اعتراض مجازي به نقض حقيقي برجام!

اوین نامه ی کیهان 16 فروردین - 96
اعتراض مجازي به نقض حقيقي برجام!
روايت عراقچي از واكنش دولت به بدعهدي آمريكا
دراوین نامه ی کیهان سربازجو شریعت نداری می بایست که مدام ثابت شود زمین گرد است .یعنی همه چیز باید به برجام ومخالفت با آن ودولت روحانی ختم شود .
سرويس سياسي- طرف آمريکايي در حالي از لغو واقعي تحريم ها طفره مي رود که مطالبات جديدي از جمله توقف حمايت ايران از جبهه مقاومت و پايان دادن به قدرت موشکي کشورمان را نيز به شروط برجام افزوده است و در اين حال دولت يازدهم به اعتراض شفاهي و ايميلي نسبت به اين بدعهدي اکتفا کرده است!
    اسفند سال گذشته «علي اکبر صالحي» رئيس سازمان انرژي اتمي ايران در گفت وگو با وبگاه «العربي الجديد» افکار عمومي را به تامل واداشت چرا که وي اذعان کرد « غرب در اجراي تعهدات خود براساس برجام، تاخير دارد و هنوز برخي تحريم ها برداشته نشده است

    صالحي در پاسخ به اين سوال که «پس از اجرايي شدن توافق هسته اي در ماه ژانويه، ايران هسته اي امروز کجاست و چقدر از تعهدات خود را اجرا کرديد و چقدر را غرب اجرا کرده» گفت: توافق، برنامه کاري نهايي است که دو طرف براي پايان دادن به بحران ساختگي هسته اي بر آن توافق کردند. اجراي طرح بخوبي ادامه دارد و من هنوز با ارنست مونيز براي بررسي مکانيزم اجرا، در ارتباط هستم. تهران به آنچه بايد متعهد است، اما تاخيري در طرف مقابل هست که مسئوليتش هم با خودش است. هيچ مانع مشخصي وجود ندارد اما منظورم اينجا، تاخيرشان در اجراي برخي نقاط به شکل کامل است.

    صالحي در ادامه، «رفع تحريم به موجب توافق» را از مصاديق اين تاخير برشمرد و گفت: تا الان برخي بانک هاي بزرگ اروپايي تحريم هايش را به طور کامل پايان نداده است، چرا که قبلاتعهد داده که با ايران مراوده تجاري نداشته باشد. ما هنوز منتظر هستيم که وزارت خارجه ايران با اتحاديه اروپا تماس بگيرد و اين بحران را حل کند. هيئت انرژي اتمي مسئول اين بخش نيست اما ارزيابي من اين است که سير امور بطور نسبي خوب است.

    اظهارات صالحي در واقع نخستين اعتراف يکي از مقامات بلند پايه دولت يازدهم در خصوص بدعهدي و عدم پايبندي طرف غربي به تعهداتش در مسئله برجام بود که با واکنش هاي گسترده اي مواجه شد و حتي رئيس دولت يازدهم در پاسخ به خبرنگاري که راجع به صحبت هاي صالحي از وي سوال پرسيد با لحني تند جواب داد که «اجراي برجام را از ظريف و طيب نيا بپرسيد نه صالحي».

    سيدعباس عراقچي معاون وزير امور خارجه نيز در برنامه گفتگوي ويژه خبري شنبه، اذعان کرد که «آنها (طرف غربي) طبق برجام تعهداتي را که بايد انجام مي دادند بر روي کاغذ انجام دادند البته نبايد کار آنها روز کاغذ را بي ارزش بدانيم و بايد گفت که زير ساخت تحريم هاي هسته اي متزلزل شد...دو دسته مشکل اصلي وجود دارد. يکي بازگشت به شرايط اقتصادي قبل از تحريم و دوم کارشکني ها و بدعهدي هاي طرف مقابل به خصوص آمريکا است

    عراقچي در ادامه، سخنان رئيس جمهور اتريش درباره تداوم مشکل سوئيفت را ناشي از بي اطلاعي وي عنوان کرد و خبرنگار صدا و سيما در اتريش را به طرح پرسش القايي متهم ساخت!

    اظهارات عراقچي در جايگاه معاونت ظريف نيز صحبت هاي صالحي را تائيد مي کند و نشان مي دهد که غرب تحريم ها را در روي کاغذ لغو ولي با عملي و اجرايي کردن لغو تحريم هاي هسته اي فاصله دارد.

