گزیده ها 14 فروردین -95

گزیده ها 14 فروردین -95
ورزش سه نوشت: مدیر ورزشی تیم ملی قصد خداحافظی از تیم ملی را دارد.
در پایان بازی با عمان افشین پیروانی با تک تک ملی پوشان دست داد و از آنها خداحافظی کرد. این در حالی بود که کی روش فقط به ملی پوشان خسته نباشید می گفت و از آنها به خاطر تلاششان در مرحله مقدماتی تشکر می کرد.
افشین پیروانی یک بار دیگر هم به طور شفاهی از سمت خود استعفاء کرده بود که علی کفاشیان استعفای وی را نپذیرفت.
مدیر ورزشی تیم ملی که از حمایت سفت و سخت کی روش برخوردار است هیچ قراردادی با فدراسیون فوتبال ندارد و از زمانی که مدیر ورزشی تیم ملی شده پولی از فدراسیون فوتبال دریافت نکرده است.
ظاهرا چالش های به وجود آمده میان افشین پیروانی و عباس ترابیان در ماجرای دعوت از اینفانتینو و هم چنین انتقادهایی که از افشین پیروانی به خاطر حمایت از کی روش شده سبب اتخاذ چنین تصمیمی شده است.
می شود پیش بینی کرد که این بار هم علی کفاشیان با استعفای افشین پیروانی مخالفت خواهد کرد یا اینکه کی روش او را برخواهد گرداند. به هر صورت مدیر ورزشی تیم ملی با این خداحافظی نشان داد که چسبیده به تیم ملی نیست و اگر هم از کی روش حمایت می کند به خاطر وظیفه سازمانی او است.
خداحافظی افشین پیروانی از تیم ملی این روزها تحت الشعاع ماندن یا نماندن کی روش است اما به هر صورت اتفاقی است که رخ داده و باید منتظر ماند که در روزهای آینده شرایط به چه صورتی خواهد بود.
اعضای تیم ملی بار دیگر در خرداد ماه دور هم جمع خواهند شد تا برای بازی در روزهای 13 و 18 خرداد ماه مهیا شوند. در روز 13 خرداد ماه با مقدونیه بازی خواهیم کرد و قرار است در بازی دوم هم به مصاف تیم کرواسی برویم. البته بازی دوم هنوز نهایی نشده است.
با دستور اخیر بانک مرکزی، بانک‌ها موظف شدند تا حواله های ساتنا و پایا را بدون الزام مشتری به داشتن حساب در بانک مورد مراجعه صادر کنند. در این حالت نقل و انتقال بین بانکی با سهولت بیشتری برای مشتریان انجام خواهد شد.
به گزارش ایسنا، سامانه های ساتنا و پایا به عنوان جایگزین چک بین بانکی عمل کرده و انتقال وجوه بین بانکی را با سرعت و دقت بیشتر اما با ریسک و هزینه کمتر انجام می دهد. این سامانه ها از زمان راه اندازی، ضمن توقف فرایند کاغذی، پیچیده و زمان‌بر موجب تحولاتی در ابعاد نظارتی، سیاست گذاری و مشتری در صنعت بانکداری شد.
سامانه های ساتنا و پایا در ابتدای راه اندازی با برخی محدودیت هایی همراه بود که به تدریج تا حدودی حل و فصل شده و بانک‌ها ملزم به ارائه خدمات آسان تر به مشتریان خود از طریق این سامانه‌ها شدند.
این در حالی است که پیش تر به دلیل نامشخص بودن اطلاعات مربوط به حساب مقصد با توجه به احتمال بروز اشتباه از سوی کاربر یا مشتری در درج شماره شبا و همچنین غیرفعال بودن حساب مقصد و امکان برگشت حواله، تبعات و مشکلاتی را به همراه داشت. در این حالت عدم ارائه خدماتی مانند کارسازی و ارسال مبلغ چک از طریق حواله ساتنا و پایا بدون داشتن حساب مشتریان در بانک مبدا و لزوم تعدد حساب مشتریان در بانکهای مختلف از جمله چالش‌ها بود.
