با پلیس؛ از پاکسازی ۷۰ درصدی تهران از پرسه معتادان متجاهر تا گلایه ازکمپ‌های مجانی!+تصاویر

با پلیس؛ از پاکسازی ۷۰ درصدی تهران از پرسه معتادان متجاهر تا گلایه ازکمپ‌های مجانی!

+تصاویر 10  آذر – 99

این سناریوی تکراری که با سبک حلوا و چماق  و تولید به مصرف است . چون از یک طرف ارگان سرکوبگر نیروی انتظامی همگام با باندمافیایی مواد مخدر پاسداران جنایتکار مواد مخدررا وارد و در سراسر کشورتوزیع می کنند حتی به درون زندان ها هم می برند از طرف دیگر برای اعمال تشدید سیاست امنیتی بطور فله ای وتحقیرآمیز مصرف کنندگان مواد مخدر گردآوری می شوند

وجود مراکز متادون درمانی، سرپناه‌های شبانه و کمپ های رایگان در مناطق آلوده تهران از جمله مهمترین گلایه پلیس مبارزه با مواد مخدر است؛ چرا که علاوه بر آلودگی محلات، مهاجرت معتادان شهرستانی به تهران را نیز در پی داشته است.

با پلیس؛ از پاکسازی ۷۰ درصدی تهران از پرسه معتادان متجاهر تا گلایه ازکمپ‌های مجانی!

گروه انتظامی خبرگزاری فارس ـ مریم عرب انصاریمعتادند؛ معتاد متجاهر.همه ما کم و بیش آنها را دیده‌ایم؛ در کوچه، خیابان، پارک و گوشه بوستان‌ها، زیر پل‌ها و حتی وسط بزرگراه‌ها ! اگرچه تعدادشان کم شده اما هنوز هم هستند و به چشم می‌خورند.

از وقتی که کرونا آمده وضعیت جمع‌آوری‌شان کندتر شده است؛ علاوه بر ایجاد ظرفیت در مراکز بازپروری  باید  برای جمع آوری معتادان متجاهر پروتکل های بهداشتی ابلاغی رعایت شود؛ تست کرونا و قرنطینه دو هفته‌ای از جمله الزام ها و باید های این روزهای جمع آوری معتادان کرونایی است؛ اگرچه تا به امروز پلیس برای جمع آوری این‌‌ افراد ‌ابایی نداشته و بارها اعلام کرده است که اگر ظرفیت و زیرساخت برای جمع آوری معتادان متجاهر مهیا شود، در عرض یک هفته می‌تواند چهره شهر را از حضورشان پاکسازی کند.

برای آگاهی از چند و چون آخرین روند جمع آوری معتادان متجاهر، چگونگی تخصیص ظرفیت‌های جدید  برای نگهداری و بازپروری آنها، وضعیت محله‌های شوش، هرندی و دروازه غار و ... ما را بر آن داشت تا با سرهنگ «عبدالوهاب حسنوند» رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت به گفت‌وگو بنشینیم.

جمع آوری 13500 نفر از معتادان مرد متجاهر از سطح شهر

* آخرین وضعیت و آمار جمع آوری معتادان متجاهر به کجا رسید؟

با توجه به ایجاد ظرفیتی که از طرف ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری ایجاد شد، تقریبا تا به امروز حدود 12 هزار و 500 نفر مددجو در مراکز بازپروری وجود دارند که این آمار نسبت به ماه گذشته رشد خوبی داشته و به تعداد 2000 نفر بیشتر از ماه قبل جمع آوری معتادان داشته‌ایم.

هم اکنون با ایجاد ظرفیت هزار نفری که از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر و شورای هماهنگی مهیا شده است در حال جمع آوری این تعداد معتاد هستیم و می‌توان گفت تا این لحظه تقریبا 13 هزار و 500 نفر از معتادان متجاهر مرد‌ در حوزه شهر تهران را جمع‌آوری کرده‌ایم.

انتقال 550 نفر از زنان معتاد به مراکز بازپروری

* تعداد زنان معتاد متجاهر چقدر در تهران چقدر برآورد شده ‌است؛ چند نفر از آنها جمع آوری شده‌اند؟

طبق آمارها در تهران حدود 19 هزار مرد معتاد متجاهر و یک هزار زن معتاد متجاهر حضور دارند. در حوزه شهر تهران 400 نفر معتاد زن متجاهر را قبلا جمع‌آوری کرده‌ایم و هم اکنون با توجه به ایجاد ظرفیت در یکی از مراکز بهاران، کار جمع آوری 150 نفر دیگر از زنان معتاد متجاهر در دستور کار پلیس قرار گرفته است.

