گزیده ها قسمت دوم

گزیده ها قسمت دوم 14 فروردین - 95
دور جديد تحريم هاي آمريكا عليه ايران كليد خورد
به بهانه واهي فعاليت هاي موشكي
آمريکا بدون توجه به تعهدات خود ذيل برجام، دور جديدي از تحريم ها عليه ايران را به بهانه واهي فعاليت هاي موشکي کليد زد.
    
دفتر کنترل دارايي هاي خارجي وزارت خزانه داري آمريکا شخصيت هاي حقيقي و حقوقي حامي برنامه موشکي بالستيک ايران و شرکت هواپيمايي ماهان را تحريم کرد.
    
دفتر کنترل دارايي هاي خارجي وزارت خزانه داري آمريکا دو شرکت مستقر در ايران در ارتباط با برنامه موشکي بالستيک اين کشور، دو فرد و دو شرکت مستقر در انگليس و دو شرکت مستقر در امارات عربي متحده را که به تلاش هاي شرکت ماهان براي دورزدن تحريم ها کمک کرده اند در فهرست تحريم قرار داد.
    
همچنين وزارت دادگستري آمريکا عليه هفت تن از اتباع ايراني به بهانه آنچه حمله سايبري سه سال پيش به سدي در شمال نيويورک و همچنين دهها بانک خواند، اعلام جرم کرد.
    «
لورتا لينچ» دادستان کل آمريکا در کنفرانس خبري ادعا کرد که اقدامات اين هفت ايراني دهها ميليون دلار خسارت به بار آورده است.
    
با اين حال مسئول دايره سايبري و عمليات ويژه اف بي آي آمريکا در اظهاراتي متناقض گفت: اين حملات فعاليت سد را مختل نکرده اما از آن جهت مهم است که توانايي هکرهاي ايراني را در دسترسي به سيستم هاي کنترل صنعتي آمريکا نشان مي دهد.
    
آمريکا زمستان سال گذشته نيز در تصميمي که از سوي مقامات دستگاه ديپلماسي کشورمان نقض برجام خوانده شد، يازده شخص و شرکت ايراني و خارجي را تحريم و محدوديت صدور ويزاي آمريکا را عليه مسافران به ايران برقرار کرد.
    
اين در حالي است که جمهوري اسلامي ايران تاييد برجام را مشروط به اين کرده است که در دوره هشت ساله اجراي برجام، هيچ يک از کشورهاي پنج بعلاوه يک حق ندارند به هر بهانه و در هر سطحي تحريم جديد عليه ايران وضع کنند.
         
ادامه سريال دبه هاي غربي در اجراي برجام
    
خبرگزاري «رويترز» نوشت که آمريکا و هم پيمانان اروپايي آن در نامه اي مشترک به بان کي مون مدعي شدند که ايران با آزمايش موشک هاي بالستيک در تقابل با قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد عمل کرده است.
    
آمريکا، انگليس، فرانسه، آلمان در اين نامه خطاب به «بان کي مون» دبير کل سازمان ملل متحد و «رومان اويارزون مارشسي» سفير اسپانيا در سازمان ملل، آمده است آزمايش هاي موشکي بالستيک اخير ايران «در تقابل» و «ناسازگار» با قطعنامه 2231 شوراي امنيت است.
    
به گزارش فارس، در ادامه اين نامه با بيان اين ادعا که موشک هاي آزمايش شده ايران «ذاتاً قابليت حمل سلاح هسته اي را دارد»، از شوراي امنيت سازمان ملل متحد خواسته شده است که «پاسخ هاي مناسب» به آزمايش موشکي اخير ايران را بررسي کند.
    
به نوشته رويترز، ديپلمات هاي شوراي امنيت نيز خود اذعان دارند که توجيهات مطرح شده براي اعمال تحريم هاي تازه عليه ايران به بهانه رزمايش موشکي، ضعيف است، چراکه با متن قطعنامه همخواني ندارد.ديپلمات هاي غربي مي گويند محکوميت از سوي شوراي امنيت مي تواند سکوي پرتاب قانوني اي در اختيار کشورهاي اروپايي قرار دهد تا تحريم هاي جديد يکجانبه عليه ايران را مورد بررسي قرار دهند.
         
