گزیده ها قسمت سوم

گزیده ها قسمت سوم . 13 فروردین -95
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم از کشته شدن یک نفر و مجروح شدن 11 نفر دیگر بر اثر انفجار کپسول خبر داد.
به گزارش فارس، محمدرضا حسنی  با اشاره به حوادث هفته گذشته قم گفت: انفجار کپسول در یکی از مهمانسراهای قم منجر به کشته شدن یک نفر و مجروح شدن 11 نفر دیگر شد.وی افزود: این حادثه در مهمانسرایی در خیابان قم‌نو روی داد که در آن یک کودک سه ساله جان باخت و 11 نفر دیگر مجروح شدند.
رئیس اورژانس قم اضافه کرد: 10 نفر از مجروحان این حادثه به مرکز درمانی نکویی و یک نفر دیگر نیز به مرکز درمانی آیت‌الله گلپایگانی منتقل شدند.
حسنی از واژگونی خودرو در محور سلفچگان - دلیجان خبر داد و گفت: این حادثه منجر به فوت در دم راننده خودرو شد.
وی یادآور شد: با وقوع این حادثه دومین فوتی تصادفات جاده‌ای در سال جدید رقم خورد.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم اضافه کرد: استفاده از گاز پیک نیک در کابین عقب کامیون منجر به حریق شد.
حسنی بیان کرد: در این حادثه 6 نفر اعضای خانواده دچار سوختگی شده و کامیون نیز طعمه حریق شد.
رئیس اورژانس قم در ادامه اظهار کرد: از زمان شروع طرح نوروزی تا روز گذشته 166 مورد تصادف روی داده است که این تصادفات 277 مجروح بر جای گذاشته است.
حسنی اعلام کرد: از این تعداد 36 مجروح در محل حادثه درمان شده و 241 مجروح نیز از طریق اورژانس زمینی و هوایی به مراکز درمانی منتقل شدند.
وی برخورد شدید پراید با پژو را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: این حادثه در محور قم - جعفریه روی داد که منجر به مجروح شدن 11 نفر شد.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم اضافه کرد: این حادثه همچنین با کشته شدن یک کودک هشت ماهه همراه بود که با وجود انجام احیا در مسیر و بیمارستان‌، این کودک جان خود را از دست داد.
حسنی با اشاره به وقوع حوادث گازگرفتگی در این ایام یادآور شد: مسمومیت دو نفر با گاز co از حوادث این مدت بوده است.
وی ادامه داد: این حادثه به علت استفاده از گاز پیک نیک در چادر مسافرتی روی داد که مسموم شدگان حادثه در محل درمان شدند.
رئیس اورژانس قم بیان کرد: آمار مسموم شدگان با گاز مونوکسید کربن از ابتدای سال جدید تا کنون به 20 نفر رسیده است.
حسنی از برخورد شدید دو خودرو به عنوان حادثه دیگر این مدت یاد کرد و گفت: این حادثه در جاده نیزار روی داد.
وی اضافه کرد: 10 نفر در این حادثه مجروح شدند که 6 دستگاه آمبولانس اورژانس برای انتقال این مجروحان به محل حادثه اعزام شدند.
رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در اظهاراتی متناقض ضمن تأکید بر مخالفت خود با خشونت و قتل، اعلام کرد که حاضر است بر سر میز مذاکرات در هر مکان و زمانی با بنیامین نتانیاهو دیدار کند.
به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در مصاحبه با شبکه دو تلوزیون رژیم صهیونیستی گفت: دستگاه امنیت فلسطین همواره کیف‌های دانش آموزان را در داخل مدارس برای یافتن چاقوهایشان بازرسی می‌کند. دستگاه‌های امنیتی ما در یک مدرسه 70 چاقو را در کیف‌های دانش آموزان یافتند.
وی افزود: زمانی که یک کودک چاقویی را برای اجرای عملیات با خود حمل می‌کند از پدر یا برادرش مشورت نمی‌گیرد و هیچ شخص عاقلی امکان ندارد وی را به اجرای این عملیات تشویق کند.
عباس درباره کشته شدن یک جوان فلسطینی به دست سرباز اسرائیلی در شهر الخلیل گفت: این عملیات کاملا غیرانسانی بود. من نمی‌خواهم مفهوم غیرانسانی بودن را به تمامی اسرائیلی ها تعمیم دهم چرا که در بین آن‌ها انسان‌هایی هم وجود دارند.
محمود عباس درباره اتهاماتی که اسرائیل به وی درخصوص تحریک به خشونت وارد کرده گفت: من از زمانی که ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین را برعهده گرفتم همواره دستم را به سمت صلح دراز کردم. من آماده‌ام تا با بنیامین نتانیاهو بر سر میز مذاکرات در هر مکان و زمانی دیدار کنم.
