استرالیا از بازداشت یک شهروند دوتابعیتی خود در ایران خبر داد

 استرالیا از بازداشت یک شهروند دوتابعیتی خود در ایران خبر داد3-آذر-1401

این گروگان گیری مقابل مواضع انتقادی استرالیا به خاطر تهاجمات وحشیانه ادامه دار اخیر به معترضان  ناراضی ونقض حقوق بشر رژیم تروریستی ولایت فقیه است. 

بسیاری از زندانیان سیاسی و دوتابعیتی در زندان اوین نگهداری می‌شوند

وزارت خارجه استرالیا اعلام کرد که یک ایرانی-استرالیایی در ایران بازداشت شده‌، اما توضیحات بیشتری درباره هویت وی ارائه نکرد.

سخنگوی وزارت خارجه استرالیا گفت که این ایرانی-استرالیایی به دلیل شرکت در تظاهرات دستگیر نشده، اما او تایید کرد که مقام‌های استرالیایی از دسترسی به این فرد منع شده‌اند.

این مقام وزارت خارجه استرالیا افزود: «دولت استرالیا از هیچ استرالیایی که به دلیل شرکت در اعتراضات اخیر در ایران دستگیر یا بازداشت شده باشد، اطلاعی ندارد».

او با ابراز نگرانی از وضعیت این زندانی گفت که استرالیا همچنان به دنبال دسترسی کنسولی به این زندانی است.

سخنگوی وزارت خارجه استرالیا تاکید کرد که جمهوری اسلامی از پذیرش حق دسترسی کنسولی در این گونه موارد امتناع می‌کند، زیرا تهران تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد.

مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه اول آذر گفت که اکنون «۴۰ نفر از اتباع خارجی» در میان بازداشتی‌های اعتراضات جاری در ایران هستند که به گفته او، «مطابق قوانین داخلی جمهوری اسلامی ایران محاکمه خواهند شد».

او درباره ملیت اتباع خارجی بازداشت شده توضیحات بیشتری ارائه نکرد، اما پیشتر بازداشت شهروندانی از فرانسه، سوئد، ایتالیا، لهستان، هلند و آلمان تایید شده است.

در حالی که آمریکا، کانادا، بریتانیا و اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را در دو ماه اخیر به دلیل سرکوب اعتراضات ایران علیه مقام‌ها و نهادهای مسئول سرکوب در جمهوری اسلامی وضع کرده‌اند، استرالیا تاکنون هیچ تحریمی را در این زمینه اعمال نکرده است.

اما به تازگی، پنی وونگ وزیر خارجه استرالیا اعلام کرده که دولت این کشور مصمم است «به همکاری با دیگران برای ایجاد فشار بر رژیم [ایران] برای توقف کمپین وحشیانه علیه شهروندان خود ادامه دهد».

او همچنین در پاسخ به درخواست جناح اپوزیسیون استرالیا برای اتخاذ موضع قاطع‌تر در برابر حکومت ایران گفت که «هیچ کس نباید در عزم دولت ما برای متوقف کردن وحشی‌گری رژیم ایران تردید کند».

دولت استرالیا اوایل مهرماه نیز بکارگیری شدید و نامتناسب زور علیه معترضان در ایران به دنبال مرگ مهسا امینی در بازداشت پلیس امنیت را محکوم کرده بود.