نگاه بازجویانه اوین نامه به ديروزنامه هاي زنجيره اي جناح رقیب


نگاه بازچویانه اوین نامه کیهان سربازجو شریعت نداری به ديروزنامه هاي زنجيره اي جناح رقیب . 7 مهر -97
حل مشکلات اقتصادي با اميد به انتخابات کنگره آمريکا!
    اميدواري کدخداباوران براي پيروزي به اصطلاح دموکرات ها در انتخابات کنگره آمريکا براي کاهش مخالفت هاي ترامپ با ايران! يکي به نعل و يکي به ميخِ اصلاح طلبانه! از آب خوردن مردم تا انتظاري که از ابتدا نداشتند! و مردم بازي خورده اند و نمي توانند عملکرد مثبت دولت را ببينند! از جمله مطالب ديروز مطبوعات زنجيره اي بود.

        
سرويس سياسي روزنامه ايران در شماره روز پنج شنبه در مطلبي درباره نشست ايران و کشورهاي گروه 1+4 که در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل برگزار شد، نوشت: «عليرغم فشارهايي که آمريکا در بحث سوئيفت و تحريم معامله با دلار و حتي ريال با ايران تحميل مي کند، اقدام ايران و 1+4 به اين معناست که تمام تلاش خود را به کار گرفته اند تا در مقابل فشارهاي اقتصادي آمريکا براي کاهش مبادلات تجاري با ايران و کاهش فروش نفت مقاومت کنند و اين خود مي تواند انگيزه ايران را براي ماندن در برجام حفظ کند. از سوي ديگر هم در کليت موضوع بايد منتظر برگزاري انتخابات کنگره در 6 نوامبر ونتايج آن باشيم و اينکه آيا ترامپ بعد از انتخابات مواضع خود را تعديل خواهد کرد؟ هرچند بازگشت او به برجام قدري بعيد به نظر مي رسد ولي به هر حال نفس کاهش مخالفت ترامپ با ايران هم مي تواند يک گزينه در دستور کار باشد که بايد ديد آيا اين اتفاق بعد از انتخابات کنگره آمريکا رخ خواهد داد يا نه
    «همزمان با مذاکرات هسته اي تحريمهاي ضدايراني را افزايش مي داديم و همزمان با امضاي توافق فکر خروج از آن را هم در سر داشتيم.» اينها را نه وزير خارجه ترامپ که جان کري وزير خارجه اوباما گفته است. يعني مشابه کار ترامپ در خروج از برجام را تيم اوباما هم در نظر داشته. همان به اصطلاح دموکرات هاي آمريکا که مدعيان اصلاحات اميدوارند پيروزي شان در انتخابات کنگره آمريکا سبب شود تا مواضع ترامپ در مخالفت با ايران کاهش يابد‍!

    يادداشت روزنامه ايران شرح حال کنوني بزک گران آمريکا و کدخداباوران است. آنها هنوز هم اميدوارند به آمريکا! خجالت هم نمي کشند. اينها ديوانه اند يا خائن؟ نکته جالب توجه انتشار چنين مطالبي در ارگان دولت است!

            
يکي به نعل و يکي به ميخِ اصلاح طلبانه!
    روزنامه اعتماد در شماره روز پنج شنبه در يادداشتي آورده است: «آقاي پزشكيان نايب رئيس مجلس و عضو فعال فراكسيون اميد به عنوان مخالف استيضاح و نطق آقاي الياس حضرتي از نمايندگان شاخص فراكسيون اميد در موافقت با استيضاح نشانه درك شخصي نمايندگان از عملكرد وزير سابق اقتصاد منصرف از نگاه جناحي و حزبي آنان است...»