بر این اساس چندی پیش سامانه ای تحت عنوان سامانه استعلام شبا از سوی بانک مرکزی تولید و در اختیار بانک‌ها قرار گرفت. این سامانه علاوه بر مزیت کنترل مواردی از جمله صحت نام و نام خانوادگی فردی که شماره شبا به وی تعلق دارد و همچنین فعال بودن حساب مقصد، امکان ارائه در بانکهای مختلف (از طریق شعبه، اینترنت و ..) را نیز فراهم آورد.
بنابراین با راه اندازی سامانه استعلام شبا، بهانه بانکها برای نامعلوم بودن صاحب شماره شبا در نقل و انتقال از طریق ساتنا و پایا حذف شد، چرا که در حالت قبلی با توجه به ریسکی که می توانست به همراه داشته باشد بانکها حاضر نبودند برای مشتریانی که در بانک آنها حسابی ندارند برای بانک دیگری حواله صادر کنند.
اما اخیرا بانک مرکزی با صدور دستورالعملی، بانکها را ملزم به حذف این ممنوعیت کرده است. به گونه ای که اکنون بانک‌ها موظف هستند بدون توجه به اینکه متقاضی در بانک مورد مراجه حساب بانکی دارد و یا ندارد برای وی حواله صادر کنند.
در بخشنامه بانک مرکزی به بانکها آمده است که با توجه به حل و فصل برخی مشکلات از جمله راه اندازی سامانه استعلام شبا، به منظور رفاه حال مشتریان، اجتناب از نقل و انتقال فیزیکی پول، حذف مخاطرات امنیتی مربوطه و همچنین جایگزینی چک‌های رمزدار با حواله‌های الکترونیکی، مقرر شده است تا ارائه خدمت کارسازی و ارسال مبلغ چک از طریق حواله ساتنا و پایا بدون الزام متشری در داشتن حساب در بانک مبدا از حالت اختیاری به اجباری نبدیل شود.
در راستای اجرای این موضوع، بانکها مکلف به بکارگیری سامانه استعلام در فرایند ارائه خدمات در ساتنا و پایا شده و مسئولیت بروز هر گونه مشکلی ناشی از عدم رعایت مقررات مربوطه، بر عهده خود بانکها خواهد بود.
برف و باران مناطق وسیعی از کشور را فرا گرفت 
برف و باران بهاری دیروز مناطق وسیعی از کشور را فرا گرفت.
سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با اشاره به برف و کولاک در هفت استان کشور طی 24 ساعت گذشته، گفت: 10 محور از محورهای کشور در حال امدادرسانی است و امدادرسانی‌ها به عملیات برف و کولاک همچنان ادامه دارد.
"
سید مصطفی مرتضوی" در توضیح عملیات امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از ابتدای طرح امداد نوروزی تا کنون گفت: از 25 اسفندماه تاکنون بیش از 4500 مورد ماموریت از سوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر انجام شده است. در این راستا بیش از 64 هزار نفر امدادرسانی شده‌اند و بیش از 3100 نفر از مرگ نجات یافته‌اند.
وی با بیان این‌که 348 مورد عملیات رهاسازی طی این مدت صورت گرفته است، افزود: بیش از 2000 تن از مصدومان توسط امدادگران جمعیت هلال‌احمر به مراکز درمانی منتقل شده و بیش از 28 هزار تن نیز به صورت سرپایی خدمات لازم را دریافت کرده‌اند.
به گفته "مرتضوی" از ابتدای طرح نوروزی تاکنون، 2100 نفر از هموطنان‌مان اسکان اضطراری یافته‌اند و بیش از 43 هزار نفر نیز از خدمات اسکان موقت نوروزی برخوردار شده‌اند.
سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر همچنین تعداد ماموریت‌های امداد و نجات را 231 مورد خواند و گفت: همچنین یک هزار و 899 نفر امدادرسانی شده و 185 نفر نیز از مرگ نجات یافتند. طی روز گذشته، 12 مورد عملیات رهاسازی نیز از سوی امدادگران و نجات‌گران جمعیت هلال احمر ثبت شده است.
برف و کولاک در 7 استان
مرتضوی به برف و کولاک در هفت استان آذربایجان شرقی، اردبیل، قزوین، گیلان، گلستان، لرستان و مازندران طی 24 ساعت گذشته اشاره کرد و افزود: اکنون 10 محور از محورهای کشور در حال امدادرسانی است و طی 24 ساعت گذشته 125 نفر در عملیات برف و کولاک جمعیت مورد امداد‌رسانی قرار گرفتند. همچنین 27 نفر اسکان اضطراری یافته و 15 خودرو نیز از برف رهاسازی شده‌اند. البته امدادرسانی به عملیات برف و کولاک همچنان ادامه دارد.