* وضعیت معتادان دارای زخم باز و‌ عفونی ‌‌به کجا رسید؟

تقریبا بیش از 430 نفر از این افراد جمع‌آوری شده و تحویل مراکز اسکان ورامین شده اند.

پاکسازی 70 درصدی شهر تهران از وجود معتادان متجاهر

* فرآیند جمع‌آوری معتادان در شهر تهران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در حال حاضر فرآیند جمع آوری معتادان متجاهر در شهر تهران نسبت به 6 ماه گذشته و اوایل شیوع ویروس کرونا پیشرفت داشته و وضعیت خیلی خوبی را شاهد هستیم؛ با توجه به دستورالعمل و بخشنامه‌ها که به مراکز نگهداری و بازپروری و درمان معتادان متجاهر  ابلاغ ‌‌‌شده، هیچ کدام از مراکز نگهداری و بازپروری حق ترخیص معتادان متجاهر را به مدت یک سال ندارند و با این تمهیدات تقریبا می‌توان گفت که  تهران به طور تقریبی 70 درصد از حضور معتادان متجاهر پاکسازی شده است.

پایان پرسه 300 نفری ناقلان کرونایی در پایتخت

* چه تعداد از معتادان متجاهر مبتلا به کرونا بوده‌اند؟

با انجام تست پی سی آر که هفته‌های گذشته در بین معتادان متجاهر جمع‌آوری شده جدید انجام شد، تست 15 نفر از این افراد ،کرونا مثبت شد و با این آمار می‌توان گفت که تاکنون بیش از 300 معتاد متجاهر تست کرونای‌شان مثبت بوده است.

پاکسازی محلات آلوده در دستور کار ویژه پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران

* در حال حاضر وضعیت مناطق شوش، دروازه‌غار و هرندی چطور است؟

در خصوص وضعیت این مناطق، نیروی انتظامی، دادستانی تهران، ستاد ریاست جمهوری و اخیراً از طریق مجلس هم اقدامات خوبی در بحث نقشه راه این مناطق در حال پیگیری است، اما در حال حاضر بحث، موضوع پاکسازی این مناطق است که مأموران مبارزه با مواد مخدر در این محلات حضور داشته و نسبت به جمع آوری و برخورد با خرده‌فروشان در مناطقی چون شوش، دروازه غار و هرندی به صورت فعال انجام وظیفه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند؛ البته در این بین بسیج مساجد و گروه‌های مردم نهاد نیز همکاری خوبی دارند. از طرف دیگر حضور عوامل بهزیستی جهت بررسی وضعیت افراد بی‌سرپناه، بدسرپناه و کودکان کار و افرادی که در حوزه این محلات سکونت دارند انجام می‌شود.

تغییرکاربری محلات آلوده در دستورکار هست، اما اجرایی نشده است

* موضوع تغییر‌ کاربری در محلات شوش، دروازه غار و هرندی به کجا رسید؟

تغییرکاربری محله در دستورکار هست، اما اجرایی نشده است ‌و ما منتظر بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها هستیم تا از طریق سلسله مراتب ابلاغ شود و هم در شهرداری و هم در سازمان‌های ذی‌ربط تغییر کاربری کل منطقه را در نظر بگیرند.

خروج مراکز درمانی معتادان از مناطق آلوده، خواسته اول پلیس

* در مناطق شوش، دروازه غار و هرندی شاهد مراکز درمانی معتادان و سرپناه‌های شبانه هستیم. پلیس با استقرار این مراکز در این مناطق موافق است؟

ما قائل به این هستیم که باید تمامی مراکز درمان‌ و سرپناه های شبانه در مرحله اول از محل و موقعیت موجود در این مناطق خارج شوند؛ از طرف دیگر در بحث خانه‌هایی که اجتهار به فروش مواد داشته و بعد از شناسایی توسط پلیس پلمب شده‌اند باید شهرداری وارد عمل شود؛ این خانه ها از نظر استحکام نیز بسیار ضعیف هستند؛ باید این اماکن توسط شهرداری یا تملک شده یا تخریب شوند؛ همچنین اماکن مزاحمی که در موقعیت دپو زباله در محل وجود دارند، جمع‌آوری یا پلمب شوند.

