تداوم آلودگی هوا در پکن، نگرانی مردم تکاپوی دولت

 تداوم آلودگی هوا در پکن، نگرانی مردم تکاپوی دولت   13فروردین-97
پکن - ایرنا - آلودگی هوای پکن و شهرهای شمالی چین یک بار دیگر در روزهای اخیر باعث شد تا دولتمردان و مردم این کشور از این بابت بشدت ابراز نگرانی کرده و تدابیر احتیاطی مختلفی در نظر بگیرند.
به گزارش ایرنا، شاخص آلودگی هوا در شهر پکن، امروز دوشنبه برای چندمین روز متوالی از مرز 400 میکروگرم در هر متر مکعب فراتر رفت و باعث شد تا بسیاری از اقشار آسیب پذیر جامعه یا در فضاهای بسته مانده و یا اینکه برای درمان و معالجه راهی بیمارستان ها شوند.
سازمان هواشناسی چین از طریق نرم افزارها و تلفن های همراه، اطلاع رسانی گسترده ای به مردم برای استفاده از ماسک و خودداری از حضور در فضاهای باز انجام داده است.
این وضعیت در شرایطی است که اعلام شد یک توده هوای سرد با باد شدید که همراه با شن های روان است به سمت شهرهای شمالی در حرکت است و بارش باران مناطق جنوبی چین را تا پایان هفته فرا خواهد گرفت.
توفان شن یک هفته قبل در شهر پکن پایتخت چین باعث شد تا شاخص آلودگی هوا در برخی از ساعات روز به بیش از 2000 برسد که نزدیک به 50 برابر حد مجاز است.
تحقیقات نشان می دهد که اگر آلودگی هوا در چین کاهش یابد، در طول یک سال از مرگ سه میلیون نفر جلوگیری خواهد شد.
دانشمندان و محققان چینی تحقیقات خود را درباره آلودگی هوا و اثر آن بر روی سلامت عمومی انجام داده و تصریح کرده اند این موضوع به طور مستقیم بر مرگ و میر مردمی اثرگذار است.
تحقیقات صورت گرفته ثابت می کند نزدیک به سه میلیون نفر در سال در چین جانشان را به دلیل ابتلا به امراضی از دست می دهند که کاملا با آلودگی هوا مرتبط است.
موضوع آلودگی هوا در چین یکی از بحث برانگیزترین مسایل در سال های اخیر محسوب می شود و تقریبا به طور روزمره از طریق رسانه ها و نرم افزارها در این باره اطلاع رسانی می شود.
در سال گذشته میلادی بود که در پکن و 23 شهر دیگر چین به دلیل آلودگی بسیار بالای هوا، هشدار قرمز صادر شد این وضعیت دو هفته به طول انجامید نهایتا مردم در تارنماها و وبلاگ ها خواستار برکناری مسئولانی شدند که قادر به مقابله با این پدیده نیستند.
محققان مرکز پیشگیری و کنترل بیماری در گزارش تحقیقاتی خود آورده اند که سازمان بهداشت جهانی دستور کار مشخص و ضوابطی برای رفع آلودگی هوا دارد.
آنان افزوده اند که اگر قرار است از مرگ سه میلیون نفر جلوگیری شود باید به طور استاندارد و مشخص این مقررات و دستورها به اجرا گذاشته شود.
پیشتر لی کچیانگ نخست وزیر چین در پایان نشست سالانه کنگره ملی خلق چین در پکن به خبرنگاران گفته بود که دولت همه تلاش خود را برای رفع آلودگی هوا بکار خواهد گرفت.
تارنمای گلوبال تایمز چین هم نوشته است که در سه سال گذشته وضعیت آلودگی هوا در بسیاری از شهرهای چین بدتر شده است.
در سال 2013 میلادی در چین نزدیک به سه میلیون نفر جانشان را از دست دادند که بر این اساس یک سوم آنها در 74 شهر این کشور از جمله پکن، تیان جین و منطقه خه بی در شمال کشور به دلیل آلودگی جان باخته اند.
امسال وزارت محیط زیست چین برای مقابله با آلودگی هوا در پکن، تیانجین و ۲۶ شهر دیگر نزدیک به پایتخت، تدابیری مانند ترغیب کارخانجات صنایع سنگین مانند سیمان و فولاد به بستن، تعطیل موقت، تعلیق یا کاهش تولید بکار گرفت که تا حدی موثر بود.
هوای پکن در زمستان و پاییز سال 2017 وضعیت بهتری نسبت به سال 2016 داشت اما به نظر می رسد این وضعیت در بهار و تابستان 2018 تدام پیدا نکند و وضعیت هوا بدتر شود.