«عدنان الزرفی» ناامید از داخل ، چشم دوخته به خارج

منظور از نیروهای داخلی عراق نیروهای عراقی  نفوذی رژیم ولایت فقیه ووابسته به سپاه قدس است.
«عدنان الزرفی» ناامید از داخل ، چشم دوخته به خارج
بغداد – ایرنا – برخلاف انتظار، عنصر زمان تاکنون نتوانسته است به سود «عدنان الزرفی» نخست وزیر مکلف، پیش برود و در این میان بحران ویروس کرونا و تعطیلی کامل عراق از جمله پارلمان نیز بر چالش های او برای تشکیل دولت جدید افزوده است.
دامنه مخالفت بیت سیاسی شیعی با تکلیف الزرفی برای نخست وزیری به دیگر جریان های سیاسی کرد و اهل سنت نیز کشیده شده و شعله این اختلافات را در داخل گسترده کرده است.
الزرفی که به نظر می رسد روز به روز از حمایت داخلی مایوس تر می شود، همچنان چشم امید به حمایت خارجی دوخته که از مصادیق آن نشست اخیر وی با سفرای پنج کشورعضو دائم شورای امنیت و همچنین نمایندگان سازمان ملل و اتحادیه اروپا در بغداد است، این در حالی است که این شخصیت سیاسی هنوز در داخل و در سطح منطقه ای و همسایگان نتوانسته حمایت بازیگران اصلی به ویژه شیعیان عراق را برای تشکیل دولت کسب کند.
الزرفی با اظهار نظرهایی در خصوص پاره ای امور که متهم به مخالفت با آنها است، می کوشد از نگرانی های داخلی و منطقه ای نسبت به دولت احتمالی اش بکاهد.
این چهره در توئیتی از الحشد الشعبی حمایت و در حوزه سیاست خارجی نیز گفته است که طرفدار روابط متوازن با همه کشورهای همسایه است و تاکید کرده که مخالف تبدیل شدن خاک عراق به میدان تسویه حساب بیگانگان است.
آنچه بیت سیاسی شیعی در این برهه مایل به شنیدن آن از زبان عدنان الزرفی است و او از آن حاشا می کند مساله خروج نظامیان آمریکا از خاک عراق است.
نخست وزیر مامور تشکیل دولت، تاکنون در این خصوص سکوت اختیار کرده و اظهارات و باورهای  او پیش از مکلف شدن، گواه آن است که او نه تنها به شدت مخالف اخراج نظامیان آمریکا بوده بلکه تنها چهره سیاسی شیعه است که در نشست تاریخی پارلمان در پنج ژانویه 2020 (15 دیماه 98) برای تصویب قانون اخراج نظامیان آمریکا از خاک عراق حاضر نشد.
عدنان الزرفی همچنین تاکنون در خصوص ابطال تابعیت آمریکایی خود در صورت تصدی پست نخست وزیری، نظر مشخصی نداشته بلکه اظهارات او قبل از تکلیف حاکی است که با افراد دارای دو تابعیتی در پست های کلیدی کشورش مخالفتی ندارد.
هرچند نخست وزیر مکلف می کوشد همچنان پالس های مثبتی برای داخل بفرستد اما عنصر زمان چندان به نفع او نیست و برعکس بر دامنه مخالفت های سیاسی داخلی علیه او افزوده شده تا جایی که جریان های رقیب وی را به خاطر پاره ای اظهار نظرها به نفاق سیاسی متهم کرده اند.
«احمد حمه» نماینده پارلمان از جماعت اسلامی کردستان عراق در این باره گفته است که عدنان الزرفی تاکنون در رایزنی هایش با فراکسیون ها هیچ پیشرفتی نداشته است.
این نماینده کرد پارلمان عراق تاکید کرده است که فراکسیون های کرد و اهل سنت همچنان اصرار دارند، فردی که مورد پذیرش فراکسیون های شیعه نیست را برای پست نخست وزیری نپذیرند.
«مسعود بارزانی» رهبر حزب دمکرات کردستان عراق نیز بر همین اساس، با وجود درخواست الزرفی برای دیدار با او، تاکنون از پذیرش و نشست با وی خودداری کرده است.
بارزانی این دیدار را مشروط به کسب حمایت فراکسیون های شیعه در پارلمان از نخست وزیری الزرفی کرده است.
در همین چارچوب عضو فراکسیون «الفتح» (هادی العامری) تاکید کرده است که الزرفی نمی تواند بدون موافقت فراکسیون های شیعه در پارلمان، کابینه خود را تشکیل دهد.
«فاضل الفتلاوی» روند تکلیف الزرفی را برای پست نخست وزیری توسط رییس جمهوری بدون اخذ موافقت فراکسیون های بزرگ شیعی، غیر قانونی خوانده و گفته است که برهمین اساس، اکثر فراکسیون های شیعه از جمله «الفتح»، «فضیلت» (شیخ محمد یعقوبی)، «دولت قانون» (نوری المالکی) و «جریان حکمت» (سید عمار حکیم) مخالف عدنان الزرفی هستند.
«برهم صالح» رییس جمهوری عراق در 17 مارس (27 اسفندماه 98) عدنان الزرفی را مامور تشکیل کابینه کرد امری که با مخالفت فراکسیون های شیعه مواجه شد و این تکلیف را غیر قانونی دانستند زیرا پست نخست وزیری طبق توافق سیاسی، سهمیه شیعیان است.
 «امجد العقابی» عضو فراکسیون «سائرون» (مقتدا صدر) نیز به تازگی گفته است که الزرفی از طرف کمیته هفت نفره فراکسیون های شیعه مامور تشکیل دولت نشده، بلکه تعدادی از نمایندگان پارلمان او را به رییس جمهوری معرفی کردند.
سائرون (مورد حمایت مقتدی صدر) از جمله فراکسیون های شیعی است که تاکنون موضع مشخصی در مخالفت یا تایید الزرفی بروز نداده و به نوعی موافقت خود را منوط به نظر اکثریت فراکسیون های شیعه به ویژه الفتح کرده است
«حسن شاکر الکعبی» از فراکسیون الفتح نیز در بیانیه ای تاکید کرده است که این فراکسیون با دیگر شرکای سیاسی برای عدم اعطای رای اعتماد به کابینه الزرفی در پارلمان همکاری می کند.

گرچه برخی از کابینه احتمالی الزرفی به عنوان «کابینه مرده» یاد کرده اند، اما نخست وزیر مامور تشکیل کابینه در عراق همچنان به حامیان خارجی برای برپا کردن دولت خود چشم دوخته است.