سازمان حقوق بشر ایران: آمار کشته‌شدگان در اعتراضات به دست‌کم ۲۷۷ نفر رسید

 سازمان حقوق بشر ایران: آمار کشته‌شدگان در اعتراضات به دست‌کم ۲۷۷ نفر رسید۱۱-آبان-۱۴۰۱

تصویر تعدادی از کودکانی که قربانی سرکوب شده‌اند

سازمان حقوق بشر ایران روز چهارشنبه، ۱۱ آبان، اعلام کرد که تعداد کشته‌شدگان اعتراضات جاری در ایران به دست‌کم ۲۷۷ نفر، از جمله ۴۰ کودک و ۲۴ زن افزایش یافته است.

این سازمان غیردولتی مستقر در نروژ گزارش داد که کشته‌شدگان اعتراضات تا روز سه‌شنبه دهم آبان از ۲۲ استان و بیشترین کشته‌ها به ترتیب از استان‌های سیستان و بلوچستان، مازندران، تهران، کردستان و گیلان بوده‌اند.

بر اساس این گزارش، ۹ تن از ۴۰ کشته‌ای که زیر ۱۸ سال سن داشتند، دختر بوده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران افزود که هنوز برای تمام آن‌ها شناسنامه و اسنادی که نشانگر سن دقیق ایشان باشد، دریافت نشده و تلاش برای ثبت دقیق سن آنان ادامه دارد.

این سازمان که در هفته‌های اخیر به طور مرتب آمار قربانیان سرکوب در ایران را منتشر کرده، با این حال تاکید کرد که آمار واقعی کشته‌شدگان این اعتراضات بیش از آمار ذکرشده برآورد می‌شود.

همزمان پایگاه هرانا از کشته شدن ۲۸۸ نفر از جمله ۴۸ کودک از روز ۲۶ شهریور تا ۱۰ آبان در اعتراضات ایران خبر داده است.

موج کشتار معترضان در ایران در روزهای اخیر شدت گرفته و سازمان حقوق بشری هه‌نگاو پیشتر گزارش داده که در فاصله روزهای چهارم تا هشتم آبان دست‌کم ۱۶ شهروند در شهرهای کردنشین شمال غرب ایران کشته شده‌اند.

همچنین در تازه‌ترین گزارش سازمان حقوق بشر ایران، از احتمال صدور حکم اعدام برای برخی از بازداشت‌شدگان خبر داده شده است.

هنوز آمار رسمی دقیقی از تعداد بازداشت‌شدگان اعتراضات جاری در ایران منتشر نشده، اما علی القاصی مهر، رئیس کل دادگستری استان تهران، روز دوشنبه اعلام کرد تاکنون حدود هزار کیفرخواست برای معترضان دستگیر شده در اعتراضات تهران صادر شده است.

علاوه بر تهران، خبرگزاری قوه قضاییه اعلام کرده که تاکنون کیفرخواست «۲۵ پرونده در کرمان، ۸۹ پرونده در استان سمنان، ۱۱۹ نفر در استان زنجان، ۱۰۵ پرونده در استان خوزستان، ۵۵ نفر در استان قزوین، ۱۱۰ نفر در استان کردستان و ۲۰۱ متهم در استان البرز» در ارتباط با اعتراضات سراسری جاری در ایران صادر شده است.