گزیده ها قسمت دوم 15 فروردین -95

گزیده ها قسمت دوم 15 فروردین -95
مدیر مطالعات پایه منابع آبی شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: سطح تراز آبی دریاچه ارومیه با افزایش 69 سانتیمتری نسبت به ابتدای سال آبی جاری به 1270.77 متر رسید.
به گزارش ایرنا، مهرنگ دوستی رضایی افزود: سطح تراز آبی دریاچه ارومیه در ابتدای سال آبی جاری (اول مهر ماه) 1270.08 متر بود که در 6 ماه و نیم گذشته 69 سانتیمتر بالاتر آمده است.
وی اضافه کرد: سطح تراز امروز یکشنبه 15 فرودین ماه 95 دریاچه ارومیه نسبت به زمان مشابه سال گذشته نیز هشت سانتیمتر افزایش یافته و نسبت به سطح تراز زمان مشابه 2 سال پیش 10 سانتیمتر بیشتر شده است.
وی اظهار کرد: افزایش ورودی آب به دریاچه ارومیه از طریق بارش های خوب پاییزی، زمستانی و بهاری و همچنین وارد شدن میزان آب مناسب از رودخانه ها و رهاسازی آب سدها به همراه پایین بودن دما و کم بودن تبخیر آب از جمله عوامل افزایش تراز آبی دریاچه ارومیه به شمار می رود.
مدیر مطالعات پایه منابع آبی شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی ادامه داد: در صورت تداوم بارش ها و با آب شدن یخ کوه ها و روان شدن آب بیشتر در رودخانه های حوضه آبریز دریاچه ارومیه تا اواخر اردیبهشت ماه، انتظار می رود که سطح تراز آبی این دریاچه بیشتر افزایش یابد.
دوستی رضایی با اشاره به وضعیت مناسب بارش ها در فروردین ماه امسال نسبت به سال های گذشته گفت: در سال آبی جاری نیز رژیم خوب بارشی را شاهد بودیم و علاوه بر بارش برف مناسب به ویژه در مناطق کوهستانی، دمای هوا نیز کم بود و این امر بر کاهش تبخیر تاثیر گذاشت تا امسال وضعیت دریاچه بهتر از هر سال باشد.
وی افزود: اجرای طرح های احیایی دریاچه ارومیه نیز یکی از مهمترین مواردی بود که موجب شد تا مشکل آبرسانی به حوضچه آبی دریاچه حل شود و سطح آب دریاچه بالا بیاید.
در سال آبی جاری از چهار سد مهاباد، بوکان، زولای سلماس و حسنلوی نقده در مجموع 650 میلیون متر مکعب آب به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.
دریاچه ارومیه از 19 سال پیش با روند کاهش میزان آب و تراز رو به رو بوده و در این مدت، سطح آن هفت متر و 41 سانتیمتر نسبت به حداکثر سطح تراز کاهش یافته است.
تراز این دریاچه در ابتدای سال آبی 93-94 حدود 1270.15 و در ابتدای سال آبی 94-95 حدود 1270.08 متر بود که نشان از کاهش ناچیز سطح دارد و دریاچه به وضعیت تثبیت رسیده است.
این در حالی است که در برخی سال ها سطح تراز آبی دریاچه ارومیه بیش از یک متر کاهش داشته است.
با روی کار آمدن دولت یازدهم برنامه های 26 گانه برای احیای این دریاچه تصویب شد و به اجرا درآمد که نتیجه آن، تثبیت میزان آب دریاچه در 2 سال متوالی گذشته است.
رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: در بعد فنی برجام بنده مسئولیت کار را می‌پذیرم.
به گزارش ایسنا، علی‌اکبر صالحی، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران روز شنبه 14 فروردین‌ماه 95 در دیدار نوروزی با مسئولان و کارکنان سازمان انرژی اتمی ایران در سالن خوارزمی این مجموعه سخنانی ایراد کرد.
معاون رییس جمهور با ابراز قدردانی از مجموعه سازمان انرژی اتمی، بخشی از عزت و اقتدار کنونی کشور را مرهون تلاش مسئولان و پرسنل و جان‌فشانی شهدای هسته‌ای سازمان انرژی اتمی دانست و افزود: سال 94 سال پرفراز و نشیب، سال بیم و امید و سالی ویژه در تاریخ جمهوری اسلامی بود. در این سال ملت با همدلی و همزبانی و برخورداری از عزت و اقتداری که هدایت‌های امام عزیز راحلمان برای ما به ارمغان آورده، آموخت سر تعظیم در مقابل هیچ قدرتی جز خداوند متعال فرود نیاورد و خلف صالح او این مسیر را برای این ملت و فرزندانش هموار کرد تا بتوانند سال 94 را به سالی سرنوشت‌ساز و تاریخ‌ساز تبدیل کنند.
