وقتی نخبگان نتوانند از نخبگی خود استفاده کنند، مهاجرت می‌کنند

 رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با ایلنا:

3-مرداد-1401

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: اگر بتوانیم اشتغال جوانان را به خوبی ایجاد کنیم و زمینه علمی کافی برایشان فراهم شود، حتی از رفاهیات هم اهمیت بیشتری برای آنها دارد.

«سیدحسن قدسی‌پور» رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به سوالی در رابطه با شرکت‌های سرمایه‌گذاری دانشگاه‌ها و ثمرات آن توضیح داد: قانونی که تصویب شده، اجازه داده است که دانشگاه‌ها شرکت سرمایه‌گذاری داشته باشند. شرکت سرمایه‌گذاری یعنی چیزی شبیه بانک، یعنی دانشگاه در آن شرکت سرمایه داشته باشد و با همان سرمایه کارهای موثری کند. این امکان بزرگی است البته تخصص خودش را هم می‌خواهد و باید لوازم کارش را داشت. ما در دانشگاه صنعتی امیرکبیر امیدواریم در یکی دو مورد از زمینه‌های تخصصی ورود پیدا کنیم و در همان زمینه تخصصی به نحو موفقی سرمایه گذاری داشته باشیم و بازده سرمایه را هم شاهد باشیم، البته با عجله نمی‌توان چنین کاری را کرد و نیاز به زمان دارد.

او در مورد آیین نامه اجرایی این قانون تصریح کرد: اولین نکته در این طرح آیین نامه‌ای است که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید آن را تدوین کنند. روسای دانشگاه‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند که در این تدوین کمک کنند تا نتیجه خوبی حاصل شود.

قدسی‌پور در ادامه درباره مهاجرت نخبگان از دانشگاه امیرکبیر که یکی از نخبه‌خیز‌ترین دانشگاه‌های ایران است و تاثیر فعالیت‌های سرمایه گذاری و شرکت‌های دانش بنیان در جلوگیری از مهاجرت دانشجویان برتر در کشور، گفت: اصل حرکت به سمت امیدواری و نگه داشتن نخبگان و جوانان در کشور همین کار است. اگر بتوانیم اشتغال جوانان را به خوبی ایجاد کنیم و زمینه علمی کافی برایشان فراهم شود، حتی از رفاهیات هم اهمیت بیشتری برای آنها دارد. به طور مثال اگر به نخبه‌ای خانه‌ای خوب بدهی و بگویی خوراکت را تامین می‌کنم، مشکلات مالی‌ات را هم رفع می‌کنم فقط همین جا بمان راضی نمی‌شود، چرا که او می‌خواهد از نخبگی خود استفاده کند یعنی اگر فردی یک دانشی دارد و از این دانش به درستی استفاده نشود، حتی اگر همه رفاهیاتش تامین باشد هم عموما ارضا نمی‌شود و می‌رود.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: آن‌ها می‌خواهند مطالب علمی خود را عرضه کنند و برای این عرضه کردن نیز باید محیط تولید و توسعه فناوری باشد و خلاقیت‌ها در رفع نیازهای بشر در آن دیده شود و ارائه دانش و علم در آن صورت بگیرد. تولید دانش بنیان مظهری برای همین نکته است که می‌تواند جلوی خروج نخبگان را بگیرد. 

قدسی‌پور با بیان تلاش دانشگاه امیرکبیر برای ایجاد انگیزه در دانشجویان عنوان کرد: همه برنامه‌های ما در همین جهت است که جوانان را در کشور ماندگار کنیم. استنباط من این است که کشور در حالت گذار است؛ ما در چند دوره این بحران‌ها را طی کرده ایم مثلا یک دوره زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی تورم ۴۰ درصدی را در کشور تجربه کردیم و تغییر نرخ سنگینی پیش آمده بود الان هم یکی دو دوره شوک اقتصادی به کشور وارد شده است و ما هم در حال حاضر این شوک را از سر می‌گذرانیم. من روز قبل دیدم که برخی اقتصاددانان اظهار نظر می‌کنند که از پیک این شوک ارز ۴۲۰۰ رد شده ایم. یک دفعه نرخ ارز ۱۰ برابر شد و همه چیز را تکان اساسی دارد و تا به ثبات کوچک نسبی برسیم وقت می‌برد و کار دارد. امروز در دوره شوک هستیم، ولی خوشبختانه براساس تحلیلی که از چند اقتصاددان خواندم کمی خوشحال شدم که قله را رد کرده‌ایم و از آن پایین آمده‌ایم و به مرور این دوران می‌گذرد. 

او در پاسخ به پرسشی در مورد پذیرش بدون کنکور در پردیس‌های این دانشگاه و احتمال افزایش ظرفیت و توجه به کیفیت در عین بالابردن کمیت توضیح داد: یکی از ارکان اصلی دانشگاه آموزش است و وظیفه اولیه ما هم همین است و اخیرا دنبال این هستیم فعالیت‌های دیگری داشته باشیم چرا که در دنیا بحث دانشگاه نسل سه، دانشگاه کارآفرین و… مطرح است و ما هم روی آن انرژی زیادی می‌گذاریم، اما معنایش این نیست که آموزش را رها کرده‌ایم یا فراموش شده است یا حتی می‌خواهیم آن را کند کنیم. مبنای ما در توسعه پردیس‌ها و پذیرش دانشجو اول کیفیت است بعد درآمدزایی و این موضوع مهم را در چند سال اخیر به خوبی حفظ کرده ایم. 

او در مورد احتمال افزایش ظرفیت در پردیس‌ها یادآور شد: افزایش کمی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در پردیس‌ها درحدود ۱۰ تا ۱۵ درصد خواهد بود. هدف‌گذاری که در افزایش پذیرش کردیم افزایش درآمد در حدود ۲۰ درصد  با رعایت کیفیت بود که تقریبا با برنامه ریزی که داشته ایم، این هدف را عملیاتی می‌دانیم.