مشق «فقر»
در مناطق محروم لرستان؛ ماجرای دانشآموزانی که اینترنت و گوشی ندارند 12 –آبان-99
این مچ گیری ازسوی خبرگزاری پاسداران جنایتکار سپاه قدس برای چیست
چون خودزنی آشکار است .برای اینکه پدیده فقر وگسترش بدو نو قفه آن نه محصول یک
باند و جناح ویک دوره که حاصل عملکرد بیش از 41 ساله رژیم عوامفریب ودین فروش
وغارتگر ولایت فقیه است؟
گروه استانها- عدم دسترسی به اینترنت و
گوشی هوشمند در برخی از مناطق محروم لرستان و به ویژه روستاهای کوهدشت سبب شده تا
بسیاری از دانشآموزان از تحصیل مجازی نیز محروم شوند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرمآباد،
با شیوع ویروس کرونا، آموزش و تحصیل دانشآموزان نیز تحت شعاع قرار گرفت و باز
آغاز فصل تحصیل، مسئولان برای حفظ سلامت دانشآموزان و فرهنگیان تاکید کردند که در
مناطقی که کرونا شرایط نامناسبی را رقم زده است کلاسهای درس به صورت غیر حضوری و
مجازی برگزار شود.
و اما از وقتی درس و مشق دانشآموزان به
فضای مجازی و داشتن گوشی هوشمند یا تبلت گره خورده برخی دانشآموزان مناطق
محروم با مشکلاتی مواجه شدهاند و این دغدغه جدید سبب شده تا آنها طعم تلخ فقر و
محرومیت را بیشتر بچشند و با غیبت در کلاسهای مجازی شرمگین شوند، چه بسا دانشآموزانی
که قید درس و مشق را میزنند و برای همیشه از تحصیل کنار میگیرند.
با بساطی که کرونا پهن کرده و آموزشهایی
که مجازی شده است بسیاری از دانشآموزان مناطق محروم لرستان نیز به دلیل مشکل
اینترنت و نداشتن تلفن همراه برای آموزش با مشکل رو به رو شدهاند که نمونه آن
دانشآموزان روستاهای شهرستان کوهدشت است که از این ظرفیت محروم ماندهاند.
چند روز پیش کلیپی مبنی بر عدم دسترسی
دانشآموزان روستای «کمره میشنان» کوهدشت به اینترنت در فضای مجازی منتشر شد که از
وزیر ارتباطات خواستار رفع مشکل شده بودند. با توجه به اینکه این کلیپ بازتاب
گستردهای در سطح دنیا داشت برای اطلاع از مشکلات این دانشآموزان پیگیر شدیم تا
ببینیم قضیه از چه قرار است.
نداشتن تمکن مالی برای تهیه گوشی هوشمند
برای اطلاع از چگونگی تحصیل دانشآموزان
کمره میشنان با یک مادر که دو دانش آموز در حال تحصیل دارد به گفتوگو پرداختیم
که وی اظهارداشت: دو فرزند من دسترسی به گوشی ندارد و نمیتوانیم برای آنها تهیه
کنیم و با توجه به اینکه به صورت غیر حضوری درس میخوانند و از فضای مدرسه دور شدهاند
دیگر میلی به درس ندارند و به مطالبی هم که برای آنها ارسال میشود اصلا اهمیتی
نمیدهند.
زارعی مدیر مدرسه منطقه کمره میشنان نیز
در گفتوگو با خبرنگار تسنیم گفت: دانشآموزان اینترنت دارند ولی متاسفانه گوشی
ندارند، این مدرسه ابتدایی در مجموع 33 دانشآموز دارد که به صورت غیر حضوری درس
میخوانند.
وی تصریح کرد: چون اکثر دانشآموزان
دسترسی با گوشی تلفن یا تبلت ندارند به صورت درسنامه برای آنها تکلیف میفرستیم و
از تلویزیون نیز استفاده میکنند.
تنها 5 دانش آموز دسترسی به گوشی هوشمند
دارند
مدیر مدرسه عنوان کرد: بسیاری از دانشآموزان
دسترسی تلفن همراه یا تبلت ندارند و تنها حدود 5 یا شش نفر دسترسی به تلفن همراه
دارند و اگر گوشی داشته باشند مشکلی ندارند.
غلامعلی موسیوند رئیس آموزش و پرورش
کوهدشت در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در رابطه با مشکل دانشآموزان روستای کمره
میشنان اظهارداشت: با توجه به مشکلاتی که در حوزه اینترنت وجود دارد گزارشی ارائه
دادیم که این منطقه آنتن دهی ندارد و از طریق مخابرت پیگیریهایی انجام دادیم.
وی با بیان اینکه روستای کمره میشنان
تنها در مقطع ابتدای مدرسه دارد افزود: اکنون که کلاس ها به صورت غیر حضوری برگزار
میشود سعی کردیم از طریق تولید محتوا و درسنامه مشکل دانش آموزان این منطقه را
برطرف کنیم البته از برنامههای آموزشی تلویزیون نیز استفاده میکنند.
دانشآموزان روستای «کمره میشنان» از
داشتن اینترنت محروماند
رئیس آموزش و پرورش کوهدشت عنوان کرد:
با توجه به اینکه آموزش حضوری ممنوع است تمایل داشتیم دانشآموزان منطقه مذکور از
طریق مجازی (تلفن همراه یا تبلت) از برنامههای معلمان استفاده کنند اما متاسفانه
چون اینترنت قطع است دیگر از این قسمت محروماند.
وی بیان کرد: بدون شک در مناطق دیگر نیز
این مشکلات وجود دارد به طور مثال در اکثر روستاهای کوهنانی نیز اینترنت قطع است
و دانشآموزان دسترسی به اینترنت ندارند.
جلال امرایی بخشدار مرکزی کوهدشت نیز در
رابطه با مشکل اینترنت روستای کمره میشنان در گفتوگو با خبرنگار تسنیم اظهارداشت:
در این رابطه با مخابرات هماهنگ کردیم که قرار است برای آنها اینترنت تهیه
کنند که منتظر هستیم.
وی افزود: متاسفانه این منطقه اکنون
اینترنت ندارند. در منطقه مذکور چند روستای کم جمعیت وجود دارد که کمره میشنان چون
اخرین روستا است آنتن دهی پایینی دارد.
پیش از شیوع ویروس منحوس کرونا بسیاری از دانشآموزان مناطق محروم لرستان هر ساله با آغاز فصل تحصیل، دغدغه سقفهای لرزان کلاس، نبود سیستم گرمایشی، کیف و کفش و... داشتند و اما امسال با توجه به شرایطی که کرونا پیش آورده جنس محرومیت این دانشآموزان نیز تا حدودی فرق کرده و دسترسی به آموزشهای فضای مجازی برای آنها به رویا تبدیل شده است که رفع مشکلات تحصیل این دانشآموزان همت مسئولان و خیران را میطلبد.