هشدار کنگره به اوباما در استفاده از دلار در تجارت با ايران
    
به گزارش تسنيم، برخي از اعضاي کنگره آمريکا با اشاره به احتمال استفاده از دلار در معاملات تجاري با ايران در اين باره هشدار دادند.
    
در همين حال،«پل رايان» رئيس مجلس نمايندگان آمريکا در بيانيه اي اعلام کرد: باتوجه به اينکه ايران با آزمايش هاي موشکي بالستيک خود به تضعيف روح توافقنامه هسته اي اين کشور ادامه مي دهد، دولت اوباما بايد از مسير کمک به باز شدن راه هاي تجارت براي اين کشور کنار برود.
خبر ويژه 
راز تعليق سفر روحاني دلايل امنيتي يا تحريم هاي پسابرجامي؟!
رئيس جمهور اتريش مي گويد تعليق سفر روحاني به وين به خاطر دلايل امنيتي نبوده است. فيشر مي گويد با تعليق انجام گرفته، سفر روحاني ديگر در دوره رياست جمهوري وي (فيشر) نخواهد بود. فيشر همچنين به شکل سربسته گفته است که برخي تحريم ها همچنان برقرار است و اتريش به تنهايي کاري نمي تواند بکند.
    
هاينتس فيشر در مصاحبه با تلويزيون اتريش گفته است: سفر روحاني براي اتريش و ايران، ديدار مهم و ارزشمندي بود و بنابراين از تعويق آن متاسفم. آنچه براي من مشخص و واضح است، اگر مسئله نگراني هاي امنيتي باشد، اين به خود ايران و تصميمش بازمي گردد. ارزيابي من آن است که مخاطرات امنيتي وجود نداشت.
    
وي افزود: پليس اتريش به صراحت اعلام کرد همه اقدامات لازم را با در نظر گرفتن تدابير بسيار شديد امنيتي و استانداردهاي مدنظر، مطابق ديدارهاي روساي جمهور روسيه، چين و حتي چند سال قبل، کنفرانس اروپا و آمريکا که با شرکت جرج بوش، رئيس جمهور پيشين آمريکا در اتريش برگزار شد، تدارک ديده شده بود، به همين خاطر برايم محرز است که شرايط امنيتي ممتاز و از بوته آزمون درآمده اي براي اين سفر پيش بيني شده بود.
    
فيشر گفت: فرض من بر آن است ديداري که به تعويق افتاده اما لغو نشده است، ديگر در دوران رياست جمهوري ام ]تا اواسط تير 1395 [ برگزار نمي شود بلکه در دوران رئيس جمهور آينده اتريش که جانشين من است، برگزار خواهد شد. و در اين صورت لازم است همه چيز دوباره برنامه ريزي شود.
    
فيشر همچنين در مصاحبه با صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران گفت معلوم نيست لغو همه تحريم هاي غرب عليه ايران چه قدر طول مي کشد.
    
وي گفت: «اتريش به تنهايي نمي تواند تحريم ها را لغوکند. اتحاديه اروپا هم نمي تواند به تنهايي چنين کند، اما اين جامعه جهاني است که بايد چنين کند... آمريکا هم در اين زمينه نقش دارد 
    
وي مي افزايد: اختصاصاً درباره سوئيفت بايد بگويم که هنوز مذاکراتي در اين زمينه در جريان است.
    
به گزارش بي بي سي کريس بک ماير، معاونت هماهنگي تحريم هاي ايران در وزارت امور خارجه آمريکا، هفته پيش در جريان سفري به دوبي گفت بانک هاي آمريکايي حق ندارند با ايران معامله اي داشته باشند و بانک هاي خارجي هم در عمل نمي توانند به دلار با ايران معامله کنند، چرا که دلار آنها بايد از سيستم مالي آمريکا عبور کند.
    
يادآور مي شود سفر روحاني به ايتاليا و فرانسه هر چند باتبليغات گسترده همراه بود اما به اعتبار تداوم تحريم ها و شيطنت ها و فشارهاي آمريکا، واجد نتايج اقتصادي واقعي براي کشورمان نبود و در حد حرف و حديث- چند تفاهم نامه فاقد ارزش و اعتبار حقوقي- باقي ماند. همان زمان در رسانه هاي اروپايي گفته شد که سايه سنگين تحريم هاي آمريکا که بارها موجب جريمه هاي چند ميلياردي براي شرکت ها و بانک هاي اروپايي شده، همچنان برقرار است و توافق برجام تغيير جدي و محسوسي در اين زمينه ايجاد نکرده است.
    
