نهم مهرماه با اخبار کرونایی استان‌ها

نهم مهرماه با اخبار کرونایی استان‌ها

نهم مهرماه با اخبار کرونایی استان‌ها

استان‌ها- ایرنا- کرونا در حالی همچنان در کشور قربانی می‌گیرد که موج جدید شیوع آن و ثابت ماندن آمار سه رقمی جانباختگان نگرانی ها را افزایش داده و نیاز است بیش از گذشته پروتکل های بهداشتی رعایت شود.

 ویروس کرونا همچنان با یکه تازی در کشورمان علاوه بر دردسرهای متعددی که ایجاد کرده نگرانی هایی را در آستانه فصل سرما و همنشینی با بیماری آنفلوانزا به وجود آورده است، چرا که به نظر می رسد فصل سرما وضعیت کاملا متفاوتی را در شرایط شیوع این بیماری همه گیر رقم خواهد زد.  

حالا پاییز سخت پیش روست. پاییزی که به گفته وزیر بهداشت احتمال اپیدمی همزمان کرونا و آنفلوانزا وجود دارد و همزمان چالش نگرانی از جهش ویروس، سرد شدن هوا و نگرانی از عادی شدن خطر بیماری، اجباری شدن رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله مواردی است که این چالش نفس گیر را در زمان بحران های اقتصادی بیشتر کرده است.

نگرانی اصلی این است، احتمال ابتلای افرادی که بدلیل آنفلوآنزای شدید نیاز به بستری در بیمارستان‌ها پیدا می‌کنند آنها را در معرض ابتلا به ویروس کووید ۱۹  قرار دهد و از آنجا که آنفلوآنزای شدید به طور معمول در گروه‌های پر خطر از جمله کسانی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند اتفاق می‌افتد، این همزمانی ابتلا به دو بیماری باعث افزایش تلفات ناشی از آنها خواهد شد.

با این حال اولین سری واکسن آنفلوآنزا از ششم مهرماه تحویل معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در استانها شد و این سری از واکسن ها را به سه گروه هدف مادران باردار و سالمندان و معلولان بستری در آسایشگاه و پرسنل نظام سلامت که در ICU و اورژانس ها کار می کنند، اختصاص داده شد.

اکنون با سپری شدن هفتمین ماه فعالیت ویروس کرونا در کشور سیستم بهداشت و درمان و کل حوزه سلامت نیز تحت فشار شدید به سر می برد و موج جدید شیوع بیماری کرونا و ثابت ماندن آمار سه رقمی جانباختگان نگرانی ها را افزایش داده، که نیاز است بیش از گذشته پروتکل های بهداشتی را رعایت کرد.

تازه‌ترین تولیدات خبرنگاران ایرنا نشان می‌دهد که بیشتر استان ها به واسطه جدی نگرفتن خطر کرونا و اهمیت پروتکل‌های بهداشتی از سوی هموطنان، با افزایش شمار مبتلایان و بیماران بستری شده حکایت دارد.

مسئولان استان قم زودتر از سایر استانها خطر موج سوم کرونا را جدی گرفتند و در جلسه امروز چهارشنبه به ریاست استاندار قم تصمیم گرفته شد که محدودیت‌هایی به مدت یک هفته از روز پنجشنبه (۱۰ مهرماه) در این استان اعمال شود و بعدا درباره تمدید یا لغو آنها تصمیم‌گیری مجدد خواهد شد.

 تعطیلی کلیه بوستان‌ها، شهربازی‌ها و مهدهای کودک، گیم‌نت‌ها،استخر و سالن‌های ورزشی، ممنوعیت برپایی ایستگاه‌های صلواتی، مراسم در مساجد، حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران، لغو کلیه آزمون‌های مجامع امور صنفی و غیر صنفی و همایش‌ها و اعمال محدودیت در آرامستان‌ها از جمله این محدودیت هاست.

قایم مقام دانشگاه علوم پزشکی تبریز  موقعیت کنونی این استان در خصوص بیماری کرونا را بحرانی توصیف کرده و گفته است: شرایط در این استان هر روز بدتر از روز قبل می شود.

علی اکبر طاهر اقدام افزود: از آغاز شیوع کرونا به طور متوسط روزانه ۸۵۰ نفر بستری کرونایی در بیمارستان های داشتیم که این رقم اکنون به یکهزار و  ۱۰۰ نفز افزایش رسیده است و تعداد فوتی ها نیز به تبع افزایش بستری های کرونایی در استان رو به افزایش است. 

وی بر ضرورت همراهی و همکاری اصناف با کارشناسان مرکز بهداشت برای اجرای هر چه بهتر پروتکل‌های بهداشتی تاکید کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان همچنین میزان مرگ بر اثر کرونا را در این استان کمتر از متوسط کشوری عنوان کرد و افزود: وقوع متوسط روزانه ۶ مرگ بیمار کرونایی در استان ثبت می شود که غالب مرگ‌ها مربوط به افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای یا سن بالا هستن.

