آغاز دور جدید اعتراضات در ونزوئلا به دنبال توقف ارائه خدمات عمومی

 آغاز دور جدید اعتراضات در ونزوئلا به دنبال توقف ارائه خدمات عمومی   9 مهر-99

از آغاز تعطیلات آخر هفته تا کنون، بیش از صد تجمع اعتراضی در ۱۹ ایالت از ۲۳ ایالت ونزوئلا برگزار شده است.

دور جدیدی از اعتراض‌ها در ونزوئلا به‌دنبال تشدید نارضایتی عمومی از نحوه ارائه خدمات عمومی در سراسر این کشور به راه افتاده است.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه هشتم مهر به نقل از یک سازمان محلی غیردولتی گزارش داد که اداره امور داخلی این کشور در وضعیتی تقریبا رها شده است و کمبود سوخت و تداوم توقف ارائه خدمات عمومی، به بدتر شدن شرایط و افزایش نارضایتی مردم ونزوئلا دامن زده است.

بنابر گزارش‌های دریافتی از سوی سازمان «نظارت بر تعارض اجتماعی ونزوئلا» که در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا فعالیت دارد، از آغاز تعطیلات آخر هفته تا کنون، بیش از صد تجمع اعتراضی در ۱۹ ایالت از ۲۳ ایالت این کشور برگزار شده است.

خواسته اصلی معترضان در این اعتراضات، تامین آب، برق و سوخت بوده است. این در حالی است که ونزوئلا صاحب یکی از بزرگترین ذخایر نفت خام جهان است اما به دلیل تحریم، فرسودگی و مشکلات فنی تاسیسات نفتی این کشور با معضل کمبود شدید فرآورده‌های نفتی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

کمبودها به اندازه‌ای تشدید شده است که دیگر تامین سوخت خودروها و وسایل حمل‌ونقل عمومی امکان‌پذیر نیست و سال‌ها سوءمدیریت و فساد منجر به ویرانی زیرساخت‌هایی شده است که تامین‌کننده آب و برق منازل مسکونی شهروندان این کشور هستند.

از کشورهایی که در سال ۱۹۶۰ «اوپک» را پایه‌گذاری کردند، ونزوئلا زیر فشار یک بحران عظیم سیاسی و اقتصادی به تولیدکننده‌ای حاشیه‌ای بدل شده است.

این کشور در دوران حکومت نیکلاس مادورو، علاوه بر ورشکستگی صنعت نفت با کاهش شدید ارزش پول خود و تورم افسار گسیخته نیز روبه‌رو بوده است.

رئیس مجلس موسسان ونزوئلا اوایل سپتامبر گفت که این کشور از اکتبر ۲۰۱۹ هیچ درآمد رسمی از صنعت نفت نداشته است.

اجرای محدودیت‌های سخت‌گیرانه و تعطیلی‌های گسترده در پی همه‌گیری ویروس کرونا که از ماه مارس، با فرمان دولت مادورو اجرایی شده است مردم ونزوئلا را تحت فشار شدید اقتصادی قرار داده است.

در گذشته، کاراکاس مرکز جنبش‌های اعتراضی ونزوئلا بود اما دولت این کشور با اولویت بخشیدن به سوخت‌رسانی به ایستگاه‌های پمپ بنزین در پایتخت، سعی در آرام نگه داشتن خیابان‌های آن داشته است.

این در حالی است که در سایر نقاط کشور، مردم روزها در صف سوخت می‌ایستند و اغلب هم دست خالی می‌مانند.

طبق آمارهای سازمان ملل متحد طی سال‌های اخیر حدود پنج میلیون نفر از جمعیت ونزوئلا به دلیل مشکلات اقتصادی، کمبود مواد غذایی و دارو از این کشور مهاجرت کرده‌اند.