وی گفت: من خواهان ادامه همکاری امنیتی با اسرائیل هستم و از این مسأله شرمنده نیستم. همگان باید به خاطر این مسأله به من احترام بگذارند چرا که جایگزین آن احساس ناامنی و ناامیدی است.
ستاره‌شناسان برای نخستین بار توانسته‌اند آب‌وهوای یک سیاره بیگانه کمی بزرگتر از زمین را ارزیابی کنند.
به گزارش ایسنا، این ابرزمین 55 Cancri e نام داشته و در فاصله 40 سال نوری از منظومه شمسی قرار دارد.
تحقیق جدید که در مجله Nature منتشر شده، نقشه دمای این سیاره فراخورشیدی را با جزئیات ارائه کرده و حتی نشان می‌دهد که این جهان بیگانه که چند سال پیش کشف شده بود، ممکن است از جریانات گدازه بر روی سطح برخوردار باشد.
این سیاره در فاصله بسیار نزدیکی از ستاره میزبان خود گردش کرده و مدار آن تنها 0.73 روز است، به این معنی که تنها در طول یک روز زمینی می‌تواند مدارش را کامل کند.
محققان از داده‌های تلسکوپ فضایی اسپیتزر برای کنار هم قرار دادن نقشه شیب دمای 55 Cancri e استفاده کردند و نشان دادند که این سیاره از یک سمت روز بسیار داغ که همیشه به سمت ستاره میزبان بوده و از یک سمت شب سردتر برخوردار است.
این سیاره مانند ماه در قفل گرانش سیاره خود موسوم به 55 Cancri قرار داشته، از این رو همیشه یک سوی آن به سمت ستاره‌اش است.
سیاره فراخورشیدی 55 Cancri e از شعاع 1.9 برابر زمین برخوردار بوده و تراکم آن بیشتر از زمین است.
دمای سمت شب این سیاره حدود 1027 درجه سلسیوس بوده و دمای سمت روز آن 2427 درجه است که دلیل آن نزدیکی بیش از اندازه به ستاره میزبان است.
دانشمندان دریافتند که داغترین نقطه این جهان حدود 40 درجه از سمتی که قرار بود باشد، به سمت شرق حرکت کرده است، به این معنی که نوعی فرآیند باید عامل حرکت حرارت از یک نقطه سیاره به نقطه دیگر باشد.
تحقیق جدید نشان داد که این فرآیند ممکن است جریانات گدازه‌ای بر روی سطح این سیاره باشد که سنگهای داغ و مذاب را از یک بخش آن به جای دیگر منتقل می‌کند.
به گفته محققان، امکان دارد نوعی جو در بخش روز سیاره مسؤول انتقال حرارت از یک بخش سیاره به بخش دیگر آن توسط باد باشد؛ اما این جو بسیار متفاوت از نوع زمینی آن است. برای مقایسه اگر دانشمندان با استفاده از روشهایی که برای بررسی سیاره 55 Cancri e استفاده کرده‌اند، از راه دور به زمین نگاه می‌کردند یک جهان بدون تنوع آنچنانی می‌دیدند.
این امر از آن جهت است که جو زمین دما را در اطراف سیاره بطور 24 ساعته چرخانده و همچنین سیاره ما در فاصله بیشتری از خورشید نسبت به 55 Cancri e به ستاره میزبانش قرار دارد.

محققان دانشگاه نیوکاسل در انگلیس در کشفی بزرگ مدعی شناسایی کلید جلوگیری از پیری پوست شده‌اند.
به گزارش ایسنا، محققان برای نخستین بار دریافته‌اند که فعالیت یک آنزیم کلیدی متابولیستی در سلول‌های پوست انسان با بالا رفتن سن کاهش می‌یابد.
آن‌ها بر این باورند که این یافته‌ها می‌تواند به طیف جدیدی از درمان‌های ضد پیری کارآمد منجر شود.
محققان بر این باورند که یافته‌های جدید ممکن است همچنین به درک بیشتر از چگونگی پیری سایر اندام بدن منجر شود که می‌تواند راه را برای توسعه داروها در بیماری‌های مرتبط با پیری از جمله سرطان هموار کند.
برای این تحقیق، فعالیت آنزیم complex II در 72 اهداکننده با سنین بین شش تا 72 سال بررسی شد. نمونه‌ها از یک ناحیه پوست محافظت شده در برابر خورشید گرفته شد تا تفاوت احتمالی در فعالیت آنزیم مزبور با افزایش سن تعیین شود.
محقن دریافتند که فعالیت میتوکندری complex II بطور چشمگیری در پوست افراد مسن کاهش می‌یابد.
این تحقیق در مجله Investigative Dermatology منتشر شده است.