ساماندهی افراد زباله گرد و اقشار آسیب زا، درخواست پلیس از مسوولان

از طرف دیگر باید افراد زباله‌گردی که در محل حضور دارند، ساماندهی شوند و تمام سازمان‌ها به بحث اقشار آسیب‌زایی که در محل وجود دارند -که تعدادشان بیش از چند هزار نفر هستند- ورود پیدا کرده و فکری به حال آنها کنند. اگر این موارد در کنار پاکسازی محل و جمع آوری معتادان متجاهر انجام شود، قطعا تأثیرات خوبی را در مناطق شوش، دروازه غار و هرندی مشاهده خواهیم کرد.

* ماه گذشته از ساخت و تجهیز مرکز دیگری برای پذیرش معتادان متجاهر خبر دادید. وضعیت این مرکز به کجا رسید؟

هم اکنون در مرکز ضیائیان و هم در مرکز سروش اقدامات انجام شده و سازه‌‌ها بیش از 90 درصد ساخته و مهیا شده و ان‌شاءالله از ماه‌های آینده آماده پذیرش مددجو هستیم ؛ این مراکز نیز که در موقعیت مراکز ماده 16 بازپروری قرار دارد به سرعت کار جذب و نگهداری معتادان متجاهر را انجام می‌دهند.

ترخیص معتادان متجاهر بعد از گذشت دوره یکساله بازپروری

* با توجه به دستورالعمل‌های ابلاغی ترخیص معتادان متجاهر بعد از دوره یک ساله بازپروری و نگهداری امکان پذیر است؛ شرط ترخیص چیست؟ آیا فقط به خانواده‌ها، افراد را تحویل می‌دهید؟

به تناسب این که مدت نگهداری و بازپروری معتادان متجاهر به یک سال رسیده و این مدت تمام شده باشد،‌ مدیر مراکز ماده 16 مراتب را به مقام قضایی گزارش می‌دهد و با دریافت دستور مقام قضایی، مددجویانی که تقریبا یک سال از زمان حضورشان در مراکز بازپروری گذشته باشد، آزاد می‌شوند.

قانون، تکلیف را مشخص کرده است که فقط تا یک سال این افراد می‌توانند در مراکز بازپروری و درمان بمانند. بیش از یک سال قانون به ما اجازه نگهداری نمی‌دهد.

قاعدتا باید در تمام  مراکز، نفرات تحویل خانواده‌هایشان شوند، البته باید گفت خانواده مددجویان توسط مددکارهای مراکز ماده 16 در خصوص توجه و اهمیت به مددجو -چه فرزند باشد و چه همسر-توجیهات لازم شده و بعد از آموزش و توجیه، این افراد تحویل خانواده‌های‌شان می‌شوند.

دوره 6 ماهه شهرداری برای آموزش و حرفه آموزی معتادان بعد از دوره یکساله بازپروری

* آیا تدبیری برای حرفه‌آموزی مددجویان و هدایت به چرخه کار شده است؟

افرادی که بعد از یک سال نگهداری و بازپروری آزاد می‌شوند، برای مهارت‌آموزی و آموزش در مراکز شهرداری- که قبلاً اعلام پذیرش کرده‌اند-‌ وارد شده و آموزش و مهارت لازم را فرا می‌گیرند تا در فرایند چرخه کار به کارگیری شوند؛ حرفه‌آموزی این افراد در این مراکز به مدت 6 ماه است.

البته در خصوص بی خانمان‌ها نیز باید فکری شود که کدام سازمان متولی بوده و باید سرپناهی برای این افراد قائل شود؛‌ شورای هماهنگی و ستاد ریاست جمهوری (مبارزه با مواد مخدر) که متولی این امر هستند، به سازمان‌های ذی‌ربط در خصوص این افرادی که بی‌خانمان هستند ابلاغ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند که تکلیف چیست و چگونه باید عمل کنند.