در همين حال برخي نشريات اتريش مجوز دادن دولت اين کشور به اپوزيسيون جمهوري اسلامي براي انجام تظاهرات در حين سفر روحاني به وين را علت لغو سفر عنوان کرده اند.
خبر ويژه 
خامنه اي برجام 2 را در زباله دان انداخت
«رهبر جمهوري اسلامي، برجام 2 را در زباله دان تاريخ انداخت و روحاني رئيس جمهور نيز با پس گرفتن سخنان قبلي درباره برجام2، آب پاکي را روي دست اصلاح طلبان ريخت و گفت دولت به طور کامل از رهنمودهاي رهبري تبعيت مي کند».
    سايت ضدانقلابي گويانيوز ضمن انتشار مطلب فوق نوشت: روحاني در پيام نوروزي خود از برجام 2 در فضاي سياسي داخلي سخن به ميان آورده بود. اما بيان او مستثني از سخنان قبلي وي نبود. در اين راستا داستان غم انگيز «اشرفي اصفهاني» از زبان «عبدالواحد موسوي لاري» بسي شنيدني است. موسوي لاري در بيست و چهارم بهمن ماه نود و چهار گفته بود؛

    «آقاي اشرفي اصفهاني که در مصاحبه اي گفته بود که آقاي روحاني مي خواهد پيش رهبري برود و براي رد صلاحيت ها درخواست حکم حکومتي کند؛ هنگامي که آقاي اشرفي اصفهاني آمد آن حرف را زد که ايشان بايد برود حکم حکومتي از رهبري بگيرد. من از آقاي اشرفي پرسيدم که داستان چيست؟ اشرفي اصفهاني گفت آقاي روحاني از اين حرف من آنچنان ناراحت شد و آنچنان دادي در جلسه سر من کشيد و گفت: «مگر ما وکيل اين همه رد صلاحيت شده هستيم، هر کس مشکلي دارد خودش برود با شوراي نگهبان حل کند. چرا من بايد براي يک عده که معلوم نيست بعدا قرار است چکاري انجام دهند، کليت دولت را هزينه کنم. شما هم برويد اين حرفتان را پس بگيريد. من براي هسته اي و فشاري که تحمل کردم، نرفته ام حکم حکومتي بگيرم يا کارهاي ديگري انجام دهم».

    گويانيوز مي افزايد: (آيت الله) خامنه اي رهبر جمهوري اسلامي درباره برجام 2 متذکر شد در قضيه هسته اي توافق شد و اسم اين را گذاشتيم برجام؛ برجام ديگري در قضاياي منطقه، برجام ديگري در قضاياي قانون اساسي کشور؛ برجام دو و سه و چهار و الي غير ذلک بايستي به وجود بيايد تا ما بتوانيم راحت زندگي کنيم. اين منطقي است که سعي مي کنند اين منطق را در بين نخبگان جامعه و از سوي نخبگان جامعه به افکارعمومي جامعه منتقل کنند. معناي اين حرف چيست؟ معناي اين حرف اين است که جمهوري اسلامي از مسائل اساسي اي که به حکم اسلام و به حکم برجستگي هاي نظام جمهوري اسلامي پايبند به آنها است، صرف نظر کند... در همين توافقي هم که ما با آمريکايي ها در قضيه پنج به علاوه يک و مسئله هسته اي کرديم، آمريکايي ها به آنچه وعده داده بودند عمل نکردند و کاري را که بايد مي کردند انجام ندادند. بله، به تعبير وزير خارجه محترم ما، روي کاغذ کارهايي را انجام دادند اما از راه هاي انحرافي متعدد، جلوي تحقق مقاصد جمهوري اسلامي را گرفتند. شما نگاه کنيد امروز در سرتاسر کشورهاي غربي و کساني که تحت تاثير آنها هستند، همچنان معاملات بانکي ما دچار مشکل است، بازگرداندن ثروتهاي ما در بانک هاي آنها دچار مشکل است، معاملات گوناگون تجاري اي که احتياج به دخالت بانک ها دارد دچار مشکل است؛ وقتي دنبال مي کنيم، تحقيق مي کنيم و مي گوييم چرا اين جور است، معلوم مي شود از آمريکايي ها مي ترسند».

