گزیده ه قسمت سوم 15 فروردین -95

گزیده ها قسمت سوم 15 فروردین -95
بخشی از پول بنزین در کشورهای مختلف بابت مالیاتی است که دولت‌ها از مصرف کنندگان می‌گیرند، این مالیات در برخی کشورها گاه نیمی از بهای بنزین را شامل می‌شود.
به گزارش ایسنا، در ایران سهم مالیات از ارزش افزوده از نرخ نهایی بنزین 30 درصد است، میزانی که از سال 1387 تا کنون تغییر نکرده است، اگرچه افزایش نرخ بنزین طی این سال‌ها رقم نهایی مالیات بر ارزش افزوده را افزایش داده است.
با این حال همان‌طور که نرخ بنزین بر اساس قیمت جهانی آن، کیفیت و البته سود تولیدکننده متفاوت است، درآمد دولت‌ها نیز از مصرف بنزین در کشورها مختلف تفاوت‌هایی دارد.
در انگلستان مصرف‌کنندگان از بیش از دو دلاری که برای هر لیتر بنزین می‌پردازند، 1.27 دلار را بابت مالیات مصرف به دولت می‌دهند، به این ترتیب بیش از 60 درصد از قیمت نهایی بنزین برای مصرف‌کننده در این کشور مالیات بر ارزش افزوده، حدود 30 درصد آن یعنی 0.63 سنت قیمت نفت‌خام و بقیه سود شرکت تولیدکننده است.
در ایتالیا نیز شرایط مشابه است،‌ دولت این کشور هم سهمی 57 درصدی از قیمت بیش از دو دلاری هر لیتر بنزین دارد و از فروش هر لیتر بنزین 1.23 دلار درآمد کسب می‌کند، 30 درصد قیمت نفت خام به‌علاوه سود صنعت بقیه هزینه مصرف بنزین در این کشور را تشکیل می‌دهد.
در آلمان اما این سهم در حدود 50 درصد است، به این ترتیب 95 سنت سهم دولت آلمان از هر لیتر بنزین در این کشور است و سهم نفت خام نیز مانند کشورهای قبل از این میزان حدود 30 درصد است.
فرانسه اگرچه بنزین را نسبت به کشورهای دیگر ارزان‌تر یعنی کمی بیش از1.5 دلار می‌فروشد، اما سهم دولت از مصرف بنزین همان 50 درصد بوده و بنابراین مشتریان سوخت در فرانسه بابت هر لیتر بنزینی که خریداری می‌کنند، 0.89 سنت به دولت می‌پردازند.

قیمت هر لیتر بنزین در ژاپن کمتر 1.5 دلار است که 46 سنت آن را خریداران بابت مصرف به عنوان مالیات به دولت خود می‌دهند، از طرف دیگر قیمت تمام شده نفت خام نیز در ژاپن بالاتر است، به طوریکه حدود 48 درصد یعنی 66 سنت از قیمت نهایی بنزین را قیمت نفت تشکیل می‌دهد.
ارزش هر لیتر بنزین در کانادا در حدود یک دلار است و به این ترتیب سهم 30 درصدی دولت این کشور از فروش هر لیتر بنزین 34 سنت می‌شود، بیش از نیمی از ارزش بنزین در این کشور را نیز قیمت نفت خام تشکیل می‌دهد که به 62 سنت می‌رسد.
دولت آمریکا اما نسبت به سایرین کمترین مالیات بر مصرف را از مصرف‌کنندگان بنزین می‌گیرد، به طوری که این کشور کمتر از 15 درصد یعنی تنها در حدود 14 سنت مالیات بر ارزش افزوده از بنزین دریافت می‌کند. 60 درصد دیگر قیمت بنزین در این کشور نیز سهم ارزش نفت خام است که به 56 سنت می‌رسد و درصد باقی مانده نیز سهم سود صنعت نفت در این کشور است.
اطلاعات این گزارش بر اساس جداول اوپک از تفاوت سهم مالیات بر مصرف دولت‌ها در سال 2014 تهیه شده است.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از معرفی ۴ شرکت هواپیمایی به دستگاه‌های قضایی به دلیل بدحسابی در پرداخت بدهی‌های فرودگاهی خبر داد و گفت: در سال جاری با جدیت با این موضوع برخورد می‌کنیم و به ایرلاین‌های بدحساب خدمات عمومی نخواهیم داد و از مردم نیز خواهیم خواست از این خطوط هوایی استفاده نکنند.
