علی باقری کنی باقری کنی آمارهای منتشرشده از کشته‌شدگان اعتراضات را رد کرد

 باقری کنی آمارهای منتشرشده از کشته‌شدگان اعتراضات را رد کرد3-آذر-1401

مگر انتظاراست عضو جبهه پایداری ومعاون وزیر ترور وجاسوسی خارجه آمارجانبختگان اعتراضات اخیررا نه تکذیب که تأییدکند؟

علی باقری کنی

علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی که به هند سفر کرده، در گفت‌وگو با رسانه‌های این کشور، آمارهای ارائه شده از سوی سازمان‌های حقوق بشری درباره تعداد کشته‌شدگان اعتراضات ایران را رد کرد.

تاکنون بر اساس آمارهای مختلف سازمان‌های حقوق بشری، بیش از چهارصد معترض در جریان اعتراضات جاری در ایران به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی جان خود را از دست داده‌اند.

آقای باقری در گفت‌وگو با شبکه ان‌دی‌تی‌وی، به تشکیل یک کمیته زیر نظر وزارت کشور اشاره کرد و مدعی شد که در این اعتراضات نزدیک به پنجاه نیروی پلیس کشته و چند صد پلیس نیز زخمی شدند.

این مقام جمهوری اسلامی کشته شدن نیروهای پلیس را دلیلی بر «مسالمت‌آمیز نبودن» اعتراضات ایران دانست.

این در حالی است که بر اساس گزارش‌های مستقل و بین‌المللی، نیروهای جمهوری اسلامی از بدو آغاز اعتراضات مسالمت‌آمیز مردمی در ایران در واکنش به مرگ مهسا امینی، از سلاح‌های جنگی برای سرکوب معترضان استفاده کردند.

باقری کنی همچنین مدعی شد که «مردم برای بیان نظراتشان در ایران مانعی ندارند» و «پس از انقلاب اسلامی، زنان بیشترین پیشرفت‌ها را داشته‌اند».

او همچون دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی مدعی «دخالت بیگانگان» در اعتراضات جاری در ایران شد و آنان را به «روایت‌سازی‌های غلط و حتی دروغ» از اعتراضات متهم کرد.

این در حالی است که خود جمهوری اسلامی از سوی جامعه بین‌المللی به روایت نادرست از چگونگی مرگ معترضان متهم شده است.

جمهوری اسلامی تاکنون علت مرگ بسیاری از معترضان را چیزی به غیر از هدف قرار گرفته شدن از سوی نیروهای امنیتی اعلام کرده و با طرح ادعاهایی چون «سقوط از بلندی» یا «خودکشی»، در تلاش برای سلب مسئولیت از خود در این زمینه بوده است.

باقری کنی در این گفت‌وگو هیچ سند و مدرکی درباره ادعای «مداخله بیگانگان» در اعتراضات ارائه نکرد و صرفا اعلام حمایت کشورهای غربی از معترضان ایرانی را دلیلی بر این مداخله ادعایی دانست.