارشناسان روانشناسی و اجتماعی به خصوص  در کشور ما امری نامطلوب است و نمی شود به آن ازدواج امیدوار بود.
کامبیز نوروزی حقوق‌دان در روزنامه شرق نوشت:

به نظر می‌رسد گرایش پنهان‌کاری و خودداری از گردش آزاد اطلاعات علاوه بر ایجاد مشکلات مختلف،  دولت و ساخت بوروکراتیک و تکنوکراتیک آن را از اقناع افکار عمومی ناتوان کرده است. در پی آنکه دیوان‌عالی ایالات متحده در رأی خود به‌ناحق، حدود دومیلیارددلار از دارایی‌های ایران در آمریکا را بلوکه کرد، منازعه گفتاری و نوشتاری سختی بین مقامات دولت کنونی و مقامات و طرفداران دولت پیشین درگرفته و هر یک دیگری را در این واقعه مقصر می‌دانند. دولتیان کنونی معتقدند قصور یا تقصیر مقام‌های مسئول دولت احمدی‌نژاد در سروسامان‌دادن به دارایی‌های ایران در آمریکا و مراقبت از حقوق ایران موجب بروز این مشکل علیه ایران شده است. درمقابل، طرفداران آن دولت نیز اتهاماتی را متوجه دولت روحانی می‌دانند. کدام ادعا درست است؟

راه دانستن پاسخ این سؤال سخت نیست. معمولا مقررات و عرف اداری چنان است که اکثر قریب‌به‌اتفاق مسائل و کارها به شکل مکتوب در مکاتبات اداری مطرح شده و به جریان می‌افتد و هر موضوع و مسئله‌ای پرونده‌ای منظم یا تقریبا منظم دارد. در این مکاتبات مسیر اداری وصول و ارسال مکاتبات، ارجاعات، نظرات کارشناسی و اداری، تصمیمات و خیلی چیزهای دیگر منعکس و ثبت می‌شود. به شکلی که با مرور آن، بخش بزرگي از مسیر اداری، کارشناسی و تصمیم‌ها را می‌توان کشف کرد.

موضوع مهمی مانند پرونده شکایت خانواده‌های قربانیان آمریکایی در انفجار سال ١٩٨٣ بیروت علیه ایران و مطالبه غرامت از ایران مسلما چیزی نیست که در نهادهای مسئول مانند وزارت خارجه، نهاد ریاست‌جمهوری، وزارت اقتصاد (با توجه به ماجرای خرید اوراق قرضه آمریکایی در دولت احمدی‌نژاد)، وزارت دادگستری و احتمالا قوه قضائیه در چرخه مسیر اداری قرار نگرفته و هیچ سابقه مکتوبی از آن در سازمان‌های دولتی وجود نداشته باشد.

بنا بر قاعده، این موضوع نیز دارای پرونده‌ای در دولت است. مسلما در چنین پرونده‌ای سیر اداری موضوع، نظرات کارشناسی، تصمیمات مختلف و نهایتا فهرستی از اقدامات انجام‌شده و دلایل، مستندات و نتایج آن به‌راحتی قابل‌رؤیت است. این سابقه به سهولت و روشنی می‌تواند مشخص کند آنچه انجام شده چه بوده، چه دلایلی داشته و چه اندازه مستند، مستدل و منطقی بوده یا نبوده ‌است؟ بنابراین اگر قصور یا تقصیری رخ داده که بر اثر آن دومیلیارددلار از دارایی ایران به‌ناحق در آمریکا بلوکه شده، مسئولیت آن متوجه چه فرد یا افرادی است؟


این بررسی که باید توسط مقامات مسئول انجام شود و نتیجه آن به‌سرعت به افکار عمومی گزارش شود به این مجادله بی‌منتها پایان خواهد داد. آثار سنت پنهان‌کاری ساخت بوروکراتیک و تکنوکراتیک دولت در ایران، غیر از اینکه ملت را از حق نظارت به‌عنوان لازمه حق حاکمیت ملی محروم می‌کند، گاهی این‌چنین گریبان همین ساختار را هم می‌گیرد.