به گزارش ایسنا، رحمت الله مه‌آبادی درباره آخرین وضعیت وصول مطالبات شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از ایرلاین‌ها بابت استفاده از خدمات فرودگاهی گفت: در طول یکسال گذشته خویشتن‌داری کردیم و تلاش شد از روابط و ضوابط حرفه‌ای خود در حوزه خدمات‌رسانی به ایرلاین‌ها و تعامل با آنها عدول نکنیم. با این رویکرد شرایط خطوط هوایی را در نظر گرفتیم و اجازه دادیم فرصتی برای آزادسازی نرخ بلیت ایجاد شود تا شرکت‌های هواپیمایی نیز بتوانند نسبت به تقویت بنیه اقتصادی‌شان اقدام کنند.
مه آبادی افزود: انتظار این بود که شرکت‌های هواپیمایی نیز به این خویشتن‌داری شرکت فرودگاه‌ها پاسخ مثبت دهند و نسبت به پرداخت بدهی‌های خود بابت استفاده از خدمات فرودگاهی اقدام کنند اما متاسفانه برخی ایرلاین‌ها نه تنها چنین نکردند بلکه رفتارهای آنها به مراتب نامناسب‌تر شد.
ابلاغیه دستگاه‌های قضایی برای معرفی ایرلاین‌های بدحساب
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: به رغم این رفتار نامناسب برخی خطوط هوایی، شرکت‌ فرودگاه‌ها سعی کرد با ایرلاین‌ها تعامل داشته باشد اما مقامات مسئول نظارتی و قضایی طی ابلاغ قضایی به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران درخواست کردند تا ایرلاین‌هایی که نسبت به پرداخت بهای خدمات دریافتی خود اقدام نمی‌کنند معرفی شوند که بر همین اساس در اواخر اسفند ۹۴ چهار شرکت هواپیمایی به دستگاه‌های قضایی معرفی شدند که فعلا اسامی آنها را اعلام نمی‌کنیم چراکه ممکن است خوش‌حساب شوند.
برخی ایرلاین‌ها اصلا برای پرداخت بدهی‌های خود حاضر مذاکره نمی‌شوند
وی با تاکید بر اینکه امیدواریم جدیت دستگاه‌های قضایی باعث تغییر رفتار ایرلاین‌ها در پرداخت بدهی‌های خود به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران شود به پایگاه خبری وزارت راه اظهار کرد: مشکل اصلی این است که برخی ایرلاین‌ها برای مذاکره و پرداخت بدهی خود اصلا حضور پیدا نمی‌کنند و تصور می‌کنند خدماتی که به مردم ارائه می‌دهند هنر خاص و فراتر از وظایف قانونی آنها است ضمن اینکه در برابر پرداخت بدهی‌های خود از عباراتی خاصی استفاده می‌کنند که به هیچ وجه منطقی به نظر نمی‌رسد.
ایرلاین‌های خوش‌حساب به مردم معرفی می‌شوند
مه آبادی ادامه داد: به رغم همه این مشکلات اما مجدد از ایرلاین‌ها درخواست می‌کنیم نسبت به پرداخت بدهی‌های خود اقدام کنند که البته برخی ایرلاین‌ها حضور پیدا کردند و به زودی اسامی ایرلاین‌های خوش‌حساب را به معرفی خواهیم کرد که تفاوتی بین ایرلاین‌های بدحساب و خوش‌حساب قائل شویم.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: به دلیل سفرهای نوروزی و دوران پیک مسافری هیچ محدودیتی برای شرکت‌های هواپیمایی بدحساب ایجاد نکردیم اما در سال جاری با جدیت با این موضوع برخورد می‌کنیم و به ایرلاین‌های بدحساب خدمات عمومی نخواهیم داد و از مردم نیز خواهیم خواست از این خطوط هوایی استفاده نکنند.
وی افزود: البته بیشتر ایرلاین‌های خوش‌حساب نیز که برای پرداخت بدهی‌های خود اقدام کردند چک‌های مدت دار ارائه دادند.
آمارها نشان می دهد در ۹ ماه اول سال گذشته ۹۰۰ ولادت و فرزندآوری در میان مردان بالای ۷۰ سال رخ داده و همچنین ۸ هزار ازدواج درزنان و مردان بالای ۶۰ سال نیز به ثبت رسیده است.
