مهم‌ترین رویدادهای تاریخی سیزدهم آبان

 مهم‌ترین رویدادهای تاریخی سیزدهم آبان۱۳-آبان-۱۴۰۰

مهم‌ترین رویدادهای تاریخی سیزدهم آبان

«قبل از طلوع آفتاب حضرت آیت‌الله خمینی توسط یک هواپیما به ترکیه تبعید شدند. در معیت ایشان یک مأمور امنیتی نیز در این سفر گمارده بودند.»

به گزارش ایسنا، مهم‌ترین رویدادهای سیزدهم آبان را در ادامه به نقل از پایگاه «موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران» می‌خوانید:

رویدادهای سیزدهم آبان

سال ۱۳۳۵

کنفرانس نخست‌وزیران و وزیران امور خارجه کشورهای مسلمان عضو پیمان در تهران تشکیل شد.

قوای نظامی کشورهای انگلستان، فرانسه و اسرائیل به مصر یورش بردند.

سال ۱۳۳۷

ساختمان‌های کوی دانشگاه افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

سال ۱۳۴۰

عده‌ای از نمایندگان مجلس منحله بیستم گرد هم آمدند و دولت دکتر امینی را به‌شدت در مورد بستن مجلس مورد حمله قرار دادند. کارگردانان این جمعیت فتح‌الله فرود، محمدعلی مسعودی و اسدالله رشیدیان بودند.

سال ۱۳۴۲

در اصفهان و تبریز و تهران مجالس ختم و سوگواری برای شهادت طیب و برادرش به طور علنی برپاگردید.

سال ۱۳۴۳

قبل از طلوع آفتاب حضرت آیت‌الله خمینی توسط یک هواپیما به ترکیه تبعید شدند. در معیت ایشان یک مأمور امنیتی نیز در این سفر گمارده بودند.

آیت‌الله‌زاده حاج‌سیدمصطفی خمینی در حالی که در منزل آیت‌الله نجفی مرعشی به سر می‌بردند، دستگیر و به زندان قزل قلعه تهران انتقال یافت.

تبعید حضرت آیت‌الله امام خمینی در داخل کشور و خارج بازتاب بسیار وسیعی پیدا کرد و تقریباً بازار غالب شهرها به حال تعطیل درآمد. نیروی انتظامی در شهر قم تدابیر لازم را اتخاذ نموده بود.

پس از تبعید حضرت آیت‌الله خمینی اطلاعیه ساواک به شرح زیر از رادیو پخش شد و جراید نیز آن را انتشار دادند:

«طبق اطلاع موثق و شواهد و دلائل کافی چون رویه آقای خمینی و تحریکات مشارالیه بر علیه منافع ملت و امنیت و استقلال و تمامیت ارضی کشور تشخیص داده شد، لذا از تاریخ ۱۳ آبان ماه ۱۳۴۳ از ایران تبعید گردید. سازمان اطلاعات و امنیت کشور.»

به مناسبت دستگیری و تبعید آیت‌الله خمینی درس‌های حوزه‌های علمیه و نمازهای جماعت به‌عنوان اعتراض به بازداشت و تبعید غیر قانونی ایشان در قم و مشهد و تهران و بسیاری از شهرستان‌ها تعطیل شد و این تعطیلی در حدود یک ماه به طول انجامید.

سیل تلگراف از طرف غالب مردم به سمت قم سرازیر شد و مردم دست به دامان مراجع تقلید زدند.

مدیرعامل سازمان برنامه به عضویت شورای پول و اعتبار درآمد.

در نخستین دقایق بامداد عده‌ای کماندو و چترباز خانۀ آیت‌الله خمینی را در قم محاصره نمودند و داخل منزل شدند و ایشان را در اتومبیلی جای داده به‌سرعت به‌سمت تهران حرکت دادند و مستقیماً وارد فرودگاه مهرآباد گردیدند.

سال ۱۳۴۸

قیمت و مراکز فروش تریاک بر حسب بخشنامه وزیر بهداری اعلام شد. عده‌ای از تریاکیان که سن آنها متجاوز از ۵۰ سال باشد با کوپن به آنها تریاک داده خواهد شد.

سال ۱۳۴۹

بزرگ‌ترین مجتمع پتروشیمی در بندر شاهپور افتتاح شد.

دومین کنگره تاریخ ایران با حضور شاه گشایش یافت.

سال ۱۳۵۰

ایرانیان رانده‌شده از عراق به ۶۰ هزار نفر رسیدند.

سال ۱۳۵۱

واردات سیمان آزاد شد.

سال ۱۳۵۲

زلزله شهرهای آمل و مریوان را به‌شدت تکان داد و خرابی زیادی به بار آورد.

شرکت‌های عامل نفت افزایش قیمت نفت ایران را پذیرفتند.

سال ۱۳۵۳

نیک‌پی برای چهارمین بار شهردار پایتخت شد.

سال ۱۳۵۷

دانشگاه تهران امروز شاهد گسترده‌ترین تظاهرات دانشجویان بود. در این تظاهرات رژیم به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفت و سخنرانان در ابعاد وسیعی سخن گفتند. ولی ناگهان تیراندازی از طرف مأمورین حکومت نظامی آغاز شد و چون قبلاً درهای دانشگاه بسته شده بود راه فرار برای دانشجویان نبود و در نتیجه عده زیادی مضروب و به‌سختی مجروح شدند و چند نفر نیز به قتل رسیدند. دکتر شیبانی در صحنه زد و خورد و تیراندازی حضور داشت.

دولت آمریکا به آمریکائیان مقیم ایران اخطار کرد که هرچه زودتر خاک ایران را ترک کنند.

کیسینجر در مورد اوضاع ایران به دولت آمریکا هشدار داد و گفت ثبات خاورمیانه بستگی به آرام‌شدن اوضاع در ایران دارد. وجود یک ایران آرام و طرفدار غرب برای ثبات خاورمیانه ضروری است.

دکتر مفتح از زندان آزاد شد.

تلویزیون در پخش اخبار تظاهرات دانشگاهیان و تیراندازی مأمورین را نشان داد و این فیلم در مردم بسیار تأثیر نمود و عده‌ای از مقامات شاغل به نحوۀ کار حکومت نظامی اعتراض کردند.

دکتر عبدالله شیبانی رئیس دانشگاه تهران هجوم نظامیان را به دانشگاه محکوم کرد.