3
استان تحت تاثیر سیل و آبگرفتگی
وی، سه استان آذربایجان غربی، گیلان و مازندران را طی 24 ساعت گذشته تحت تاثیر سیل و آبگرفتگی خواند و افزود: دو روستا طی 24 ساعت گذشته مورد امدادرسانی قرار گرفتند. براین اساس جمعا 12 نفر در عملیات سیل و آبگرفتگی امدادرسانی و سه تن نیز به مناطق امن منتقل شدند. امدادرسانی در شهر سیاهکل ادامه دارد.
هوا از امروز گرم می‌شود
مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی از افزایش دمای هوای کشور از روز شنبه (امروز) خبر داد و گفت: در روز یکشنبه (فردا) روند افزایش دما به جز در سواحل شمالی، در اکثر مناطق کشور ادامه می‌یابد.
"
احد وظیفه" درباره وضعیت آب‌ و هوایی کشور در سه روز آینده گفت: بارندگی غالبا در نیمه شمالی کشور به جز استان‌های شمال غرب کشور رخ می‌دهد. این بارش‌ها در شمال غرب به صورت پراکنده و در شمال و شمال شرق از شدت بیشتری برخوردار خواهند بود. همچنین در مناطق کوهستانی و سردسیر این مناطق بارش برف را شاهد هستیم.
وی از انتظار بارش‌های پراکنده در استان‌های کرمان، فارس، هرمزگان و بوشهر خبر داد و افزود: همچنین پیش‌بینی می‌شود که وزش باد نسبتا شدیدی را در نیمه شرقی کشور داشته باشیم. خلیج فارس و دریای عمان نیز به دلیل وزش باد شدید، مواج خواهند بود.
"
وظیفه" ادامه داد: همچنین در مناطقی از استان اصفهان و شرق و شمال شرق کشور امروز بارش باران و برف پیش‌بینی کرد و وزش باد در شرق کشور نیز همچنان قابل ملاحظه خواهد بود. البته از شب به تدریج از میزان ابرناکی در این مناطق کاسته می‌شود و دمای هوا در این روز در غالب نقاط نیمه شمالی کشور، افزایش می‌یابد که در استان‌های حاشیه دریای خزر این افزایش محسوس‌تر خواهد بود.
وی همچنین گفت: در روز یکشنبه (فردا) به دلیل عبور موجی از شمال ایران، در بعد از ظهر بارش باران و برف در شمال غرب و بارش پراکنده در شمال کشور پیش‌بینی می‌شود، اما روند افزایش دما در این روز به جز در سواحل شمالی در اکثر مناطق کشور ادامه می‌یابد.
"
وظیفه"، درباره وضعیت هوای تهران افزود: آسمان تهران کمی ابری همراه با وزش باد است و در شرق تهران با بارش پراکنده روبرو می‌شویم که به تدریج هوا صاف می‌شود. بیشینه دمای هوا امروز 13 و کمینه آن چهار درجه سانتی‌گراد است. در روز یکشنبه نیز آسمان تهران صاف همراه با وزش باد بوده و حداکثر و حداقل دمای هوا 18 و هفت درجه سانتی‌گراد خواهد بود.
کیفیت هوای تهران در شرایط پاک قرار دارد
براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، هوای تهران در شرایط پاک قرار دارد.
براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، ذرات کمتر از 2.5 میکرون دیروز بر روی عدد 44 قرار گرفته است و هوای تهران در شرایط پاک قرار دارد.
براین اساس، کیفیت هوا بسیار مطلوب است و غلظت آلاینده‌ها در وضعیت بی‌خطر قرار گرفته است.
برف؛ سیمای بهاری همدان را سفید پوش کرد
همدان – خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی: بارش برف، سیمای بهاری برخی از نقاط استان همدان را سفیدپوش و مردم را غافلگیر کرد.
به گزارش خبرنگار ما؛ مردم همدان که چند روز پیش با زمستان خداحافظی کرده و با شادی و خوشحالی قدم به بهار گذاشتند، دیروز شاهد سفید پوش شدن چهره بهاری این استان و نشستن برف بر روی شکوفه‌های درختان شدند.