به گزارش مهر، افزایش سن امید به زندگی و امکانات باعث افزایش ازدواج در میان افراد سالمند و پیرمردها و پیرزن ها شده است به طوری که آمار ثبت احوال نشان می دهد که در سال گذشته ازدواج این افراد درصدی از آمارهای ازدواج در تمامی سنین را به خود اختصاص داده است که البته شاید تعداد آنها کم باشد اما باز هم نشان دهنده امید و زندگی و سلامت در میان این افراد است.
۹۰۰ مرد بالای ۷۰ سال در سال ۹۴، پدر شدند
علی اکبر محزون مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: نکته جالب توجهی که در میان آمارها وجود دارد این است که ۹۰۰ ولادت در سال ۹۴ مربوط به پدران بالای ۷۰ سال است.
وی گفت: استان‌ سیستان و بلوچستان با ۲۴۷ ولادت، ۲۷.۴ درصد کل ولادت‌های مربوط به پدران این سن در کل کشور را به خود اختصاص داده است و پس از آن نیز خراسان رضوی با ۹۱ ولادت و خوزستان با ۶۹ ولادت در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.
۲۰۹ مورد ولادت مربوط به مادران بیش از ۴۹ سال
مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال همچنین به فرزندآوری مادران ۴۹ سال به بالا اشاره کرد و گفت: ۲۰۹ مورد ولادت در ۹ ماهه سال قبل به ثبت رسیده که میانگین سنی مادران بیش از ۴۹ سال بوده است.
محزون گفت: همچنین ولادت‌های مربوط به زنان ۴۵ تا ۴۹ سال ۲ هزار و ۱۶۵ مورد بوده که با در نظر گرفتن ولادت‌های زنان بالای ۴۹ سال، در مجموع ولادت‌های بالای ۴۵ سال، ۲ هزار و ۳۷۴ مورد ثبت شده است.
وی در مورد ازدواج افزاد بالای ۶۰ سال نیز گفت: از کل ۵۲۰ هزار و ۲۴۰ ازدواج در ۹ ماهه سال ۹۴، ۷ هزار و ۸۶۸ مورد مربوط به مردان بالای ۶۰ سال و هزار و ۱۷۴ مورد نیز مربوط به زنان بالای ۶۰ سال بوده که در دفاتر رسمی به ثبت رسیده است.
براساس آمارهای ۹ ماهه سال ۹۴ سازمان ثبت احوال، بیشترین ترکیب طلاق ثبت شده ( در گروه سالمندان) مربوط به مردان گروه سنی ۵۵ تا ۵۹ سال و زنان گروه سنی ۵۰ تا ۵۴ سال بوده که ۸۹۸ مورد به ثبت رسیده است.
همچنین طلاق در میان مردان ۶۵ تا ۶۹ سال و زنان ۵۵ تا ۵۹ سال نیز ۱۹۹ مورد رخ داده و در میان مردان ۷۰ تا ۷۴ سال و زنان ۵۵ تا ۵۹ سال میزان ثبت طلاق ۱۲۲ مورد بوده است.
از سوی دیگر آمار طلاق در میان مردان سالمند ۷۵ ساله و بیشتر با زنان ۵۵ تا ۵۹ سال نیز ۱۹۱ مورد ثبت شده و ثبت طلاق در میان مردان همین سن با زنان گروه سنی ۵۰ تا ۵۴ سال ۱۸۱ مورد بوده است.
آیا می توان با خوابیدن وزن کم کرد؟ اگرچه این موضوع کمی عجیب به نظر می‌رسد، اما بر اساس تحقیقات جدید دانشگاه هاروارد، خواب می‌تواند بر روی کاهش وزن شما تاثیر داشته باشد.

به گزارش مجله سلامت، بر اساس تحقیقات جدید دانشگاه هاروارد، خواب می‌تواند بر روی وزن شما تاثیر داشته باشد. برای انجام این مطالعه، محققان عادت خواب بیش از ۱۳۳۳۵۳ زن سالم را مورد بررسی قرار دادند. این تحقیق نشان داد، زنانی که خواب بهتری داشتند، ۴۵ درصد نسبت به سایر افراد کمتر به بیماری دیابت نوع ۲ مبتلا می‌شدند.