    در اين باره بايد گفت که نويسنده براي درک صحيح از مواضع نمايندگان بايد جميع عملکرد آنها در اين موضوع را با هم در نظر مي گرفت. البته منظور رفتارهاي نمايندگان مورد نظر در همين يکي دو ماه اخير است. براي نمونه آقايان در ليست اميد اگر صداي مستضعفان را از آن سوي ديوار شنيده بودند چرا سوال از رئيس جمهور را امضا نکردند؟!

    اگر صداي مستضعفان را از آن سوي ديوار شنيده اند چرا مانند کارمندان رسانه اي دولت عليه سوال هاي اقتصادي از رئيس جمهور به جنجال سازي پرداختند؟!

    راستي چطور مي شود که نماينده ليست اميد ديروز سوال هاي اقتصادي از رئيس جمهور را امضا نمي کند؛ امروز در مجلس مي گويد به جاي وزير اقتصاد بايد رئيس جمهور و رئيس دفتر او استيضاح مي شدند و فردا در رسانه خود عليه سوال از رئيس جمهور به جنجال آفريني مي پردازد؟!

    مگر مي شود کسي را لايق استيضاح دانست اما سوال از او را برنتابيد؟!! کدام يک از اين دو واقعي است و کداميک نمايشي؟

    در ادامه اين يادداشت آمده است: «آنچه به باور نگارنده راه روحاني را در اداره كشور با مجلس دهم مشكل ساخته است، راي به استيضاح وزير اقتصاد دو روز قبل از طرح سوال حول 5 محور اقتصادي از رئيس جمهور است. جلسه سوال از رئيس جمهور نمي تواند تحت تاثير راي به استيضاح وزير اقتصاد نباشد و بايد از هم اينك موضع رئيس جمهور را در پاسخ به سوال نمايندگان موضوعي تضعيف شده دانست...»

    پس از سوال از رئيس جمهور، با نمايندگان مجلس درباره آن چندين گفت وگو انجام داده و منتشر کرديم. در يکي از اين گفت وگوها «عبدالرضا مصري» نماينده مردم شريف کرمانشاه به نکته اي مهم و قابل تامل اشاره کرد که بد نيست نويسندگان روزنامه هاي طيف موسوم به اصلاح طلب آن را بدانند.

    مصري گفت که وقتي نمايندگان سوالي طرح مي کنند يعني نسبت به عملکرد مجموعه دولت در آن موضوع انتقاد دارند. پس از اعلام وصول سوال، قانون يک ماه به رئيس جمهور وقت داده براي آنکه او بيايد به مجلس و برنامه هايش را در موضوعات مورد سوال شرح دهد. اما رئيس جمهور به مجلس آمد و هيچ برنامه اي ارائه نداد. روزنامه نگاران طيف موسوم به اصلاح طلب بايد توجه کنند که فارغ از توجيهاتي که به سبب خط و خطوط حزبي به ناچار براي موضوعات به کار بسته مي شود، آنچه راه رئيس جمهور را دشوار کرده عدم وجود برنامه هايي کارشناسي شده براي سامان دادن به امور است.

    ضمن آنکه همان روزي که استيضاح کرباسيان اعلام وصول شد، خبري در رسانه ها منتشر شد که معاون پارلماني رئيس جمهور از اعلام وصول اين استيضاح حمايت کرده است. بعد از آن اميري معاون پارلماني رياست جمهوري اين موضوع را تکذيب کرد اما اميرآبادي نماينده مردم قم و عضو هيئت رئيسه مجلس در مصاحبه اي گفت که اگر آقاي اميري مايل باشند او شواهد و مدارکي براي اثبات اينکه از اعلام وصول استيضاح حمايت کرده است در اختيار دارد.

            
از آب خوردن مردم تا انتظاري که از ابتدا نداشتند!
    روزنامه شرق طي يادداشتي ضمن تمجيد از برجام نوشت: از ابتدا نيز انتظار حل همه مشکلات کشور را از برجام نداشتيم!

