هشدار گوترش درباره نابودی راهکار "دوکشوری" و درخواست برای احیای مذاکرات صلح

 در روز جهانی همبستگی با فلسطین

هشدار گوترش درباره نابودی راهکار "دوکشوری" و درخواست برای احیای مذاکرات صلح۹-آذر-۱۴۰۰

هشدار گوترش درباره نابودی راهکار "دوکشوری" و درخواست برای احیای مذاکرات صلح

در پی تداوم نقض‌های رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و گسترش شهرک سازی در اراضی اشغالی، دبیرکل سازمان ملل نسبت به نابودی راهکار "دو کشوری" هشدار داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری سما، این اظهارات را رئیس دفتر آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به مناسبت روز جهانی همبستگی با فلسطینیان مصادف با ۲۹ نوامبر، در نشست کمیته حقوق غیرقابل تصرف ملت فلسطین در نیویورک مطرح کرد.

وی به نیابت از گوترش گفت، همچنان وضعیت سرزمین اشغالی فلسطین چالشی بزرگ در برابر صلح و امنیت بین المللی است. ممکن است تداوم نقض حقوق ملت فلسطین و گسترش شهرک سازی ها به فرسایش احتمالات در دستیابی به راه حل تشکیل دو کشور منجر شود.

رئیس دفتر گوترش خواستار شروع مجدد مذاکرات میان فلسطین و رژیم صهیونیستی شد و افزود، هدف کلی همچنان وجود "دو کشور" است که کنار هم در صلح و امنیت زندگی کرده و مطالبات هر دو ملت را پاسخ دهند و مرز بین این "دو کشور" خطوط سال ۱۹۶۷ و قدس پایتخت هر دو باشد.

وی از فلسطین و رژیم صهیونیستی خواست از اتخاذ اقدامات یکجانبه که فرصت های دستیابی به راه حل مسالمت آمیز نزاع میان آن دو را تضعیف می‌کند، پرهیز و برای پایان دادن به محاصره نوار غزه و بهبود شرایط معیشتی همه فلسطینیانی که در اراضی اشغالی زندگی می‌کنند، تلاش کنند.

رئیس دفتر گوترش بر غیر قانونی بودن شهرک سازی در اراضی اشغالی فلسطین تاکید کرده و آن را مانعی بزرگ در برابر برقراری صلح دانست.

وی در پایان بار دیگر تاکید کرد که به اعمال حقوق غیر قابل تصرف ملت فلسطین، ساخت آینده‌ای همراه با صلح، عدالت، امنیت و عزت هم برای فلسطینی‌ها و هم برای صهیونیست‌ها به صورت یکسان متعهد است.