    نويسنده ادامه مي دهد: رهبر جمهوري اسلامي بي هيچ پرده پوشي، بالفور و بي پرده تمامي مدعيات درباره برجام 2 هم پيچيده، مچاله کرده و در زباله دان انداخت. او حتي خط بطلاني بر ادعاهاي اقتصادي و نتايج برجام هسته اي هم کشيد.

    گويانيوز خاطر نشان کرد: پرده آخر ماجرا در قاعده قدرت جمهوري اسلامي همان گونه که مي بايد از آب درمي آمد درآمد. روحاني آب پاکي را بر دست و اذهان اصلاح طلبان ريخت و با فصل الخطاب خواندن رهبر جمهوري اسلامي گفت: «تضعيف رهبري تضعيف همه ما است. با صراحت اعلام مي کنم که رهبري، رهبر همه ماست. طبق معيارهاي شرعي، قانوني و ملي، دولت به طور کامل از رهنمودهاي رهبري تبعيت مي کند و هر زماني که دستور بدهند، عينا درصدد تحقق آن خواهيم بود. عظمت رهبري عظمت همه ما، عظمت نظام و کشور است و تضعيف ايشان، تضعيف همه ما، کشور و نظام است» در اين سخنان معنايي عميق نهفته است. روحاني نه تنها سخنان پيشين خود در ارتباط با برجام را پس گرفت، بلکه اعتراف نمود هر آنچه اجرايي است که رهبر عالي جمهوري اسلامي بگويد.
اظهارات ضدمنافع ملي هاشمي خطاست يا خط است؟!
تلاش ناشيانه تيم رسانه اي زنجيره اي براي سرپوش گذاشتن بر ماجراي توئيت جنجالي و خلاف منافع ملي هاشمي رفسنجاني ابعاد جديدي از اين ماجرا را افشا کرد.
    چندي پيش «حساب رسمي پايگاه اطلاع رساني هاشمي رفسنجاني» در توئيتر اقدام به نشر توئيت بي سابقه اي کرد که در آن با آزمايش هاي موشکي سپاه پاسداران و فراتر از آن يعني صنايع موشکي کشور، نوشته بود: «دنياي فردا، دنياي گفتمان هاست نه موشک ها...»!

    رهبر معظم انقلاب روز 11 فروردين 1395 در ديدار مداحان صراحتاً فرمودند «اين که بعضي ها بيايند بگويند «فرداي دنيا، فرداي مذاکره است، فرداي موشک نيست»، اين حرف اگر از روي ناآگاهي گفته شده باشد، خب ناآگاهي است، اگر از روي آگاهي گفته شده باشد، خيانت است. چطور ]چنين چيزي[ ممکن است؟ اگر چنانچه نظام جمهوري اسلامي دنبال علم برود، دنبال فناوري برود، دنبال مذاکره سياسي برود، دنبال کارهاي گوناگون تجاري و اقتصادي برود- که همه اينها لازم است- اما قدرت دفاعي نداشته باشد، توانايي دفاع کردن نداشته باشد، هر بي سروپايي و ]هر[ دولت فزرتي کذايي اي او را تهديد مي کند که اگر فلان کار را نکرديد، ما موشک مي زنيم؛ خب اگر شما امکان دفاع نداشته باشيد، مجبوريد عقب نشيني کنيد

    ايشان در قسمتي ديگر از بياناتشان با اشاره به مواضع يکي از رجال دولت موقت در اوايل پيروزي انقلاب اسلامي که معتقد بود جنگنده هاي اف-14 به کار کشور نمي آيد و بايد آنها را پس بدهيم، پيام هاشمي را با آن مقايسه کردند و افزودند: «چند صباح بعدش، جنگ ايران و عراق پيشامد کرد و حمله کردند به ما و معلوم شد که ما چقدر احتياج داريم به همين وسايلي که داريم؛ همين اف-14 و همين اف-4 و امثال اينها. امروز هم بعضي ها همين آهنگ را پيش گرفته اند که موشک چيست، موشک مي خواهيم چه کار کنيم، روزگار روزگار موشک نيست! پس روزگار چيست آقا؟

    به گزارش رجانيوز به دنبال اين اظهار نظر صريح، سايت انتخاب وابسته به جريان مدعي اعتدال، ارتباط حساب توئيتري هاشمي با وي را به کلي منکر شد و آن را بي ارتباط با هاشمي و دفترش دانست!

