در چه صورتی احتمال دارد پیک ششم کرونا را شاهد باشیم؟

 دیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت اردبیل پاسخ می‌دهد؛

در چه صورتی احتمال دارد پیک ششم کرونا را شاهد باشیم؟۹-آبان-۱۴۰۰

در چه صورتی احتمال دارد پیک ششم کرونا را شاهد باشیم؟

ایسنا/اردبیل مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت استان اردبیل گفت: رعایت اصول بهداشتی و آنچه در بین عموم به پروتکل‌های بهداشتی معروف شده است و به عبارتی رعایت قانون شفا، یعنی شستن دست با آب و صابون، فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک که در کنار افزایش پوشش واکسیناسیون می‌تواند عامل مؤثری در کنترل شیوع ویروس کرونا و جلوگیری از پیک ششم آن باشد.

صامت صالحیان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: لازم است عموم مردم و مسئولان رعایت اصول اولیه بهداشتی را یکی از ارکان زندگی خود قرار دهند و به‌صورت هوشمندانه با شیوع ویروس مقابله کنند.

وی اضافه کرد: مردم و مسئولان با استقبال از برنامه واکسیناسیون، تا رسیدن به ایمنی ۸۰درصد جامعه باید به این امر واقف باشند که پیشگیری مقدم بر درمان و بسیار کم‌هزینه‌تر از آن بوده و کنترل هر اپیدمی نیاز به زمان دارد.

صالحیان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در چه صورتی احتمال دارد پیک ششم کرونا را شاهد باشیم، تصریح کرد: عدم رعایت موارد مربوط به حفاظت فردی (استفاده از ماسک، شستن دست با آب و صابون یا ضدعفونی‌کننده)، عدم دقت به‌احتمال آلودگی سطوح، عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بین افراد، افزایش مراودات غیرضروری اجتماعی، افزایش تماس بین افراد در جامعه (مانند اتوبوس‌های درون‌شهری و برون‌شهری، تاکسی‌ها، تالارها، سالن‌های ورزشی و ...) و همچنین تردد افراد مشکوک و علامت‌دار و نیز افراد مثبت (باحال عمومی مناسب) مشمول قرنطینه خانگی در میان مردم احتمال بروز پیک ششم را افزایش می‌دهد.

مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت استان اردبیل ادامه داد: عادی انگاری باعث تکرار پیک‌ها شده و افزایش خسارت فردی (بستری، کاهش توانایی جسمی و مرگ) و اجتماعی (صرف هزینه‌های بیمارستانی و دارویی و اتلاف منابع عمومی و کاهش فعالیت اقتصادی جامعه) را در پی خواهد داشت.

به گفته صالحیان، طولانی شدن اپیدمی باعث خستگی مردم شده از طرفی نیز درک خطر در مردم کاهش پیدا کرده است ب عبارتی با تغییر رنگ، مردم خود را در معرض بیماری و یا حداقل نوع شدید آن نمی‌دانند و این باعث عادی انگاری می‌شود.