صالحی با اشاره به بحران‌های پیچیده منطقه‌ای نظیر ظهور داعش، معیشت و امنیت را دو رکن اساسی در اسلام برشمرد که به حمدالله ملت ایران به خوبی توانسته رکن امنیت را برقرار نماید و با وجود شرایط بسیار سختی که از نظر معیشتی تحمل نموده است، با سعه صدر به سمت ارتقاء سطح معیشت گام بر می‌دارد. سال 94 با معجزه به پایان رسید و کسانی که این وضعیت سخت را برای ما ایجاد کردند تا تسلیم شویم، الان خودشان دچار وضعیت بغرنج و پیچیده شده‌اند. در حالیکه ما آموختیم و سختی‌ها را به جان خریدیم. امیدوارم سال 95 آغاز یک حرکت جدی فراگیر در امر ارتقاء معیشت آحاد این ملت باشد.
رییس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر نرخ بالای مصرف انرژی و آب در کشورمان نسبت به کشورهای پیشرفته گفت: این نشان می‌دهد که تک‌تک ما مقداری درست عمل نمی‌کنیم. لذا این شرایط ما را وادار می‌کند راه درست را در همه زمینه‌هایی که به معیشت انسان مربوط می‌شود، اتخاذ کنیم. صرفه‌جویی در همه ابعاد باید تبدیل به باور شود.
معاون رییس جمهور سپس با اشاره به دستاوردهای برجام گفت: غنی‌سازی ما سرجایش است. قبلاً 9000 ماشین سانتریفیوژ غنی‌سازی می‌کرد، الان 6000 ماشین داریم که 1000 دستگاه خالی می‌چرخد و 5000 ماشین نیز غنی‌سازی می‌کند. این محدودیت اشکالی ایجاد نمی‌کند زیرا غنی‌سازی 9000 ماشین یا 5000 ماشین با سانتریفیوژ یک سویی نسل اول، نسبت به مقدار سوخت مورد نیاز یکساله نیروگاهی نظیر بوشهر آنچنان تفاوتی ندارد. ما باید به‌درستی به هدف 190000 سو برسیم. بودجه ما از جیب مردم هزینه می‌شود. نمی‌توانیم سوختی تولید کنیم که چند برابر قیمت بین‌المللی در بیاید. باید کاری کنیم ضمن خوداتکایی قیمت سوخت تولیدی‌مان اختلاف چندانی با قیمت جهانی نداشته باشد.
صالحی اضافه کرد: در تحقیق و توسعه محدودیت‌هایی پذیرفتیم اما آنگونه نیست که مانع رسیدن به اهدافمان باشد.
رییس سازمان انرژی اتمی با ابراز تاسف از برخورد برخی افراد با موضوع اراک، گفت: گفتند در قلب مردم ایران سیمان ریختید. آن که حقیقت را می‌داند ولی آگاهانه، آنرا وارونه جلوه می‌دهد، به خدا واگذار می‌کنم، اما آنکه نمی‌داند و شنیده‌هایش را می‌گوید، موضوع دیگری است. اکنون فرصتی پیش آمده است تا در طراحی این راکتور، مطابق آنچه می‌تواند به حال کشور مفید باشد، تجدید نظر کنیم و بخش‌هایی که می‌شود را اصلاح کنیم. همکاران ما جدولی را طراحی کردند که طراحی سابق و طراحی لاحق و تفاوت شاخص‌ها در آن آمده است.
معاون رییس جمهور در خصوص تاخیر در ساخت دو نیروگاه جدید در بوشهر گفت: طبق قرارداد ما با روسیه قرار بود تا پایان سال قبل شاهد کلنگ‌زنی نیروگاه جدید در بوشهر باشیم اما به دلیل برخی مسایل فنی و اختلاف در برخی شاخص‌ها پس از رسیدن به وحدت نظر کار را آغاز خواهیم کرد. امیدواریم امسال شاهد کلنگ‌زنی نیروگاه جدید باشیم. علاوه بر این‌ها دو نیروگاه کوچک 100 مگاواتی نیز در نظر داریم بسازیم.
صالحی تاکید کرد: در مجموع امسال سال نشاط سازمان انرژی اتمی ایران در بستر آماده‌تر دیگری خواهد بود. سازمان انرژی اتمی روی ریل خودش قرار گرفته است. ما برنامه 15 ساله خود را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده‌ایم.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران سال 95 را برای کشور از نظر اقتصادی سالی خوب توصیف کرد و افزود: در بعد سیاسی باید دست به دست هم دهیم تا تفرقه ایجاد نشود که شدیدترین ضربه‌ای که می‌توانیم بخوریم از تفرق است. تا به حال این وحدت ملی ما زیر پرچم ولایت فقیه بوده که ما را به اینجا رسانده است.