دیر خوابیدن ممکن است باعث ایجاد چاقی شود
زمانی که ریتم شبانه روزی شما آشفته می‌شود، بدن هورمون گرلین بیشتری ترشح خواهد کرد. این هورمون مسئول افزایش اشتها در افراد است و می‌تواند باعث ایجاد پرخوری و در نهایت افزایش وزن شود. با افزایش وزن، خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ افزایش پیدا می‌کند. همچنین نداشتن یک خواب آرام و خوب می‌تواند سطح هورمون لپتین که مسئول احساس سیری در بدن است را کاهش دهد.مطالعات انجام شده در کلینیک مایو نشان می‌دهد، زمانی که افراد ۸۰ دقیقه از خواب شبانه روزی خود را کم می‌کنند، ۵۴۹ کالری بیشتر از سایر افراد دریافت خواهند کرد. این موضوع نشان دهنده افزایش وزن است.
مطالعات انجام شده در دانشگاه شیکاگو نشان می‌دهد، افرادی که در شبانه روز ۸.۵ ساعت می‌خوابند دوبرابر بیشتر از افرادی که ۵.۵ ساعت می‌خوابند چربی خود را از دست می‌دهند. حتما از خودتان می پرسید، چرا سه ساعت خواب اضافه می‌تواند باعث سوزاندن چربی بیشتر شود؟. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که، مشکلات خواب می‌تواند سطح هورمون استرس یعنی کورتیزول را افزایش دهد که همین امر می‌تواند منجربه ایجاد التهاب و مشکلات انسولینی شود. هردوی این موارد به افزایش وزن مرتبط هستند. در حقیقت مطالعات منتشر شده نشان می‌دهد که، تنها ۴ روز محرومیت از خواب می‌تواند حساسیت بدن به انسولین را کاهش دهد و چربی بیشتری در بدن ذخیره گردد. با این وجود یک خواب شبانه راحت تنها چیزی نیست که شما برای کاهش وزن نیاز دارید، هرچند موضوع بسیار مهمی است. زمانی که صحبت از کاهش وزن به میان می‌آید، باید به این نکته توجه داشته باشید که فاکتورهایی همچون ورزش، رژیم غذایی و خواب به همراه یکدیگر موثر خواهند بود.
چگونه خواب می‌تواند باعث کاهش وزن شود
به گزارش سیمرغ، زمانی که می‌خواهید کاهش وزن داشته باشید، باید خواب مناسب و کافی را مدنظر قرار دهید. اما خواب بیش از حد نیز می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد. قوانین زیر را دنبال کنید تا بتوانید وزن بیشتری کم نمایید:
1-
در شبانه روز ۶.۵ تا ۸.۵ ساعت خواب مناسب داشته باشید.در یک مطالعه انجام شده، زنانی که بین ۶.۵ تا ۸.۵ ساعت خواب داشتند؛ خطر افزایش وزن کمتری نیز آن‌ها را تهدید می‌کرد.
2-
در یک زمان مشخص بخوابید. زمانی که می‌خواهید بدن خود را برای کاهش وزن آماده کنید، بهتر است یک برنامه منظم برای خواب خود داشته باشید. سعی کنید همیشه در یک زمان مشخص بخوابید.
3-
دمای اتاق را کم کنید.خوابیدن در یک اتاق خنک‌تر باعث می‌شود، بدن چربی بیشتری بسوزاند. اینکار همچنین باعث بهبود حساسیت به انسولین نیز می‌گردد.
4-
سعی کنید اتاق را تاریک‌تر نگه دارید. زنانی که در اتاق تاریک می‌خوابند، ۲۱ درصد کمتر از سایر افراد به چاقی مبتلا می‌شوند.
5-
تمامی ابزارهای هوشمند خود را کنار بگذارید. حتما شما هم شنیده‌اید که استفاده از دستگاه‌های هوشمندی همچون موبایل و تبلت می‌تواند خواب شما را تحت تاثیر خود قرار دهد. نور حاصل از این دستگاه‌های هوشمند می‌تواند سطح ملاتونین را تحت تاثیر قرار دهد. مطالعات انجام شده در دانشگاه گرانادای اسپانیا نشان می‌دهد که، کاهش سطح ملاتونین می‌تواند باعث افزایش وزن در افراد گردد. حداقل سی دقیقه قبل از خواب دستگاه‌های هوشمند خود را خاموش کنید.
6-
سایر فاکتورها را فراموش نکنید. مصرف غذاهای سالم و حرکات بدنی مختلف می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.