    معاون وزير امور خارجه همچنين در اين برنامه ادامه داد: «تمام پول هاي ايران آزاد شده اما در نقل و انتقال پول ها مشکلاتي وجود دارد 

    
    
بالاخره نقض شد يا نشد؟!
    عراقچي در پاسخ به سوالي درباره تحريم هاي صورت گرفته پس از برجام که صراحتا شرط رهبر انقلاب درباره اجراي برجام را نقض مي کند، گفت: وقتي که آمريکايي ها در تست موشکي اخير ادعاهايي را مطرح کردند نتوانستند همراهي شوراي امنيت را با خود داشته باشند. هيچ سندي وجود ندارد که موشک هايي که ايران تست کرده براي حمل کلاهک هسته اي طراحي شده است. تست هاي موشکي حتي خلاف قطعنامه 2231 نيز نيست. آمريکايي ها سراغ تحريم هاي يکجانبه رفتند که 8 نفر را به ليست سياه خود وارد کردند که با اين تفسيري که من انجام دادم هم مي تواند تحريم ايران محسوب شود هم نشود که تفسير آن، بر عهده هيئت نظارت بر برجام خواهد بود و آنها تصميم گيري مي کنند و به ما مي گويند که چه اقدامي کنيم. 

    وي در ادامه در اظهارنظري متناقض و قابل تامل گفت: از ديد برجام تحريم موشکي ناقض برجام نيست. همان طور که ما تست موشکي انجام داديم و آمريکا و اروپا گفتند که نقض برجام انجام نشده و تحريم آنها براي تست موشکي نيز نقض برجام حساب نمي شود اما طبق گفته مقام معظم رهبري اين نقض برجام است و از ديد ما خلاف نظر رهبري خلاف هر چيزي است. البته نقض برجام از ديد برجام نشده است اما از ديد مقام معظم رهبري انجام شده که براي ما نظر رهبري ملاک است.

    
    
اعتراض ايميلي!
    وي درباره کارشکني آمريکا و واکنش دولت نيز گفت: در برداشته شدن تحريم ها با مشکل عملياتي مواجه هستيم که آمريکايي ها به اندازه کافي اين روند را تسهيل نمي کنند و از آنها انتظار داريم به تعهدخود براي اجراي کامل برجام عمل کنند. يکي يکي نگراني ها در حال برداشته شدن است. در حال حاضر به طور خلاصه مي توانم بگويم شبکه بانکي است که هنوز به صورت کامل و شامل کار نمي کند. ما در مسير اجراي برجام مشکلات را يکي يکي حل مي کنيم و آقاي کري و ظريف با ايميل در ارتباط هستند، هر چند ما کارشکني هايي را از آمريکايي ها مي بينيم و ماموران خزانه داري آمريکا نيز در کشور هايي که مي خواهند شرکت هاي آنها با ايران رابطه برقرار کنند شيطنت مي کنند، اما ما نيز به آنها اعتراض و برخورد مي کنيم.

    
     
قانون اخير آمريکا درباره ويزا نقض برجام است
    معاون وزير امور خارجه، قانون اخير آمريکا درباره لغو ويزا را ناقض برجام عنوان کرد.

    در ادامه مجري از عراقچي پرسيد: در حالي که شما معتقديد که غربي ها از 10 سال گذشته موضوع موشکي را به موضوع هسته اي گره زده اند چرا تحريم هاي موشکي که به بهانه هسته اي عليه ايران اعمال شده است در برجام برداشته نشده است؟ عراقچي در پاسخ به اين سوال ابتدا برخي موضوعات تکراري را مطرح کرد و البته گفت: آنها آمادگي برداشته شدن تحريم تسليحاتي و موشکي را نداشتند.

     بنابراين برخلاف آنچه که عراقچي در ابتداي اين گفتگو اشاره کرد، همچنان تحريم هاي ثانويه مرتبط با موضوع هسته اي نيز باقي مانده است. البته بر روي کاغذ بخش قابل توجهي از تحريم هاي مرتبط بر روي هسته اي پابرجا باقي مانده و آن قسمت حداقلي مربوط به تحريم هاي هسته اي که وعده توقف آن داده شده نيز عملياتي نشده است.

    
     
روايت رويترز از کارشکني آمريکا
    کارشکني هاي طرف آمريکايي کار را به جايي رساند که حتي صداي رسانه هاي غربي نيز درآمد. خبرگزاري رويترز پيرامون بدعهدي هاي آمريکا در قبال لغو تحريم هاي هسته اي ضد ايراني در نخستين روزهاي فروردين سال جاري نوشت: در حالي که دو ماه از لغو تحريم هاي بين المللي عليه ايران سپري مي شود، نااميدي ها به بهبود شرايط در حال افزايش است، زيرا با توجه به خودداري بانک هاي خارجي از انجام تراکنش هاي مالي با ايران، موافقتنامه هاي تجاري اندکي با اين کشور در حال پيگيري است. 