صالحی تصریح کرد: اگر نبود تیزبینی، تیزهوشی، آینده‌بینی و دشمن شناسی مقام معظم رهبری، تاکنون به هزار شیوه باخته بودیم. در همین مذاکرات خیلی مقاطع شرایط خاص داشتیم که اگر حمایت رهبری و شدت و حدت و بیانات صریح ایشان نبود، این دستاورد را نداشتیم. در بحث PMD اگر رهبری صریحاً نمی‌گفتند حق بازجویی از دانشمندان و کارشناسان ما را ندارند، آنها طور دیگری عمل می‌کردند. اما این اتفاق نیفتاد و این پرونده بسته شد.
صالحی با اشاره به دستاورد حاصل از تبادل مواد هسته ای صورت گرفته، تاکید کرد: در بعد فنی برجام بنده مسئولیت کار را می‌پذیرم. اگر خطایی شده باشد مسئولیتش را می‌پذیرم و هیچکس دیگر مسئول نیست. چون با اطمینان خاطر می‌دانیم چه کرده‌ایم. البته لطف الهی نیز همواره همراه ما و ملت ایران بوده است.
صالحی خطاب به مجموعه سازمان گفت: شما به ابتکارات و نیل به راه‌های جدید ادامه دهید. کاری که می‌کنید برای مردم است. منتی بر کسی نداشته باشید. این فرصتی است که خداوند در اختیار شما گذاشته است. تا می‌توانید تلاش کنید که در نتیجه آن، هم برکت تلاشتان را در زندگی می‌بینید و هم مملکت برخوردار از نتایج کار شما می‌شود که برای نسل‌های بعد مفید خواهد بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: عباس کیارستمی با حضور پزشکان متخصص تحت مراقبت و رسیدگی جدی است.
علی جنتی در پاسخ به ایسنا درباره روند درمانی عباس کیارستمی گفت: دو سه شب قبل به مجرد اینکه توسط رئیس سازمان سینمایی از ماجرا مطلع شدم، بلافاصله با دکتر هاشمی وزیر بهداشت تماس گرفتم و وضعیت ایشان را تشریح کردم.
او افزود: به قرار اطلاع، گویا وزیر بهداشت هم خودشان سرکشی کردند و در حال حاضر پزشکان متخصص را فراخوانده تا ایشان (کیارستمی) تحت مراقبت و رسیدگی باشد.
ماجرای استعفای علی رهبری و نظر وزیر
او همچنین درباره استعفای علی رهبری (رهبر ارکستر سمفونیک) و پذیرش آن گفت:با این استعفا موافقت نشد، چرا که وقتی بحث تمدید قرارداد ایشان مطرح شد که نیاز به مذاکره داشت، در این راستا به معاونت هنری گفتم که صحبت‌های لازم انجام شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ایشان (علی رهبری) یکسری خواسته‌هایی دارد و ما هم یکسری نظامات داریم که باید رعایت شود، به همین دلیل گفتم صحبت شود تا به توافق برسند تا به این ترتیب هم آقای رهبری با خیال راحت کارشان را انجام دهند و هم ما بتوانیم ضوابط خود را رعایت کنیم.
چرا سفر نوروزی وزیر به هند اطلاع رسانی رسمی نشد؟
جنتی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اطلاع رسانی نکردن سفر نوروزی خود به هند توضیح داد: مسافرت من به هند به همراه همسرم کاملا شخصی بود که پس از بیست سال دوباره به این کشور سفر کردم با این حال در آنجا تلاش کردم، استفاده کاری هم بکنم و با وزیر فرهنگ آن کشور هم ملاقاتی داشتم، همچنین در مراسم نوروزی که ایرانیان برگزار کرده بودند نیز شرکت کردم.
انتقاد داریم و انتقاد را هم می‌پذیریم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در حاشیه دیدار نوروزی‌اش با کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سخن می‌گفت در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا،‌ درباره انتقادهایی که برخی حامیان دولت نسبت به سیاست‌های فرهنگی مطرح می‌کنند،‌ بیان کرد: ما خودمان را مبرا از اشتباه نمی‌دانیم؛ انتقاد داریم و انتقاد را هم می‌پذیریم. براین اساس، روزنامه و آنچه براساس رسانه‌ها منتشر می‌شود را می‌بینم و اگر اشکالی وجود داشته باشد به مسئول مربوطه ارجاع می‌دهم تا پیگیری کند.