مراکز درمانی،سرپناه های شبانه و کمپ های رایگان، علت مهاجرت معتادان شهرستانی به تهران

* در حال حاضر به خاطر سردی هوا سرپناه‌های شبانه یا کمپ‌ها به صورت مجانی افراد بی‌سرپناه را پذیرش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. نظر پلیس در این خصوص چیست؟

یکی از مواردی که در شهر تهران وجود دارد و معتادان را متاسفانه به خود جذب می‌کند، فعالیت  برخی‌  ازمراکز درمانی است که توسط سازمان‌های ذی‌ربط در شهر تهران وجود داشته و بدون نظر پلیس این مراکز فعالیت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. در صورتی که ما مخالف فعالیت این مراکز هستیم؛ چراکه متادون را در اختیار معتادان قرار می‌دهد و این موضوع باعث می‌شود که معتادان اطراف شهر تهران وارد محدوده مرکزی تهران شده و حتی معتادان از شهرستان‌ها نیز به شهر تهران مهاجرت کنند و این یکی از موضوعات و دغدغه‌های پلیس و علت مخالفت با وجود این مراکز در شهر تهران است.

سرپناه برای چیست؟ نگهداری افراد بی بضاعت و فقیر یا نه؛ معتادان متجاهر؟

از طرف دیگر سرپناه‌های شبانه یا کمپ‌هایی که در شهر تهران مکان مجانی را در اختیار معتادان قرار می‌دهد، یعنی به صورت سرپناه شبانه یا روزانه به صورت مجانی در اختیار معتاد قرار می‌گیرد، باعث می‌شود که یک معتاد از شهرستان وارد تهران شود با این دید و نگرش که سرپناه مجانی وجود دارد و می‌تواند در این اماکن زندگی کند.

این یکی از موضوعات و مواردی است که در حوزه شهر تهران اتفاق افتاده و از دید کارشناسی پلیس مورد ایراد است و ما مخالف اجرای آن هستیم و باید  حتماً رصد شود؛ چراکه سرپناه شبانه برای افراد بی‌بضاعت و فقیر و افرادی است که از شهرستان به تهران آمده و درمانده هستند، نه برای معتادانی که در سطح حوزه تهران پخش شده‌اند؛ این که هم افراد بی‌بضاعت و فقیر و هم معتادان متجاهر به این سرپناه‌های شبانه ورود کنند، درست نیست. باید دسته‌بندی و تقسیم‌بندی شود.

«گل» شایع ترین ماده مخدر مصرفی در بین جوانان

* مهم‌ترین ماده مخدری که مصرفش در حال حاضر شایع است، کدام است؟

مهم‌ترین موضوع شایع در بحث گرایش جوانان و نوجوانان در بحث مصرف ماده مخدر «گل» است که بسیار اهمیت دارد؛ چراکه گل عوارض فوق‌العاده خطرناک و مخربی را بر جای می گذارد.

هروئین، شیشه و مواد روان‌گردان؛ معتادان را به تجاهر می‌کشاند

* کدام دسته از مواد مخدر افراد را به تجاهر می‌رساند؟

هروئین، شیشه و مواد روان‌گردان از جمله مواد مخدری هستند که کمتر از یک سال افراد را به تجاهر می‌کشد. یعنی به حالتی که هیچ ابایی از مصرف مواد حتی در ملاءعام نداشته و به خاطر تهیه مواد به جرایم خرد نیز اقدام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

توصیه های پلیس به خانواده‌ها: مواظب دورهمی فرزندان باشید

* مهم‌ترین علامت ابتلای جوانان و نوجوانان به مصرف مواد چیست؟

به طور عمومی می‌توان گفت که حالات و رفتار افراد بعد از مصرف مواد نسبت به گذشته تغییر می‌کند، پرخاشگری، پرخوری، تغییر ساعت خواب،‌ گوشه‌گیری، بی‌نظمی، بهم ریختگی وسایل و افزایش مصرف هزینه‌کرد از جمله مواردی است که خانواده‌ها باید به آنها شک کنند. همچنین بهم ریختگی ظاهری، از موی سر گرفته تا لباس پوشیدن و استشمام بوی بد و تند که از مصرف حشیش و گل(ماری جوانا) حاصل می‌شود، از جمله این موارد است.

خانواده‌ها باید دورهمی فرزندان خود با دوستانشان را کنترل کنند، همچنین بدانند که فضای مجازی و ورود به سایت‌های مختلف می‌تواند برای فرزندان مخرب و آسیب‌زا باشد.