علی نیکبخت افزود: از مجموع  ۵۷۶ تخت بیمارستانی مختص بیماران کرونا در استان ۱۲۳ تخت مربوط به مراقبت های ویژه است که تقریبا تمامی این تعداد اشغال هستند و از تخت های عادی نیز تنها ۸۹ دستگاه خالی است.

وی ادامه داد: هم اکنون ۲۷ هزار و ۵۳۶ نفر در لرستان به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۶ هزار و ۲۸۶ نفر در بیمارستان‌ها بستری شدند و ۵۸۸ نفر نیز جان باخته اند.

 معاون درمان علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری  نیز خبر از  بالاترین اوج شیوع بیماری طی هفت ماه اخیر در استان خبر داد و گفت: اکنون روزانه در حدود ۳۰۰ مورد نمونه‌گیری ویروس کرونا در استان انجام می شود که حدود ۵۰ درصد آن مثبت قطعی است.

فریدن رحمانی تصریح کرد: با وجود تدابیر و اقدامات به کار گرفته طی ماه‌های اخیر در مهار و کنترل این ویروس، موفقیتی حاصل نشده و این موضوع می‌طلبد همراهی و همکاری مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی تشدید شود.

وی چرخش خانوادگی ویروس را از مهمترین عوامل شیوع این ویروس اعلام کرد و گفت: همچنان از مردم استان درخواست می‌شود تا در مراودات اجتماعی و خانوادگی خود به محدودیت‌ها توجه داشته و از برپایی دورهمی‌ها و مراسمات عزاداری خودداری کنند.

تازه ترین تولیدات خبرنگاران ایرنا در ۲۴ ساعت گذشته تازه ترین وضعیت شیوع کرونا و مسائل مرتبط با آن را در استان ها  نشان می دهد که برخی از آن در زیر می آید:

مهمترین اخبار

کرونا به گردشگری همدان ۱۳۰ میلیارد تومان خسارت زد

کرونا ۲۶ هزار باشگاه ورزشی بخش خصوصی کشور را تعطیل کرد

۵۰ درصد آزمایش‌های کرونا در لرستان مثبت است

پروتکل‌های بهداشتی ۴۵۰ مدرسه لرستان بازرسی شد

واکسن آنفلوآنزا تاثیری در پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ ندارد

وضعیت شیوع کرونا در چهارمحال و بختیاری نگران‌کننده است

تولید ماسک در همدان به روزانه ۵۰۰ هزار عدد افزایش یافت

همه افراد نیاز به تزریق واکسن آنفلوآنزا ندارند

ارتباط دفاع مقدس و کرونا از دیدگاه وزیر بهداشت

معاون وزیر بهداشت وضعیت شیوع کرونا در چهارمحال و بختیاری را بررسی می‌کند

اعمال محدودیت‌های یک هفته ای کرونا در قم از دهم مهرماه

استاندار: محدودیت‌های کرونایی قم با قاطعیت اجرا خواهد شد

ارائه مشاوره برای خانواده‌های سوگوار از کرونا در خراسان رضوی

۱۷ درصد دانش‌آموزان مازندرانی حضوری آموزش می‌بینند

۱۱۰ بیمار کرونایی جدید به تخت های مراقبتی البرز انتقال یافتند

۲۵ دانش‌آموز و چهار معلم در استان بوشهر به کرونا مبتلا شدند

۱۵میلیارد تومان تسهیلات کرونایی به واحدهای سیستان و بلوچستان جذب شد

موارد بستری کرونا در مهاباد پنج برابر شد

گزارش های کرونایی

شیوع کرونا در آذربایجان‌شرقی به نقطه بحران رسید

مهربانی با سالمندان به وقت کرونا

کرونا در آذربایجان‌غربی؛ فشار بیشتر به مراکز درمانی با رعایت کمتر پروتکل‌ها

تازه ترین مبتلایان و فوتی های کرونایی در کشور

 سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز چهارشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در کشور گفت: تاکنون ۴۵۷ هزار و ۲۱۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۸۳ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۲۶ هزار و ۱۶۹ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری بیان کرد: از دیروز تا امروز ۹ مهر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، سه هزار و ۵۸۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۵۶۷ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴۵۷ هزار و ۲۱۹ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۸۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۶ هزار و ۱۶۹ نفر رسید.

لاری گفت: خوشبختانه تاکنون ۳۸۰ هزار و ۹۵۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴۰۹۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: تاکنون چهار میلیون و ۱۴ هزار و ۸۲۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وی افزود: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.