همدانی‌ها در حالی که به رسم هر ساله خود را آماده حضور در طبیعت و 13 بدر می‌کردند، از بعد از ظهر 12 فروردین ماه جاری شاهد بارش برف، کاهش شدید دما، برودت هوا و لغزنده بودن خیابانها شدند و روز طبیعت را در کنار کانون گرم خانواده و در منازل خود سپری کردند.
بر پایه این گزارش؛کاهش دما، بارش برف و وزش باد شدید در استان همدان موجب شد تا مردم این استان دوباره به استفاده از لباس‌های گرم و وسایل گرمایشی روی‌آورند.
هر چند بارش برف و باران خوشحالی همدانی‌ها را از بهره مندی این نعمت الهی فراهم نمود، اما احتمال خسارت ناشی از سرمای هوا به باغات، آنها را نگران کرده است.
برف و باران شهروندان استان اردبیل را در روز طبیعت خانه نشین کرد
بارش برف و باران که از عصر روز پنج شنبه در اغلب نقاط استان اردبیل شروع شده بود و روز گذشته نیز به صورت پراکنده ادامه داشت، موجب شد تا مردم این استان در روز طبیعت خانه نشین شوند.
به گزارش ایرنا، مرکز پیش‌بینی هواشناسی استان اردبیل اعلام کرد که در شهرستان‌های اردبیل، مشگین شهر، نیر، سرعین، خلخال، کوثر بارش پراکنده برف در جریان است.
همچنین در شهرستان‌های بیله سوار، پارس آباد، نمین و گرمی مغان نیز بارش باران و یا آسمان ابری و مه آلود حاکم می‌باشد.
دمای هوا در استان بین سه درجه زیر صفر، در خلخال تا هشت درجه بالای صفر در پارس آباد مغان متغیر بوده و دمای شهر اردبیل نیز یک درجه زیر صفر می‌باشد.
این مرکز پیش‌بینی کرده است که در ساعت‌های آینده از میزان ابرها در استان اردبیل کاسته شده، اما هوایی نسبتا سرد همچنان بر اغلب مناطق استان حاکم خواهد بود.
مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل نیز از وجود بارش‌های پراکنده برف، باران و مه در محورهای کوهستانی استان اردبیل خبر داده و به رانندگان توصیه کرده است که به دلیل لغزنده بودن جاده‌ها احتیاط لازم را در گذر از آنها داشته باشند.
این مرکز افزود: تمامی جاده‌های استان به جز جاده "خلخال - پونل" باز بوده و رفت و آمد در آنها جریان دارد.


در ششم فروردین صورت گرفت
جان باختن 9 نفر در حادثه سقوط بالگرد اورژانس استان فارس 

در پی سقوط یک فروند بالگرد اورژانس در نزدیکی دریاچه مهارلو در اطراف شهرستان کوار استان فارس، تمامی 9 سرنشین این بالگرد جان باختند.
یک فروند بالگرد امدادی روز 6فروردین در نزدیکی دریاچه مهارلو در اطراف شهرستان کوار استان فارس سقوط کرد.
9
سرنشین بالگرد جان باختند
رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان فارس نیز گفت: متاسفانه 9 سرنشین بالگرد اورژانس هوایی که نزدیک دریاچه مهارلو در اطراف شهرستان کوار استان فارس سقوط کرده بود، جان باختند.
مرتضوی ادامه داد: خوشبختانه مصدوم و آسیب دیده‌ای از ساکنین روستا گزارش نشده است.
گفتنی است،بر اساس گزارش‌های دریافتی علت این سقوط این بالگرد برخورد با کابل فشار قوی اعلام شده است.
به گفته مرتضوی، اجساد شناسایی شده شامل پنج نفر کادر پروازی، دو نفر اورژِانس، یک نفر مصدوم و یک نفر همراه مصدوم هستند.
بالگرد سقوط کرده در حال انتقال مصدومان، یک تصادف بوده است
سرهنگ حمیدی،رئیس پلیس راه راهور ناجا با اشاره به حادثه سقوط بالگرد امدادی در شیراز گفت: در پی یک تصادف جرحی در منطقه لار استان فارس، یک دستگاه بالگرد برای انتقال مصدومان عازم محل حادثه می‌شود.
