رهبر حزب مخالف نیوزیلند آمریکا را احمق خواند

 رهبر حزب مخالف نیوزیلند آمریکا را احمق خواند۱۰-مهر-۱۴۰۰

رهبر حزب مخالف نیوزیلند آمریکا را احمق خواند

تهران- ایرنا- روزنامه گاردین نوشت: رهبر حزب مخالف دولت نیوزیلند، آمریکا را به دلیل خروج از پیمان تجاری اقیانوس آرام و بازگذاردن درها برای چین جهت حضور بیشتر در منطقه اقیانوسیه احمق خواند.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از تارنمای این روزنامه انگلیسی، «جودیت کالینز» از مخالفان دولت نیوزیلند و رهبر حزب راست میانه ملی این کشور، آمریکا را به دلیل دور شدن از توافقنامه تجارت آزاد "احمق" توصیف کرد.

کالینز در مصاحبه ای با گاردین با انتقاد از آمریکا و انگلیس در مورد چین، گفت: «عدم موفقیت آنها در اتخاذ سیاستی درست در قبال توافق نامه تجارت آزاد "احمقانه" است و باعث افزایش سلطه چین در هند و اقیانوس آرام می شود».

وی خاطرنشان کرد: «اگر هرگونه انتقادی به نیوزلند وارد شود، از جمله انتقاد به روابط نزدیک با چین، پاسخ من به همه، چه ایالات متحده و چه بریتانیا این است: «پس توافقنامه تجارت آزاد ما کجاست؟»

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۷ از "پیمان تجاری اقیانوس آرام" (TPP) خارج شد و به جایگزین آن، یعنی "توافق جامع و پیشرو پیمان تجاری اقیانوس آرام" (CPTPP) هم نپیوست. نیوزلند که از جمله اعضای این پیمان بود، سال گذشته مذاکرات خود را با انگلیس در مورد توافق تجاری آزاد پس از برگزیت آغاز کرد، اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

کالینز در حالیکه این اقدام آمریکا را به باد انتقاد می گرفت، تاکید کرد: «آنچه آنها انجام دادند این بود که دروازه ها را برای چین باز گذاشتند تا جایگاه مهمتری در منطقه اقیانوس آرام و هند و اقیانوسیه داشته باشد».

این رهبر حزب مخالف دولت نیوزیلند خاطرنشان کرد: «چین بزرگترین شریک تجاری نیوزلند است و نزدیک به یک سوم کل صادرات کالاهای ما به چین است».

بر اساس گزارش "شورای نیوزلند- چین" هم صادرات نیوزیلند به چین در سال گذشته ۱۶.۷ میلیارد دلار بوده که بیش از مجموع کل تجارت نیوزلند با استرالیا، آمریکا و ژاپن به عنوان سه شریک راهبردی این کشور است. لذا همین امر باعث گمانه زنی های بسیاری از سوی ناظران شده است که نیوزلند به دلیل وابستگی تجاری خود قادر به اتخاذ مواضع سخت در مورد پکن نیست.

از سوی دیگر، اگرچه دولت «جاسیندا آردرن» نخست وزیر نیوزیلند تاکنون در مورد مسائل گوناگون چین خط مشی تندی در پیش گرفته و اظهارات بسیاری در خصوص مسائل داخلی این کشور ابراز کرده، اما از محکومیت های شدیدتر همانند آنچه آمریکا و استرالیا اظهارداشته اند، خودداری کرده است.

گفته می شود یکی از دلایل خودداری دولت نیوزیلند از لفاظی های تند علیه پکن، مشاهده تجربیات همسایه خود یعنی استرالیا است. دولت استرالیا با در پیش گرفتن سیاست های سختگیرانه در قبال چین، صدمات اقتصادی پرهزینه و تعرفه های سنگینی را بر کالاهای صادراتی خود به چین تجربه کرده است.

«پروفسور دیوید کپی» (David Capie) مدیر مرکز مطالعات راهبردی دانشگاه ویکتوریا در ولینگتون، در این خصوص گفت که "تجارت، حلقه مفقوده سیاست ایالات متحده در منطقه است".

کپی افزود: «در چند ماه گذشته نگاه ها به نقش امنیتی ایالات متحده در هند و اقیانوس آرام بوده است، به عنوان مثال پیمان جدید و جنجالی "آکوس" از این دست است».  

وی تشریح کرد: «اگر آمریکا نگران افزایش نفوذ چین در این منطقه است، چه جایگزین هایی را برای نیروی گرانش عظیم اقتصاد چین ارائه می دهد؟ تجارت آزاد همواره در سیاست آمریکا یک موضوع جنجالی بوده و در همین چندین سال اخیر چالش برانگیزتر شده است. بنابراین واشنگتن درواقع راهبرد تجاری برای حمایت از اهداف وسیع خود ندارد».

استرالیا، ایالات متحده و انگلیس ماه گذشته پیمان امنیتی جدید آکوس را اعلام کردند که نیوزلند در آن غایب بود و به گفته کارشناسان همین امر نشان دهنده فاصله میان این کشور و متحدان سنتی آن است. براساس پیمان آکوس، آمریکا و انگلیس به استرالیا برای توسعه و استقرار زیردریایی‌های هسته‌ای کمک خواهند کرد و بر حضور نظامی غرب در منطقه اقیانوس آرام می‌افزایند.