    در اين اقدام که در ديگر رسانه هاي حامي هاشمي همچون ايسنا و عصر ايران هم بازنشر يافت، توجه به اين مسئله نشده است که در شناسنامه توئيتر هاشمي، لينک سايت رسمي دفتر او به ثبت رسيده و عنوان شده که اين حساب توئيتري، «حساب رسمي پايگاه اطلاع رساني آيت الله هاشمي» است. متقابلاً تبليغات و لينک اين حساب توئيتري در پايگاه اطلاع رساني آقاي هاشمي يافت شد که به کلي ناقض عقب نشيني رسانه هاي حامي هاشمي رفسنجاني بود و حال آنکه سايت رسمي هاشمي بارها به اين حساب کاربري استناد کرده بود.

    پس از روشن شدن رسميت حساب توئيتري مذکور، تيم رسانه اي هاشمي رفسنجاني در اقدامي متناقض در حسابي که «جعلي» و «خودسر» ناميده شده بود، پيام اصلاحيه اي را با اين مضمون منتشر کرد که «توئيت قبل تقطيع شده بود: دنياي فردا، دنياي گفتمان هايي نظير انقلاب اسلامي است، نه موشک هاي قاره پيما و بمب هاي هسته اي...» اما نکته قابل توجه آنجا بود که رسانه هايي که پيش از اين، حساب کاربري هاشمي را بي ارتباط به او و دفترش دانستند، شروع به انعکاس توئيت اصلاحي اين حساب که پيش از اين جعلي مي خواندند کرده اند! به نظر مي رسد لازم باشد بجاي تلاش ناشيانه تاييد و تکذيب، هاشمي رفسنجاني و تيم او دست به يک بازبيني در مباني نظري و اعتقادي خود بزنند تا روشن شود که کدام مباني اين جريان فکري و سياسي را به اعلام و تبليغ مواضعي اينچنين خلاف منافع ملي کشانده است.

    آنچه در اين ميان قابل تامل است اينکه انتشار موضع سوال برانگيز هاشمي بازتاب منفي بسياري در محافل بيگانه پيدا کرده بود اما با اين وجود و تا قبل از عتاب رهبر معظم انقلاب، تيم رسانه اي هاشمي کمترين تلاشي براي تغيير و اصلاح آن سخن دشمن پسند هاشمي درباره موشک ها نکرده بودند. از سوي ديگر آنچه ترديد و بدگماني را بيشتر مي کند، سوابق مشابه در رفتار و گفتار هاشمي است؛ از راه دادن عبدالحسين هراتي (فتنه گر هتاک عليه امام خميني و حامي نهضت آزادي) به عنوان مشاور ويژه در ملاقات هاي خارجي هاشمي و انتصاب وي به مديرکلي مرکز اسناد دانشگاه آزاد تا وساطت فائزه هاشمي و ملاقات شماري از اعضاي ضد انقلاب گروهک موسوم به انجمن دفاع از آزادي مطبوعات با هاشمي.

    هاشمي پيش از اين نيز در مصاحبه ها و اظهارنظرهاي مخدوش، بازي جنجال خلاف رسانه اي و سياستمداران آمريکايي براي انتساب کاربرد تسليحات شيميايي به دولت سوريه را خورده و همين ادعا را تکرار کرده بود همچنان که در ماجراي سربرآوردن داعش در موصل، هاشمي با ادبياتي مشابه ادبيات آمريکايي مدعي شد ظهور داعش محصول سياست هاي فرقه گرايانه دولت عراق است؛ در حالي که داعش به سني ها و کردها نيز رحم نکرد.