وی افزود: بالگرد پس از حضور در صحنه 5 مجروح این حادثه را برای انتقال به بیمارستان سریعا سوار کرده و از زمین بلند می‌شود.
رئیس پلیس راه راهور ناجا خاطرنشان کرد: متاسفانه این بالگرد به همراه 4 پرسنل خود و 5 حادثه دیده در حین انتقال مجروحان تصادف سقوط می‌کند.
رئیس اورژانس فارس نیز با بیان اینکه پیش از سقوط بالگرد اورژانس فارس، این بالگرد در ماموریتی دیگر برای انتقال مادر باردار پرخطری عازم شهرستان نورآباد شده بود، افزود: بعد از انجام ماموریت اول، بالگرد برای انتقال بیماری که مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود، به سمت شهرستان خنج پرواز کرد.
دکتر محمد رضا عالی منش، با اعلام این مطلب افزود: پس از اعلام این ماموریت به خلبان بالگرد اعلام کردم که زمان بازگشت شما، زمان تاریکی شب است که خلبان گفت من این ماموریت را انجام می‌دهم و چندی پیش نیز پرواز در شب را انجام داده ام.
وی افزود: پس از بازگشت بالگرد از نورآباد به شیراز و سوخت گیری، بالگرد به سمت شهرستان خنج حرکت کرد و پس از سوار کردن بیمار و همراه وی، خلبان به ما اعلام کرد که حدود5 دقیقه دیگر در زمین چمن مشخص شده، فرود خواهم آمد اما در نزدیکی شیراز سقوط کرد.
رئیس اورژانس فارس با اشاره به انتقال آخرین لاشه‌های بالگرد به شیراز، افزود: علت حادثه هنوز مشخص نشده، اما علت اصلی در حال بررسی است.
گفتنی است این بالگرد که متعلق به نیروهای مسلح بوده و در اختیار اورژانس فارس قرار داشته، به منظور انتقال یکی از بیماران بدحال، از ساعت18:11 روز 6فروردین از شیراز به سمت شهرستان خنج پرواز کرده بود که در ساعت20:30 در نزدیکی شیراز دچار سانحه شد و سقوط کرد.
*
اسامی کشته شدگان سقوط بالگرد
بر اساس اعلام روابط عمومی اورژانس فارس کل افراد حاضر در بالگرد 9 نفر بوده که به درجه رفیع شهادت رسیده‌اند.
افراد سانحه دیده به شرح زیر می‌باشند:
*
پنج نفر خدمه پرواز
*
یک نفر بیمار و یک نفر همراه بیمار
*دو نفر تکنسین اورژانس که به نام‌های آقای حسن قایدی، مسوول اورژانس شهرستان خنج و آقای حمیدرضا جوادی، مسوول پایگاه اورژانس هوایی فارس هستند.
پیام تسلیت رئیس‌جمهور به مناسبت سانحه سقوط بالگرد اورژانس
رئیس جمهور نیز در پیامی ضمن ابراز تالم و تاثر از وقوع سانحه سقوط بالگرد اورژانس در استان فارس و جان باختن تعدادی از هموطنان عزیزمان در حال خدمت به مردم؛ این حادثه تلخ و اندوه بار را به ملت بزرگ ایران و خانواده‌های جان باختگان تسلیت گفت.
در پیام حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی که روز شنبه 7 فروردین منتشر شد آمده است:
سانحه دردناک سقوط بالگرد اورژانس در استان فارس که موجب جان باختن تعدادی از هموطنان عزیزمان در حال خدمت به مردم در ایام نوروزی شد، باعث تالم و تاثر فراوان گشت.
اقدامات فداکارانه این تلاشگران خستگی‏ ناپذیر عرصه خدمات درمانی کشور، بویژه نیروهای اورژانس و امدادی؛ همواره در خاطره‏‌ها ماندگار بوده و در نزد خدای متعال اجری بزرگ خواهد داشت.
اینجانب با عرض تسلیت این حادثه تلخ و اندوه بار به ملت بزرگ ایران و به‏ ویژه خانواده‌های داغدیده؛ از درگاه ایزد منان برای جان باختگان علو درجات و برای عموم بازماندگان صبر و اجر مسالت می‌‏دارم.