او گفت: گاهی پیش می‌آید در یک تئاتر اشکالی وجود دارد مثل یک دیالوگ نامناسب یا پوشش بازیگران یا اینکه کتاب قاچاقی بدون مجوز در بازار عرضه می‌شود و یا اینکه مسائلی در سینما و موسیقی پیش می‌آید که باید پیگیری و برطرف شوند و اینها جزو اقدامات طبیعی است که انجام می دهیم اما نکته مهمی که وجود دارد این است که وقتی انتقاد می‌شود، نسبت به آن پذیرش داریم.
او در پاسخ به اینکه با توجه به کنسرت‌هایی که در سال گذشته لغو شدند،فیلم‌هایی که امکان اکران پیدا نکردند یا مشکلاتی که برای حضور برخی از هنرمندان در شهرهای دیگر پیش آمد آیا دولت در سال جدید حمایت عملی انجام خواهد داد و فقط به حمایت کلامی بسنده نمی‌کند‌؟ اظهار کرد: بله حتما همینطور است ما باید اشکالات خود را رفع کنیم، چرا که سیاستی داریم که براساس آنچه نظام برای ما ترسیم کرده و قانون گفته باید اقدام کنیم. این اقدام را هم بدون توجه ‌،انتقاد و نظراتی که ممکن است مطرح شود دنبال خواهیم کرد.
نظارت بر چاپ و انتشار بیشتر می‌شود
وی همچنین درباره اولویت‌هایی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال جدید دنبال خواهد شد‌، توضیح داد: در حوزه‌های مختلف اولویت‌هایی را در جهت توسعه فرهنگ اسلامی و ایرانی در نظر داریم که به طور مثال در حوزه کتاب تلاش ما این است که نظارت بر چاپ و انتشار بیشتر شود چون افرادی هستند که کتاب‌هایی را منتشر می‌کنند که محتوای مناسبی ندارد، به همین دلیل سعی می‌کنیم بر کیفیت تاکید بیشتری داشته باشیم تا کتاب‌های مفید و موثر برای جامعه منتشر شود.
فصل بهار است . باد بهاری همانگونه که با خود سرسبزی می آورد اما با پخش کردن پولن های گیاهی در هوا آلرژی های تنفسی و پوستی را نیز موجب میشود. رینیت ( التهاب بینی ) و کونژنکتیویت ( التهاب ملتحمه ) آلرژیک در مخاطها و علایمی از قبیل خشکی شدید پوست در اطراف چشمها و صورت ودست در بهار شایع هستند که معمولا همراه با خارش بوده و ارامش فرد مبتلا را از وی سلب می کنند.
در صورت عدم معالجه و توجه، خارش حتی می تواند موجب عفونتهای موضعی پوستی و مخاطی در شخص دچار الرژی شود و روند درمان و بهبودی را طولانی و یاتغییر دهد.کودکان و افراد سالمند نیز به سبب داشتن پوستی نازکتر و حساستر به الرژی های ناشی از فصل بهارمستعد تر هستند.
برای پیشگیری از این آلرژی راههایی وجود دارد
1. هنگام وزیدن باد بهاری حتی المکان از بیرون رفتن و در معرض باد قرار گرفتن خودداری نماییم.
2.
پوست خود را مرطوب نگاه داشته و از مصرف صابونهای قلیایی خود داری کنیم و برای شستشو از بار صابون هایی با PH اسیدی که نزدیک به PH معمولی بدن است استفاده نموده و بلافاصله پس از استفاده از انها پوست را با کرمهای مرطوب کننده و بدون عطر مرطوب نماییم.
3.
مصرف مواد حساسیت زا مانند انواع تنقلات با رنگهای مصنوعی، فلفل و نوشابه را محدود کنیم و بیشتر از آب و مایعات طبیعی برای جلوگیری از خشکی پوست استفاده نماییم.
4.
پوشیدن لباسهای نخی توصیه می شوددرمان-آلرژی-فصلی
5.
أشعه ی خورشید نیز می تواند میزان مواد الرژن را در پوست افزایش دهد لذا از کرمهای ضد افتاب استفاده نمایید.
6.
روی چمن بخصوص چمن خیس ننشینید چون احتمال درگیری پوستی با موادی که در گیاه چمن هستند و بویژه در برابر نور افتاب زیاد بوده و احتمال الرژی را زیاد می کنند.
7.
احتمال کهیر افتابی نیز در فصل بهار زیاد است. علایم ان مانند کهیر پوستی به شکل ضایعات قرمز خارش دار روی نواحی در معرض نور بوده و می تواند هر بار تکرار شود. استفاده از لباسهای استین بلند، کلاه و زدن کرم ضد افتاب توصیه میشود.
8.
در صورت عدم پاسخ به موارد بالا با پزشک متخصص الرژی یا پوست مشاوره فرمایید.منبع: راستینه