    هاشمي رفسنجاني چندي بعد در مصاحبه اي ادعا کردحمله صدام به ايران به خاطر اين بود که افراطيون در ايران ]که طبيعتاً امام پيشاهنگ آنهاست[ از صدور انقلاب سخن گفتند و صدام ترسيد و حمله کرد(!) اما بدتر از همه مصاحبه وي با سايت اميد هسته اي بود که براي ادعاي دروغ محافل غربي مبني بر اراده ايران براي توليد سلاح هسته اي، بهانه جور کرد و به طور ويژه مورد استقبال نشريات صهيونيستي قرار گرفت. هاشمي در اين مصاحبه مدعي شده بود: در سفر پاکستان مي خواستم با عبدالقديرخان ديدار کنم اما به من نشان ندادند. او معتقد بود کشورهاي اسلامي بايد بمب اتم داشته باشند»، «در سال 61 ذهنيت مان اين بود که بايد خود را به عوامل بازدارنده مسلح کنيم» و «درست است که ما اجازه رفتن به طرف سلاح هسته اي را نداريم، ولي اگر شرايطي پيش بيايد و ضرورتي پيدا کند و يا دشمني پيدا کنيم که بخواهد از اين سلاح استفاده کند، قدرت ما محفوظ است

    در پي اين سخنان روزنامه صهيوينستي هاآرتص نوشت: رئيس جمهور پيشين ايران اعتراف کرد که ايران همواره، به طور پنهانکارانه اي به دنبال بمب اتمي بوده است. اکبر هاشمي هدف از برنامه هسته اي ايران را بازدارندگي در سايه جنگ طولاني مدت با عراق اعلام کرده است.

    پايگاه راديو سراسري رژيم صهيونيستي نيز در گزارشي با عنوان «گزارشات نشان مي دهد يک رئيس جمهور سابق اعتراف کرده ايران به دنبال بمب هسته اي است» نوشت: «رفسنجاني در مصاحبه اي گفت که برنامه هسته اي ايران با قصد کسب قابليت ساخت سلاح هسته اي شروع به کار کرده است و گفته که «اوايل که شروع کرديم، در جنگ بوديم و دنبال اين بوديم که چنين امکاني براي روزي که دشمن ما بخواهد از سلاح هسته اي استفاده کند، داشته باشيم

    تکرار پالس هاي غلط به دشمن و سخنان مسئله ساز براي کشور از جنس اين گفتار و رفتار، نگراني هاي جدي نسبت به آلوده بودن محيط تغذيه اطلاعاتي و خبري هاشمي (دفتر و مشاوران) را در کنار علاقه گاه و بيگاه شخص وي براي متمايز و متفاوت ديده شدن از سوي بيگانگان را به وجود آورده است.

    يادآور مي شود در پي انتشار توئيت اخير هاشمي، پاسخ هاي قابل تاملي در فضاي مجازي منتشر شده است از جمله اينکه: 

    - آقاي هاشمي گفته است دنياي آينده، جهان گفت وگوست نه موشک. پيشنهاد ميشه ايشون بهمراه جناب روحاني و ظريف براي گفت وگو با داعش و جلوگيري از نزديک شدنشان به مرزهاي ايران به عراق يا سوريه اعزام بشن. هرچي نباشه اساتيد گفت وگو و مذاکره اند آقايون. 

    - متاسفانه آقاي هاشمي درک درستي از مفهوم «گفتمان» ندارد و يحتمل مرحوم ميشل فوکو با شنيدن اين جمله قسار (دنياي آينده دنياي گفتمان هاست نه موشک) در گور خود در حال ويبره زدن است. در بين آن همه خدم و حشم نيز کسي نبوده است که به او بگويد، موشک نيز خود محصول گفتمان است؛ گفتمان قدرت نظامي و چنگال و دندان نشان دادن حيوانيت مدرن که از آن سو ضرورت آمادگي و مقابله با اين حيوانيت را اقتضا مي کند.

    آيت الله که از قضاي روزگار مفسر قرآن هم هست، آيه «واعدوا لهم مااستطعتم من قوه ترهبون به عدوالله و عدوکم» را چگونه تفسير مي کند؟ با همان درک غلط و عوامانه از مفهوم گفتمان همچنين بايد پرسيد از کدام شواهد به اين نتيجه رسيديد که دنياي آينده دنياي گفتمان! است. از حملات تروريستي؟ از موج توهين به اسلام و اسلام هراسي؟ از سرکوب مسلمانان در بحرين و يمن و نيجريه؟ از اعدام شيخ نمر؟ اتفاقاً دنياي آينده دنياي مواجهه صريح تر و بي پرده تر حق و باطل است.