مبارزه با قاچاقچیان اینترنت، گونه‌ای دیگر از کارزار در عراق

مبارزه با قاچاقچیان اینترنت، گونه‌ای دیگر از کارزار در عراق

مبارزه با قاچاقچیان اینترنت، گونه‌ای دیگر از کارزار در عراق

بغداد - ایرنا - عراق افزون بر جنگ با گروه‌های تروریستی، قاچاقچیان مواد مخدر و مفسدان اقتصادی، در یکسال گذشته گونه دیگری از کارزار را با عنوان «مبارزه با قاچاقچیان اینترنت» آغاز کرده است.

به گزارش ایرنا، بعد از اینکه دولت عراق متوجه شد که بابت سرقت و قاچاق اینترنت، این کشور ماهانه ۳.۵ میلیون دلار ضرر می‌دهد، این جنگ مجازی را در دوره ۱۴ ماهه دولت «عادل عبدالمهدی» آغاز کرد.

دولت «مصطفی الکاظمی» در طول پنج ماه گذشته، در راستای شعار دولت برای مبارزه با مفاسد اقتصادی، یکی از مظاهر این مفاسد را مقابله با قاچاق اینترنت عنوان کرده و بر ادامه این جنگ اینترنتی تاکید کرده است.

قاچاقچیان اغلب شرکت‌های شناخته شده تامین اینترنت در عراق هستند که برای فرار از پرداخت عوارض به دولت، اینترنت را از شرکت‌های تغذیه کننده بین‌المللی به طور مستقیم خریداری می‌کنند و در اختیار مصرف‌کنندگان در داخل عراق قرار می‌دهند.

طبق برخی گزارش‌ها، شرکت‌های خدمات اینترنت عراق برای دور زدن دولت در پرداخت نکردن عوارض، اینترنت را به صورت قاچاق و مستقیم از شرکت‌های بین المللی خریداری می‌کنند.

وزارت ارتباطات عراق امروز (سه شنبه) اعلام کرد که به عملیات مبارزه با قاچاقچیان اینترنت ادامه می‌دهد و تاکنون این کشور توانسته است از محل مبارزه با این پدیده، ماهانه ۴ میلیارد دینار به درآمدهای دولت بیفزاید.

کارشناسان وزارت ارتباطات عراق معتقدند که اگر مساله قاچاق اینترنت مهار شود، درآمدهای ماهانه حاصل از آن معادل درآمدهایی است که عراق از فروش نفت به دست می‌آورد و احتمالا بیشتر از آن نیز خواهد بود.

عراق به عنوان دومین صادرکننده بزرگ اوپک روزانه چهار میلیون بشکه نفت صادر می‌کند که درآمدهای حاصل از آن اکنون با توجه به پایین بودن قیمت جهانی نفت، به سختی به ۳.۵ میلیارد دلار در ماه می‌رسد، امری که کشور را در تامین حقوق کارکنان دولتی نیز دچار مشکل کرده است.

وزارت ارتباطات عراق در این راستا بر عملیات مبارزه با قاچاق اینترنت نام «شوک» گذاشته و تاکنون شماری از برج‌ها و پایگاه‌های قاچاق اینترنت را که بیشتر در شمال کشور بوده‌اند، شناسایی کرده است.

طبق اعلام این وزارتخانه، اغلب عملیات قاچاق از طریق استان‌های شمال بغداد و به طور مشخص سه استان کرکوک، نینوا و دیاله صورت می‌گیرد.

در زمان حاضر مبارزه با قاچاق اینترنت در عراق با مشارکت تعدادی از وزارتخانه‌ها، استانداری‌های این سه استان و همکاری اقلیم کردستان عراق به اجرا در آمده است.

در این مبارزه که به طور مستقیم زیر نظر نخست‌وزیر عراق انجام می‌شود، علاوه بر وزارت ارتباطات، هیات ارتباطات و رسانه، سازمان اطلاعات، امنیت ملی، نیروهای واکنش سریع در وزارت کشور و نیروهای انتظامی اقلیم کردستان عراق موسوم به «آسایش» نیز مشارکت دارند.

وزارت ارتباطات عراق از همه شرکت‌های اینترنتی و شهروندان عراقی مصرف کننده اینترنت خواسته است که در این جنگ فراگیر با دولت همکاری کرده و کانون‌های قاچاق را معرفی کنند.

کمیته مبارزه با فساد عراق در ۲۰ ماه می گذشته (۳۱ اردیبهشت ۹۹) از کشف و ضبط بزرگترین عملیات قاچاق اینترنت در کشور به ارزش ۴۷ میلیون دلار خبر داد که در کرکوک شناسایی شد.

سخنگوی وزارت ارتباطات و اطلاعات عراق امروز به خبرگزاری رسمی عراق «اینا» گفت که عملیات شوک برای مبارزه با قاچاق اینترنت در عراق تا ایجاد گیت‌های عبور فیبرنوری ادامه می‌یابد.

«باسم الاسدی» اضافه کرد که به تازگی استان بغداد نیز مشمول عملیات مبارزه با قاچاق اینترنت شده و در این راستا تاکنون چند نقطه قاچاق اینترنت در پایتخت عراق شناسایی و پاکسازی شده‌اند.

خبرگزاری دولتی عراق افزود که وزارت ارتباطات پیشتر برای جلوگیری از هدر رفتن هفت میلیارد دینار در جریان عملیات شوک در دو استان دیاله و نینوا خبر داده بود.

وزارت ارتباطات عراق امیدوار است که با مهار قاچاق اینترنت در کشور افزون بر بهبود سرعت و خدمات اینترنت، درآمدهای اضافی به خزانه دولت بیفزاید.