    اميدهاي مردم ايران به پايان سريع انزواي اقتصادي اين کشور در حال رنگ باختن است، زيرا بانک هاي خارجي، به ويژه بانک هاي اروپايي - که برخي از آنها به واسطه جريمه هاي سنگين آمريکا بابت نقض تحريم هاي ايران به شدت آسيب ديده اند- از اين موضوع نگران هستند که محدوديت هاي متعدد اعمال شده توسط واشنگتن عليه ايران را نقض کنند. بسياري از اين محدوديت ها عليه ايران همچنان به قوت خود باقي است.

    اين خبرگزاري در ادامه گزارش خود آورده است: بانک هاي آمريکايي هنوز هم اجازه انجام فعاليت تجاري با ايران را ندارند، و درحالي که وام دهندگان در ديگر کشورها متاثر از اين ممنوعيت ها نمي شوند، همچنان مشکلات بسيار زيادي در اين زمينه باقي مانده است. از مهم ترين اين مشکلات مي توان به قوانيني اشاره کرد که تراکنش با ايران را با استفاده از واحد پولي دلار در نظام مالي آمريکا ممنوع مي کند. دلار، مهم ترين واحد پولي تجاري در جهان است.

    در واقع طبق گزارش رويترز آمريکا با اعمال رفتاري پيچيده در قبال لغو تحريم هايي که در برجام نسبت به آنها متعهد شده بود، عملاً برجام را ناديده انگاشته و با اعمال سياست هاي متناقض باعث شده تا تعاملات مالي بين المللي ديگر کشورها، شرکت ها و بانک هاي خارجي با ايران دچار خلل شود.

    طرف آمريکايي طي هفته هاي پس از اجراي برجام هيچ گاه به نحوي روشن به شرکت ها و بانک هاي اروپايي و در کل غربي بيان نکرده که کدام قسمت از تعاملات مالي با ايران مربوط به تحريم هاي هسته اي مي شود و مستوجب عقوبت نيست. در واقع آمريکايي ها همواره نوعي نگاه مضطرب و همراه با محافظه کاري را در شرکت ها و بانک هاي اروپايي و غربي به وجود آورده اند تا از اين روزنه آن بانک ها و شرکت ها ريسک معامله با ايران را بالاديده و از تعامل اقتصادي و مالي با ايران صرف نظر کنند. معناي گزارش رويترز تاييد اين موضوع است که طرف آمريکايي صرفاً بر روي کاغذ تحريم ها را لغو کرده و نه در دنياي واقعي.

    روند رفتار هاي دولت آمريکا و اظهارات مقامات اين کشور گام به گام اين نظريه را که اساساً برجام حربه براي اوباما جهت دخل و تصرف در رفتار سياسي ايران است را تقويت مي کند. «باراک اوباما»، رئيس جمهور آمريکا در يک کنفرانس خبري در حاشيه نشست امنيت هسته اي که اخيراً در واشنگتن برگزار شد بطور روشن بيان داشت: روح توافق، مستلزم اين است که ايران به جامعه جهاني و شرکت ها سيگنال هايي بفرستد مبني بر اينکه اقدام به انجام طيفي از اقدامات تحريک آميزي که شرکت ها را هراسان مي کند، نخواهد کرد

    اوباما در ادامه گفت: «وقتي آنها موشک باليستيک با شعارهايي براي نابودي اسرائيل شليک مي کنند، اين شرکت ها را مشوش مي کند. برخي خطرهاي ژئوپولتيک وجود دارند که وقتي آنها (شرکت ها) مي بينند اين اتفاق دارد مي افتد، تشديد مي شوند. اگر ايران به ارسال موشک به حزب الله ادامه بدهد، اين کار شرکت ها را مضطرب مي کند

    رئيس جمهور آمريکا رسماً تاکيد مي کند که تمام هم و غم دولت وي تغيير در رفتار سياسي ايران در زمينه متوقف کردن حمايت هاي جمهوري اسلامي از جبهه مقاومت و حزب الله و همچنين پايان دادن به رشد شتابان اقتدار موشکي کشورمان است. در واقع طرف آمريکايي در صدد اين امر است که با تغيير رفتار ايران موجبات تغيير ساختار را نيز در کشورمان فراهم کند و اين امر مستلزم هوشياري بيش از پيش دولتمردان کشورمان است تا مبادا راهي براي نفوذ دشمن به ارکان نظام فراهم شود.

    سوزان رايس، نماينده سابق آمريکا در سازمان ملل و مشاور امنيتي رئيس جمهور آمريکا نيز اسفند سال گذشته با ادبياتي ديگر صحبت هاي اوباما را تکرار کرده بود و پرده از راهبرد کلان و بلند مدت دولت آمريکا در مصاف با ايران برداشت و در اظهاراتي اعلام کرد «توافق هسته اي هرگز تلاشي براي گشودن دوره اي جديد از روابط تهران و واشنگتن نبوده است».