    در بخشي از اين يادداشت آمده است: «امضاي توافق نامه برجام لازم بود و موفقيتي درخور توجه براي ديپلماسي ايران به همراه آورد، اما از آن انتظار حل همه مسائل کشور را نداشتيم

    در ادامه اين يادداشت آمده است: «سفر رياست جمهور محترم به نيويورک براي حضور در سازمان ملل نيز امري لازم و ضروري بود. سخنراني دکتر روحاني و بازتاب هاي آن ثابت کرد حضور در مجامع بين الملل بي گمان نتايج مثبتي براي کشورمان دربر دارد. در عين حال نبايد انتظار داشت اين سفر بتواند همه مسائل موجود در کشور را حل وفصل کند

    هاشمي طبا در ادامه اين يادداشت آورده است: «برخي سوال مي کنند چه مي شود که بسياري از افراد غيرموحد يا لاابالي که هرگز عبادت خداوند را انجام نداده اند، به سختي ها دچار نمي شوند، اما برخي مومنان دائم العباده و موحد دچار ابتلائات مختلف مي شوند. در پاسخ مي گويند چنين افرادي؛ يعني مومنان، آزمايش مي شوند تا خداوند معلوم کند چه کساني در ايمان خود و پابرجابودن بر ادعاي خود صادق هستند

    فارغ از ادامه اين نوشتار بايد نکاتي را خاطر نشان کرد؛ نخست آنکه برخلاف نوشته آقاي هاشمي طبا دولت يازدهم و دوازدهم همه تخم مرغ هاي خود را در سبد برجام گذاشته و ادعا داشتند که حتي آب خوردن مردم هم به امضاي آن مرتبط است، امروز و با گذشت بيش از دو سال از اجرايي شدن برجام و با مشخص شدن شکست آن مي گويند قرار نبود همه مشکلات را برجام حل کند، سوالي که فارغ از ادعاهاي نخستين و ثانويه مطرح مي شود اين است که برجام کدام مشکل را حل کرده است که امروز مي گوييد ادعاي حل همه مشکلات را نداشتيم؟!

    نکته دوم اينکه خداوند مومنين را امتحان مي کند و در اين شکي نيست ولي اگر تنگه احد را به خوبي نگه نداشتيد و مومنين در جنگي حياتي شکست خوردند، آيا بايد تقصير آن را به گردن امتحان الهي بيندازيد؟! اگر در رسيدن به برجام دچار اشتباهاتي شديد و هزينه هاي هنگفتي به کشور تحميل شد، آيا بايد اين هزينه ها را به گردن امتحان الهي

    بگذاريد؟!

            
مردم بازي خورده اند و نمي توانند عملکرد مثبت دولت را ببينند!
    روزنامه زنجيره اي آرمان در مطلبي نوشت: «حتي اگر دولت هم درباره عملکرد مثبت خود سخن نگويد، خود مردم بايد کارهاي مثبت را تبليغ کنند. مردم بايد در انتشار موفقيت ها و رويکردها و عملکردهاي مثبت کوشا باشند. بخشي از مردم درگير همين بازي ها و جوسازي ها هستند و به نوعي خودشان بازي خورده اند. بخش زيادي از مردم هم خودشان درگير انواع مشکلات هستند. کسي هم که درگير مشکل است طبيعتا نمي تواند از چيزي تعريف کند

    کارنامه اقتصادي دولت به هيچ عنوان قابل دفاع نيست. متاسفانه دولت به وزارت خارجه خلاصه شده و وزارت خارجه نيز به برجام خلاصه شده است.

    بي توجهي دولت به ظرفيت هاي عظيم داخلي و چيدن همه تخم مرغ ها در سبد برجام موجب شده است تا مشکلات معيشتي مردم روز به روز افزايش يابد.

    با اين حال اين روزنامه زنجيره اي با توهين به شعور مردم مدعي شده است که «مردم از سوي منتقدان دولت بازي خورده اند و نمي توانند عملکرد مثبت دولت را ببينند»!