درخواست کنگره آمریکا از اروپا برای قرار دادن کلیت حزب‌الله لبنان در فهرست تروریستی

 درخواست کنگره آمریکا از اروپا برای قرار دادن کلیت حزب‌الله لبنان در فهرست تروریستی8-مرداد-1401

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، جمعه هفتم مرداد با تصویب طرحی از اتحادیه اروپا خواسته است تا گروه حزب‌الله لبنان را به‌طور کامل یک سازمان‌های تروریستی اعلام کند.

این قطعنامه قرار است در صحن مجلس نمایندگان آمریکا به رای گذاشته شود. این طرح همچنین خواستار افزایش و تداوم همکاری بین ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای مقابله با فعالیت‌های حزب الله شده است.

آمریکا، بریتانیا، اسرائیل، کانادا، هلند و امیرنشین‌های خلیج فارس از مدت‌ها پیش کلیت حزب‌الله را تروریستی اعلام کرده بودند.

اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۳ شاخه نظامی حزب‌الله را تروریستی نامید اما با خودداری از تروریستی نامیدن شاخه سیاسی این سازمان، عملا تداوم فعالیت هواداران حزب‌الله در خاک برخی از کشورهای عضو اتحادیه را امکان‌پذیر کرده بود.

آمریکا از سال ۱۹۹۷ حزب الله لبنان را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است.

مقام‌های آمریکا و متحدان واشنگتن از جمله عربستان سعودی و اسرائیل همواره نسبت به قدرت فزاینده حزب‌الله لبنان در گوشه و کنار جهان هشدار داده‌اند.

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا همچنین در مصوبه جداگانه دیگری از دولت آمریکا خواسته شبکه‌های مواد مخدر «وابسته به حکومت بشار اسد»، در سوریه را از بین ببرد. در این مصوبه به شبکه مواد مخدر قرص کاپتاگون، یک محرک از نوع آمفتامین اشاره شده است.

«کاپتاگون» یک ماده مخدر محرک و ترکیبی از آمفتامین و تئوفیلین است که در خاورمیانه به‌ویژه مناطق جنگ‌زده مانند سوریه بسیار پرطرفدار است و از آن به عنوان «ماده مخدر جهادی» نیز نام برده می‌شود.