    نشريه آتلانتيک در مقاله اي به قلم جفري گلدبرگ نوشت: سوزان رايس به من (جفري گلدبرگ) گفت «توافق ايران هرگز از اساس به قصد گشودن دوره اي جديد در روابط بين ايران و آمريکا نبود. هدف اصلي اين بود که کشوري خطرناک را کم خطرتر کنيم. کسي انتظار نداشت ايران عنصري بي خطر باشد

    ارکان جملات رايس يعني خيالي بودن ايجاد«دوره اي جديد در روابط ايران و آمريکا» و اينکه ايران «کشوري خطرناک» است که بايد «کم خطرتر باشد» نشان از نگاه حاکم بر دولت آمريکا در خصوص کشورمان دارد. رايس مي گويد قصد آمريکا و اوباما هيچ گاه رفع خصومت ها و ايجاد دوره اي جديد و يا به معناي ديگر شکستن ديوار بي اعتمادي نبوده بلکه صرفاً منظور اين بوده که با برجام خطر جمهوري اسلامي براي منافع راهبردي آمريکا مهار و محدود شود.

    اظهارات و رفتار دولت آمريکا نشان مي دهد که پيش بيني هاي مقام معظم رهبري در خصوص نگاه آمريکايي ها به مسئله برجام تا چه اندازه درست و موشکافانه است. حضرت آيت الله العظمي خامنه اي در بيانات اولين روز سال 1395 در مشهد مقدس، به بدعهدي آمريکا در اجراي تعهدات برجام اشاره کرده و با تاکيد بر اينکه يک ديدگاه خاص معتقد است مشکلات اقتصادي کشور تنها در صورتي حل خواهد شد که در موارد مختلف با آمريکا گفت وگو کنيم و از مواضع خود کوتاه بياييم، خاطرنشان کردند: اين افراد مي گويند همان طور که توافق هسته اي، «برجام» نام گرفت، گفت وگو با آمريکا در موارد ديگر و حتي موضوع قانون اساسي کشور مي تواند «برجام هاي ۲ و ۳ و ۴» باشند تا با اين گفت وگوها و توافق ها، مردم راحت زندگي کنند و مشکلات آنان حل شود.

    حضرت آيت الله خامنه اي با تاکيد بر اينکه در چارچوب اين تفکر خطرناک، عقب نشيني ها گام به گام ادامه خواهد يافت، خاطرنشان کردند: اگر براساس خواست و ميل آمريکا عمل شود، جمهوري اسلامي ايران بايد از ابزارهاي دفاعي خود نيز صرف نظر کند و دائماً در مقابل چراهاي مختلف و زياده خواهانه آمريکا پاسخگو باشد.

    ايشان با اشاره به جنجال تبليغاتي اخير رسانه هاي غربي درباره رزمايش موشکي ايران گفتند: درحالي که آمريکايي ها هرچند وقت يک بار در منطقه خليج فارس که هزاران کيلومتر با آنها فاصله دارد، رزمايش هاي مشترک برگزار مي کنند، در مورد رزمايش جمهوري اسلامي ايران در خانه و حريم امنيت خود، جنجال به پا مي کنند.

    رهبر انقلاب اسلامي با تاکيد بر اينکه در صورت قبول اين تفکر خاص، زياده خواهي هاي آمريکا و عقب نشيني در مقابل او در اين حد نيز متوقف نخواهد شد، افزودند: در ادامه اين روند تدريجي، جمهوري اسلامي ايران طبعاً بايد به آمريکايي ها توضيح دهد که چرا سپاه پاسداران و نيروي قدس را تاسيس کرده است، چرا بايد سياست هاي داخلي با موازين شرع تطبيق داده شوند، چرا بايد سه قوه براساس شريعت اسلامي عمل کنند و چرا شوراي نگهبان قوانين مغاير با شرع را تاييد نمي کند؟

    حضرت آيت الله خامنه اي تاکيد کردند: اگر در مقابل آمريکا کوتاه بياييم، دشمن گام به گام جلو مي آيد و کار به جايي مي رسد که جمهوري اسلامي ايران از محتوا تهي مي شود و تنها صورت ظاهري آن محفوظ خواهد ماند.

    در واقع هشدار به حق مقام معظم رهبري بايد سرلوحه کار مسئولان دولتي باشد چرا که طرف غربي به سرکردگي آمريکا درصدد اين امر است تا با بهانه تراشي هاي مکرر پيش شرط اجراي برجام را تغيير رفتار ايران در متوقف سازي حمايت کشورمان از جبهه مقاومت و پايان دادن به توان موشکي ايران معرفي کند و اين دو امر هيچ ارتباطي با روح برجام ندارد ولي آمريکايي ها قصد دارند تا با زياده خواهي هميشگي خود اين امتيازات را در برابر دادن حق طبيعي و قانوني کشورمان مطالبه کنند.